وزارت خارجه ایران: شهرام امیری از آمریکا خارج شد


وزارت خارجه ایران: شهرام امیری از آمریکا خارج شد

انتظار می رود امیری در تهران شرح مقامات ایرانی از ماجرای ناپدید شدن خود را تایید کند

وزارت امور خارجه ایران گفته است که شهرام امیری آمریکا را به مقصد ایران ترک کرده است.

صبح روز چهارشنبه، 23 تیر (14 ژوئیه)، رامین مهمانپرست، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران، اعلام کرد که "با تلاش های انجام شده از سوی جمهوری اسلامی ایران و همکاری موثر سفارت پاکستان در واشنگتن، لحظاتی قبل شهرام امیری خاک آمریکا را از طریق کشور ثالث به مقصد جمهوری اسلامی ایران ترک کرد."

از زمان قطع روابط دیپلماتیک جمهوری اسلامی و آمریکا در حدود سی سال پیش، سفارت پاکستان در واشنگتن حفاظت از منافع ایران در آمریکا، و سفارت سوئیس در تهران، حفاظت از منافع ایالات متحده در ایران را بر عهده دارند.

به گزارش واحد مرکزی خبر، آقای مهمانپرست گفته است که شهرام امیری هنگام ترک آمریکا از سوی رئیس دفتر حفاظت از منافع ایران بدرقه شد و افزوده است که شب گذشته، بهروز کمالوندی، معاون آمریکای این وزارتخانه، با آقای امیری تلفنی گفتگو کرد.

به گفته سخنگوی وزارت خارجه، آقای کمالوندی در این گفتگوی تلفنی با آقای امیری "ضمن حصول اطمینان از سلامت و آرامش روحی وی، خصوصا پس از حضور در دفتر حفاظت از منافع جمهوری اسلامی ایران در واشنگتن، بر هرگونه تلاش کشورمان برای بازگرداندن وی به میهن اسلامی و آغوش خانواده اش تاکید نهاد."

به گزارش واحد مرکزی خبر، وزارت امور خارجه گفته است که "همچنان از طریق کانال های مختلف حقوقی و دیپلماتیک، پیگیری های خود در رابطه با مسئولیت های دولت آمریکا در ربایش امیری را ادامه خواهد داد."

سخنگوی وزارت امور خارجه در مورد زمان ورود احتمالی شهرام امیری به تهران و نحوه برخورد با او پس از بازگشت به کشور جزئیاتی نداده است.

برخی رسانه های غربی افشای تاسیسات فردو را به پناهنده شدن امیری نسبت داده بودند

خبر خروج شهرام امیری از خاک آمریکا یک روز پس از آن گزارش می شود که خبرگزاری ها گزارش هایی را در مورد مراجعه او به دفتر حفاظت از منافع ایران در واشنگتن منتشر کردند و این گزارش ها مورد تایید مقامات پاکستانی و آمریکایی قرار گرفت.

اگرچه رادیو و تلویزیون دولتی ایران از "پناه بردن" شهرام امیری به دفتر حفاظت از منافع ایران سخن گفته بود، اما شامگاه گذشته، وزیر امور خارجه آمریکا گفت که آقای امیری آزادانه و به میل خود به آمریکا آمده و آزاد است هر زمان که می خواهد خاک این کشور را ترک کند.

مقامات آمریکایی تاکید کرده اند که اقدامات آقای امیری، از جمله ارسال نوارهای ویدیوئی و همچنین مراجعه به دفتر حفاظت از منافع ایران، نشانه آزادی عمل کامل او بوده و هرگونه معامله ای با دولت ایران در مورد مبادله آقای امیری با آمریکائیان زندانی در ایران را تکذیب کرده اند.

