قطبی: متاسفم که سرمربی تیم ملی باید بلیت سفرش را نشان دهد

 
قطبی: متاسفم که سرمربی تیم ملی باید بلیت سفرش را نشان دهد

سرمربی تیم ملی فوتبال پس از نشان دادن بلیت سفرش به آفریقای جنوبی در تلویزیون گفت: متاسفم که فرهنگ ورزش ایران طوری است که سرمربی باید برای اثبات صحبت‌هایش بلیت بیاورد.

 افشین قطبی شب گذشته در برنامه ورزش از نگاه 2 حضور یافت و در خصوص اردوی اتریش، حضورش در جام جهانی 2010، عدم دعوت علی کریمی و... صحبت‌هایی انجام داد.

قطبی در این مصاحبه بلیت سفرش به آفریقای جنوبی و عکس‌های مربوط به حضورش در ورزشگاه‌های این کشور را نشان داد تا برای اولین بار با چنین کاری درباره ابهامات موجود واکنش نشان دهد.

متن صحبت‌های سرمربی تیم ملی فوتبال ایران را در زیر می‌خوانید:

* هیچکس را از تیم ملی خط نزدم

احساس می‌کنم دیدگاه‌های مختلفی در خصوص تیم ملی وجود دارد. همیشه به تمام انتقادها احترام می‌گذارم. وقتی می‌خواهیم راهی یک اردو شویم باید به تمام مسائل فکر کنیم.

باید فکر ویزا، تعداد نفرات و دیگر مسائل باشیم که به هنگام سفر به مشکل نخوریم. سعی کردم در هر پست گزینه‌های مختلفی داشته باشم و اگر کسی در لیست جدید جا ندارد دلیل بر خط خوردن او نیست.

من هیچکس را خط نزدم و سعی می‌کنم بازیکن بعدی را طوری دعوت کنم که تجربه کسب کند. نمی‌توانم درک کنم که چرا این همه انتقاد می‌شود. در هر تیمی که تا به امروز کار کردم در ابتدا فهرستی را دادم سپس آن لیست کوچک و کوچک‌تر می‌شد. بازیکنی مثل محمد نوری در حال حاضر به تیم ما برگشته ولی در اردوی اتریش حضور نداشت.

* شرمنده مربیان باشگاهی هستم

من مربی باشگاهی بودم و درک می‌کنم که مربیان باشگاه‌ها چه می‌گویند. آنها هدفشان موفقیت تیم‌ها است ولی در این خصوص صحبت دارم.

وقتی باشگاهی سرمایه‌گذاری می‌کند و یک بازیکن ملی در اختیار می‌گیرد باید بداند این بازیکن در تیم ملی هم حضور خواهد داشت. البته بازیکن بین‌المللی داشتن برای تیم‌های باشگاهی ویژگی‌هایی هم دارد مثلا نگاه‌ها به آن تیم بیشتر می‌شود و محبوبیت آن بازیکن به باشگاه تزریق خواهد شد.

5 ماه پیش برنامه بازی با اوکراین را داده بودیم و برای فیفادی‌ها برنامه‌ریزی کردیم. قبل از جام جهانی احساس کردم که بازیکنان با بدنسازی می‌توانند سال خوبی داشته باشند. زمانی که جام جهانی آغاز شد تا یک ماه قبل قوانین اجازه نمی‌داد تیم‌های ملی و باشگاهی در مسابقات مختلف حضور پیدا کند.

من از فدراسیون خواستم که بازیکنان را 14 روز در اختیار من بگذارند. آقای مظلومی در مصاحبه‌هایشان اشاره کردند که بازیکنان 15 روز در اختیار ما هستند اما باید بگویم که ما 15 روز را به 12 روز کم کردیم و در این بین چند باشگاه هم بازیکنان خود را با تأخیر در اختیار تیم ملی گذاشتند. پس من تیم ملی کامل را تنها 9 روز در اختیار داشتم.

احساس کردم اردوی اتریش بسیار مفید بود و دیدید که میلاد میداودی در همان هفته اول لیگ و پس از بازگشت از اردوی اتریش 2 گل برای استقلال به ثمر رساند. دیدار مقابل لاتزیو برای ما خیلی خوب بود ولی با همه این صحبت‌ها شرمنده مربیان باشگاهی هستم و وظیفه دارم تیم ملی ایران را آماده کنم.

* رونالدو یک ماه با رئال تمرین نکرد و این درک مورینیو بود

خیلی از بازیکنان در جام جهانی بازی کردند اما مربیان آنها یک تا دو هفته به این بازیکنان استراحت دادند. خوز‌ه مورینیو به کریستیانو رونالدو بعد از پایان جام جهانی یک ماه فرصت داد و رئال چیزی حدود 30 روز بدون این بازیکن تمرین کرد.

