سایت حوزه علمیه امام جعفر صادق هک شد - عکس

سایت حوزه علمیه امام جعفر صادق هک شد

آدرس سایت : https://howzeh.ir

sosol - ایران - نیشابور
ای ول بچه ها دمتون گرم
سه‌شنبه 10 شهریور 1388

micka001 - ایران - تهران
عجب سیستم مدیریت محتوایییی چقدر ضعف داشته که به این راحتی هک شده.
سه‌شنبه 10 شهریور 1388

msforugh - ایران - تهران
ایوللللللللل
سه‌شنبه 10 شهریور 1388

azita14may - انگلستان - نیوکاسل
طفلک جنیفر لوپز
سه‌شنبه 10 شهریور 1388

mah mahi - ایران - تهران
وای چه حال داد
سه‌شنبه 10 شهریور 1388

اینترنت ندیده - ایران - ایران
دمتون گرم به شما میگن هکر واقعی
سه‌شنبه 10 شهریور 1388

khodemanitar - اسکاتلند - ابدین
کار قشنگی کردن ولی عکس محمود چی توز رو باید روی بسته پفک مینو چاپ کنن.خیلی محبوبه محبوب تر هم می شه
سه‌شنبه 10 شهریور 1388

azadi - ایران - کرج
با این که از جفتشون متنفرم ولی با این حک کردن حال کردم
سه‌شنبه 10 شهریور 1388

علیرضا دادا - امارات - دبی
متاسفانه این خبر کذب محض می باشد....خودتان میتوانید از این سایت دیدن کنید.
سه‌شنبه 10 شهریور 1388

hamid_ukboy - انگلستان - لندن
این سایت که بازه حک نشده چرا شایعه میکنید
سه‌شنبه 10 شهریور 1388

alireza.ch - سوییس - نوشاتل
علیرضا دادا - امارات - دبی . دروغ نیست برادر. آن موقعی که شما دیدی سایت را درست کرده بودند.
سه‌شنبه 10 شهریور 1388

‎Hitman - ایران - بجد
انجلیلا بفهمه خودشو دار میزنه
سه‌شنبه 10 شهریور 1388

farid ario - ایران - تهران
رهبر به فاک رفت
سه‌شنبه 10 شهریور 1388

Kaweh - آلمان - مونیخ
این خبر کذب نیست مسوولین سایت دوباره بازسازی کردن. احمدی نژاد کنار سکینه باشه بهتره . جنیفر لوپز فقط تو رویاهای این مردک میاد . بایستی کنارش عکس زن حسن نصرالله را میزاشتن ...
سه‌شنبه 10 شهریور 1388

گاگولی - مالزی - سایبور
علیرضا دادا : تبریک میگم به این هوش و ذکاوتت. یه راهنمایی : هر سایتی که هک میشه تا ابد هک شده باقی نمی مونه. امیدوارم گرفته باشی چی شد
سه‌شنبه 10 شهریور 1388

zebelkhan - آمریکا - سن خوزه
بلو استار بسیجی کجایی؟! سیدتو کشتن!
سه‌شنبه 10 شهریور 1388

bij - المان - المان
شیعیان معمولا به امام صادق بسیار میبالند و میگویند فردی دانشمند بوده است؟؟؟ صادق هیچ کتابی را به رشته نگارش در نیاورده است، البته چند کتاب همچون مصباح الشریعه و کتاب خصال موجود است که علمای شیعه از فرط کثرت یاوه گوییهایی که در این کتابها شده است، نسب آنرا به امام صادق مجعول میدانند. حال از کتاب و نوشتار ها نیز که بگذریم، معمولا از دانشمندان و متفکران تئوری و اندیشه ای باقی میماند. یک دانشمند وقتی دانشمند است که نظریه ها و فرضیه های دیگر دانشمندان را رد کرده باشد و نظریه جدیدی را تولید کرده باشد. متفکری را میتوان فیلسوف دانست که ابتکاری در فلسفه داشته باشد، و الا کسی که با فلسفه دیگران آشنا باشد و فکری از خود نداشته باشد را به سختی میتوان فیلسوف نامید! از شاگردان معروف دیگر امام صادق ابوحنیفه است. این نکته بسیار جالب و افشا کننده است که شاگردان امام صادق سرانجام سنی از آب در آمدند و حتی موسس فرقه های اهل تسنن شده اند.
سه‌شنبه 10 شهریور 1388

ali_esf - ایران - اصف
ایوللللللللللللللللل. دلم به حال جنیفر میسوزه
چهار‌شنبه 11 شهریور 1388

*پسر شجاع* - ایران - تهران
شانس جنیفر لوپز رو باش که عکسش رو کنار انتر گذاشتند....
چهار‌شنبه 11 شهریور 1388

kaweh2009 - کانادا - تورنتو
علیرضا دادا - امارات - دبی. خودت تنهای به این نتیجه رسیدی و این حر ف رو گفتی ؟؟؟؟یا از امدادهای غیبی هم کمک گرفتی!!!! طرز حرف زدنت منو یاده انتری نژاد میندازه
چهار‌شنبه 11 شهریور 1388

zoroye iran - اتریش - وین
طفلی جنیفر لوپز از بوی گند محمود تحفه اراندا تو کما رفته
چهار‌شنبه 11 شهریور 1388

shahram khosh maram - ایران - تهران
bij - المان - المان . قسمت اول:. دوست عزیز. کاملا درست هست که شیعیان خیلی به امام صادق میبالند تا انجا که فقه شیعه را هم گاهی فقه جعفری مینامند. من هم کتابی که نوشته او باشد و باقیمانده باشد نمیشناسم. نوشتن کتاب بینهایت مهم هست ولی ضروری نیست. مثلا تا انجا که من میدانم سقراط هم کتابی ننوشت و بعدها شاگردانش صحبتهای او را جمع کردند و نوشتند. ولی این مسئله چیزی از سقراط کم نکرده. در مسائل دینی کتاب ننوشتن بیشتر هست. نه حضرت موسی٬‌ نه عیسی٬‌ نه محمد٬ نه علی هیچکدام خودشان کتاب ننوشتند بلکه سالها بعد دیگران مطالب را جمع اوری کردند.
چهار‌شنبه 11 شهریور 1388

shahram khosh maram - ایران - تهران
bij - المان - المان . قسمت دوم:. شکی نیست که امامان پنجم و ششم علمی تر بودند. من داشتم از روی علاقه تعدادی از کتب دبیرستانی انگلیس را میخواندم که دیدم نام این دو را جزو دانشمندان دوره اسلامی اورده و در پاورقی توضیح داده که این دو را شیعیان جزو امامان خود میدانند. بنابر این علاقه این دو نفر به مسائل علمی بدون شک بیشتر از بقیه بوده و به نسبت افراد معاصر هم به یقین بامطالعه تر بودند. به نظر من٬‌ امام باقر بیشتر به علوم تجربی احاطه داشت و امام جعفر بیشتر به فلسفه و فقه. بیشتر مورخین امام جعفر را در تدریس و بحث ادمی به نسبت آن زمان لیبرال تر معرفی کرده اند که نتیجه اش پرورش شاگردانی بوده که بعدها بسیار تاثیرگذار بوده اند. جابربن حیان در غرب مشهورترین و اولین شیمیدان آن دوره هست.4 نفر از شاگردانش هم فلسفه 4 شاخه تسنن را پایه گذاری کردند. من کاری به درست یا غلط بودن عقاید علمی وفلسفی انان ندارم ولی وجود شاگردان شاخص همیشه یکی از بهترین ابزار ارزیابی یک استاد یا یک سیستم اموزشی هست. موفق باشید.
چهار‌شنبه 11 شهریور 1388

‎Hitman - ایران - بجد
اشباهی نوشتم انجلینا منظورم جنیفر بود گفتم که گیر ندین
چهار‌شنبه 11 شهریور 1388

