اعدام چهارپایان حامل کالای قاچاق در غرب ایران


اعدام چهارپایان حامل کالای قاچاق در غرب ایران

گفته می شود که مأموران انتظامی ایران چارپایانی را که مظنون به حمل کالای قاچاق هستند، با گلوله می‌زنند

مرزنشیانان غربی ایران در سال های اخیر با پدیده کشتار احشامی روبرو هستند که به گفته مسئولان انتظامی مرزی ایران، حمل کننده کالاهای مختلف از کشورهای همسایه به ایران هستند؛ این در حالی است که بعضی فعالان مدنی، کشتار احشام را ناصحیح می دانند.

روستاها و شهرهای مرزی غرب ایران در زمره مناطق محروم به حساب می آیند که در جنگ ایران و عراق بیشترین آسیب را متحمل شدند و با گذشت سال ها، شرایط این مناطق همچنان چندان مساعد نیست.

در مناطق مرزی کردستان، ایلام و آذربایجان غربی به دلیل بیکاری، یکی از راه های کسب درآمد، حمل کالاهای مختلف از کردستان عراق و ترکیه به ایران است.

اما کالاهایی که از این طریق وارد کشور می شود در برخی موارد به عنوان قاچاق ضبط می شود؛ این در حالی است که شهروندان مناطق مرز غربی می گویند که اگر حمل کالاها قاچاق است، چرا همچنان کارت تردد مرزی توسط مقامات محلی به افراد داده می شود؛ افرادی که تنها راه کسب درآمد آنها حمل کالا از آن طرف مرزهای ایران به داخل کشور است.

عثمان یکی از شهروندان سردشت، دلیل معاملات مرزی را نبود فرصت های شغلی در منطقه می داند و با اشاره به آمارهای رسمی می گوید: "آمار بیکاری در کردستان و ایلام بیش از دیگر استان های مرزی کشور است و مردم در این مناطق مجبورند در فصل گرم سال راهی کوره های آجرپزی شوند و بیش از ۱۵ ساعت در روز با درآمد بسیار کم کار کنند. راه دیگر هم روی آوردن به معاملات مرزی است."

به اعتقاد این شهروند سردشتی، صرف نظر از قانونی بودن و یا نبودن این معادلات مرزی، این مسئله از لحاظ عرفی پذیرفته است. کما اینکه فرمانداری سردشت هشت هزار کارت تردد مرزی برای مردم این شهر و روستائیان آن صادر کرده است.

در حالی که ساکنین این مناطق، معاملات مرزی انجام می دهند و یا برخی از آنها دست به قاچاق کالا می زنند، نیروی انتظامی در خلال سال های اخیر در مواردی اقدام به تیراندازی به افراد و یا احشام کرده است.

نیروی انتظامی دلیل این برخورد را مبارزه با قاچاق کالا عنوان می کند، اما بعضی از اهالی منطقه و گروهی از فعالان مدنی معتقدند که این برخورد "بسیار خشن" است.

عثمان، شهروند سردشتی با اشاره به سردرگمی مردم منطقه از در دست داشتن کارت تردد مرزی از یک سو و متهم شدن به قاچاق از سوی دیگر، به یکی از موارد برخودرهای نیروی انتظامی اشاره می کند و می گوید: "متاسفانه خبردار شدیم که در پی حمله به یک کاروان در روستایی به نام درمان آباد حدود ۶۰ قاطر کشته شدند و یک جوان ۱۵ ساله نیز جان خود را از دست داده است."

به گفته این شهروند سردشتی، آمار افراد کشته شده توسط نیروی انتظامی در دو - سه سال اخیر افزایش پیدا کرده و اخیرا این کشتار به احشام و چهارپایان هم سرایت پیدا کرده و استدلال ماموران انتظامی این است که "ما این حیوانات را می کشیم تا مردم برای معاملات مرزی و قاچاق از آنها استفاده نکنند".

