ازدواج موقت: راهی برای پاک کردن صورت مسئله
نتایج یک پژوهش دانشگاهی در مورد ازدواج موقت که به تازگی منتشر شده، حاوی نکاتی است که توجه کارشناسان را به خود جلب کرده است. در این تحقیق از جمله عنوان شده که ازدواج موقت در حال تبدیل شدن به یک شغل برای زنان کمدرآمد است.
از یک ساعت تا ۹۹ سال. زمانی برای برقراری رابطهای که قرار است یک رابطه انسانی باشد با تمام نشانههایش که یکی از آنان نیز رابطه جنسی است. اما کدامیک از جنبههای یک رابطه انسانی میتواند تنها در یک ساعت برقرار شود؟
معصومه پریشی دانشجوی جامعهشناسی با کمک استاد راهنمایش دکتر شهلا اعزازی پژوهشی انجام داده در مورد قرارداد موقت ازدواج یا همان ازدواج موقت. نتایج این پژوهش نشان میدهد که مدت اغلب این ازدواجهای موقت بین یک ساعت تا پنج ماه بوده و مشکلات اقتصادی مهمترین دلیل زنان برای تن دادن به اینگونه ازدواج است.
بیکار بودن و کم سواد بودن این زنان نیز وجه مشترک دیگری بین آنان است. دکتر شهلا اعزازی استاد راهنمای این تحقیق به دویچهوله میگوید که اکثر این زنان خواهان ازدواج دائم بودند اما به دلیل نبودن امکان این نوع ازدواج، تن به صیغه یا ازدواج موقت دادهاند.
خانم اعزازی میگوید: «این زنانی که یکساعته عقد میشدند، از لحاظ مالی بسیار محتاج این پول بودند. اصلاً این زنان میخواستند ازدواج دائم کنند و برای ازدواج دائم به مؤسساتی که ازدواجها را ترتیب میدهند، مراجعه میکردند، اما نمیتوانستند ازدواج دائم کنند و بیشتر تقاضا برای ازدواج موقت بود. بعد به این دلیل که اکثرشان بیکار بودند و یا اگر کار میکردند، حقوقهای بسیار پایین میگرفتند و محتاج پول و درآمدی بودند، از طرف مؤسسه به اینها گفته شد که راههایی وجود دارد که مجبور نیستند عُده ۴۵ روزه را نگه دارند. بنابراین، این حالت بهوجود آمد و اینها هم به این دلیل که محتاج پول بودند، این راه را قبول کردند».
در بخشی از این پژوهش عنوان شده که تعداد معدودی از این زنان دارای تحصیلات بالا بودند اما به دلیل «ساختار تبعیض جنسیتی حاکم بر جامعه» برای ورود به بازار کار دچار مشکل میشدند.
این در حالی است که بسیاری از مردانی که این زنان را به عقد موقت خود در میآورند نیز از توانایی مالی بالایی برخوردار نبوده و پس از مدتی دچار مشکل میشدند و در برخی موارد حتی به همین دلیل مجبور به فسخ قرارداد ازدواج میشدند. همینطور در برخی موارد، مردان نه تنها پول توافقشده به عنوان مهریه را پرداخت نمیکردند بلکه از این زنان باجخواهی نیز میکردند.
از دیگر سو برخی از مسئولان حکومتی و نیز شخصیتهای مذهبی، ازدواج موقت را راهی برای حل معضل زنان بیوه و بیسرپرست که قادر به اداره زندگی خود نیستند عنوان میکنند. نتیجه این تحقیق اما نشان میدهد که این، راه حل خوبی برای مشکل این زنان نیست.
شهلا اعزازی میگوید: «اصلاً بهطور کلی تأمین زندگی زنان بیوه و مطلقه را باید از مقولهی ازدواج موقت کنار بگذاریم. من فکر میکنم اگر برای اینها امکان کار بود، اگر میتوانستند کار یا درآمدی داشته باشند، یا بهنوعی کمکها و پشتیبانیهایی به اینها ارائه میشد، هیچکدام از اینزنها تن به ازدواج موقت نمیدادند. چون خیلی از آنها مسألهی مالی داشتند».
