این روزهای داغ مردادماه آبستن حوادث به مراتب داغ تر و داغ های بر جبین مانده فراموش نشدنی بوده است. فاصله ما با جمعه سرنوشت تنها یک ماه و نیم است اما هر لحظه از این زمان چنان گذشته که برای توضیح سیاسی، اجتماعی، فرهنگی تاریخ ایران زمین، سطح تحلیل متفاوتی را می گشاید. نسل ما دوره یی را از سر گذراند و تاریخی را با گوشت و استخوان تجربه کرد که پیش از این از پدران و نیاکانش شنیده یا در کتاب های تاریخ سرزمینش خوانده بود. حتی بیش از آن را هم تجربه کرد. به گواه تاریخ تاکنون حکومتی دینی بر بنیاد دین و مذهب و به دست حاملان آن یعنی نهاد دین و مذهب در ایران مستقر و مستحکم نشده بود. تجربه سیاسی زیست در حکومتی بر پایه نظریه ولایت فقیه و عمل به آن، ذیل مدیریت روحانیون، تجربه ویژه یی بود که زیست سیاسی نسل ما را از پیشینیانش متمایز کرد. این درس که در فضای پس از انتخابات مسائل بیشتری به ما آموخت، فرصتی برای تولد و تشکیل یک سنخ متفاوت از ایمان و باور در ذهن و عمل این نسل به وجود آورد که از دو زاویه نسبت به ایمان گذشته تمایز داشت؛ یک، وراثتی نبود و دیگر، در جهت خلاف آیین مناسکی و مظاهر تحمیلی زمانه اش شکل گرفت. مذهبی فراتر از شناسنامه و خون و تبار و در جهت رد نمایش های دیندارانه زمانه اش.
این هردو تجربه در آغاز دهه چهارم جمهوری اسلامی با یک نماد همراه و حتی تعریف شد؛ نمادی که بررسی و یادآوری آن هدف اصلی این نوشتار است. نمادی که با وجود این همه آواری که بر سر ما ریخته، فراموش شدنی نیست. بیشتر ما نسل سوم جمهوری اسلامی همزاد انقلاب و تولد نظام حاکم بر آن بوده ایم و در نتیجه در شکل گیری آن و حتی تغییرات جزیی اش نقشی نداشته ایم اما نسل چهارم که از پس تجربه های ما به میدان آمده یک نشانه تعریف شخصیت و هویت بااهمیت به دست آورده و حتی برای خود ثبت کرده که می توان گفت عمیق تر از دوم خرداد ما هم هست؛ جمعه سبز 22 خرداد. این نشانه آغاز رویش نسلی جدید بود که می تواند تاریخ خود را رقم بزند و خود آن را بسازد. اما روشنی این نشانه به ظهور همان نمادی بسته است که یادآوری ارزش شخصیتی و هویتی او به پیمودن ادامه راه و ایمان به ساختن تاریخ خود در آینده یاری خواهد رساند. نمادی به نام «میرحسین موسوی» که ریشه در کودکی و نوجوانی ما داشت و در بلوغ سیاسی و فکری مان باز جوانه زد. با وجودی که از نظر برخی تحلیلگران سیاسی ایران، موج و سطح اعتراضات به مسائل اخیر از او عبور کرده است، مطلقاً نمی توان در فقدان توجه به نقشی که میرحسین در آستانه دهه هفتم زندگی خود در ایران ایفا کرد و عمقی که به کنش سیاسی و تلاش برای آزادی در ایران بخشید، به تحلیل کاملی از وقایع سیاسی سال 88 تاکنون دست یافت؛ وقایعی که هزینه های یک اعتراض مدنی ساده و آرام و مبتنی بر نخستین حقوق اسلامی و بشری را تا حد خون ایرانیان بالا برد، شهدای بی گناهی در تاریخ ایران ثبت کرد، نسلی را از یک اعتراض بحق تا رادیکالیزه شدن مخالفت ها و تکرار شعارها و دیوارنویسی های اواخر عمر رژیم پهلوی سوق داد. راهپیمایی آرام و شکوهمند ملت داغدیده را به انقلاب مخملی تعبیر کرد، پیشگامان انقلاب اسلامی بهمن 57 را از سران آن شمرد و برخلاف جمهوریت انقلاب و روح اسلام، آتش کوره نظامیان را بر جوهر کلمه نظام سازان دمید.
بر پهنه تمام این لوح دوار که نقش آن بر سینه ها حک شد، نام میرحسین به یادگار مانده است. هر کجای این بوم نقاشی، آمیخته به نقش و رنگی از اوست و یاد کردن از سید سبز در این زمانه بی رحم فراموشکار حتی برای لحظه یی، هم غنیمت و هم سزاوار و هم موثر است. حافظه سوراخ نشده ما دست نقاش سپیدموی را از یاد نبرده، که آمده بود تا دنیای ما و در و دیوار شهر را رنگی از روشنایی و مهربانی و صداقت و صمیمیت بپاشد و آرمان های خاطره شده را برایمان بازخواند. انگار نسل یتیم مانده ما پدری مهربان، متواضع و شجاع را کم داشت تا سفره دل خود را برایش بگشاید و از تمایلات و تحمیلات خود برای او بگوید. از صدای او بشنود آنچه را که خود نمی توانست گفت و در سیمای او ببیند آنچه در سیمای دیگران نمی دید. از آرمان هایش، از کمبودها و نارضایتی ها و سختی هایش با او درد دل کند. ایمانی تازه را با یافتن او تجربه کند و از تولد نسلی تازه و ملتی جدید برایش سخن بگوید. این احساسات روی هم جمع شد و خود را نشان داد و پرسش اینجاست که چگونه چنین شد؟ دست خدا گاهی دل ها و احساسات و افکاری را با سالیان سال فاصله و جدایی به هم می رساند. این وصل چگونه رخ داد؟ «میرحسین» نسل ما چه در دل و جبین داشت، چه جاذبه و دافعه یی در کار بود که ملتی را به سوی خود کشاند؟ حتی پدرانی که او را درک کرده بودند را از شور و آتش فرزندان در ربود. حتی نسل خود را با احساس و شعور نسل ما به خود رساند. چگونه چنین شد؟ رقیب او، جبهه مخالف او نماینده چه تفکر و فرهنگ و اخلاقی بود که اسطوره اخلاقی و سیاسی مهندس موسوی را برای ما شفاف تر کرد و به قول مرحوم مهندس بازرگان رهبر منفی یک انتخاب شد؟ پاسخ به این پرسش ها و یادآوری صفات شخصیتی او، جایگاه و تاثیر میرحسین موسوی در آغاز دهه چهارم عمر جمهوری اسلامی و به ویژه آغاز رویش نسلی را نشان می دهد که با ظهور او متولد شده است.