Neda02 - کانادا - تورونتو
خوب حالا به نظر شما دوستان جنیفر بهتره سایت حوزه علمیه امام جعفر صادق رو سو کنه یا اون موجود انسان‌نمای توی عکس را؟ چون تا به حال هرگز بهش چنین توهینی نشده بود.
چهار‌شنبه 11 شهریور 1388

reza_kr - کره جنوبی - سیول
باحال.بود.مرسی
چهار‌شنبه 11 شهریور 1388

black chador - امریکا - ولدن
کیف کردم
چهار‌شنبه 11 شهریور 1388

alireza.ch - سوییس - نوشاتل
zebelkhan - آمریکا - سن خوزه. :-)
چهار‌شنبه 11 شهریور 1388

venoosi - بلژیک - ورویر
‎Hitman - ایران - بجد . لوووول.اره خوب کار خوبی کردی .از شر اون کامنتها خودت رو راحت کردی.
چهار‌شنبه 11 شهریور 1388

vezveznazi - ایران - ایران
البته بجای لوپز باید از تصویر علی گدا استفاده می شد.دمتون گرم با حال بود
چهار‌شنبه 11 شهریور 1388

h1978 - سوید - گوتنبرگ
قربون دستتون برم .سرما خورده بودم ولی الان حالم خوبه خوبه.
چهار‌شنبه 11 شهریور 1388

bij - المان - المان
shahram khosh maram عزیز، از جوابت که بدور از احساساتی شدن است ممنونم! از فیثاغورس امروز تئوری باقیمانده است، از نیوتون نیز همینطور، آیا از امام صادق هم تئوری ای باقیمانه است که امروزه جامعه علمی دنیا آنرا مثلا با نام تئوری امام صادق بشناسد؟ جابربن حیان کیماگر بوده است! کیمیاگران تلاش میکردند با یافتن اکسیر، ماده ای که فلزات را به طلا و سیم و نقره تبدیل میکند به ثروت هنگفتی دست یابند. این افراد تمامی موادی را که پیدا میکردند آزمایش میکردند و تلاش میکردند طلا تولید کنند. از پشم و تخم و پر و فضله حیوانات گرفته تا هرآنچه بدان دست می یافتند همه را آزمایش، تخمیر و تصعید و تبخیر و ذوب و سایش و مالش میکردند تا بدانند آیا میتواند ویژگی اکسیر را داشته باشد یا نه. جابربن حیان یکی از پایه گذاران این صنعت خرافی و جاهلانه است و حدود هفتاد رساله در این زمینه نوشته است، شهرت جابر ابن حیان در این زمینه تا جایی است که حتی علم کیمیاگری را، "علم جابر" نیز خطاب میکنند..
چهار‌شنبه 11 شهریور 1388

bij - المان - المان
shahram khosh maram عزیز، خواهشمندم چند نکته فلسفی نه فقهی(که برایم مسجل است) از ان دانشمند فلسفه نقل کنی؟! در مورد پنجم و ششم علمی تر بدون شان برایم این سوال پیش میاید که انها در چه رشته ای کار علمی کرده اند که با جعفر صادق عالم فقه مقایسه شوند؟! حتمن در ان کتاب به نکات علمی اندو اشاره شده! چند نکته در مورد علم تجربی ایشان شاید جالب توجه بیاید؟! چطور شاگرد یک امام و کسی که فقاهت را از وی آموخته است خود مکتبی ضد تشیع را بنا مینهد؟ اگر او عالم فقه تشیع بود در این رشته مذهبی هم نتوانسته خودی نشان دهد؟!...
چهار‌شنبه 11 شهریور 1388

bij - المان - المان
shahram khosh maram عزیز، از منتهی الآمال، شیخ عباس قمی امده: "قطب راوندی و ابن شهر آشوب از هشام بن الحکم روایت کرده اند که مردی از ملوک جبل از دوستان حضرت صادق (ع) بود و هرسال بجهت ملاقات آنجناب به حج میرفت و چون به مدینه میآمد حضرت اورا منزل میداد و او از کثرت محبت و اراداتی که بآنجناب داشت طول میداد مکث خود را در خدمت آن حضرت تا یک نوبت که مدینه آمد پس از آنکه از خدمت آن جناب مرخص شده بعزم حج خواست حرکت کند ده هزار درهم بآن حضرت داد تا برای او خانه ای بخرد که هرگاه مدینه بیاید مزاحم آن جناب نشود و آمنبلغرا تسلیم آن حضرت نمود و بجانب حج رفت چون از حج مراجعت کرد و خدمت آن جناب شرفیاب شد عرض کرد برای من خانه خریدید فرمود بلی و کاغذی باو مرحمت فرمود و گفت این قباله آنخانه است، آن مرد چون آنقباله را خواند دید نوشته اند:...
چهار‌شنبه 11 شهریور 1388

bij - المان - المان
shahram khosh maram عزیز، .. بسم الله .. این قباله خانه ایست که جعفر بن محمد خریده از برای فلان بن فلان جبلی و آن خانه واقعست در فردوس برین محدود بحدود اربعه: حد اول بخانه رسولخدا (ص) حد دوم امیر المومنین (ع) حد سوم حسن بن علی (ع) حد چهارم حسین بن علی (ع). چون آن مرد نوشته را خواند عرض کرد فدایت شوم راضی هستم باینخانه فرمود که من پول خانه را پخش کردم در فرزندان حسن و حسین (ع) و امیدوارم که حق تعالی از تو قبول فرموده باشد و عوض در بهشت بتو عطا فرماید آنمرد آن قباله را بگرفت و با خود داشت تا گاهیکه ایام عمرش منقضی شد و علت موت اورا دریافت پس جمیع اهل و عیال خود را در وقت وفات جمع کرد و ایشان را قسم داد و وصیت کرد که چون من مردم این نوشته را در قبر بگذارید ایشان نیز چنین کردند روز دیگر که سر قبرش رفتند همان نوشته را یافتند که در روی قبر است و بر آن نوشته شده است که بخدا سوگند جعفر بن محمد علیهما السلام وفا کرد بدانچه برای من گفته و نوشته بود."...
چهار‌شنبه 11 شهریور 1388

bij - المان - المان
shahram khosh maram عزیز، .. و اینگونه حضرت امام صادق ده هزار درهمی را که آنمرد ساده لوح و مومن فرومایه به ایشان داده بود تا برایش خانه ای در مدینه بخرد را بالا کشیدند و ملاخور (یا امامخور) کردند. چه جای تعجبی دارد که رهروان راستین مکتب آن جناب همچون عمامه به سر های فیضیه و امثالهم امروز دزد و تبهکار از آب در بیایند؟ شاید بتوان امتیاز ابتکار فروش زمین بهشت در دوران انگیزاسیون قرون وسطای اروپا را برای امام صادق که بنیانگذار این روش است، ثبت کرد!!! یک نمونه از اخلاق ان امام!
چهار‌شنبه 11 شهریور 1388

bij - المان - المان
.. از حلیه المتقین باب نهم: از حضرت صادق منقول است که هرگاه از عقرب ترسی، نظر کن در شب به ستاره ها که نزدیک ستاره دویم بنات النعش است، و سه مرتبه بگو: اللهم یا رب اسلم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم، و سلمنا من شر کل ذی شر. راوی گفت تاحال یک شب نخواندم، عقرب در آن شب مرا گزید. باب چهارم : در حدیث حسن از حضرت صادق منقول است که چون در شب زفاف به نزد عروس بروی، موی پیشانیش را بگیر و رو به قبله آور و بگو: اللهم بامانتک اخذتها و بکلماتک استحللتها، فان قضیت لی منها ولداً فاجعله مبارکاً تقیاً من شیعه آل محمد، ولا تجعل للشیطان فیه شرکاً ولانصیباً. باب دوم : به سند موثق از حضرت صادق منقول است که سرمه کشیدن دهان را شیرین میکند. .. و و . اگر دانشمند ترین امامان ایشان است، واقعا باید به حال بقیه 11 امام تاسف خورد.
چهار‌شنبه 11 شهریور 1388

مبین.رشت - ایران - رشت
بسم الله الرحمن الرحیم.ایکاش بجای این عکس بی معنی عکس از جنایتهای رژیم رو میزاشتن و یا اعتراضشونو نسبت به بستن روزنامه اعتماد ملی عنوان میکردن
چهار‌شنبه 11 شهریور 1388

bij - المان - المان
shahram khosh maram عزیز، هدف از بیان این مطالب انتقاد بی دلیل(!) شخصیت صادق نیست، هدف بت شکنی و زدودن قداست است از چهره این اشخاص، صادق ممکن است از بسیاری از افراد زمان خودش آگاهتر بوده باشد و در مقایسه با بسیاری از حتی آخوندها نیز انسان داناتری باشد، اما از هیچ قداست و جایگاه ویژه فرابشری ای برخوردار نیست و شایسته احترام و ستایش ویژه ای نیست. حتی اگر قرار باشد صادق را دانشمند نیز بدانیم، جایگاه واقعی این شخص همانطور که گفته شد در زمینه فقاهت و تحقیقات دینی هم اطلاعات ایشان در حد شیخ کلینی و مجلسی و طباطبایی یست! با احترام!
چهار‌شنبه 11 شهریور 1388