زینال حاجی زاده، فعال مدنی در این مورد می گوید: "کشتار حیوانات حمل کننده بار در مناطق مرزی غربی مرسوم نبوده است و حدود یک سال است که کشتار حیوانات به صورت فله ای توسط نیروی انتظامی رایج شده است. با این حال، ساکنین منطقه گفته اند که نیروی انتظامی بارها نسبت به این مسئله هشدار داده و اعلام کرده که این حیوانات اسباب قاچاق هستند."

اما آقای حاجی زاده معتقد است که راهکارهای دیگری به غیر از کشتن حیوانات نیز وجود دارد. این حیوانات به گفته او صرفا اسباب قاچاق نیستند و تنها منبع امرار معاش مردم مناطق مرزی هستند.

مسئولان نظامی و انتظامی در منطقه غرب بارها اعلام کرده اند که با قاچاق هر نوع کالا برخورد می کنند اما به گفته ساکنین منطقه، در موارد متعددی ماموران به داخل روستاها و شهرهای کوچک رفته و احشام داخل روستا را هدف قرار داده اند.

چند حیوان کشته شده

عثمان، که خود یکی از شاهدان کشتار چهارپایان در یکی از روستاهای سردشت بوده است، می گوید: "ماموران انتظامی وارد روستا شدند و با این ادعا که احشام داخل روستا جنس قاچاق وارد کشور کرده اند، سه راس اسب را با تیراندازی از بین بردند. این در حالی بود که هیچ کالای قاچاقی بر بار این حیوانات دیده نمی شد، شاید بارها جایی مخفی شده بود اما در آن زمان که حیوانات را کشتند هیچ بار قاچاقی وجود نداشت."


به گفته مرزنشینان غرب کشور بارها نسبت به این برخودرها اعتراض شده و مردم درخواست رسیدگی داشته اند. تنها در یکی از موارد، فردی که ۱۳ راس اسبش با تیراندازی کشته شده بودند، با شکایت به دادسرا توانست حکم بگیرد و دادسرا، پرونده را برای کارشناسی ارجاع کرد تا ارزش اموال از بین رفته برآورد شود.

برخی فعالان مدنی می گویندکه همه صاحبان این احشام قاچاق کالا انجام نمی دهند. آقای حاجی زاده می گوید برخی از این افراد اجازه دارند "کول بری " کنند، یعنی کالاهای مختلف را به دوش گرفته و از آن سوی مرز به ایران حمل کنند. در همین حال برخی افراد ترجیح می دهند احشام به جای آنها این بارها را حمل کنند، که در اصل صاحب اصلی این معاملات نیز حمل کننده بارها نیستند، بلکه این افراد مقدار ناچیزی پول دریافت می کنند که کالاها را وارد ایران کنند.

عثمان نیز به مشکلات اقتصادی صاحبان این احشام و مشکلات اهالی این مناطق پس از کشتن احشام اشاره می کند و می گوید: "در مناطقی مثل پیرانشهر، سردشت، بانه و مریوان [کشتن احشام] به طور گسترده روی می دهد. در تابستان سال گذشته در روستای کوچکی اطراف سردشت، هشت راس اسب کشته شدند و بوی تعفن ناشی از کشتن اسب ها در سطح روستا پخش شد و مردم حتی برای گردآوری محصولات کشاورزی از بوی بد این حیوانات قادر به رفتن بر سر زمین هایشان نبودند. در عین حال این مسئله آثار زیست محیطی شدیدی نیز به همراه دارد."

به گفته فعالان مدنی، مردمی که در مناطق مرزی زندگی می کنند عموما از اقشار کم درآمد جامعه هستند و احشام تنها منبع درآمد آنها برای کسب و کار است.

یکی از راهکارهای ارائه شده برای عدم کشتار حیوانات مرزنشینانی که معاملات مرزی انجام می دهند، ایجاد فرصت های شغلی و یا تدوین قوانین مناسب برای جلوگیری از قاچاق کالا است.

به اعتقاد صاحبنظران، کشتن حیوانات و یا افرادی که دست به جا به جایی کالا می زنند تنها به فقیرتر شدن و افزایش خشونت در منطقه دامن می زند.

