شمقدری: پوشش بینوش مانع اکران رونوشت برابر اصل است
ژولیت بینوش هنگام دریافت جایزه اش خواهان آزادی جعفر پناهی، فیلمساز ایرانی شد |
جواد شمقدری معاون سینمایی وزارت ارشاد ایران می گوید که فیلم تازه عباس کیارستمی، رونوشت برابر اصل، به دلیل پوشش ژولیت بینوش هنرپیشه فرانسوی قابلیت پخش ندارد.
خانم بینوش که قبلا برنده جایزه اسکار شده بود، آخر هفته گذشته به خاطر بازی در فیلم رونوشت برابر اصل برنده جایزه بهترین هنرپیشه زن جشنواره فیلم کن شد.
اما به گزارش رسانه های محلی ایران، جواد شمقدری، معاون امور سینمایی و سمعی بصری وزارت ارشاد، این هفته در یک برنامه تلویزیونی گفت: ".... ژولیت بینوش پوششی دارد که مانع از نمایش عمومی فیلم در ایران می شود. شاید بتوان آن را تنها در محافل دانشگاهی و خاص نشان داد."
رونوشت برابر با اصل رابطه عاشقانه ای در توسکانی ایتالیا را بازگو میکند و ژولیت بینوش نقش صاحب یک گالری را بازی می کند که با نویسنده ای بریتانیایی (با بازی ویلیام شیمل، خواننده اپرا) آشنا می شود.
این اولین فیلم عباس کیارستمی است که در خارج از ایران فیلم برداری شده است.
شخصیت زن فیلم - که بینوش بازی می کند - روایت می کند که چگونه سوتین خود را در کلیسا از تن درآورد چون اذیتش می کرد، اما چنین صحنه ای در فیلم نمایش داده نمی شود.
خانم بینوش و آقای کیارستمی در طول جشنواره کن به خاطر رفتار ایران با سینماگران و سانسور به انتقاد از آن پرداختند.
خانم بینوش هنگام دریافت جایزه اش پلاکاردی با اسم جعفر پناهی را به حاضران نشان داد و گفت امیدوار است او سال آینده بتواند در جشنواره شرکت کند.
آقای پناهی روز سه شنبه پس از چند ماه حبس به طور موقت آزاد شد.
هیات داوران جشنواره کن امسال خواستار آزادی آقای پناهی شده و در مراسم افتتاح جشنواره، یک کرسی را به طور نمادین برای او خالی گذاشته بود.
سازمان دهندگان جشنواره همچنین ویدئویی که در آن آقای پناهی نحوه بازجویی از خود توسط یک مامور، پیش از بازداشت اخیر، را توضیح می دهد پخش کردند.
آقای شمقدری در تمجید از فیلم آقای کیارستمی گفت: "رونوشت برابر اصل فیلم بدی نیست. به نوعی انگشت روی شرایط نابهنجار جامعه اروپایی گذاشته است. وقتی افراد آن به میانسالی می رسند پناهی ندارند و عمدتا طلاق گرفته اند. درحالی که در این شرایط آدم ها باید در کنار هم باشند.
ژولیت بینوش قبلا در فیلم شیرین ساخته دیگری از کیارستمی بازی کرده است.
|
|
|
|
|
|
|