Parastoo06 - استرالیا - سیدنی
احمدی نژاد و یکی از هلو هاش
چهار‌شنبه 11 شهریور 1388

amtin - آلمان - برلین
bij - المان - المان. تقصیر نداری که این همه یاوه میگی ُ‌یک ذره مطالعه نداری و از شدت تنفر همه چیز را با هم قاط زدی مشکل از این حاکمان فاسد و در درجه بعد والدین توست ... اگر کمی مطالعه میکردی میدیدی که نظرات علمی امام صادق علیه السلام در حوزه پزشکی و آسمانها و .. تازه داره کشف میشه اینها غیر از پیش بینیهای مولا از آینده است که واو به واو داره درست درمیاد ضمنا اونایی که رفتن سنی شدن از فرط حسادت بوده و جالبه بدونی از امام علم دزدی میکردن بالاخره باید حجت بر همه جاهلان از جمله تو تمام بشه. تو را چه به امام صادق به درد تو همان رقاصه های غربی میخوره که لااقل 2 روز دنیا شهوترانی بکنی.
چهار‌شنبه 11 شهریور 1388

dannni - سوئد - استکهلم
hamid_ukboy - انگلستان - لندن .چرا همین الان ببین هک شده و عکسهای از جنبش سبز م فش بهخامنهای زدناین رو بنویس سایت حوزه علمیه امام جعفر صادق ببین
چهار‌شنبه 11 شهریور 1388

farhad1124 - امارات - دبی
اینم واسه خوشحالی یه ساعتتون سایت هک کنید فیلم بسازید حدیث جعل کنید داستان سرایی کنید ترجمه قرآن وارونه بگید من که اینجا نه جامعه شناس میبینم نه پژوهشگر خیلیا فقط اداشو در میارن.
چهار‌شنبه 11 شهریور 1388

mn4434 - انگلیس - لندن
shahram khosh maram - ایران - تهران . ...ند نگو . فهم امامها اندازه فهم گنجشک هم نبوده
چهار‌شنبه 11 شهریور 1388

shahram khosh maram - ایران - تهران
bij - المان - المان. قسمت اول:‌ دوست عزیز٬‌ ممنون از جوابت. چیزی که در امامان پنجم و ششم شیعه برای من جالب و متفاوت با بقیه امامان هست٬‌ شروع مطالعه و تلاش برای بحث کردن و اموزش هست. حالا اینکه درست میگفتند یا نه بحث دیگری است. من از زندگی و روش انها درس گرفته ام و برایم جالب بوده. امام باقر زیاد وارد سیاست نشد. با توجه به اتفاقاتی که برای امامان قبلی افتاده بود٬‌ کاملا زیر ذره بین حکومت بود و محدود بود. به نظر من بهترین راه را انتخاب کرد و رفت و مطالعه کرد و خودش را از نظر علم آن زمان قوی کرد. در دنیای ان زمان دانشمندان زیادی نه در غرب و نه در شرق پیدا نمیشدند برخلاف 400 سال قبل و بعدش.
چهار‌شنبه 11 شهریور 1388

shahram khosh maram - ایران - تهران
bij - المان - المان. قسمت دوم:‌ امام جعفر باتوجه به اینکه از پدر به حضرت علی و دختر پیامبر میرسید و از طرف مادر به ابوبکر ٬ خلیفه اول میرسید٬‌ تقریبا مورد احترام همه مسلمین بود. خلفا نسبت به امام جعفر حساسیت کمتری داشتند و به او و پیروانش ازادی نسبی دادند. او هم از این فرصت استفاده کرد و به نشر و تبلیغ پرداخت. با اینحال بازهم به اندازه سه امام اول درگیر سیاست نشد. البته فتواهای ارتداد و قتل هم داد ولی کلا در بحثها لیبرال تر بوده.
چهار‌شنبه 11 شهریور 1388

shahram khosh maram - ایران - تهران
bij - المان - المان. قسمت سوم:‌ در مورد فلسفه. تقسیم بندی علوم٬ قراردادی هست. فلسفه هم با برداشت امروزی ما از یونان منشا گرفته و روی بحث و استدلال استوار هست چیزی که برای اولین بار با همت امام باقر و صادق در شیعه وارد شد. برای همین هم بسیاری از مورخین اینها را فیلسوف اسلامی میخوانند. خدمت شما یاداور شوم که ما یک فیلسوف درست و حسابی به مفهوم یونانیش در ایران قبل از اسلام نداشتیم. اگر شما کسی را میشناسید که تئوری هم داده باشد به من بگویید. اما این دلیل نمیشود که ما متفکر نداشتیم. بالاخره افراد بسیار تاثیرگذاری مثل مانی و مزدک هم بوده اند که یک عالمه هم تئوری اورده اند ولی فیلسوف حساب نمیشوند. کسی پیامبر را هم فیلسوف نمیخواند با اینکه اینهمه به قول شما تئوری اورده است.
چهار‌شنبه 11 شهریور 1388

shahram khosh maram - ایران - تهران
bij - المان - المان. قسمت چهارم:‌ . با توجه به تفاوت شدید بین علم و دین از نظر ساختاری من کلا سعی میکنم افراد دینی و مذهبی را با دانشمندان علوم تجربی مثل فیزیک و شیمی مقایسه نکنم. دین طبق تعریف پیروانش از طرف خدا امده و جای زیادی بر بحث نمیگذارد. علوم تجربی بر اساس تجربه ما ساخته میشود و دائما هم در حال تغییر هست. بنابر این اصلا مقایسه نیوتن با امامان منطقی نیست. همانطور که مثلا مقایسه مصدق و فیثاغورس منطقی نیست. البته این وسط امام باقر به علوم تجربی علاقه داشت و بر آن احاطه پیدا کرد و در آن منطقه در آن مقطع زمانی سرآمد شد. به نظر من در علوم تجربی نقش امام باقر و صادق از فیثاغورس و نیوتن بسیار کمرنگ تر هست. هیچکدام از دانشمندان چه ایرانی و چه عرب و چه هندی هم تا قرن سوم هجری نقشی به پررنگی فیثاغورس و نیوتن ندارند.
چهار‌شنبه 11 شهریور 1388

shahram khosh maram - ایران - تهران
bij - المان - المان. قسمت پنجم:‌ من هم مثل هر ایرانی دیگر دهها داستان و حدیث از امام جعفر شنیده ام. بسیاری از انها قرنها بعد نوشته شده و در مورد صحت انها شک جدی وجود دارد . از جمله مطالبی که شما از شیخ عباس قمی نقل کردید که 1000 سال بعد از امام جعفر میزیسته. من هم میدانم که اکثر علمای شیعه این احادیث را کاملا قبول دارند ولی من به شخصه هر حدیث و داستانی را در نتیجه گیریهای خودم وارد نمیکنم. من هم در مورد لزوم بت شکنی با شما موافقم و مثل شما معتقدم که امام جعفر نسبت به افراد دوران خودش اگاهتر و داناتر بوده. در زمینه فقه قطعا جایگاه بالاتری از شیخ کلینی و طباطبایی دارد. در مورد کیمیاگری که پدر شیمی هست تا انجا که میدانم در مصر پایه گذاری شد و با فتح مصر توسط اسکندر به یونان و بعد به بغداد و ایران راه پیدا کرد. من معتقدم علوم تجربی جای خودش را دارد و من خودم بزرگترین دستاورد بشر را تفکر تجربی میدانم که به همت ابن هیثم و رازی پایه گذاری شد. درمورد مسائل دینی هم معتقدمیک مسئله شخصی هست و هر کس مختار هست راهی را که صلاح میداند انتخاب کند. به امید موفقیت و پیروزی
چهار‌شنبه 11 شهریور 1388

shahram khosh maram - ایران - تهران
bij - المان - المان. من یادم رفت یک نکته را تاکید کنم. ما در ایران باستان در بعضی علوم بسیار قوی بودیم از جمله طب و مهندسی. متاسفانه نوشتن ما ضعیف بوده و کتابهای با ارزش ما در حمله اسکندر و اعراب از بین رفتند. برخلاف یونانیها که کتابهایشان حفظ شد. در ضمن طبقه بندی به سبک یونانی هم کار دست ما داد وگرنه من به شخصه مانی رایک فیلسوف بزرگ میدانم.
چهار‌شنبه 11 شهریور 1388

bij - المان - المان
shahram khosh maram عزیز، ((باقر زیاد وارد سیاست نشد)) اینکه او وارد سیاست نشد چه دلیلی بر دانشمند بودن اوست؟ اگر از این راه توانست وقت بیشتری پیدا کند و اموزش فقهی بدهد باز دلیلی بر علمی بودن انها نمیباشد! من انتظار چند مورد از تئوریهای گفته شده از انان را داشتم تا برایم نقل میکردی! ((خودش را از نظر علم آن زمان قوی کرد)) چطور و با چه گزاره هایی از انان به این نتیجه رسیده ای؟! من برایت نمونه هایی از علم انان در فقه اوردم نظرت را جویا هستم!
چهار‌شنبه 11 شهریور 1388