به اعتقاد من باشگاه‌ها باید آنقدر ساختارشان قوی باشد که به یک یا دو بازیکن تکیه نکنند و من را درک کنند که سه بازی تدارکاتی در اتریش برایم اهمیت زیادی داشت. مربیان باشگاهی باید بدانند من تنها 48 ساعت فرصت دارم بازیکنان را با هم هماهنگ کنم.

* لاتزیو با تیم اصلی مقابل ایران بازی کرد

دوست داشتم دو دیدار از دیدارهای تدارکاتی ما در اتریش بسیار قوی باشد. تیم واشاش مجارستان ضعیف تر از دو تیم دیگر بود اما لاتزیو گلر دوم خود را داشت و یک مهاجم اصلی این تیم به دلیل فوت اقوامش همراه این تیم نبود.

اینکه می‌گویند لاتزیو با تیم اصلی نبود را قبول ندارم. متأسفانه یکی از مشکلات فوتبال ما این است که وقتی تیم ملی کشور در یک دیدار برنده می‌شود تیم حریف را ضعیف می‌نامند و هزار و یک جور حرف می‌زنند.

* هتل تیم ملی کولر نداشت و شاید پشه‌ها هم آمده باشند

در تمام تیم‌هایی که کار کردم و با سه تیمی که در جام جهانی حضور داشتم اردوهای متعددی را تجربه کردیم. امکانات اردوی اتریش نه بد بد بود و نه خوب خوب اما تمام چیزهایی که بازیکنان نیاز داشتند فراهم بود.

پیش از تیم ایران تیم‌های اسلواکی، هندوراس، کامرون، رومانی، تیم باشگاهی اسپارتاپراگ، فرانکفورت و بوخوم آلمان در این کمپ اردو زده بودند. هتل تیم ملی 4 ستاره بود. کولر نداشت و شاید چند پشه هم به داخل اتاق‌ها آمده باشد اما در آنجا خیلی از هتل‌ها کولر ندارند چون آن محوطه اصلا گرم نیست. در 12 روزی که در اتریش بودیم تنها 7 روز هوای گرمی را پشت سر گذاشتیم.

* متأسفانه تصاویر خوبی از اتریش مخابره نشد

چیزی که برای ما در اتریش مهم بود فاصله نزدیک کمپ با هتل محل اقامت تیم ملی بود. زمین کمپ لاتزیو از کمپ اتریش بهتر بود اما چیزی که من را ناراحت کرد انتقادات از آقای ترابیان بود. متأسفانه دوستان تصاویری منفی از اتریش به تهران مخابره کردند که این مسئله به تیم ملی کمک نخواهد کرد.

* گاوی در محل تمرین ندیدم

در این سه سالی که در ایران کار کردم متوجه شدم که منتقدین هیچوقت نیمه پر لیوان را نمی‌بینند. با امکاناتی که ما داشتیم اردوی خوبی برگزار شد. در منطقه محل اقامت ما که دور از شهر بود تمامی امکانات توسط مسئولان تیم ملی فراهم شده بود. ممکن است بیرون شهر مردم یک گاو هم داشته باشند یا حتی پرنده نگه دارند اما من گاوی در محل تمرین ندیدم.

شاید درخت‌ها را هم برای کارخانه‌های چوب‌بری می‌بریدند اما این مسئله آزاری برای بازیکنان نداشت. مطمئن باشید که هر تیمی را که در اختیار داشته باشم به اتریش خواهم برد. ما هزار متر از سطح دریا بالاتر بودیم و تمام بازیکنانی که با ما در اتریش حضور داشتند در لیگ شرایط خوبی را تجربه کردند. معدنچی که در تمرینات تیم باشگاهی‌اش مصدومیتی جزئی داشت در اتریش مصدوم شد و علی کریمی در روز آخر به دلیل مصدومیت پس از چند تست پزشکی به تهران برگشت.

* کریمی در خصوص امکانات و نارضایتی‌اش حرفی نزد

من حاشیه‌هایی در اتریش ندیدم و علی کریمی نیز در خصوص امکانات با من صحبتی انجام نداد. در دو بازی تیم ملی هم گل زد و عملکرد خوبی داشت. من از کریمی راضی هستم. قبلا هم گفته‌ام بازیکنانی که در تیم ملی ایران حضور دارند نباید حاشیه‌ساز باشند. تمامی بازیکنان تیم ایران می خواهند این تیم پس از 35 سال قهرمان جام ملت‌ها شود.