1- استقلال در سیاست
مهندس موسوی استقلال خود را در چند مساله نشان داد؛ در مورد حضور در عرصه انتخابات، درباره زمان آن و نیز انتخاب شعارها و سخنان و حامیان و اطرافیان. این استقلال رای البته از مشورت پذیری او هرگز نکاست اما مخاطبان وی را با نوع و شکل تصمیم گیری اش در عرصه سیاسی آشنا کرد، وزن سیاسی خود را نشان داد و عیار حضورش را در صحنه دقیق تر کرد. بنابراین مخاطب نمی توانست او را نماینده و وامدار جریانی خاص بداند. این قدم اول و در حقیقت خصلت اول به ما کمک فراوانی کرد تا به شخصیت میرحسین بیشتر توجه کنیم. در حقیقت نوع ورود او به عرصه، زاویه نگاه ما به تیپ و سپس شناخت روحیه و ویژگی های روانشناختی او را سریع تر و عمیق تر کرد. بنابراین مخاطب نمی توانست او را نماینده و وامدار جریانی خاص بداند. این قدم اول و در حقیقت خصلت اول به ما کمک فراوانی کرد تا به شخصیت میرحسین بیشتر توجه کنیم. در حقیقت نوع ورود او به عرصه، زاویه نگاه ما به تیپ و سپس شناخت روحیه و ویژگی های روانشناختی او را سریع تر و عمیق تر کرد.
2- ایمان در سیاست
تدین و مومنانه زیستن میرحسین هرگز در بوق و کرنا نشد. تصویری از نماز خواندن یا دست به دعا برداشتن اش پخش نشد و هیچ گاه اجازه نداد این بعد از زندگی اش به قلم یا بیان بیاید. اما به نظر می رسید ایمان مهندس از خلال صفات و خصوصیات دیگرش بروز می یابد. موحد بود چون تملق احدی را نگفت و برای قدرت و صاحب قدرت شیرین نشد و شیرین نبود. مومن بود چون شجاعت نه گفتن داشت و می توانست «نه» بگوید. می توانست دور قدرت و ثروت و عافیت را خط بکشد و نه بگوید. مرد دین بود چون بر اساس مذهبش به این باور رسید که اخلاق و سیاست حاکم و جاری قابل تایید و کرنش نیست، پس به آیین اش آری گفت و به آیینه که راست نمایی و تظاهر به دینداری را تحمیل می کرد، نه.
نه چندان از حمایت بزرگان و دانشمندان شاد و بی مهار شد که چوبدست تفاخر بر سر خلق گیرد و نه چندان از مخالفت ایشان ترسید و رنجید که کینه و بغض به دل گیرد. ایمانش مانع از آن شد که رای ملت را با چند شعار فریبا و آوانگارد بخرد یا شعورشان را با چند داد و بیداد دلربا و عقل فریب به غنیمت برد. در آغاز، سخن فقیه آزاده آیت الله صانعی در وصف او سنگین می نمود اما پس از چندی، دیگر جای شگفتی نداشت؛ اگر دو نفر متدین در این کشور باشند، قطعاً مهندس موسوی یکی از آنهاست. زمانی که این ایمان در کنار آن پایداری او در راه استیفای حقوق ملت و تلاش برای دفع دروغ قرار گرفت و با ایستادگی شجاعانه اش همراه شد، ارزشی نوبنیاد و نومولود برای نسل ما آفریده شد. تو گویی چیزی به تازگی در شخصیت و عمق احساس ملتی تولد یافته است؛ که می شود چنان باایمان بود و چنین آزادیخواه و می شود در راه رهایی ملتی کوشید در عین اینکه به مذهب و ایمان خود باوری عمیق داشت. چندی بود که در باور ما چنین پیوندی نمی گنجید، سخت می نمود و ناشدنی و حتی وهم و شوخی. اعتقادم این است که میرحسین بذر این جوانه را در خاک نسل ما که مخاطبان و همراهان او بودیم و هستیم کاشت و رشد و پاسداشتش را به ما سپرد که فرزندان خود را خوب می شناخت.