نیکی محجوب - بی بی سی

zartusht67 - المان - فرانکفورت
عجب .... هستن نه به انسان نه حیوان نه به جنگل ونه به طبیعت خلاصه به هیچی رحم نمیکنند
چهار‌شنبه 23 تیر 1389

ukguy4u - بریتانیا - لندن
خدایا ما رو از شر این شیاطین نجات بده و ایران ما رو آزاد کن .
چهار‌شنبه 23 تیر 1389

رقیه سادات - ایران - تهران
جایی که آدمهاش همدیگه را قبول ندارند نیست فساد و سو استفاده حتی به حیوانات هم کشیده میشه ، نمونه اش را می بینین .
چهار‌شنبه 23 تیر 1389

مهدیار - ایران - تهران
دوستان عزیز. این حیوانات آموزش دیدن بدون حضور کسی و یا راهنما خودشون از یه مبدا به یه مقصد برن و برگردن و مواد و هر چیز دیگه ای رو جا بجا کنن. بخاطر تنها بودن حیوان وقتی کسی بهشون نگاه میکنه فکر میکنه دارن چرا میکنن. و نکته دیگه اینکه از نقاطی که انسان شاید نتونه عبورکنه حرکت میکنن. من گمان میکنم چون مرزبانی دو کشور این موضوع رو میدونه زده حیون ها رو کشته
چهار‌شنبه 23 تیر 1389

Punisher - ایران - شیراز
وقتی که تو بازداشتگاه کهریزک / اون جنایتها رو مرتکب شدن / فکر میکنید که این مسایل براشون مهمه .....؟!!!!!!!!!!!!!!
چهار‌شنبه 23 تیر 1389

khorshid 3 - انگلستان - بیرمنگهام
دیگه حالم از این اشغالها داره بهم میخوره .امیدوارم یه روز جنازه تک تکتونو به جای این زبون بسته ها روی زمین ببینم.
چهار‌شنبه 23 تیر 1389

sargalesh - ایران - شیراز
طفلک حیونی اسب, نمیدونه به کدام ساز برقصه? اسب بعنوان یک حیوان " نجیب " معروف است و اخوند شپشو " بی اصالت " حسودیش میشه, که این " حیوان " لقب نجیبی داره و اخوند لقب " شپش بی اصالت ". شپش, نمیدونستی که امامت به این حیوان " میبالید ", که با اسبسواری و شمشیر بدست حمله به فرهنگها و اداب و رسوم مردم کردند? چرا, ای اخوند بیشعور, اینقدر " نامرد و بیوفایی " که نه تنها بما که شماها را بعداز انگلاب 57 به ایران اوردیم, و بعنوان تشکر, ماها را روانه جوخه اعدام بردید و حالا نوبت این حیوان نجیبه که محمدت تعریفها از این حیوان اصیل کرده. شپش باشید
چهار‌شنبه 23 تیر 1389

sanazsarmad - المان - برلین
خوب کاری می کنند . همه اش که نمیشه ایراد گرفت.
چهار‌شنبه 23 تیر 1389

kame_tanha - انگلستان - بیرمنگهام
بعدا میگن کردا تجزیه طلبن.هر ملیتی حق وحقوق مساوی با سایرین داشته باشه فکر تجزیه ب سرش نمی زنه.فرف نمیکنه کدوم کره خر حکومت میکنه مهم اینه حق مردم بده.
چهار‌شنبه 23 تیر 1389

برگشته - بحرین - محرق
اسیاب به نوبت الان نوبت چهارپایان است بعد چه میشه خدا بخیر کنه !!
چهار‌شنبه 23 تیر 1389

Garfieldx - ایران - تهران
پس باید هیئت دولت رو هم اعدام کنن چون دست احشام رو از پشت بستن!
چهار‌شنبه 23 تیر 1389

delmorde - سوپد - یوتبوری
اول دولت در منطقه ایجاد اشتغال کنه اگر باز مردمی خواستند با معاملات قاچاق زندگی کنند برخورد اصولی کنه. وقتی حکومت سردراخور کرده و مشغول چپاول و حیف و میل اموال ملت است مرم این منطقه محروم چه باید کنند. اب کافی جهت کشاورزی که در منطقه نیست و با کشت و زرع ناچیزی که دارند اموراتشان نمی گذرد چه باید کنند ای تف به شرفتان.
چهار‌شنبه 23 تیر 1389