bij - المان - المان
shahram khosh maram عزیز، ((او هم از این فرصت استفاده کرد و به نشر و تبلیغ پرداخت)) نشر و تبلیغ عمل تمام به اصطلاح امامان بود حال یکی در تنگنا یا یکی مثل جعفر یا رضا با دست باز! نشر و تبلیغ دین و خواسته هایشان چه ربطی به دانشمند بودن دارد؟ احترام نکته ای دیگر است که بازگو کردی، اگر یک بازاری مورد احترام محله باشد دلیل بر اخلاقی عمل کردنش نخواهد بود بل قدسی بون و ترس از متعصبین این احترام کذایی را بوجود میاورد! shahram عزیز، ((البته فتواهای ارتداد و قتل هم داد)) و ((وارد سیاست نشد)) دو گزاره متضادند و از ان مهمتر انکه فتواهای ارتداد ضد انسانیست!!!
چهار‌شنبه 11 شهریور 1388

bij - المان - المان
shahram khosh maram عزیز، ((فلسفه .. روی بحث و استدلال استوار هست..)) نغیز نوشتی اما بحث و استدلال در مورد چی؟ (در حدیث معتبر از حضرت صادق منقول است که مخورید هدهد را و دست اطفال مدهید که بازی کنند که تسبیح خدا میگوید، تسبیحش این است که لعن الله مبغضی آل محمد علیهم السلام، یعنی خدا لعنت کند دشمنان آل محمد را)!! ((اما این دلیل نمیشود که ما متفکر نداشتیم)) تفکر و استدلال راجع به هدهد؟!!
چهار‌شنبه 11 شهریور 1388

bij - المان - المان
shahram khosh maram عزیز، با تشکر برای بیان گزاره ((تفاوت شدید بین علم و دین)) خب مشکل اینجاست که یک مسلمان که بتازگی از طریق اینترنت متوجه یک سری سوالات و شکیات در مورد دینش شده چطور جواب سوال اساسیش را پیدا کند: به چه دلیل امروز دینم با توجه به کاستیها و بخشی از ان مربوط به مهملات و جنایات بر ضد غیرخودی کاربرد باید داشته باشد؟! عصر اطلاعات روشنگری را با شتاب بالا به همراه خود دارد که خردگرایی نقش اساسی بازی میکند! احساساتی شدن متعلق به گذشته است اگر بگویید من جعفر را منطقی نمیبینم اما قلبم با اوست و با وجود اینکه او اخلاق انسانی را زیر پا گذاشته و با مهملات به بحث نشسته او را مقدس میشمارم، برای جامعه متمدن قابل هضم نیست!!!
پنج‌شنبه 12 شهریور 1388

bij - المان - المان
shahram khosh maram عزیز، ((دهها داستان و حدیث . در مورد صحت انها شک جدی وجود دارد)) خب در اینمورد اکثریت مسلمانان رفورمیست اتفاق نظر دارند! خب پس دیگر چه میماند جز خیالات و مقدسات؟!. ((در زمینه فقه قطعا جایگاه بالاتری از شیخ کلینی و طباطبایی دارد)) چرا و به چه دلیل؟! **((من هم در مورد لزوم بت شکنی با شما موافقم )) این یک قدم بزرگ بر سر راه رفرمیستهای دینیست! ((مسائل دینی هم معتقدم یک مسئله شخصی هست)) هیچ حرفی توش نیست تا موقعی که سیاستگذاری غیرمکتبی باشد!!! با احترام!
پنج‌شنبه 12 شهریور 1388

dokhteiran - دانمارگ - وایله
amtin - آلمان - برلین . bij - المان - المان. تقصیر نداری که این همه یاوه میگی ُ‌یک ذره مطالعه نداری و از شدت تنفر همه چیز را با هم قاط زدی مشکل از این حاکمان فاسد و در درجه بعد والدین توست .. اگر کمی مطالعه میکردی میدیدی که نظرات علمی امام صادق علیه السلام در حوزه پزشکی و آسمانها و . تازه داره کشف میشه اینها غیر از پیش بینیهای مولا از آینده است که واو به واو داره درست درمیاد ضمنا اونایی که رفتن سنی شدن از فرط حسادت بوده و جالبه بدونی از امام علم دزدی میکردن بالاخره باید حجت بر همه جاهلان از جمله تو تمام بشه. تو را چه به امام صادق .... . mn4434 - انگلیس - لندن . shahram khosh maram - ایران - تهران . ... نگو . فهم امامها اندازه فهم گنجشک هم نبوده . bij - المان - المان . shahram khosh maram . ممنون از شما دو عزیز که در نهایت احترام با هم تبادل نظر کردید ایکاش همین نظر در مورد دو دوست دیگرمون هم صدق می کرد. یادبگیریم به نظرات همدیگر احترام بگذاریم
پنج‌شنبه 12 شهریور 1388

hamesheh bahar - انگلستان - لندن
shahram khosh maram - ایران - تهران. ببخشید میشه اسم کتابهای دبیرستان در انگلیس را که اسم امامان اسلام در انها ذکر شده بنویسید. ما که همچین کتابی ندیدیم نکنه چاپ فیضیه قم بوده . پیروز باشی
پنج‌شنبه 12 شهریور 1388

omidkhan2 - ایران - تهران
آقایانی که به علم امام صادق شک دارند بهتر است کتاب مغز متفکر جهان شیعه که حاصل کار تحقیقاتی جمعی از محققان اروپاییاست (همانهایی که مرعوب آنها شده اید و اصالت ملی و مذهبی خود را به باد دادید) را بخوانند .
پنج‌شنبه 12 شهریور 1388

sabaabadan - استرالیا - ملبورن
سلام این سایت که هک نشده . مرسی
پنج‌شنبه 12 شهریور 1388

farhad1124 - امارات - دبی
shahram khosh maram - ایران - تهران . دوست عزیز سلام از مطالب ارزنده شما استفاده کردم یا علی موفق باشید
پنج‌شنبه 12 شهریور 1388

bij - المان - المان
dokhteiran عزیز، از توجه ات سپاسگزارم!
پنج‌شنبه 12 شهریور 1388

shahram khosh maram - ایران - تهران
hamesheh bahar - انگلستان - لندن. دوست عزیز. من در دو تا از کتابهای دبیرستانی انگلستان دیدم که از محمد باقر و جعفر صادق به عنوان دانشمندان و متفکرین نام بردند و در پاورقی توضیح دادند که در شیعه که یکی از شاخه های اسلام هست جزو امامان هستند. اگر درست یادم باشد یکی جی سی اس ای اسلام بود و یکی جی سی اس ای فلسفه و اخلاق. صفحه اش را به یاد ندارم ولی میتوانید به یکی از کتابخانه های محلی بروید و این دو کتاب را بخواهید. اکثر کتابخانه ها هر دو را دارند. بعد فقط به پاورقی ها نگاه کنید که 10-15 تا بیشتر نیستند و وقت زیادی نمیگیرد. چیزی که گفتم را پیدا خواهید کرد. موفق باشید.
جمعه 13 شهریور 1388

shahram khosh maram - ایران - تهران
bij - المان - المان . قسمت اول:‌ من متاسفانه کمی سرم شلوغ هست و نمیتوانم به موقع جواب بدهم. اگر سایت بسته شد٬‌بحث را در اولین سایتی که به نوعی به امامان مربوط باشد پی میگیریم. من سعی میکنم در اینجا به دو تا از ایرادهای شماجواب بدهم. یکی درخواستتان راجع به دادن تئوری هست و یکی تناقض در نظرات من. فکر میکنم این دو تا مهمترین مواردی باشد که مطرح کردید و دیدم در چندجا عنوان کردید. اول:‌((من انتظار چند مورد از تئوریهای گفته شده از انان را داشتم تا برایم نقل میکردی! )). من فکر میکنم که تلقی من و شما از فیلسوف و عالم یکی نیست. من دادن یک تئوری مشخص را برای فیلسوف و عالم بودن ضروری نمیدانم. من حتی نمیتوانم یک تئوری مشخص از فارابی که معروف به معلم ثانی و در همه دنیا پدر فلسفه شرق شناخته میشود برایتان بگویم. ممنون میشوم اگر شما یک تئوری از فارابی به من بگویید. با تلقی شما آقای خاتمی٬‌رئیس جمهور پیشین٬‌باید فیلسوف باشد چون فلسفه خوانده و یک تئوری مشخص به نام گفتگوی تمدنها داده و کتاب هم در موردش نوشته.
جمعه 13 شهریور 1388

shahram khosh maram - ایران - تهران
bij - المان - المان . قسمت دوم:‌ از نظر من فارابی چه تئوری داده باشد چه نه ٬‌فیلسوف بزرگ و پدر فلسفه شرق هست چون بحث و استدلال را با همان قدرتی که در یونان داشت وارد شرق کرد و با تدریس و کتاب نوشتن انرا اشاعه داد و انرا با مفاهیم شرقی ترکیب کرد و زمینه را برای یک روش جدید فکر کردن و نگرش آماده کرد. حالا حتی اگر این فلسفه جدید مزخرف باشد یا همه اش غلط هم باشد چیزی از ارزش فارابی به عنوان یک فیلسوف و متفکر کم نمیکند. همان کاری را که فارابی کرد٬‌ امام باقر و امام جعفر در دین کردند یعنی استدلال و بحث را وارد دین کردند. بین امامان و خلفای قبلی باز از حضرت علی چند تا بحث باقیمانده ولی ترکیب واقعی استدلال با مسائل دینی را امام صادق انجام داد که به روشهای فکری جدیدی انجامید که نتیجه اش تبیین تشیع و ایجاد 4 شاخه جدید سنی توسط شاگردانش بود. حالا من به به درد بخور بودن یا درست و غلط بودن شیعه و این 4 شاخه کاری ندارم چون چیزی از ارزش امام صادق که این ترکیب را انجام داد و با تدریس انرا اشاعه داد کم نمیکند.
جمعه 13 شهریور 1388