3- اخلاق در سیاست
کنش اخلاقی میرحسین گمشده نسل ما بود؛ نسلی که سال ها تمنای صمیمیت داشت و آمریت می دید. تمنای محبت داشت و منت می دید و در آرزوی تواضع و خشوعی دوست داشتنی بود و بی صبری می دید و بانگ تحقیر در گوشش زنگ می زد. میرحسین صادقانه می گفت بسیج مدرسه عشق است و نمی ترسید که رای ها بریزد، خالصانه می گفت به اصول بازمی گردد، از رمیدن جوانانش هراسی نداشت و فکر می کنم فضای جامعه ایران و کمبودها و دلتنگی های آن را فهمیده بود و می دانست نسل مخاطبش شخصیت او را در صادقانه و بی ریا بودنش جست وجو می کند که بی هراس بر مدار اعتقادش می رفت. آن روزها برخی از یاران چقدر حرص خوردند و بابت هر حرف او و حتی نوع سخن گفتنش ترسیدند و او نترسید. شجاعت اخلاقی و صداقتی که در سخن میرحسین لمس شد نمایشی و راست نمایی نبود. رنگی از سناریو و نمایش نداشت، چنان که می کوشید حتی در زمان راهنمایی و غلط گیری هم کنار مخاطبش بایستد نه در مقابلش. اوج صداقت او در لحن واقعاً صمیمانه اش بروز یافت. ادبیاتی که مهندس به کار گرفت در عین فرهیختگی، مایه خودمانی داشت. او «سعی» نمی کرد آن گونه سخن بگوید، آن گونه در کلامش جاری بود. از سوی دیگر هیچ گاه اجازه نداد ساده زیستی اسطوره یی و تکرارناپذیرش برگ برنده یی برای خریدن شعور مردم شود. زندگی ساده یی که از نیم قرن پیش همراه او و زهرا رهنورد، از مال و ثروت به معنای عمیقی خالی بود و حتی شریعتی را به حیرت فرو برده بود، در قاب تنگ و ناجور صدا و سیما نمی گنجید و برای مهندس ما بیش از اینها ارزش داشت که به ثمن بخس حکومت حراجش کند. در تاریخ ایران ثبت شد که میرحسین نخواست یا «نتوانست» برای اثبات یا حقنه کردن صداقت خود به مردم، شعور آنها را بخرد، سجاده یی پهن کند، به کسی اتهام ببندد، چوب فلک را بر سر غایبان بی دفاع بگیرد و آبروی اشخاص را قربانی منافع سیاسی اش کند که باور داشت حرمت آبروی مسلمان از خون او بالاتر است. همین استغنا بود که جوع رقیب را به هر نوع پرده دری برانگیخت و میرحسین را با دستان خالی از افترا و زبان بری از اتهام در دل ملت بالا برد. باور عمیق او به اخلاق در هنگامه شلوغ انتخابات باعث شد تا پس از 20 سال سکوت هم نخواهد از این نمد برای خود کلاهی بدوزد. باور داشت قبری که بر سرش گریه می کنند خالی از راستی است و با رفتار خود عمیقاً به ما آموخت ادب مرد به ز دولت اوست. این کلام بارها به گوش ما خورده بود اما آن شب بر دل ها حک شد و بر کاغذها ثبت و از گلوی ملت فریاد شد. فقط گفت آمده ام تا کسی به مردم دروغ نگوید، تا ملت نامحرم نباشد، تا بازی کودکانه با حرمت و آبروی افراد پایان پذیرد. این رمز برای نسل ما جاودانه شد. از سعادت مان بود که به چشم خود دیدیم هنوز هم در این زمانه پررنگ و ریا کسی هست که می تواند اخلاق را به پای سیاست قربانی نکند. می تواند سیاستمدار و باهوش باشد و مسائل زمانه مان را بفهمد اما به ما دروغ نگوید و...
4- شجاعت در سیاست
درک بخش عمده یی از نسل ما نسبت به مهندس موسوی زمانی عمیق تر شد که بر خلاف تصور رواج یافته از جانب رقیبان و مخالفان مبنی بر حکومتی بودن میرحسین، او را به عنوان نماد «نه» گفتن به اخلاق و سیاست و فرهنگ موجود شناختیم. می دانستیم و می فهمیدیم که شجاعت او نتیجه واضح صداقت اوست. دروغی نداشت تا از چیزی بترسد و دلبستگی به قدرت نداشت تا از ترس به خیمه او پناهنده شود. ترس دامن دروغگو را تر می کرد تا به ناچار به سایه آرامش زور پناه ببرد. این نماد، خود را در صریح ترین انتقادات او به دولت و شجاعتش در اعتراض آرام و در چارچوب قانون با دست های بسته نشان داد. پس از انتخابات، در ایستادگی تا پای جان نمود یافت و در همراهی با اعتراض آرام مردم به تاریخ پیوست. این شواهد گواه آن بود که اشتباه نکرده ایم؛ اگر وفای به عهد و ستاندن داد مظلوم، حکم صریح الهی است، اگر گفتن کلمه حق توصیه اکید پیامبر(ص) است و اگر گرفتن حق به صدای بلند و معیار قرار دادن آن برای شناخت شخصیت ها فرمان بلاتردید علی(ع) است، میرحسین کاری جز عمل به مر ایمان خود نکرده بود. شکی نیست که این چهار نمونه تنها ویژگی هایی از تیپ شخصیتی میرحسین موسوی بود که در این چندماهه به چشم ما آمد. به ویژه که محرومیت از هنر و مدیریت سیاسی و فرهنگی او جبران ناپذیر است و لطماتی برای آینده این سرزمین خواهد داشت. بسیاری از ما این چهار ویژگی را در مهندس موسوی دیدیم، او را باور کردیم و گمشده و نیاز خود دانستیم، نتیجه دیگرگون شد و خلاف پندار و آرزوی ما، اما ایمان او که بنیاد استقلال رای، اخلاق و شجاعت وی را پرداخت، می تواند به عنوان یک سمبل و الگوی زنده و حاضر برای تصمیم گیری و عمل به مسوولیت روشنفکر ایرانی در این سرزمین به کار رود.