در پی انتشار گزارش مراجعه آقای امیری به دفتر حفاظت از منافع ایران در آمریکا و ابراز تمایل به بازگشت به ایران، ارتباط احتمالی بازگشت وی با ماجرای بازداشت سه شهروند آمریکایی در مرز ایران و عراق و ناپدید شدن یک شهروند دیگر آمریکایی در جزیره کیش مطرح شد.

در واکنش به این گزارش ها، رابرت گیبز، سخنگوی دفتر رئیس جمهوری آمریکا، با رد هر نوع ارتباطی بین ورود و حضور آقای امیری در آمریکا و بازداشت شهروندان آمریکایی در ایران، گفت "ما او [شهرام امیری] را نگه نداشته ایم و بنابراین، هیچ مبادله ای در کار نیست."

ناپدید شدن ابهام آمیز

در ماه اکتبر سال گذشته، مقامات وزارت امور خارجه ایران گفتند که شهرام امیری، شهروند ایرانی، در جریان سفر حج عمره به عربستان سعودی در ماه ژوئن (خرداد ماه) همان سال، توسط ماموران سعودی و آمریکایی در شهر مدینه ربوده شده و به خاک ایالات متحده انتقال یافته است هر چند در مورد دلیل آمریکائیان برای ربودن او توضیحی ندادند.

چندی بعد، یک شبکه تلویزیونی آمریکایی به نقل از یک منبع اطلاعاتی آن کشور، که از او نامی نبرد، گفت که آقای امیری به ایالات متحده پناهنده شده و اطلاعات خود در مورد فعالیت های هسته ای مخفیانه جمهوری اسلامی از جمله در مورد احداث یک مرکز جدید غنی سازی اورانیوم در نزدیکی قم را در اختیار آمریکا و آژانس بین المللی انرژی اتمی قرار داده است.

امیری در یک نوار ویدیوئی گفته بود که برای ادامه تحصیل به آمریکا آمده است

مقامات جمهوری اسلامی بعدا از آقای امیری با عنوان پژوهشگر در دانشگاه صنعتی مالک اشتر، وابسته به وزارت دفاع، نام بردند اما او را با فعالیت های هسته ای ایران مرتبط ندانستند هر چند برخی رسانه های داخلی، ظاهرا در واکنش به شبکه تلویزیونی آمریکایی، گفتند که قصد آمریکائیان از ربودن شهرام امیری، انتشار اطلاعات نادرست در مورد برنامه های اتمی جمهوری اسلامی و انتساب این اطلاعات به آقای امیری بوده است.

در هفته های اخیر، ماجرای ناپدیدشدن شهرام امیری با پخش یک نوار ویدیوئی حاوی پیام او از شبکه تلویزیون دولتی جمهوری اسلامی و ملاقات های مکرر مقامات وزارت خارجه این کشور با مسئولان سفارت سوئیس، حافظ منافع ایالات متحده، بار دیگر به طور گسترده در رسانه های خبری مطرح شد.

آقای امیری در این پیام ویدیوئی، که به گفته مقامات دولتی ایران، آن را با فرار از دست محافظان آمریکایی خود تهیه و به طور مخفیانه برای سازمان های اطلاعاتی جمهوری اسلامی ارسال داشته بود، ماجرای ناپدید شدن خود را همانگونه که جمهوری اسلامی پیشاپیش شرح داده بود، مورد تایید قرار داد و با ابراز دلتنگی از دوری از خانواده خود که در ایران مانده اند، از تمایل به بازگشت به کشورش سخن گفت.

همزمان، نوار ویدیوئی دیگری از آقای امیری در شبکه یوتیوب انتشار یافت که در آن، وی ضمن رد کردن خبر ربوده شدن خود توسط آمریکائیان و همچنین گزارش پناهندگی به این کشور و با تکذیب در اختیار داشتن اطلاعات محرمانه اتمی، گفته بود که برای ادامه تحصیل به ایالات متحده آمده است.