وقتی کریمی را به تیم ملی دعوت نکردم حرف و حدیث‌های زیادی مطرح شد. وی در بازی اول لیگ حضور نداشت و من ترجیح دادم کریمی فعلا در باشگاهش حضور داشته باشد و موقعیت برای جوان‌ها فراهم شود. کریمی آنقدر بازیکن بزرگی است که هر زمان دعوت شود می‌تواند مفید باشد و نیازی به آشنایی او با جو تیم ملی نیست.

* از منصوریان و رشیدی راضی هستم

قبل از آمدنم به تیم ملی نسبت به رشیدی شناخت نداشتم. کارنامه او را بررسی کردم و باید بگویم او شخصی بسیار متواضع است. علیرضا منصوریان باهوش و با شخصیت است و با حضور این دو نفر تیم ملی بهتر خواهد شد.

* بازیکن تیم ملی نباید جو را به هم بریزد

یکی از مشکلات فرهنگی فوتبال ایران این است که تصور می‌کنیم اگر یک بازیکن به تیم ملی دعوت شد او تا آخر عمرش بین‌المللی است.

در مورد شهاب گردان نیز توضیح دارم. من همیشه دوست دارم 4 گلر داشته باشم چون تمرینات وقتی پرفشار است به همه لذت می‌دهد. به خاطر اینکه اردوی‌مان برای بازی با ارمنستان کوتاه‌تر از اردوهای دیگر بود او را دعوت نکردیم.

البته احتمال بازگشت این دروازه‌بان به تیم ملی است ولی مصاحبه‌ای که او انجام داد برای من جالب نیست. گردان پسر ساکتی بود ولی من گفته‌ام که بازیکنان تیم ایران باید رفتار و اخلاق حرفه‌ای داشته باشند. در جام ملت‌ها تنها یک نفر درون دروازه می‌ایستد و بقیه باید او را ساپورت کنند اما اگر قرار باشد با اینگونه حرف‌ها تیم را به هم بزنند فایده ندارد.

*متأسف هستم که سرمربی تیم ملی باید بلیت ارائه کند

11 بازی را در جام جهانی دیده‌ام. 3 بازی از کره شمالی، 3 بازی از استرالیا، 3 بازی از کره جنوبی و دیدار تیم‌های آفریقای جنوبی و اروگوئه و پرتغال و اسپانیا. خوشبختانه آقای احمدی سرپرست سابق باشگاه پرسپولیس هم در آنجا من را دیدند.

سفرهای زیادی در آفریقای جنوبی به شهرهای مختلف داشتم اما متأسف هستم که فرهنگ ورزش ایران اینگونه است که سرمربی تیم ملی این کشور باید برای اثبات صحبت‌هایش بلیت بیاورد. اصلا در قرارداد من نبود که در جام جهانی حضور داشته باشم اما وظیفه دانستم که از نزدیک این بازی‌ها را تماشا و نسبت به حریفان ایران در جام ملت‌ها شناخت پیدا کنم. پس از بازگشتم 80 صفحه گزارش آماده کردم.

* اسپانیا لایق قهرمانی بود

به اعتقاد من اسپانیا بهترین تیم جام بود و آنها در کل جام 3 هزار و 803 پاس به یکدیگر دادند. شاید آنها تنها 8 گل زدند اما به خاطر فوتبالی که ارائه کردند مستحق قهرمانی بودند.

* لیگ را با دقت زیر نظر می‌گیریم

زمانی که با ادووکات، هیدینگ و وربیک کار کردم لیگ را خیلی جدی می‌گرفتم. حالا هم تمام بازی‌ها را از نزدیک و از طریق دی‌وی‌دی تماشا می‌کنیم و سعی می‌کنیم انتخاب‌هایمان با دقت انجام شود.

*بازی با لاتزیو ایران را برای جام ملت‌ها امیدوار کرد

از تمام مردم تشکر می‌کنم که تیم ملی و من را حمایت کردند. باید بگویم به کمک آنها احتیاج داریم. بازی با لاتزیو ایران را برای جام ملت‌ها امیدوار کرد و دیدار با ارمنستان نیز برای ما مفید است. ارمنستان تیمی بود تا دقیقه 60 اسپانیا را یک بر یک متوقف کرد. امیدوارم در جهت درستی که می‌رویم موفق باشیم.

mehr47 - ایران - تهران
خوب با پول مردم حال میکنی خرس قطبی. تا می تونی مال مردم رو بخور!!!
شنبه 16 مرداد 1389

porharfi - هلند - آرنم
انتقاد هایی که خودمان هم جسته وگریخته درباره"اردوگاه ِ اتریش خوانده بودیم". مانند این میماند که: منتقدین " زمیـــــــن چمـــــــن کشور و دیگر نا امکانات و. مشگلات را در داخل نمی بینند؟؟! و یا ...
شنبه 16 مرداد 1389

+0
رأی دهید
-0

نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.