uglyducky - ایران - تهران |
موسوی هم هر چه باشد از همین حکومت و نظام است. این سی سالی که این همه ظلم به این ملت شد چرا هیچوقت حرفی نزد. و حالا ناگهان آمد و با حرفهای فریبنده مردم ساده دل را پای صندوقهای رای آورد تا یکبار دیگر پایه های حکومت و نظام را محکمتر از پیش نماید. او خیلی خوب میدانست که نهایتا به هر ترتیبی که شده او برنده نخواهد شد پس چرا یکروز قبل از انتخابات انصراف نداد تا به حکومت و نظام ثابت شود که مردم دیگر این نظام را نمیخواهند. موسوی هم مهره همین نظام است. پس بهتر است بیخود دلمان را به او خوش نکنیم. |
پنجشنبه 8 مرداد 1388 |
|
قزوینی - ایران - قزوین |
کاچی بهتره هیچی. ایران |
پنجشنبه 8 مرداد 1388 |
|
bij - المان - المان |
uglyducky هم مکاتبه ای گرام! . ما در خارج مفاهیم زیبایی یاد گرفته ایم. - (compromise) مدارا . - (coalition) هماهنگی و وحدت دو حزب برای یک هدف بزرگتر با وجود اختلافات نظری. - (democracy) حکومت مردم بر مردم بدون در نظر گرفتن عقیده، نژاد، مذهب و گذشته افراد! . - و بسیاری از مفاهیم مدنی و انسانی که در جوامع عقب نگاه داشته شده مترادف با خارج شدن از چارچوب های مکتبی میباشد. به امید انکه جنبش سبز راهی برای رسیدن به رفاه برای همه، خارج از چارچوب های مکتبی باشد! |
پنجشنبه 8 مرداد 1388 |
|
bij - المان - المان |
uglyducky هم مکاتبه ای گرام! . انسان بمرور زمان در حال تغییر است. هر کس بنوبه خود دیرتر یا زودتر این تغییرات را نشان میدهد. من از بعضی جهات ادم 10 سال پیش نیستم. انکه در تلاش بهبود گذشته اش می باشد باید به او از طرف جامعه فرصت و رخصت داده شود. همینجاست که اعدام در یک کشور متمدن وجود ندارد و امکان انرا میدهد تا مجرم بمرور زمان بهبود یابد و دوباره باشخصیت دیگر وارد خدمت به جامعه شود. |
پنجشنبه 8 مرداد 1388 |
|
bij - المان - المان |
اختلافات ایدولوژیک و گفتمان دموکراتیک را به هیچ عنوان نباید کنار گذاشت!. اختلاف نظر و گفتگو منطقی بدون احساساتی شدن ضعفها را به انتقاد می کشاند و قوت را بهتر نمایان می کند. این مهم همان است که وحدت کلمه خمینی به دیکتاتوری اسلامی بدل نشود!! . گفتمان دموکراتیک تنها در اختلاف نظر و ازادی بیان معنا پیدا می کند! |
پنجشنبه 8 مرداد 1388 |
|
sosolang - ایران - اصفهان |
uglyducky - ایران - تهران. هموطن من یعنی واقعا توی این همه سال هیچ چیز جز اینکه همین حرف را هی تکرار بکنید یاد نگرفتید . عزیز دلم آدمها یا مال این نظامند - یا مال نظام قبلی یا مخالف هر دو نظام و یا مال هیچ نظامی که در این صورت هنوز محک نخوردند که بدانی چند مرده حلاجند . خداوند عقل داده که سخن خوب را از بد تشخیص دهی و راه صواب را از ناصواب اینقدر مثل آدمهای کور مشت به در و دیوار نکوبید |
پنجشنبه 8 مرداد 1388 |
|
dkdk - دانمارک - اسلیس |
uglyducky - ایران - تهران شیر مادرت حلالت.ای کاش جوانان نیز میفهمیدند که موسوئ از همین نظامه.بارها خودش اعلان کرده که من برامده از این نظامم و با اصل نظام کاملا موافقم.بخدا که موسوی فردی نیست که عزیزان پاک خانواده ها بخاطر این مهره جمهوری اسلامی پرپر بشوند.عده ای میگند موسوی بهانه است.بهتر بهانه ای پاک و بیگناه داشته باشیم تا بهانه ای الوده و پر گناه داشته باشیم بهانه نداها.سهرابها هستند نه کروبی نامرد و موسوی یار دیرین امام خمینی اش.موسوی جوان فریب است مزدوری که 8 سال قدرت داشت و بمردم خیانت کرد. |
پنجشنبه 8 مرداد 1388 |
|
palmera - ایران - اصفهان |
عجب نوشته زیبا و عمیقی بود! |
پنجشنبه 8 مرداد 1388 |
|
parna53 - امریکا - سانفرانسیسکو |
uglyducky - ایران - تهران . به نکات بسیار خوبی اشاره کردید کاملا حق با شماست. بسیار واضح است که موسوی پرورش یافته همین سیستم است و خط فکری وی نیز همسو و همگام با دیگر دولتمردان بی کفایت ایران است اما به هر حال نباید فراموش کرد که مردم با روشن بینی او را برای رسیدن به اهداف اصلی انتخاب نمودند و او هم مردم را در این شرایط سخت به نحوی تنها تگذاشت و به نفع مردم و مقاصد مردم ایستادگی کرد و این خود جای تحسین دارد. امیدوارم مردم ایرام بسیار هوشمندانه برای سرنوشت ایران تصمیم بگیرند و اشتباه پدران مان را تکرار نکنند. |
پنجشنبه 8 مرداد 1388 |
|
chkavak - ایران - تهران |
موسوی هم یکی از ارکان همین حکومت است و بارها اعلام کرده که به قانون اساسی رژیم وقیحان فقیح التزام دارد و تغییر آنرا نخواهد پذیرفت. موسوی بدون حکومت اسلامی هیج است صفر تهی و خالی و بی شک بواسطه شرکتش در جنایات دهه اول استفراق اسلامی بویژه اعدام های بی حساب و کتاب تحت تعقیب و مجازات قرار خواهد گرفت. موسوی خطر سقوط رژیم نامشروع اسلامی را بدرستی درک کرده و میخواهد با فریب افکار عمومی حکومت ستمگر اسلامی را از نابودی برهاند و این پیر عروس هزار داماد را کمی بزک کند. اما ما می گوییم که جمهوری کثیف اسلامکی باید برود. مرگ بر حکومت اسلامی و سران فاسد و مزدورانش. رفراندم راه نجات مردم |