آقای امیری در این نوار تلویحا دولت ایران را مسئول مراقبت از همسر و فرزندش که در تهران باقی مانده بودند معرفی کرد و گفت که امیدوار است پس از خاتمه تحصیلات در رشته پزشکی هسته ای، شرایط بازگشت او به کشور و پیوستن به خانواده اش فراهم شود.

در همانحال، مقامات آمریکایی با تکذیب اتهام ربودن این شهروند ایرانی، گفتند که چنین رویکردی با روش های متداول در دولت آمریکا منطبق نیست در حالیکه دولت ایران، خانواده آقای امیری و یا سازمان های دفاع از حقوق مدنی در آمریکا هم ظاهرا برای پیگیری وضعیت وی از مجاری متداول قضایی اقدامی نکردند.

خبر مراحعه شهرام امیری به دفتر حفاظت از منافع ایران در روز گذشته، سئوالاتی دیگری را در مورد ماجرای ابهام آمیز ناپدید شدن آقای امیری، شرایط همسر و فرزندش و سرنوشت خود او به خصوص در بازگشت به ایران مطرح کرد.

احتمالا آقای امیری در بازگشت به تهران، به طور علنی نحوه ناپدید شدن خود را به گونه ای که مقامات جمهوری اسلامی شرح داده اند مورد تایید قرار می دهد و احتمالا مطالب جدیدی را هم در تایید چگونگی این ماجرا مطرح می سازد.

در عین حال، مشخص نیست که اگر شهرام امیری در جریان سفر حج عمره، به خواست خود به ایالات متحده رفته و احتمالا اطلاعاتی را نیز همراه خود برده باشد، آیا در بازگشت به تهران از امنیت لازم برخوردار خواهد بود و یا اینکه، به خصوص با توجه به ضرورت ظاهر شدن در انظار عمومی برای شرح ماجرای ناپدید شدن خود، تضمین های لازم را در این زمینه دریافت کرده است.

در خبری دیگر در همین زمینه، علاء الدین بروجردی، رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس، روز چهارشنبه به خبرنگاران گفت که با بازگشت شهرام امیری به ایران، "ماجرای مبهم ربایش" او روشن می شود و افزود که "آنچه که مسلم است ربایش از سوی نیروهای آمریکایی و با همکاری سرویس های اطلاعاتی آمریکا و عربستان سعودی صورت گرفته است."

آقای بروجردی امکان مبادله شهرام امیری با سه آمریکایی زندانی در ایران را مردود دانست و گفت که "ما ده تا دوازده نفر از اینگونه افراد در آمریکا داریم و اگر قرار باشد روزی مبادله ای صورت گیرد، باید تکلیف همه این افراد روشن شود."

ZANHEM swiss - سوئیس - برن
قصه هزار و یک شب با شهرام امیری همچنان ادامه دارد --------
چهار‌شنبه 23 تیر 1389

برگشته - بحرین - محرق
یارو الکی الکی معروف شد بابا این اقا چیزی بارش نیست دست از سرش بردارید اینقدر گوندش نکنید !!
چهار‌شنبه 23 تیر 1389

standard - انگلیس - لندن
ماهى همیشه تشنه ام . در زلال لطف بیکران تو . مى برد مرا بهر کجا که میل اوست . موج دیدگان مهربان تو . زیر بال مرغکان خنده هات . زیر آفتاب داغ بوسه هات . - اى زلال پاک - ! . جرعه جرعه جرعه میکشم ترا بکام خویش . تا که پر شود تمام جان من ز جان تو ! . اى همیشه خوب ! . اى همیشه آشنا ! . هر طرف که میکنم نگاه . تا همه کرانه هاى دور . عطر و خنده و ترانه میکند شنا . در میان بازوان تو ! . ماهى همیشه تشنه ام . اى زلال تابناک ! . یک نفس اگر مرا بحال خود رها کنى . ماهى تو جان سپرده روى خاک ! . فریدون مشیرى .
چهار‌شنبه 23 تیر 1389