نیاز عاطفی، نیازی که در ازدواج موقت برآورده نمیشود
پژوهش انجام شده در زمینه ازدواج موقت نشان میدهد که بعد از نیاز مالی، نیاز عاطفی مهمترین دلیل زنان برای تن دادن به ازدواج موقت است. اما این نیاز نیز به دلیل کوتاه بودن طول مدت این عقد و نیز به این دلیل که اکثر مردان، همسر دائمی داشتند، هیچگاه برآورده نمیشود.
در بخشی از این تحقیق آمده است که برای اکثر این زنان در اولین ازدواج موقت وابستگی عاطفی به وجود آمده اما پس از فسخ آن بسیار ضربه خوردهاند.
دکتر شهلا اعزازی میگوید یکی از دلایل زنان برای ازدواج موقت تکیه کردن به یک مرد در جامعه مردسالار است
دکتر اعزازی در این مورد چنین میگوید: «دومین دلیل این زنان برای صیغه شدن، نیازهای عاطفی و نه نیاز جنسی بود البته بعضیهاشان میگفتند که نیاز جنسی هم برایشان وجود دارد، اما نیاز عاطفی مهمترین چیز برایشان بود و دلیل دیگر این که در این جامعهی مردسالار فکر میکردند که اگر یک مرد باشد، از منافع و حقوق اینها دفاع میکند که متأسفانه تقریباً در این ازدواج موقت هیچ وقت برایشان پیش نیامده بود که این مردانی که با اینها در ازدواج موقت هستند، از حقوق و منافع اینها دفاع کنند. بلکه بیشتر در مواردی سربار اینها هم شده بودند».
شرعی بودن ازدواج موقت، از قبح آن نمیکاهد
دکتر اعزازی میگوید برای اکثر این زنان مهم این بوده که کارشان "شرعی" است و تنها به این دلیل حاضر میشدند تنها برای چند ساعت و در ازای مبلغی اکثرا ناچیز به عقد موقت مردی درآیند.
شهلا اعزازی شرایط این زنان را اینگونه توصیف میکند: «آنچه اینها را وادار به ازدواج موقت کرد، شرایط بسیار بد این زنان بود. از لحاظ سواد، سوادی کم داشتند. از لحاظ کار، کاری که میکردند پول بسیار کمی بهشان تعلق میگرفت. گذشته از این که تعداد زیادشان اصلاً کار نمیکردند و کارهای اینها بیشتر آن کارهایی است که اصطلاحاً در بازار ثانویه کار از آن نام میبرند. یعنی با درآمدهای کم، بدون مرخصی، بدون بازنشستگی و فصلی یا مرحلهای. خیلی از اینها بچههایشان هم با آنها بودند و شوهران سابقشان نه نفقه میدادند، نه خرج بچه میدادند و در مواردی حتی سربار این زنان هم بودند. بنابراین اینها برای بقای زندگی خودشان مجبور بودند که راهی را که شرع قبول دارد، انتخاب کنند، این برایشان مهم بود، راهی که به هرحال مذهب قبول دارد. حالا پرسوجویی در این زمینه که خودشان چه قدر مذهبی بودند، نشده بود. اما یک راه شرعی را انتخاب کردند».
با وجود "شرعی" بودن ازدواج موقت، نتیجه این پژوهش نشان داده که اکثر این زنان از اینکه "صیغه" شدهاند احساس شرمندگی کرده و حتی در مواردی که مرد، متاهل بوده دچار عذاب وجدان هم شدهاند.
به گفتهی دکتر اعزازی، اکثر این زنان، "صیغه شدنشان" را از اعضای خانواده خود پنهان میکنند. او میگوید: «هرچند که شرع این کار را قبول دارد، اما اینها این پدیدهی ازدواج موقت خودشان را از تمام اطرافیان خودشان یا پنهان میکردند و یا اگر آنها میفهمیدند، با مخالفت و با تحقیر اطرافیان، یعنی حتی با تحقیر نزدیکان، دوستان و خانوادهشان روبهرو میشدند. من فکر میکنم این مسأله مهمتر از جنبهی شرعی و مذهبی ازدواج موقت است. نگرش جامعه به این عمل که باعث میشود اینها رابطهای را که به صورت ازدواج موقت شکل میگیرد، پنهان میکنند».
ازدواج موقت یک ساعته: روسپیگری بدون کنترل بهداشتی
در تعریف کلاسیک، روسپیگری عبارت است از ارائه خدمات جنسی در قبال دریافت پول. زنی که تنها برای یک ساعت به عقد مردی درمیآید و در ازای این کار پول دریافت میکند دقیقا همان کاری را انجام میدهد که یک روسپی به آن تن میدهد.