پنجشنبه 8 مرداد 1388 |
|
hirowa - ایران - هیرو |
شرافت حسین بر رگهایت هماره جاری باد |
پنجشنبه 8 مرداد 1388 |
|
banoo - امارات - دبی |
نماد ما میر حسین نیست نماد ما کوروش هستش |
پنجشنبه 8 مرداد 1388 |
|
delfakar - ایران - مشهد |
از این میرحسین کثیف تر خودشه چون باعث شد خون جوانها روی سنگ فرش خیابانه ریخته بشه خدا خودش رو به این روز دچار کنه |
پنجشنبه 8 مرداد 1388 |
|
mohammad.moein - انگلیس - لندن |
درود بر موسوی!!!. امیدوارم موسوی بالا بیاد و حکومت واقعی اسلامی رو به همه نشون بده!!!. خدا کنه نهضت سبز پیروز شه تا ایران بار دیگه پر از لطف و صفا و آزادی بشه.... |
پنجشنبه 8 مرداد 1388 |
|
rezanl - هلند - امستردام |
والا شخصا راهی ندارم وگرنه به خردادیان رای میدادم! |
پنجشنبه 8 مرداد 1388 |
|
bluestar - ایران - تهران |
parna53 - امریکا - سانفرانسیسکو . uglyducky - ایران - تهران . چه بخواهید و چه نخواهید میرحسین موسوی با شعارهای مذهبی ودینمدار نماد جنبش ما شد وجوانانی را که شاید بعضیهایشان یک رکعت نماز نخوانده بودند به نماز جمعه کشاند. (((ما اهل کوفه نیستیم - حسین تنها بماند))) |
پنجشنبه 8 مرداد 1388 |
|
kara - هلند - رتردام |
uglyducky - ایران - تهران . از این دیدگاهت واقعا متاسفم. اگر اخبار ایران و تحولات اخیر را بدون سانسور دنبال میکردی مطمئنا نقش پررنگ میرحسین در تثبیت دمکراسی در فرهنگ مردم سبز ایران میدیدی. این جنبش سبز تحول بزرگی در فرهنگ را با خود داشت که نهادینه شدن دمکراسی در قلب و فکر مردم یکی از اثار ان است. چهار روز جولان دادن خامنه ای و یاران بزدلش هم دردی از انها دوا نخواهد کرد. مردم سبز تا اینجا پیروز بوده اند حتی بدون موسوی هم به پیش خواهند رفت. پیروز باد جنبش سبز |
پنجشنبه 8 مرداد 1388 |
|
IranBozorgMehr - ایران - اهواز |
ایرانیان گرامی درود. سخنم با ایرانیانی است که خود را مخالف حکومت میدانند ولی اسلام را با چنگ و دندان گرفته و رها نمیکنند. اگر میخاهید مسلمان بمانید بهتر آنکه خود و دیگران را به کشتن ندهید و به پای بوسی علی چلاق بروید که شایسته ی او هستید. اگر هم که خود را ایرانی میدانید پس اینقدر تازی پرست و مرده پرست نباشید. دست اندرکاران حکومت اسلامی هم در آغاز همانند امروز شما بودند و اکنون میبینید که چه جنایتهایی میکنند. ''یا اسلام، یا ایران'' |
پنجشنبه 8 مرداد 1388 |
|
bij - المان - المان |
مردم همه کس(مذهبی و کافر، خودی و غیر خودی) را از خود میدانند، حال آنکه عاملان نظام، همه کس را دشمن خود میبینند. انگیزه "تغییر" بجای "ترس" و "تقدس" روش ما میشود! |
پنجشنبه 8 مرداد 1388 |
|
parviz1 - انگلستان - کترینگ |
لعنت خدا و تمام انبیا بر خمینی دجال هندی زاده و روح کثافتش در عذاب دائمی باد که بانی همه این جنایات و......تو بودی و کثافاتی را بملت تحمیل کردی که هیچ ایرانی اینها را ادم بحساب نمیاورد.گدا علی و رفسن جانی ادم نبودن چه رسد خاتمی و لاریجانی و دکی و ..... یا هر دزد بیناموس و جانی و..... که در این رژیم اسهالی سالها دست به همه جور اعمال زشت و پست زدند. |
پنجشنبه 8 مرداد 1388 |
|
ir1234 - انگلستان - لندن |
موسوی نماد ملت نه بوده نه خواهد بود.اگر قرار باشد نمادی داشته باشیم نمادمان ندا و حسین فهمیده است نه موسوی که در واقع بدنبال قدرت و ریاست جمهوری بوده و هست.اما بظاهر و عوام فریبانه حرف ازادی مردم و حق و حقوق ملت را بزبان میاره.ای کاش جوانان عزیز بدونند که موسوی ازان نظام است نه ملت. |
پنجشنبه 8 مرداد 1388 |
|
ho3ien - ایران - یزد |
موسوی عشقه منه. موسوی تنها کسی هست که جلوی این بی دینای دم از دینداری وایساد . دمش گرم. من عاشق اون دست تکون دادناشم. عاشق اون لبخند پاکش. عاشق اون آره ایران گفتنش تو اصفهان. اره همه ما آماده ایم برای ایرانی بی دیکتاتور |
پنجشنبه 8 مرداد 1388 |
|
آنتی اسلام - ایران - اهواز |
این جنبش در انحصار هیچ کس، هیچ گروه، هیچ سازمانی نیست. ماهیت این جنبش درست بعد از روز انتخابات 180 درجه تغییر کرد. این جنبش 40 روز عمر دارد نه بیشتر. توجهتان را به بحث جالبی که با یکی از دوستان داشتم در این لینکhttps://www.iranianuk.com/article.php?id=39926 جلب میکنم. برای بحث کردن و تبادل نظر حاضرم. |
پنجشنبه 8 مرداد 1388 |
|
tabeshesahar - ایران - تهران |
تفکر دگم و فناتیک دارای دید صد در صدی است.هر کس در دوره حکومت این رژیم با آن همکاری کرده است بد مطلق و هر که همکاری نکرده است خوب مطلق است.اینان هشت سال نخست وزیری آقای موسوی را نقطه سیاه در پرونده او میبینند.پذیرش قانون اساسی را همینطور.اعتقاد به ولایت فقیه را هم.اینان حضور گرو ههای خود سر در سی سال گذشته را به هیچ می انگارند و همه گناه ها را به همه منتسب میکنند.از آقای موسوی یا هر کس دیگر میخواهند بدون قبول قانون اساسی و ولایت فقیه بیاید کاندید ریاست جمهوری شود و به خوبی و خوشی حکومت را تغییر دهد و یک قانون اساسی جدید و مترقی تدوین کند و همه به خوبی در کنار یکدیگر زندگی کنند.زهی خیال باطل. |