shahram khosh maram - ایران - تهران
bij - المان - المان . قسمت سوم:. من همانطور که قبلا گفتم خیلی روی احادیث برای نتیجه گیریهایم تکیه نمیکنم وگرنه تا الان دهها حدیث از امام صادق دیده ام. از جمله اینکه اولین کسی هست که تفکر عناصر رابعه ( یعنی همه چیز از باد و اب و خاک و اتش به وجود امده) را زیر سوال برد یامثلا حدیث در مورد گردش به دور خورشید و .. من متاسفانه در مسائل مذهبی صاحبنظر نیستم ولی یقین دارم که اگر شما واقعا دنبال تئوری از امام صادق هستید٬‌کسی که در مورد امامان مطالعه داشته باشد اگر از بقیه امامان نتواند تئوری بگوید از امام صادق حتما میتواند.
جمعه 13 شهریور 1388

kili_patilaki - قطر - دوحه
shahram khosh maram - ایران - تهران. bij - المان - المان . و دیگر دوستان...با سلام... میگن امام صادق نقل شده که در حالت ایستاده ادرار کردن انسان را مریض میکند...و حالا در عصر ما ثابت شده که کسی که ایستاده ادرار کند سنگ کلیه میگیرد.. این مورد چقدر صحت دارد؟در کل این مورد رو یکی از شاهکارهای امام صادق میدونند که مثلا یه چیزی رو قبل از کشفش پیش بینی کرده بود..ممنون.
جمعه 13 شهریور 1388

shahram khosh maram - ایران - تهران
bij - المان - المان . قسمت چهارم:‌. بحث و استدلال در مورد مسائل دینی کم و بیش بوده ولی این دو نفر انرا در مذهب نهادینه کردند. همه حتی خود شما هم قبول دارید که امام جعفر جلسات درس و مباحثه داشت. به نظر میرسد که ادم نسبت به انزمان شکیباتری بوده و اجازه میداده که افرادی با عقاید مخالف او بنشینند. وگرنه خیلی راحت دانشجویانی مثل ابوحنیفه را ستاره دار میکرد و نمیگذاشت بیایند. دوم:‌در مورد تناقض در صحبتهای من:‌. من باید اول دیدگاه خودم را برای شما روشن کنم. من یک صاحبنظر در دین و مذهب نیستم و صحبتهایم به قصد دفاع از شیعه نیست. من دین و مذهب را یک چیز شخصی میدانم و سعی میکنم به همه مذهبها احترام بگذارم. الان هم دارم تورات را میخوانم. من سعی میکنم تاریخ را بخوانم و از آن درس بگیرم و عینا درسها را در زندگی روزمره خودم به کار ببرم. این روش بینهایت موثر بوده است. من سعی میکنم از تعصب دوری کنم و بیطرفانه نگاه کنم.
جمعه 13 شهریور 1388

shahram khosh maram - ایران - تهران
bij - المان - المان . قسمت پنجم:. برای من رازی بسیار مورد احترام هست و من به وجود او و ایرانی بودنش افتخار میکنم. او کسی هست که در 31 سالگی چون تقریبا نابینا شده بود برای معالجه خودش٬‌رفت شروع به خواندن پزشکی کرد و 10 سال بعد رئیس بیمارستان و نظامیه بغداد شد. او در پژوهش و علم از الگوهای من هست. اما من میدانم که او اصلا خدا را قبول نداشت و در رد قران کتاب نوشت و دلایل بسیار جالبی هم اورد. ا ز طرف دیگر ابن سینا و ابوریحان معتقد به خدا بودند. خب این قسمت دیگر مربوط به خودشان میشود و روی برداشت من تاثیر ندارد. به همین دلیل من به خلافت رسیدن هارون الرشید و مامون( که عرب هم بودند )را به همراه وزارت خاندان برمکی (که ایرانی بودند) شانس بزرگی برای ایران و علم کل دنیا میدانم. این در حالی هست که انها قاتلین دو تا از امامان ما هستند و در شیعه منفورند. پس تناقضی که میبینید ناشی از نوع برداشت من از وقایع تاریخی هست وبه شیعه برنمیگردد. .
جمعه 13 شهریور 1388

shahram khosh maram - ایران - تهران
bij - المان - المان . قسمت ششم:. من دارم اینجا نظراتم را از دیدگاه خودم بیان میکنم وگرنه دفاع از شیعه کار صاحبنظران هست.در ضمن دیدگاه مذهبی من هم ممکن هست با دیدگاه علمی من تناقض داشته باشد٬‌ همانطور که دید هنری با علمی فرق دارد. ازنظر من اشکالی ندارد. چیزی که در مورد این دو امام برای من جالب بوده را هم الان خدمتتان میگویم که برداشت شخصی من هست و در جایی هم نخوانده ام. امام باقر تا زمان خودش تنها کسی است که تا پدرجدش همه به قتل رسیدند. چنین ادمی میتواند پر از کینه و ناامیدی و انتقام باشد. اما در آن شرایط به سمت علم و دانش رفت. حالا اینکه علم انزمان به درد میخورد یا نه تغییری در نتیجه گیری من ایجاد نمیکند. به نظر من انتخاب بسیار هوشمندانه ای بود. این چیزی هست که من از او یاد گرفتم و دقیقا در زندگی خودم به کار بستم. یعنی هر وقت شرایط برای من سخت تر و ناجور بود من بیشتر به سمت علم رفتم و نتیجه شگرفش را دیدم. حالا هزار تا حدیث چیز دیگری بگویند٬ من درسم را از خود نحوه زندگیش گرفتم . موفق باشید.
جمعه 13 شهریور 1388

shahram khosh maram - ایران - تهران
kili_patilaki - قطر - دوحه. دوست عزیز. من بعید میدانم ایستاده ادرار کردن باعث سنگ کلیه شود چون خانمها هم سنگ کلیه میگیرند!!! من کلا مسائل مذهبی را با علوم تجربی مقایسه نمیکنم. از اساس با هم متفاوتند و کتب مذهبی٬ علمی نیستند و به روش کتابهای علمی هم نوشته نشده اند٬‌ ثانیا در خود صحت احادیث بحث وجود دارد و دو شاخه از فقه یعنی رجال و درایه را شامل میشود که من یکی نه توان اشنایی با آنها را دارم نه قصدش را. داستانی از خواجه نصیرالدین طوسی (اخرین دانشمند بزرگ ما در اندازه ابن سینا و خوارزمی) بگویم:‌ شیخ عربی که معروف بود احادیث زیادی را از حفظ دارد در جلسه ای خواجه نصیر را دید و حدیثی از پیامبر گفت که هر کس بیست حدیث از من از حفظ باشد به بهشت میرود. خواجه نصیر گفت من 20 حدیث بلدم. آن مرد خندید و گفت من 1200 حدیث بلدم. خواجه نصیر از او خواست یکی را بخواند. آن مرد خواند و خواجه نصیر جعلی بودنش را ثابت کرد. بعد گفت :‌ببخشید این حدیث درست بود و درستی انرا ثابت کرد.در مجموع 6 بار ثابت کرد جعلی است و 6 بار هم ثابت کرد که درست هست.موفق باشی
جمعه 13 شهریور 1388

shahram khosh maram - ایران - تهران
dokhteiran - دانمارگ - وایله. farhad1124 - امارات - دبی. سپاسگزارم. موفق و پیروز باشید.
جمعه 13 شهریور 1388

bij - المان - المان
shahram khosh maram عزیز، ((همه اش غلط هم باشد چیزی از ارزش فارابی از ارزش فارابی به عنوان یک فیلسوف و متفکر کم نمیکند)) اگر منظورت رد نظرات و تئوریهای او با دانش امروز مقدور است که گزاره ات درست است اما اگر در زمان خودش تئوریها همه غلط باشند که باید بگویم سخت در اشتباهی! اگر شخصی ادعای دانشمندی کند و تمام ادعاهایش در زمان خودش غلط و بی ربط باشند که همان موقع هم عنوان دانشمند بودن از او سلب شده است! بیان نسبیت هم وقتی معتبر است که با بدیهیات انسانی در ارتباط نباشد چون بدیهیاتی مثل شکنجه یا ((فتواهای ارتداد و قتل)) زمان و مکان نمیشناسند!!! پس ((تفاوت شدید بین علم و دین)) یا فارابی و جعفر صادق باید گذاشت!
جمعه 13 شهریور 1388