زنانی که در این پژوهش دانشگاهی با آنان صحبت شده کار خود را روسپیگری نمیدانستند چرا که این عمل را "شرعی" میخوانند.
دکتر اعزازی اما میگوید با انتظاراتی که در آن یک ساعت از اینگونه زنان مطرح میشده، کارشان فرقی با یک روسپی ندارد. تنها تفاوت این است که هیچگونه کنترل بهداشتی هم روی آنان صورت نمیگیرد: «با تعاریف تنفروشی و با آن چیزهایی که در یکساعت این ازدواج موقت اتفاق میافتد و با نگاهی که خود این زنها داشتند، به غیر از این که این کار شرعی است و این یکمقدار آسایش به آنها میداد، اما روابطی که بهوجود میآمد، بهخصوص در کوتاهمدتها، عملاً تفاوت چندانی با روسپیگری نداشت. مضاف براین که اگر روسپیگری قانونی در کشورهایی وجود دارد، به نوعی تحت کنترل بهداشتی هم قرار میگیرد ولی این زنان اولاً بههیچ عنوان تحت کنترل بهداشتی نبودند، دوماً از بسیاری از بیماریها اصلاً اطلاعی نداشتند و معمولاً بیان میکردند که مردی که با اینها در ازدواج موقت بود، چون لباسش و سر و وضعش خوب بود، پس مریض هم نیست».
ازدواج موقت در اصل قراردادی است زماندار برای زندگی مشترک. اما وقتی این زمان به یک ساعت تقلیل مییابد دیگر چه از آن زندگی باقی میماند به جز رابطه جنسی؟
ehsan_2nd_time - یوکی - لندن
|
بعد بگید اسلام بده. بفرما از خانوم های با خانواده هم برای شما روسپی های یکساعته میسازه حلاله حلال. دیگه چی می خواین؟ من ایران بودم میسپاردم به این بنگاههای صیغه یابی همه هفت روز هفته روزی یکی یه ساعته برام ردیف کنن. هم شرعی هم حلال و در ضمن دست یه بینوا رو هم می گیری ثواب هم داره. شوخی نمی کنم. ایران بهشت مردهاس قدرشو نمیدونن |
دوشنبه 25 مرداد 1389 |
|
asal.bano - انگلستان - نیوکسل
|
شرع کیلو چند? اخوند کثیف این صیغه موقت را اختراع کرده ابروی نداشته خودش و ایران و شیعه را برده. کاش این زنان بی چاره یک چیزی شبیه BENEFIT داشتنند, افسوس, افسوس. احمقی سگ به قبر بابات تر بزنه با این مملکت داریت |
دوشنبه 25 مرداد 1389 |
|
bluestar - ایران - تهران
|
آخر آخرش هرچقدر هم بد باشه مشابه روابط آزاد جنسی در فرهنگ غربه. فرق چندانی هم ندارند. |
دوشنبه 25 مرداد 1389 |
|
سید ابوالقاسم واعظ - اندونزی - جاکارتا
|
ازدواج موقت اگر مخفیانه باشد، اگر فاصله 45 تا 60 روزه رعایت نشود و اگر هدف زن صرفا پول گرفتن باشد با زنا هیچ فرقی ندارد. اما در شرایطی دیگرمی توان طور دیگری قضیه را دید. خوب می دانیم که هیچ فاحشه ای نیست که یک ساعت کار کند و دو ماه بیکار بنشیند تا مشتری بعدی پس اساسا برای فحشا نمی توان از آن استفاده کرد مگر اینکه مغز ایرانی که می خواهد سر همه از جمله خدا را کلاه بگذارد به کار افتد. ازدواج موقت چیزی است که امروز در جهان غرب با موفقیت در حال انجام است. طرفین پس از مدتی تبدیل به دوست دختر و دوست پسر رسمی می شود، در یک خانه زندگی می کنند، هیچ امر مخفی هم وجود ندارد، اما ممکن است بعد از چندین ماه به این نتیجه برسند که به درد هم نمی خورد و بخواهند بی درد سر از هم جدا شود و البته این احتمال هم بسیار است که تصمیم به ازدواج دائم بگیرند. چیزی که شیعه آن را تایید می کند این است نه اینکه مردان متاهل در خفا با فواحش رابطه برقرار کنند و بدان هم افتخار نمایند. |