پنجشنبه 8 مرداد 1388 |
|
tabeshesahar - ایران - تهران |
طرف مقابل هم به راحتی از سالی هشتاد میلیارد دلار پول نفت میگذرد و حکومت را تقدیم میکند.آنان که به این شکل فناتیک تحلیل میکنند بگویند طی سی سال گذشته در چه زمانی شاهد چنین اتحادی بر علیه این حکومت خون خوار بوده اند. از روحانیون قم گرفته که حاضر به قبول کوتوله نیستند گرفته تا سلطنت طلب ها و همه و همه که لازم نیست در اینجا ذکر شود و خود آنرا میدانید. |
پنجشنبه 8 مرداد 1388 |
|
tabeshesahar - ایران - تهران |
موسوی و همراهنش جان خود را بر سر این راه گذاشته اند وبسیاری از آنها زیر شدیدترین شکنجه ها هستند.ما طرفدار مردی هستیم که بعد از سی سال به انحراف بردن انقلاب را به انتقاد گرفته و برای اینکار در مقابل مقتدرترین فرد این حکومت یعنی ولایت فقیه قرار گرفته است.با استفاده از این اتحاد جهانی در این برهه از او حمایت کنیم تا تنها نشود و اقتدار ولایت فرو ریزد و همانطور که اکثریت ما میخواهیم امیدوار با شیم دین از سیاست جدا گردد.شاید پس از فرو ریزی این اقتدار امید ثمری باشد. |
پنجشنبه 8 مرداد 1388 |
|
hirowa - ایران - هیرو |
delfakar - ایران - مشهد. --از این میرحسین کثیف تر خودشه چون باعث شد خون جوانها روی سنگ فرش خیابانه ریخته بشه--. خودت همونی هستی که به میرحسین لقب دادی... از خون ترسیدی بدبخت؟؟؟پس کنج عزلتت بشین وقتی بهت اجازه دادن نفس بکش |
پنجشنبه 8 مرداد 1388 |
|
hirowa - ایران - هیرو |
chkavak - ایران - تهران. نکنه تو می خوای تحت تعقیب قرارش بدی؟؟؟. فعلا به فکر خودت باش تا به جرم وطن فروشی تحت تعقیب هستی |
پنجشنبه 8 مرداد 1388 |
|
gharibeha - هلند - لاهه |
uglyducky - ایران - تهران دمت گرم حرف دل من را زدی. |
پنجشنبه 8 مرداد 1388 |
|
BBC - انگلستان - لندن |
اگلی-داکی-ایران-تهران. دی-کی-دی-کی-دانمارک-اسلیس. چکاوک-ایران-تهران. حرف دل من را زدید!با شما موافقم.درود بر شما. |
پنجشنبه 8 مرداد 1388 |
|
kamran1011 - آمریکا - سن فرانسیسکو |
آره موسوی مال این حکومت هست ، همونطور که امیر کبیر معاون ناصر الدین شاه بود، و یا مصدق نخست وزر شاه بود ، آیا آنها هم بد بودند ؟ به نظر شما موسوی هم باید میرفت در خانه و هیچ چیز نمیگفت ؟ که اینها بد هستند ؟ آیا اینگونه تغییری در وضعیت مردم ایجاد میکرد ؟ آیا اینگونه به نفع مردم بود ؟ و میدونید این حرفها از کجا میاید ؟ اینها از جنگ روانی تلویزیونهای شاه پرستیست که امسال شهرام همایون هستند، که ۳۰ سال فقط حرف میزنند ، و تا این انتخابات و روزی که موسوی نگفت که تقلب کردید ، هیچ تغییری نتوانستند بدهند ، چون از دور نشسته اند و میگویند لنگش کن و .. ! |
پنجشنبه 8 مرداد 1388 |
|
dannni - سوئد - استکهلم |
uglyducky - ایران - تهران..chkavak - ایران - تهران ...dkdk - دانمارک - اسلیس شما یکی رو پیدا کنید خارج نظام و بیاد رهبری جنبش رو بگیره . هیچکس .خ..... نداره حال یک شیر مردی پیدا شده همتون هم صدا با دارو دسته خامنه ای شدین |
پنجشنبه 8 مرداد 1388 |
|
Prince_Of_Persia - ایران - تهران |
mohammad.moein - انگلیس - لندن . کاملا درست گفتید. میرحسین موسوی ((امام حسین)) زمان ماست که بار دیگر در دوره ما و بر علیه یزیدیان زمان ظهور کرده و باید یاریش کنیم و پا پس نکشیم تا جنبش پیروز شود. یا حسین - میرحسین |
پنجشنبه 8 مرداد 1388 |
|
arashekamanghir - المان - کاسل |
اقایان یاران دوستان هموطنان. بارها گفته ام من فقط یک مسلمان زاده ام ولی باید بافت مذهیی مردم را فراموش نکنید.(خانمهای مانتوئی در نماز جمعه)تمام حرکتهای دویست سال گذشته با سم دین و پیروی از طلاب بوده.بگذارید اول یک کشور مسلمان بدون. ولی فقیه شویم تابعد.شما انزمان موسوی را با جو الان مقایسه نکنید.انزمان. جنگ و مجاهدین وغیره بودند.خوشتان نمیاد هر چه زودتر جانشین معرفی کنید.چون داره دیر میشه ا.ن چند روز دیگه حکمش را هم میگیرد. |
پنجشنبه 8 مرداد 1388 |
|
Aryan33 - انگلیس - لندن |
تا دیروز میگفتیم فقط خاتمئ بهتر نشد بلکه بدتر هم شد حالا میگیم فقط موسوئ . راستئ فقط چند لحظه فکر کننید. چقدر دختران وپسران این سرزمین بازیچه جنگ قدرت این ملاهائ پست گشتند . 30سال گذشت و هنوز اندر خم یک کوچه اپم. یادمون نره که ساپورت تبلیغاتئ موسوئ رفسنجانیه که خامنه ائ را به سمت رهبرئ گذاشت. سرکاریم. |
پنجشنبه 8 مرداد 1388 |
|
lamasab - آلمان - هامبورگ |
موسوی بهانه است کل نظام نشان است. |
پنجشنبه 8 مرداد 1388 |
|
بابک - ایران - سبزوار |