bij - المان - المان
shahram khosh maram عزیز، من نتاقض در نظراتت تا به اینجا نمبینم اشاره یی داشتم به دو گزاره ات که متضادند! هم مکاتبه ای عزیز، خرسندم که در این سایت مسلمانی را یافته ام که به فرهنگ مدارا باور دارد و رعایت گفتمان دموکراتیک را از نظر دور نمیدارد! با اینکه ما علمی بنام فلسفه داریم اما فلسفه یک مقوله جدا از علوم میباشد. اینکه فارابی فیلسوف در دانش موسیقی ادعای بحقش را با تئوری *کبیر از دو نمونه تنبور مهم و رایج زمانه خویش* نام می برد، هم بر کسی پوشیده نیست! هم مکاتبه ای عزیز، وقتی ادعا میشود که جعفر یکی از دانشمندان بزرگ است که در عناصر رابعه تحقیق کرده باید اسناد و اقوال معتبر بدستمان برسد! اگر اسناد امثال شیخ عباس قمی مورد تردید است که ((1000 سال بعد از امام جعفر میزیسته)) پس چطور میتوان کتاب مغز متفکر جهان شیعه را که 1250 سال بعد از او نوشته شده معتبر دانست؟! مشکل شرق و غرب نیست که عالمی چون زکریا مورد قبول جهانند بلکه همان که نوشتی ((تفاوت شدید بین علم و دین)) باید گذاشت!!!
جمعه 13 شهریور 1388

bij - المان - المان
kili_patilaki عزیز، از طعنه و بازگویی لطیفه ات ممنون! اما متاسفانه این لطیفه برای فقهای اسلامی اقوال معتبرند و با اینان سعی بر مقدس جلوه دادن برای عامه داشته اند با دو استثنای بزرگ! هر گاه شخصیتی یا مفهومی برای عام و خاص مقدس شد مطالعه، تحقیق و شک در ان موقوف شد! استثنای اول در زمان جعفر که هنوز او به مرور زمان قدسی نشده بود مثل محمد و مردم زمانش که با او و گفته هایش مشکل داشتند مگر از طریق غنائم جنگی!!! استثنای دوم در عصر حاضر یا اطلاعات (بخصوص وجود اینترنت!) که موقوف کردن از کار حضرت فیل هم گذشته :-)
جمعه 13 شهریور 1388

bij - المان - المان
shahram khosh maram عزیز، ((جعفر جلسات درس و مباحثه داشت. به نظر میرسد که ادم نسبت به انزمان شکیباتری بوده و اجازه میداده که افرادی با عقاید مخالف او بنشینند. وگرنه خیلی راحت دانشجویانی مثل ابوحنیفه را ستاره دار میکرد..)) جعفر که در خلافت و حکومت نبوده که حالا با گزاره ستاره دار شدن دانشجویان مقایسه شود!! اگر ((صحبتهایت به قصد دفاع از شیعه)) نیست و ((تفاوت شدید بین علم و دین)) وجود دارد پس بحث در مورد عالم بودن او اضافه ست و میتوانیم به بحث در مورد پایبندی به اخلاقیات انسانی برسیم!
جمعه 13 شهریور 1388

bij - المان - المان
shahram khosh maram عزیز، اکثر سوالات من از طرف تو بی پاسخ ماند. یکی از انان : (به چه دلیل امروز دینت با توجه به کاستیها و بخشی از ان مربوط به مهملات و جنایات بر ضد غیرخودی کاربرد باید داشته باشد؟! عصر اطلاعات روشنگری را با شتاب بالا به همراه خود دارد که خردگرایی نقش اساسی بازی میکند! احساساتی شدن متعلق به گذشته است اگر بگویید من جعفر را منطقی نمیبینم اما قلبم با اوست و با وجود اینکه او اخلاق انسانی را زیر پا گذاشته و با مهملات به بحث نشسته او را مقدس میشمارم، برای جامعه متمدن قابل هضم نیست)؟؟ پاسخهایت را جویا هستم! با احترام!
جمعه 13 شهریور 1388

bij - المان - المان
shahram khosh maram عزیز، ((. تا زمان خودش تنها کسی است که تا پدرجدش همه به قتل رسیدند. چنین ادمی میتواند پر از کینه و ناامیدی و انتقام باشد. اما در آن شرایط به سمت علم و دانش رفت..)) این کجایش جالبه؟! مگر از این نوع وقایع دائم چه در گذشته و حال اتفاق نیافتاده و مهمتر که جویای نظرت بودم درست بر عکس، وحشتناکه اگر ((فتواهای ارتداد و ..)) بدهند که نشان دهنده دستور قتل دگر اندیشان است؟!!
جمعه 13 شهریور 1388

shahram khosh maram - ایران - تهران
bij - المان - المان. دوست عزیز. قسمت اول:‌در مورد ((همه اش غلط هم باشد چیزی از ارزش فارابی به عنوان یک فیلسوف و متفکر کم نمیکند)). من فارابی را از پیشگامان فلسفه جدید در شرق میدانم. در غرب او را از پایه گذاران فلسفه اسلامی میدانند. این فلسفه غلط هم باشد به نظر من چیزی از ارزش فارابی کم نمیکند. من یکی از علل مهم جهش علمی ما و کلا شرق را در آن دوره ٬‌ تسلط متفکران و عالمان آن مقطع زمانی به علوم و نظریات مختلف و توانایی ترکیب کردن انها و ارائه روشهای فکری جدید میدانم. فارابی سوای درست و غلط بودن نظریاتش٬‌ فقط به خاطر اینکه توانسته روشهای فکری مختلف را با هم ترکیب کند از نظر من بسیار ارزشمند و با اعتبار هست. امام صادق هم از نظر من این نقش را داشت یعنی مطالب پراکنده اسلامی را جمع کرد و بحث و استدلال را واردش کرد. من تا انزمان در ادیان دیگر مثل یهودی وزرتشتی و مسیحی چنین چیزی را سراغ ندارم. بنابر این فقط به خاطر همین توانایی ترکیب کردن برای من ارزشمند هست. حالا ممکن هست این استدلالها بعد از 1000 برای خیلیها خنده دار باشد ولی باز یک گام بزرگ محسوب میشود.
شنبه 14 شهریور 1388

shahram khosh maram - ایران - تهران
bij - المان - المان . قسمت دوم:‌. من به شخصه اعتقاد شدید به افرادی دارم که جرات کردند و توانستند با موفقیت علوم و روشهای فکری مختلف را با هم ترکیب کنند. از نظر من فارابی فلسفه شرق و غرب را با هم ترکیب کرد٬‌ خوارزمی ریاضیات هند و هندسه یونان را ترکیب کرد٬‌ ابوعلی سینا چهار طب مختلف را ترکیب کرد٬‌ فارابی فلسفه و موسیقی را ترکیب کرد٬‌ امام صادق هم فلسفه را با اسلام ترکیب کرد. همه اینها باعث بروز روشهای فکری جدید شدند و من فقط به این خاطر برایشان احترام قائلم حتی اگر فرضیات انها غلط باشد. همه انها نوآوری کردند و موفق شدند روشهای جدیدی را جا بندازند.
شنبه 14 شهریور 1388

shahram khosh maram - ایران - تهران
bij - المان - المان . قسمت سوم: من همانطور که گفتم بین دین و علم و هنر تفاوتهای شدید میبینم. دین مجموعه ای از دستورالعملهاست .علوم تجربی مجموعه ای از مشاهدات و تحلیل انهاست. علی رغم تفاوتهای بسیار بین انها٬‌ خیلیها سعی کردند انها را با هم ترکیب کنند که به نظر من موفقترینشان مولوی بود که دین را با هنر ترکیب کرد. بنابراین من ضمن در نظر گرفتن تفاوتها٬‌ به کسانی که سعی میکند اینها را با هم ترکیب کنند با دید مثبت نگاه میکنم. علت کلی بحث من هم با شما سر همین بود. من همانطور که در کامنت اولم نوشتم امام باقر و صادق را از بقیه امامان و نسبت به افراد همزمان خود علمی تر میبینم.
شنبه 14 شهریور 1388

shahram khosh maram - ایران - تهران
bij - المان - المان . قسمت پنجم:‌ در مورد ارتداد. من همانطور که گفتم میدانم که امام صادق حکم ارتداد داده و حداقل یک موردش را مطمئنم. خودتان هم که بارها گفتید. پس قدرت داشته و میتوانسته همین حکم را در مورد ابوحنیفه و شاگردان دیگرش هم بدهد ولی این کار را نکرد. این جواب این جمله شما بود:‌ ((جعفر که در خلافت و حکومت نبوده که حالا با گزاره ستاره دار شدن دانشجویان مقایسه شود)).
شنبه 14 شهریور 1388