فرهاد V - ایران - تبریز
شهرام جان تشریف بیار ایران که برادران جان بر کف با شیشه نوشابه در کهریزک منتظرت هستند _ مرگ بر اخوند V
چهار‌شنبه 23 تیر 1389

رقیه سادات - ایران - تهران
همه ش فیلمه به نویسندگی آمریکا و کارگردانی انگلیس و با بازی شهرام امیری . باز هم بگین ایران دشمن نداره
چهار‌شنبه 23 تیر 1389

فرارسی دیجیتال - ایالات متحده آمریکا - واشینگتن دی سی
خوانندگان عزیز،. آقای امیری به میل خود در آمریکا بوده اند و اکنون نیز به خواسته خود تصمیم گرفته اند به ایران بازگردند. نه تنها ایالات متحده ایشان را نربوده است بلکه مانعی نیز بر سر راه بازگشتشان به ایران ایجاد نکرده است. ایشان اکنون در سفارت پاکستان در انتظار مدارک مسافرتی مورد نیاز از کشور ثالث در مسیر بازگشتشان به ایران هستند. این وضعیت در تضاد است با شرایط شهروندان آمریکایی از جمله ۳ کوهنورد آمریکایی که بر خلاف میلشان و بدون تفهیم اتهام در ایران و در بازداشت هستند. آنها باید بلافاصله آزاد شوند و اجازه بازگشت به ایالات متحده را دریافت کنند. داستانهای مطرح شده در مورد آمریکا جالب توجه و متناقض با یکدیگر هستند. برخی افراد مدعی شده بودند ایالات متحده توسط سلاحی سری و مخوف زلزله هائیتی را ایجاد کرده است! حال همان افراد مدعی اند ایالات متحده آقای امیری را از کشوری ثالث دزدیده و به آمریکا آورده است اما پس از آوردن به آمریکا نتوانسته است او را که با چنین زحمتی به دست آورده است نگاهداری کند و گریخته و روانه دفتر حفاظت منافع ایران شده است! این توهمات بی اساس بیش از هر چیز مضحک هستند. .
چهار‌شنبه 23 تیر 1389

remoni - هلند - مستردام
رقیه سادات ساندیس زاده، تا تو و ساندیس خورای دیگه هستید ایران دشمن دیگه‌ای احتیاج نداره
چهار‌شنبه 23 تیر 1389

massoudoslo - نروژ - اسلو
تا بگید ایران دشمن داره !!! آخوند ها ، مذهبی های تندرو که خودشون رو به مقام و پول به حکومت فروختن و جان نثار و ذوب شده اند و با هر بادی که معده ولایت در میره این ها زود زود بطری و باتوم به دختر و پسر ایرانی تو کهریزک و بازداشت گاه ها فرو میکنند!!! اون وقت بگید امریکا و انگلیس اومده و بطری و باتوم به دست ما داد !!! .
چهار‌شنبه 23 تیر 1389

porharfi - هلند - آرنم
این قضیه چه بوی گندی میده! دانشمند امیری! در حال تحصیل در آمریکا!ربوده شده. از عربستان!آدم ربوده شده در دانشگاه آمریکایی که "بسیاری از فارغ التحصیلان موفق". در ایران بهر دری نیزنند تا شاید وارد آمریکا شوند!!آقای دانشمند در حال تحصیل با دو. مصاحبه مسخره!!و..و..گندش را با آن امیری در آوردند..!"از همه مهمتر امیریِ. ربوده شده به آسانی از زندان اش در میرود و مصاحبه هم میکند!!زرششششک!
چهار‌شنبه 23 تیر 1389

shown - امریکا - دیترویت
اینم یه زدوبندپشت پرده هست برای مبادله سه کوهنوردآمریکایی با شهرام امیری مثل اون معلم فرانسوی که باقاتل زنده یاددکتربختیارمبادله شد
پنج‌شنبه 24 تیر 1389

+0
رأی دهید
-0

نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.