دوشنبه 25 مرداد 1389 |
|
niagara - ایران - تهران
|
من به عنوان یه زن روسپیگری رو هزاران مرتبه با شرافت تر از صیغه میدونم.هرچی باشه یک روسپی خود واقعیشه و تو آب پر از ریاو تزویر دین جانماز آب نمیکشه.مرگ بر آخوند کثیف که کثافتهای درونشو داره تو جامعه رواج میده و مرگ بر این دولت همه چیزخوار که به جای حمایت از زنان بی سرپناه روسپیگری اسلامی رو اختراع کرد |
دوشنبه 25 مرداد 1389 |
|
Esfahan Nesfe Jahan - آلمان - برلین
|
حالم از این زنها بهم میخوره و بیشتر از اون مردهائیکه این زنها را صیغه می کنند اگر اون زن از روی نیاز جنسی اینکار را نمی کنه بلکه نیاز مالی داره چرا اون مرد متاهل به این زن کمک مالی بدون چشم داشت نمی کنه? اگر سیستم ایران یک سیستم سوسیالیستی داشت این اتفاق نمی افتاد. |
دوشنبه 25 مرداد 1389 |
|
sepher - استرالیا - سیدنی
|
ehsan_2nd_time - یوکی - لندن . ایران بهشت مردهاس قدرشو نمیدونن ???????????. احتمالامنظورت نامردها است منظورت عرب تبار هاست! بهشت مردجایی هست که زن ازاد باشه! نه اماراتتحده عربی و کشورهای زیر مجموعه اش!. |
دوشنبه 25 مرداد 1389 |
|
انوش مهندس - ایران - تهران
|
در ازای مبلغی اکثرا ناچیز ..................... کی گفته اینو؟؟؟؟؟ حتما سرتون تو حساب کتابای این خانوما نیست که چه پولایی در میارن......!!!!!!!!!! |
دوشنبه 25 مرداد 1389 |
|
masoud tanha - المان - هامبورگ
|
سید ابوالقاسم واعظ - اندونزی - جاکارتا. تاامثال شما دوست عزیز هست ایران با سرعت به عقب می رود تلاش شما برای پس رفت ایران ستودنیست |
دوشنبه 25 مرداد 1389 |
|
*پسر شجاع* - ایران - تهران
|
{از طرف مؤسسه به اینها گفته شد که راههایی وجود دارد که مجبور نیستند عُده ۴۵ روزه را نگه دارند. بنابراین، این حالت بهوجود آمد و اینها هم به این دلیل که محتاج پول بودند، این راه را قبول کردند».}...کلاه برداری بزرگتر از این به اسم دین نمیشه !!!!بهتر بود توضیح میداد چه راهی برای نگه نداشتن عده 45 روزه وجود داره!!!...در ازدواج موقت زن حداکثر 3 بار در سال{آن هم هر بار فقط با یک مرد} میتونه ازدواج کنه و این اصلا با روسپیگری که یک زن در 1 روز میتونه با چند مرد ارتباط داشته باشه قابل مقایسه نیست... |
دوشنبه 25 مرداد 1389 |
|
*پسر شجاع* - ایران - تهران
|
. راستش بهتر بود این مقاله توضیح میداد که زنان روسپی در ایران به شیوه همکاران خود در غرب در ایران روسپیگری می کنند و روش آنها در حقیقت روش غربی هست و نه دینی ... |
دوشنبه 25 مرداد 1389 |
|
ehsan_2nd_time - یوکی - لندن
|
sepher - استرالیا - سیدنی - شما حرفمو جدی نگیر. ایران اگه بهشت که سهله، اگه حتا یه نصف خرابشده هم بود که من و تو امروز غربت رو به کشور خودمون ترجیح نمیدادیم. خدا به داد کسایی که داخل ایران هستن برسه که بدجوری تو تله اسلام افتادن |
دوشنبه 25 مرداد 1389 |
|
ghazalM - ایران - مشهد
|
درسته ازدواج موقت از ی نظر همین وضعیت فعلی در غرب هست ولی زشتی این عمل اونجاست که بخوایم واسه ارضاء ی میل درخودمون اون رو نسبت بدیم به دین و آبروی دین روببریم |