درود برموسوی رهبر و رییس جمهور ایران زمین |
پنجشنبه 8 مرداد 1388 |
|
nanaz.perspolisi - انگلستان - لندن |
dkdk - دانمارک - اسلیس . . اخه ای کیو تو از موسوی چه انتظاری داری؟!. میحوای بره بگه من طرفدار شاه هستم یا چی ؟ تو اون مخ پوچتان چی میگذره ها؟. شما هم خارج نشستید هی به داخل ایران میگین لنگش کن چه کار کنن چه کار نکنن اینو بدون مردم به خاطر موسوی و رایشان ریختن تو خیابون ها پس لطفا لال بشو!. ......... زنده باد میر حسسسسسسسسین موسویییییی. زنده باد دموکراسییییییییییی. مرگ بر دیکتاتور خامنه ای و احمدی نجاد!. |
پنجشنبه 8 مرداد 1388 |
|
hirowa - ایران - هیرو |
IranBozorgMehr - ایران - اهواز. دم خروس را باور کنیم یا قسم حضرت عباس رو؟؟؟ ما که ارادتمند امام حسینیم شدیم مرده پرست اما شما که کوروش کوروش میکنین مرده زنده پرستین؟؟؟. من به شخصه به همه ی مفاخر ملی و مذهبیم علاقمندم اما شما دلتون از یه کینه ی 1400 ساله پره و چشمتون رو روی حقایق بستین |
پنجشنبه 8 مرداد 1388 |
|
ariobarzan - انگلستان - اکسفورد |
تقلب در انتخابات باعث شد که چهره کریه جمهوری اسلامی نمایان تر پدیدار شود و به نظر من اگر میر حسین با رای مردم و بدون تقلب به ریاست جمهوری برگزیده میشد عملا مثل خاتمی می بایستی گوش بفرمان خامنه ای میشد در حالیکه الان از حمایت مردم برخوردار است و حرکت بعدی او حذف ولایت فقیه از از عرصه سیاسی ایران خواهد بود. حتی اگر خودش هم نخواهد این مردم او را وادار به کار خواهد کرد. خامنه ای و دارودسته اش دیگر جایی در ایران ندارند و خودشان هم خیلی خوب اینرا میدانند. پاینــــــــــــــــده باد جنبــــــــــــــــــش سبز ایـــــــــــران |
پنجشنبه 8 مرداد 1388 |
|
آسید مهدی - ایران - تهران |
جمع کنید بابا خوشتون میاد نماد کدوم نسل.. دکون باز کردید |
پنجشنبه 8 مرداد 1388 |
|
bij - آلمان - آلمان |
در روزهای قبل از شورش 57 بختیار نخست وزیر بود این دوره نسبتن دموکراتترین دوره 100 سال اخیر در ایران می باشد بطوریکه بعنوان نمونه مطبوعات یکی از بهترین دوره ها را برای خود بثبت رساندند. اگر او می توانست ادامه حکومت دهد من این احتمال قوی را می دهم که امروز با یک ایران دموکراتیک با اقتصادی چون کره جنوبی و چه بسا بهتر مواجه بودیم و من کافر جمهوری خواه می توانستم بر ضد او انتقاد کنم و دولت و سیاستی مبنی بر احترام متقابل، عقل گرا، رفاه طلب متصور باشم ... |
پنجشنبه 8 مرداد 1388 |
|
bij - آلمان - آلمان |
.. این فرض دقیقن برمیگردد به فردی چون موسوی یا تاج زاده. من و ما از یک طرف و جنبش که ما را هم در بر دارد از طرف دیگر در یک رابطه عمل و عکس العمل و به عبارتی تاثیر متقابل قرار داریم. تصور اینکه من کافر و موسوی مذهبی دو وزیر یک دولت دموکراتیک غیر مکتبی تاکید میکنم “غیر مکتبی“ بشویم مستلزم درک مشکلات فعلی بدور از احساساتی تصمیم گرفتن چون انتقام و سیاست گذاری خارج از چارچوب مکتب خواهد بود! |
پنجشنبه 8 مرداد 1388 |
|
bager63 - نروژ - شی |
nanaz.perspolisi - انگلستان - لندنkamran1011 - آمریکا - سن فرانسیسکو. خیلی عالی و درست گفتید. اینها همان طرفداران تحریم انتخابات بودند. باز از رو نمیروند و یا اینور جوب یااونور جوبی فکر میکنند |
جمعه 9 مرداد 1388 |
|
bager63 - نروژ - شی |
nanaz.perspolisi - انگلستان - لندنkamran1011 - آمریکا - سن فرانسیسکو. خیلی عالی و درست گفتید. اینها همان طرفداران تحریم انتخابات بودند. باز از رو نمیروند و یا اینور جوب یااونور جوبی فکر میکنند |
جمعه 9 مرداد 1388 |
|
arashekamanghir - المان - کاسل |
آسید مهدی - ایران - تهران . بازم بدون اجازه حرف زدی؟ جواب سوالم را هنوز ندادی ای بسیجی با غیرت. |
جمعه 9 مرداد 1388 |
|
آنتی اسلام - ایران - اهواز |
Prince_Of_Persia - ایران - تهران. ........میرحسین موسوی ((امام حسین)) زمان ماست ..... شما و امثال شما یک بت پرست هستید و مشکل اصلی شما "مذهب شیعه گری" است. تا زمانی که اندیشه های امثال شما تغییرنکند ایران همین است که هست. بسیار متاسفم. |
جمعه 9 مرداد 1388 |
|
آنتی اسلام - ایران - اهواز |
. hirowa - ایران - هیرو. من کورش پرست نیستم. ام برایم خیلی جالبه؛ چرا تا اسم "کورش کبیر" میاد، بدنت کهیر میزنه؟!!!! |
جمعه 9 مرداد 1388 |
|
آنتی اسلام - ایران - اهواز |
. آسید مهدی - ایران - تهران. موسوی نماد هیچ نسلی نیست. این نظر یک شخص عادی است مثل من و تو در یک وبلاگ. اما نظر اکثریت ملت ایران این است:. مرگ بر خامنه ای و نظام فاشیستی جمهوری اسلامی. این رو توی کلهء پوکت فروکن. |
جمعه 9 مرداد 1388 |
|
Prince_Of_Persia - ایران - تهران |