shahram khosh maram - ایران - تهران
bij - المان - المان . قسمت ششم:‌ بحث ارتداد مختص شیعه نیست. خلفا هم به بهانه ارتداد خیلیها را کشتند. انوشیروان عادل هم مزدکیان را کشت و در اکثر دینها هم به عناوین مختلف بوده البته به تدریج کمرنگ شده. من چون کلا معتقد به حکم ارتداد نیستم٬‌ قصد دفاع از این کار امام صادق را ندارم . در ضمن مطالعات کافی هم در مورد آن جریان و شخصی که در موردش این حکم داده شد ندارم و واقعا نمیتوانم هیچ اظهارنظری در موردش داشته باشم ولی سعی میکنم بیشتر در مورد آن جریان بخوانم. با اینحال قضیه امام صادق تنها جایی در بین امامان شیعه هست که حکم ارتداد داده شده. اگر مورد دیگری باشد من نمیدانم و ممنون میشوم به من بگویید.
شنبه 14 شهریور 1388

shahram khosh maram - ایران - تهران
bij - المان - المان . قسمت هفتم:‌ ((مگر از این نوع وقایع دائم چه در گذشته و حال اتفاق نیافتاده)): خیر. من خانواده ای را درتاریخ نمیشناسم که جد اندر جد تا 5-6 نسل پشت سر هم به قتل رسیده باشند. اگر شما میشناسید به من معرفی کنید.
شنبه 14 شهریور 1388

shahram khosh maram - ایران - تهران
bij - المان - المان . قسمت هشتم:‌ ((به چه دلیل امروز دینت با توجه به کاستیها و بخشی از ان مربوط به مهملات و جنایات بر ضد غیرخودی کاربرد باید داشته باشد؟!.....)). همانطور که گفتم من دین را یک مسئله شخصی میدانم و شما هنوز واقعا نظر من را نسبت به اسلام و شیعه نمیدانید. من در هیچ جای نوشته هایم اصلا بحث چیزی را که شما زیر سوال برده اید مطرح نکردم که حالا ازش دفاع کنم. قصد من به هیچ وجه دفاع از شیعه یا اسلام نیست. در ضمن مطالعاتم روی شیعه به اندازه مطالعاتم روی علوم دیگر نیست. من در تمام نوشته ام سعی کردم از نظر خودم مبنی بر اینکه امام پنجم و ششم را از بقیه امامان و افراد همزمان خود علمی تر میبینم دفاع کنم. من در هیچ جایی از متن خودم سعی نکردم احساسات خودم را بروز دهم. من دلایلم را به روشنی در مورد نظرم نسبت به امام صادق گفتم همانطور که در مورد حضرت مسیح هم میگویم. اگر شما دلایل مرا قبول ندارید و انها را فوق العاده غیرمنطقی میدانید٬‌ خب این برداشت شماست و میتوانید فکر کنید احساساتی مینویسم.
شنبه 14 شهریور 1388

shahram khosh maram - ایران - تهران
bij - المان - المان . قسمت نهم:‌. من اگر در مورد ابن سینا هم دلیل بیاورم یکی پیدا میشود که بگوید احساساتی نوشته ام چون طرف ایرانی هست. من هیچ اصراری در مورد تغییر این برداشت شما ندارم و میدانم خودتان به مرور با خواندن کامنتهای من در مسائل مختلف متوجه میشوید که من سعی میکنم در مسائل تاریخی و علمی بیطرف و منطقی باشم. البته خیلی سعی میکنم از توهین کردن بپرهیزم و از افرادی که مورد قبول ادیان رایج در ایران هستند با احترام یاد کنم و خود این کار را احترام به هموطنانم میدانم. موفق باشید و از وقتی که گذاشتید هم ممنونم. .
شنبه 14 شهریور 1388

bij - المان - المان
shahram khosh maram عزیز، ((امام صادق هم از نظر من این نقش را داشت یعنی مطالب پراکنده اسلامی را جمع کرد و بحث و استدلال را واردش کرد)) نشد بحث بر عالم بودن جعفر است نه فقیه بودن او چرا چون ((تفاوت شدید بین علم و دین)) باید گذاشت! ((حالا ممکن هست این استدلالها بعد از 1000 برای خیلیها خنده دار)) باشد!! هم مکاتبه ای عزیز با وجود اختلاف سنمان که حداقل به بیش از دو برابر سنت می شود احترام خاصی برایت قائلم! shahram عزیز، این باعث ان نمیشود که بگویم برای این نوشته ات متاسفم! اگر امروز استدلالها خنده دار باشد حتی برای دینی بودن انها شرم اور است! ((فارابی سوای درست و غلط بودن نظریاتش٬‌ فقط ..)) خب تا اینجا مورد قبولت واقع شد که فارابی هم بعنوان عالم تئوری دار که جعفر از ان محروم است!! (( من تا انزمان در ادیان دیگر مثل یهودی وزرتشتی و مسیحی چنین ..)) چرا به وفور ((استدلالها خنده دار )) یافت میشود که برای من بیشتر غمناک و غیرانسانیست که برای محمد قابل تقلید بوده است!!!
شنبه 14 شهریور 1388

bij - المان - المان
shahram khosh maram عزیز، ((فلسفه را با اسلام ترکیب کرد)) بازربطی به عالم بودن او ندارد! تا اینجا هر چه نوشته ای چیزی جز فقیه بودن او نیست که برایمان ((تفاوت شدید بین علم و دین)) وجود دارد! ((بروز روشهای فکری جدید شدند)) که چی روش جدید در ابراز سخن با هدهدکه از محمد به او رسیده! یک مثال از استدلال و روش او بیاور که در ارتباط با فقه نباشد! ((باقر و صادق را از بقیه امامان و نسبت به افراد همزمان خود علمی تر میبینم)) مال منسجم کمکیست برای ادامه بحث! کدام!
شنبه 14 شهریور 1388

bij - المان - المان
shahram khosh maram عزیز، اینکه در مورد نزیکنش یا از روی مصلحت بهاندستنزد به هیچوجه ضد انسانی بودن احکام و تفکر او نیست کمااینکه محمد با تبرعه ابوسفیان ثروتمند بدلیل مصلحت هیچگاه جنایات محمد را نخواهد پوشاند!!! اینکه حکومتها و اشخاص دیگر هم به جنایت مخصوصن بر علیه دگراندشان دست زدند تبرعه شدن جانی را بدنبال نخاهددات ملاک ما حقوق انسانی بر پایه خردگرایسیت!!! ((من خانواده ای را درتاریخ نمیشناسم که جد اندر جد ...)) کاملن نزدیک درسیاست خانواده کندی! هم مکاتبه ای! بحث بر سر عالم بودن جعفر که در عین حال حقوق انسانی را رعایت کرده باشد! این بحث تا حالا ازطرف تو با نوشته هایت کتمان شده!
شنبه 14 شهریور 1388

bij - المان - المان
shahram khosh maram عزیز، در ایان دین یک مسئله شخصی یست بلکه سیاستگذاری دینی انرا به تمام شئونات زندگی وارد کرده است! سوال در مورد تو نبود بلکه : (مشکل اینجاست که یک مسلمان که بتازگی از طریق اینترنت متوجه یک سری سوالات و شکیات در مورد دینش شده چطور جواب سوال اساسیش را پیدا کند: به چه دلیل امروز دینم با توجه به کاستیها و بخشی از ان مربوط به مهملات و جنایات بر ضد غیرخودی کاربرد باید داشته باشد؟! .. اگر بگویید من جعفر را منطقی نمیبینم اما قلبم با اوست و با وجود اینکه او اخلاق انسانی را زیر پا گذاشته ...) سوال بشکل دیگر، چطور میخواهی یک مسلمان شکاک را مجاب کنی: جعفر منطقی نبوده و غیرانسانی حکم داده، حال بیا من می خواهم بتو بگویم او با توجه به مهملاتش یک عالم بوده!!!
شنبه 14 شهریور 1388

bij - المان - المان
shahram khosh maram عزیز، متاسفانه چند کلمه ناقص نوشته شده اند مثل: (در ایران دین یک مسئله شخصی نیست بلکه سیاستگذاری دینی انرا به تمام شئونات زندگی وارد کرده است! سوال در مورد تو نبود بلکه ...) که اینجا تصحیح شد. با احترام!
شنبه 14 شهریور 1388