ali.tooti - سوئد - لوند
sanaz sarmadi چرا فکر میکنی که کشتن این حیوانات زبان بسته خوبه شاید بگی واسه سخت شدن کار قاچاقچیها ولی بهتر نیست اول براشون کار فراهم کنند که لازم نباشه قاچاق کنن توصیه میکنم حتما فیلم زمانی برای مستی اسبها رو ببین اون وقت دوست دارم نظرتو بدونم فیلم ساخته بهمن قبادی
چهار‌شنبه 23 تیر 1389

kame_tanha - انگلستان - بیرمنگهام
sanazsarmad - المان - برلین تو برو با المانیا بچرخ چیکار داری به سیاست.
چهار‌شنبه 23 تیر 1389

zagros_finland - فنلاند - هلسینکی
sanazsarmad - المان - برلین > متاسفم برات که مغز کوچکت اینو نمی فهمه. اگه راست بگی که تو آلمانی اونجا کسی که یه گنجشگ رو بکشه دادگاهیش می کنند. حکومت پست آخوندی پول مردم رو می بره فلسطین و لبنان و خرج تروریست ها می کنه با میره در ساخته شده برای کربلا درست می کنه و اصلا و ابدا به فکر ایجاد کار و اشتغال در کردستان نیست و گرنه مردم حاضر نیستند جان و مالشان به خطر بیفتد.حکومت اشغالی وقتی کشتن آدمها براش مهم نباشه کشتن اسب اصلا براش مهم نیست.تو تمام کردستان 2 کارخونه درست حسابی که مردم توش کار کنند نیست. به خدا مردم مجبورند . البته در تمام نقاط مرزی رفت و آمد و قاچاق کالا صورت میگیره ، اما بی دلیل کشتن انسان و حتی حیوان پذیزفته نیست. اما این آخوند ها از گرک و کفتار هم پست تر ند.
چهار‌شنبه 23 تیر 1389

ben 15 munich - المان - مونیخ
. sanazsarmad - المان - برلین من میدونم تو کجایت میسوزه که از اینجا تائید میکنی.
چهار‌شنبه 23 تیر 1389

kholidar - ایران - رشت
آقا این مسابقات تیراندازی است ...ههههههه
چهار‌شنبه 23 تیر 1389

gelaye - ایران - شیراز
مهدیار - ایران - تهران .ممنون از اطلاعاتت .من این مطالب رو نمی دونستم.اول کفری شدم بعد که مطالب تو رو خوندم فهمیدم حق با تو....
چهار‌شنبه 23 تیر 1389

robbinhood-armstrong - ایران - تهران
مهدیار-ایران-تهران/ دوست عزیز اولاً که در عکسها جای صعب العبوری دیده نمی شد. ثانیاً در غرب کشور مواد رد و بدل نمی شه، فقط چائی و کریستال که اتفاقاً حجیم هم هستند ترانسفر می شن، ثالثاً تا حالا نمی دونم با اسبا دقایقی از عمرت رو تلف کردی تا ببینی چه حیوونای دوست داشتنی و نجیبی هستن؟رابعاً در متن اومده بود که نیروی انتظامی اونا رو می کشه نه مرزبانی. ممنون .
چهار‌شنبه 23 تیر 1389

sam.man - المان - برلین
در دین خونخوار اسلام انسانها خیلی راحت اعدام میشوند چه برسه به حیوانات----مرگ بر طاعون کثیف که مثل خوره همه را از بین میبره-
چهار‌شنبه 23 تیر 1389

sam.man - المان - برلین
در دین خونخوار اسلام انسانها خیلی راحت اعدام میشوند چه برسه به حیوانات----مرگ بر طاعون کثیف که مثل خوره همه را از بین میبره-
چهار‌شنبه 23 تیر 1389

ben 15 munich - المان - مونیخ
kame_tanha - انگلستان - بیرمنگهام دوست عزیز بهت قول میدم که المانیها با همچین شخصی نمچرخند که این یک توهینیئ برای المانیها. این با هم شکلهای خودش میچرخه.
چهار‌شنبه 23 تیر 1389