دوشنبه 25 مرداد 1389 |
|
ARTEMIS-SW - فرانسه - .پاریس
|
bluestar - ایران - تهران . نخیر اقا گند دینت را ماله نکش !!! روابط ازاد غرب روابط مبتنی بر عشق و مقتضای جوانی!! نه صیغه که در مورد زن 90 در صد از فقر و بیچارگیست و مردانی که در جوار پسران مجرد زن و بچه دارند و زیاده خواهی جنسی با سوئ استفاده از زنان اسیر فقر// روح بسیجهای متعفن در تو قابل درمان نیست حتی اکنون که عبای خامنه ای را با عبای کروبی تعویض کرده ای. |
دوشنبه 25 مرداد 1389 |
|
ARTEMIS-SW - فرانسه - .پاریس
|
موافقان ازدواج موقت در مرحله ی اول این رسم را درمورد خواهران و دختر ان مجرد خود اجرا کنند اگر اشکالی دران نیست!!!!!!!! |
دوشنبه 25 مرداد 1389 |
|
anty mola - عراق - اربیل
|
ازدواج موقت روسپیگری محض است ،اسلام ....بهایی برای زنان و شخصیت آنان قائل نیست!!!!!!! |
دوشنبه 25 مرداد 1389 |
|
ARTEMIS-SW - فرانسه - پاریس
|
niagara - ایران - تهران . افرین!!! می بینی چگونه بزمکی ساخته اند بر روی پلاکاردی در دست یک خواهر زینب نوشته بودند//صیغه شهوت مرد را تسکین و روح زن را جلا می دهد// همان طوری که نوشتید شرف یک تن فروش هزااران برابر مردیست که با یک سوره و ایه روح و جسم زنی را برای ساعتی!! یا بیشتر به عاریه میگیرد....ننگ |
دوشنبه 25 مرداد 1389 |
|
ekman - ایران - شیراز
|
بزرگترین مشکل در این راه عدم کنترل بهداشتی است که کل جامعه را بخاطر هوسرانی بعضی مردان،زیاده طلبی بعضی زنان و عامل اصلی برای اکثر زنان فقر و اعتیاد بخطر می اندازد.اگر سیستمی سوسیالیستی در کشورمان وجود میداشت(مانند کشور سوئد)و تمام افراد جامعه در هنگام بیکاری و نداری از حد اقل امکانات معیشتی برخوردار میشدند،فکر کنم نیمی از زنانی که تن به اینکار میدهند،هرگز سراغ اینکار نروند ،نیمی دیگر که اینکار را ادامه میدهند و امثال آنها در همه جای دنیا وجود دارند،افراد زیاده طلب و معتادند که فکر نکنم عاقبت خوشی داشته باشند با اینهمه امراض گوناگون جنسی و مواد مخدر شیمیائی. |
دوشنبه 25 مرداد 1389 |
|
*پسر شجاع* - ایران - تهران
|
ARTEMIS-SW - فرانسه - .پاریس. خیالت راحت همین حالا هم خیلی از خانواده ها در دوران نامزدی ترجیح میدن که دختر و پسرشان بصورت موقت با هم ازدواج کنند تا اگه با هم تفاهم داشتند بصورت دایم ازدواج کنند.... |
دوشنبه 25 مرداد 1389 |
|
ARTEMIS-SW - فرانسه - .پاریس
|
پسر شجاع* - ایران - تهران . خوب اگر تفاهم برقرار نشد چه??? دختر صیغه شده ی بدون بکارت!!! اسلحه شما اسلامیون بر ضد زنان!!! را چه کسی می پذیرد????? حقا که تقیه ی اسلامت عالمی دارد. |
سهشنبه 26 مرداد 1389 |
|
bluestar - ایران - تهران
|
ARTEMIS-SW - تا حالا از خودت پرسیدی چرا کمتر جواب کامنتهای تو رو میدم؟ یکبار برای همیشه میگم و دیگه جوابت رو نمیدم. جون یک زن وقیح هستی و نمیتونی در برخورد با دیگران به اونها احترام بگذاری. مورد دیگه اینکه بارها به من تهمت زدی که قبلا از یک سری افراد طرفداری کردم و با اینکه بارها از تو درخواست کردم لینک کامنتهایی را که بر اساس اونها ادعا میکنی بگذاری سکوت کردی و باز در یک پست دیگه ادعای خودت رومطرح کردی. و این نشون میده که هم وقیح هستی و هم دروغگو. مورد دیگه اینکه به من گفتی متعفن. حتما بوی عفونت از زیر یقه خودته و متوجه نیستی. در آخر هم باید بگم خیلی عجیبه وقتی صحبت از سکس آزاد در جوامع غربی میشه حتی روابطی مثل همجنسبازی و سکس مقعدی تنها با ابراز اینکه روابط خصوصی افراد به دیگران ربطی نداره با شدت و حرارت خاصی از همجنسبازی دفاع میکنی ولی وقتی صحبت از روابط جنسی در جوامع اسلامی میشه حتی در روابط محدود به ازدواج مسلمانان هم دخالت میکنی. وقتی به مسلمانان میرسی تمام حرفهای قبلیت در مورد حریم خصوصی رو فراموش میکنی. |
سهشنبه 26 مرداد 1389 |
|
bluestar - ایران - تهران
|
ARTEMIS-SW - یک سوال هم پرسیده بودی که نشان از بی اطلاعی تو از مواردیه که راجع بهشون اظهار نظر میکنی. در ازدواج شرط اول رضایت هر دو طرفه و هیچ کس نمیتونه در مورد ازدواج خواهر و دختر خودش تصمیمی بر خلاف رضایت اونها بگیره. شاید در فرهنگ جنابعالی اینطور نبوده و دیگران درباره شما زیاد تصمیم گرفته اند. |
سهشنبه 26 مرداد 1389 |
|
safih - اصفهان - ایران
|
عالیه من که استقبال می کنم... خداییش خوبه . دوست دخترهام با هزار ترس و لرز همراهی می کنند این طوری خیلی عالی میشه. |
سهشنبه 26 مرداد 1389 |
|
ARTEMIS-SW - فرانسه - پاریس
|
bluestar - ایران - تهران . روانی دروغگو انقدر بی سواد و مزور هستی که توضیح علمی مرا که ناشی از تحقیقات علمی خبرگان این پدیده هست سکس...م. نوشتی چون دینت اکنده از بیماریهای کثیف جنسی است ننگ بر محیطی که تو جاسوس را پرورد کور خوانده ای هر جا از حد خود تجاوز کنی جواب تو رژیمی را خواهم داد چه جواب دهی چه .. بگیری.تو به ..دینت .و ... . |
سهشنبه 26 مرداد 1389 |
|
ARTEMIS-SW - فرانسه - پاریس
|
bluestar - ایران - تهران . من چون تقیه ی اسلامی ندارم دروغ نمی گویم ولی از حوصله ام خارج است پیدا کردن کامنتهای بی شرمانه ات ولی ایا عایشه و فاطمه 9 ساله نبودند??ایا پیغمبرت تمام دختر عموها دایی ها و عمه را بخود حلال نکرد??ایا عاشق زن پسر خوانده اش نشد و مرد را وادار به طلاق او نکرد??ایا در غیبت عایشه با کنیز سیاه او همبستر نشد????ایا خمینی رهبر کبیرت که بارها از او تمجید کردی روابط ملایم با دختر شیر خواره را حلال نکرد?????از رو برو بچه بسیجی سبز پوش!!!!!! |
سهشنبه 26 مرداد 1389 |
|
bluestar - ایران - تهران
|
ARTEMIS-SW پیرزن وقیح! خودت حرفم رو اثبات کردی. وقتی صحبت از بیماری روانی همجنسبازی در غرب میشه دفاع میکنی و با اینکه صحبت از یک پدیده روانی هیچ ربطی به حریم خصوصی نداره خودت رو از 7 جهت تکه تکه میکنی که سکس مقعدی و همجنس بازی حریم خصوصیه ولی وقتی صحبت از ازدواج و روابط جنسی محدود به تعهدات اجتماعی در جامعه اسلامی میشه وقیحانه و بی پروا به خودت اجازه میدی اسم اشخاص رو ببری و وارد حریم خصوصی اونها بشی. دروغگو هم که هستی. بیسواد وقیح! یه ذره کتاب بخون تا برای چرندیاتت دو تا منبع دست و پا کنی. پیدا کردن کامنتهای من برای تو که نخود هر آش هستی و 24 ساعته در این سایت پرسه میزنی ربطی به حوصله نداره. دروغت برای همه مثل روز روشنه پیرزن وقیح. |
پنجشنبه 28 مرداد 1389 |
|