bij - المان - المان
نکاتی چند راجع به توصیه به سواد آموزی برای پیشرفت علم کافی نیست: هرکس سواد دارد عالم نیست. اگر اسلام آنقدر توصیه به "علم" به معنای دانش امروزی کرده است چرا حوزههای "علمیه" قم و نجف تاکنون هیچ کشف علمی نداشته اند؟! به طور کلی میتوان گفت که در اسلام منظور از علم همان علم دین است که توسط گفتن و شنیدن منتقل میشود. سلیم بن قیس هلالى گوید از على شنیدم که میفرمود بابى طفیل اى ابى طفیل علم دو علم است علمى که باید مردم در آن تأمل کنند و آن علم دین است و علمى که جاى تأمل و تفکر نیست و آن قدرت خداى عز و جل است. لازم به یاد آوری است محمد حتی زمانی که فرصت علم آموزی داشت نه مدرسه ای باز کرد نه خود به تحصیل علم پرداخت، بلکه به شدت مشغول زنانش و امور دیگر شد.
شنبه 14 شهریور 1388

bij - المان - المان
فارابی هر چند مسلمان بوده است اما باور داشته است که عقایدی مانند: آفرینش جهان از عدم،معاد جسمانی و نبوت دارای برهان عقلی نیستند. فارابی علاقه زیادی به موسیقی داشته و کتاب بزرگی به نام "الموسیقی الکبیر" نوشته است، در حالی که اسلام به شدت با موسیقی دشمنی می ورزید. فارابی همچون ابن سینا خلقت جهان را به پیروی از ارسطو باور نداشته و آنرا ازلی میدانسته است البغدادی گفته است که ابراهیم بن سیار نظام معتزلی – که از بزرگان معتزله بوده است – شق القمر و رؤیت جن را انکار کرده است.ابن رشد نیز به قدم عالم، معاد روحانی ( نه جسمانی) و علم خداوند به کلیات (و نه بر جزئیات) باور داشته است.
شنبه 14 شهریور 1388

bij - المان - المان
رازی در مورد نبوت میگوید: "بر چه اساسی اینرا بایسته میدانید که خدا باید افرادی را انتخاب کند، آنها را برتر از دیگر مردمان بداند، آنها را راهنمای دیگران قرار دهد، و مردم را وابسته به آنها کند؟" وی در مورد خشونت های مذهبی میگوید که خدا باید میدانست فرستادن ادیان سبب اختلاف بین مردم خواهد شد و "فاجعه ای جهانی رخ خواهد داد که در آن مردم در خشونت های متقابل جنگیده و نابود خواهند شد. براستی همانطور که میبینیم مردمان بسیاری به همین خاطر کشته شده اند" رازی منتقد عدم وجود علاقه در میان مذهبیون برای تحلیل منطقی و خرد محور باورهای دینی بود، او میگوید "اگر از هوداران این دین در مورد اثبات حقانیت دینشان بپرسید، شعله میگیرند، و خون هرکس که با این پرسش به سراغشان برود خواهند ریخت. آنها سنجش خردمحور را ممنوع میکنند و مخالفانشان را میکشند. اینگونه است که حقیقت به تدریج خاموش و پنهان شد".
شنبه 14 شهریور 1388

bij - المان - المان
رازی در مورد قرآن میگوید "شما میگویید سند معجزه-قرآن حاضر است. میگویید هرکس منکر اعجاز قرآن است چیزی شبیه آن بیاورد. براستی که هزار چیز شبیه آن میتوان از آثار خطبا، سخنگویان برجسته، شاعران نیرومند آورد که در چینش و شیوایی برتر از قرآن هستند و مسائل را موجز تر طرح کرده اند. معنی را بهتر میرسانند و قافیه و ریتم برتری دارند. به خدا آنچه شما میگویید ما را متحیر ساخته است! در مورد کتابی سخن میگویید که اساطیر قدما را بازگو میکند و در عین حال پر از تناقض است و هیچ اطلاعات بدرد بخور و توضیحات مفیدی در آن یافت نمیشود، بعد به ما میگویید چیزی شبیه آن بیاوریم؟" وقتی از رازی در مورد سازش تفکر فلسفی و دین باوری پرسیده میشود او با صراحت میگوید: "چگونه ممکن است کسی فلسفی فکر کند و به قصه های متناقض پیر زنان که نادانی و جزم اندیشی را تشدید میکنند گوش فرا دهد؟
شنبه 14 شهریور 1388

bij - المان - المان
خیام از حکما، ریاضی دانان و شاعران بزرگ ایران در میانه سده پنجم هجری در نیشابور زاده شد. او از جمله کسانی بود که به فراگیری علوم یونانیان اهتمام داشت. او در علم فلک و نجوم مهارتی تمام داشت و گروهی از نوابغ نجومی و بزرگان فلکی با او هم عصر بودند، از این روی گروهی از همین فضلا، برای بنای رصدی جهت سلطان ملک شاه سلجوقی با او همکاری کردند. طراح و مبتکر تقویم هجری شمسی که از دقیق ترین تقویمهای دنیا است و طراحی آن نیازمند دانش گسترده در نجوم و ریاضیات است کار خیام بوده است. اما باورهای فلسفی او نیز عمیقا متضاد با اصول اسلامی بود.او به خدایی معتقد است که خیر محض است و عقاب و عذاب از او صادر نمیشود، پس عقاب را نفی میکند. در مورد هستی‌ اعتقاد دارد که عدم و نیستی برتر از آن است، به نظر او دنیا سرای مصائب و تکرار است و موجب خستگی و ملال میشود. خیام معتقد به جبر بود و به معاد اعتقادی نداشت. خیام برای بیان افکار فلسفی خود از شعر استفاده میکند، به همین خاطر در زمان خود شهرتی در شاعری نداشت و به عنوان فیلسوف شناخته میشد.
شنبه 14 شهریور 1388

bij - المان - المان
ابن سینا عقایدی داشته است که برخی از آن عقاید مخالف اسلام بوده است و اهل دین بر او ردیه‌هایی نوشته‌اند. او در مورد برخی از عقاید، برای اینکه به کفر متهم نشود، راه سومی انتخاب میکند. مثلا باور قدیم بودن عالم که از باورهای اصلی فلاسفه در آن زمان بوده است را این گونه تبیین میکند: قدیم بر دو نوع است، قدیم بالذات که خداوند است و قدیم بالزمان که عالم است، پس عالم به اعتبار زمان قدیم است زیرا زمانا بدایتی و آغازی ندارد و می‌گوییم محدث است به اعتبار علت زیرا خداست که آن را ابداع کرده است. پس عالم قدیم حادث است. البته ابن سینا در کتاب "حکمة المشرقیین" خود اشاره میکند که برخی از چیزها را باید پنهان کرد: از جمله چیزهایی که ما در آشکار ساختن آن خودداری کرده و ناگفته گذاشته‌ایم حقی است که اشاره بدان می‌شود و جز با تعصب تلقی نمی‌گردد. از جمله دیگر عقاید مخالف اسلام ابن سینا، انکار معاد جسمانی است. او در آثار اولیه خود مانند شفاء و نجات میگوید معاد جسمانی را جز از طریق شریعت و تصدیق قول پیامبر قابل پذیرش نیست، اما در آثار متاخر خود مانند رسالة "أضحویّة" اساسا معاد جسمانی را انکار کرده است!
شنبه 14 شهریور 1388

bij - المان - المان
shahram khosh maram عزیز، ((در زمینه فقه قطعا جایگاه بالاتری از شیخ کلینی و طباطبایی دارد)) چرا و به چه دلیل؟ یکی از سوالات جواب داده نشده را اینجا تکرار میکنم؟!
شنبه 14 شهریور 1388

bij - المان - المان
مسلمانان با توجه به آیه 59 سوره الانعام که میگوید: "هیچ تر و خشکی نیست جز آنکه در کتاب مبین آمده است" و دیگر آیات با این مضمون خواندن کتابهای دیگر را بدون فایده میدانستند. به همین خاطر است که در فتوحات خود به هر کتابخانه ای دست میافتند به آتش می کشیدند. هنگامی که عمروبن العاص مصر را فتح کرد و بر ذخائر علمی اسنکدریه دست یافت بفرمان عمر آنها را سوخت و در ایران نیز فاتحان عرب از نظایر این اعمال خودداری نکردند و سعدبن ابی وقاص بفرمان خلیفه خزانه های کتب ایران میان برد. در مدتی که حکومت در دست اعراب اموی بود تقریباً هیچ توجه جدی به علم نشد. اعراب تازه مسلمانان اشتغال به علم را کار موالی و بندگان میدانستند و از آن ننگ داشتند. این روند ادامه داشت تا عباسیان با کمک ایرانیان به خلافت رسیدند. از امور غریب یکی اینست که حاملان علم در اسلام غالباً از عجم بودند خواه در علوم شرعی و خواه در علوم عقلی و اگر در میان علما مردی در نسبت عربی بود در زبان و جای تربیت و پرورش از عجم شمرده میشد و این از آن روی بود که در میان ملّت اسلام در آغاز امر علم و صنعتی بنا به مقتضای سادگی و بداوت آن وجود نداشت!
شنبه 14 شهریور 1388

+0
رأی دهید
-0

نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.