sanazsarmad - المان - برلین
متاسفم برای همه حتی تحمل کوچکترین حرف مخالف هم ندارید. من اولین نفری بودم که بعد از انتخابات ایران پارسال جلوی کنسول گری ایران در مونیخ تحصن کردم و اینقدر با تلفن من را تهدید کردند که تا حالا جرات نکردم به ایران برگردم. ولی شما ها همه چیز را با هم قاطی می کنید. تو اون مرزها افراد واقعا دلسوزی هستند که دارند از ایران نگهداری می کنند باید ازشون تشکر کرد کسی نگفت که جمهوری اسلام خوبه، کسی اون را تائید نکرد، ولی بهتره احساسی برخورد نکنید بهتره همه چیز را سیاه سفید نبینید. اگر یادتون باشه تو همون تظاهرات مردم ایران، خیلی از افراد پلیس به مردم کمک کردند. پس بهتره اینقدر سریع به همدیگر توهین نکنید. امید مردم ایران به شما ایرانی های خارج نشین هست بهتره عقلتون را کار بندازید و اینقدر اوضاع داخل ایران را بدتر نکنید به جاش کار سازنده بکنید. اگر همه چیز را الکی زیر سوال ببرید هیچ وقت به هیچ جا نمی رسید.
چهار‌شنبه 23 تیر 1389

sanazsarmad - المان - برلین
@ben 15 munich - المان - مونیخ. میشه دقیقا بگی من کجام می سوزه؟؟؟. من اولین نفری بودم که پارسال تو همون شهر تو جلوی کنسولگری ایران تحصن کردم و بارها مجوز راهپیمایی را گرفتم. و چندین بار من را شناسایی کردند و سفارت بارها با موبایلم تماس گرفت. حتی تا حالا جرات نکردم برگردم ایران خانواده ام را ببینم. اون موقع تو کجا بودی؟؟؟؟ حتی ادب هم نداری
چهار‌شنبه 23 تیر 1389

kame_tanha - انگلستان - بیرمنگهام
sanazsarmad - المان - برلین تو اگه کمی درک و.. داشتی .یه خرده به زندگی این افراد توجه میکردی.واین حرف نمی زدی ما هم تجمع میکنیم چه ربطی داره .بهترین کامنت که میتونی بزاری عذر خواهی کردن از دوستان.
پنج‌شنبه 24 تیر 1389

sanazsarmad - المان - برلین
kame_tanha - انگلستان - بیرمنگهام . من باید عذر خواهی کنم یا شما ها باید عذر خواهی کنید که حتی تحمل کمی حرف مخالف را ندارید و راحت توهین می کنید. برایتان واقعا متاسفم. (هیچ وقت به خاطر گفتن نظرم از هیچ کسی عذرخواهی نکردم، و کوچکترین توهینی هم به کسی تا به حال نکردم)
پنج‌شنبه 24 تیر 1389

ali.tooti - سوئد - لوند
sanazsarmad دوست گرامی وشجاع ادم برای مخالفت کردن باید دلایل کافی و قانع کننده داشته باشه که لازمه اون کمی تحقیق ومطالعست اگه هنوز فکر میکنی نظرت که خیلی هم محترمه درست بوده فیلمی رو که بالا گفتم ببین ارزششو داره برات ارزوی سلامتی میکنم واسه خودم هم ارزوی یه پول هنگفت
پنج‌شنبه 24 تیر 1389

kame_tanha - انگلستان - بیرمنگهام
پس اون چیزی که نوشتی چیه( خوب کاری می کنند).نظر فاشیستی داری. مهم نیست عذر خواهی کنی یا نه, مهم اینه که نظرت کسی قبول نداره.و حرفاتم بیشتر مثل حرفهای احمدی نژاد.
پنج‌شنبه 24 تیر 1389

gelaye - ایران - شیراز
. sanazsarmad - المان - برلین
پنج‌شنبه 24 تیر 1389

gelaye - ایران - شیراز
sanazsarmad - المان - برلین.منم با تو موافقم.
پنج‌شنبه 24 تیر 1389

+0
رأی دهید
-0

نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.