آنتی اسلام - ایران - اهواز . ما بت پرست نیستیم. ما در اصولمان ثابت قدم هستیم. ما معتقد به تکرار تاریخ هستیم. شاید شما ندانید ولی تکرار تاریخ یک اصل بدیهی پذیرفته شده است. ما به شعارهایمان اعتقاد داریم ولی کسی که خدا را قبول ندارد و الله اکبر میگوید از طرفی منافقانه عمل کرده است و از طرفی یک عقیده را باور کرده و اینکه اصول زندگی او برنامه و شعاری برای مبارزه با دیکتاتور ندارد و برای مبارزه متوسل به اسلام و مذهب تشیع میشود. درست مثل خسرو گلسرخی |
جمعه 9 مرداد 1388 |
|
bluestar - ایران - تهران |
آنتی اسلام - ایران - اهواز . آسید مهدی - ایران - تهران. موسوی نماد هیچ نسلی نیست. این نظر یک شخص عادی است مثل من و تو در یک وبلاگ. اما نظر اکثریت ملت ایران این است:. مرگ بر خامنه ای و نظام فاشیستی جمهوری اسلامی. این رو توی کلهء پوکت فروکن. =============. ملت ایران قبل از انتخابات و پس از آن در شعارهای خود موسوی را انتخاب کرده اند. نظر شخصی خود را به عنوان نظر اکثریت عنوان نکنید. راستش دارم شک میکنم نکنه برای اطلاعات کار میکنی و هدفت اینه که مردم رو از رهبر جنبش دلسرد کنی. زهی خیال باطل |
جمعه 9 مرداد 1388 |
|
arashekamanghir - المان - کاسل |
آنتی اسلام - ایران - اهواز . درود بر تو. مدتی نبودی بچها دلواپست بودن از دیدن کامنتهات خوشال شدم.از بچهای. خیابان لشکر. |
جمعه 9 مرداد 1388 |
|
hirowa - ایران - هیرو |
آنتی اسلام - ایران - اهواز. سوالت بجا نبود.. من به یه تناقض اشاره کردم تو گفتار و در اثر اون تو رفتارتون که تعریف و تمجید از مفاخر ملی ما که در گذشته بودن و الان مایه ی افتخار ایران و ایرانی هستن مرده پرستی نیست اما احساسات و علاقه ی عاطفی به بزرگان مذهبی مرده پرستیه؟؟. من خودم رو یک مسلمان ایرانی می دونم که افتخار می کنم فرزند پدر بزرگ ایران و ایرانی کوروش باشم ولی تا اونجایی که در خودم سراغ دارم مسلما منافع ملی مملکتم به همین چیز ارجحیت داره . امیدوارم قانع شده باشی |
جمعه 9 مرداد 1388 |
|
pahlavi100 - آمریکا - کالیفورنیا |
نماد نسل ما اعلیحضرت رضا شاه دوم هستند که در کمال متانت به مبارزه علیه جمهوری اسلامی ادامه میدهند... |
جمعه 9 مرداد 1388 |
|
agha abdolahh!!! - تهران - تهران |
. آنچه این مرد را عزیز ساخته اینست که یک اتفا قا" از خود این نظام است و با پشت پا زدن به همه مقامها و امکاناتی که شاید 1صدمش 10 تا مثل من و تو رو به یک لباس شخصی کثیف تبدیل کند. حاضر نشد پشت جوانانی که با او همراه شده بودند را خالی کند. دوم اینکه با اینهمه نفوذ و محبوبیت هیچگاه خود را در نقش رهبر و فرمانروای مردم قرار نداده و رهبری را در اصل به خود ما سپرده و حضورش همیشه در کنار و حتی بهتر بگم پشت سرماست چیزی که هزاران هزار از انسانهای که شما میپرستیدشون ظرفیت انجامش رو ندارند |
جمعه 9 مرداد 1388 |
|
آنتی اسلام - ایران - اهواز |
. Prince_Of_Persia - ایران - تهران. جواب تو رو توی لینک https://www.iranianuk.com/article.php?id=39926 داده ام. شما متاسفانه مشکل بسیار بزرگی دارید و آن این است که ایده آل گرا هستید و متاسفانه این یک فرهنگ است که در "ملت ایران" ریشه دوانده است و در طول تاریخ همیشه از این نقطه ضربه خورده است. 1000 دفعه بهت گفتم: این جنبش 40 روز عمر دارد و با کودتای احمدی نژاد شروع شد. مسائل را با هم قاطی نکن. در ضمن اگر ظرفیت بحث کردن ندارید، کسی برایتان کارت دعوت نفرستاد. بحث من با کس دیگری بود و شما خودتان را وسط انداختید |
جمعه 9 مرداد 1388 |
|
آنتی اسلام - ایران - اهواز |
. bluestar - ایران - تهران. چه جالب! من اطلاعاتی هستم و اونوقت تو یک "مبارز" ؟!!! خوبه که همه می شناسنت بسیجی. |
جمعه 9 مرداد 1388 |
|
آنتی اسلام - ایران - اهواز |
. arashekamanghir - المان - کاسل. عزیزمی. منم بچهء زیتون هستم ( اولین باره که این رو میگم) |
جمعه 9 مرداد 1388 |
|
mehrab fallah - کانادا - تورنتو |
آنتی اسلام - ایران - اهواز . اینجا خیلی از دوستان با حکومت و حتی با اسلام مخالف هستن و اکثرشون هم دلایل خاص خودشون رو دارن و برای خودشون یک مانیفست سیاسی مشخص دارن و میدونن برای چی و چطور مخالف هستن ولی من در این مدت متوجه شدم از اون دسته از افراد هستید که تکلیفشون با خودشون هم مشخص نیست. |
جمعه 9 مرداد 1388 |
|
mehrab fallah - کانادا - تورنتو |
آنتی اسلام - ایران - اهواز . شما بهتره در همون حوضه ناسیونالیستی فعالیت کنید. در این وضعییت اجازه بدید تکلیف این جنش علیه دیکتاتوری مشخص بشه بعد به فکر 1400 پیش که به عقده حقارتتون تبدیل شده باشید.افکار شما فقط به درد بحثهایی ناسیونالیسی میخوره.البته در این مورد هم نتونستید جانب منطق رو نگه دارید و نظرهاتون نژاد پرستانه و نشان دهنده عمق بی هوییتی یک فرده(با اسم کاربری ایران بزرگمهر). |
جمعه 9 مرداد 1388 |
|
mehrab fallah - کانادا - تورنتو |
آنتی اسلام - ایران - اهواز . تمام عقب موندگی ما مربوط به دین یا حمله اعراب نیست مشکل ما وجود افرادی مثل شما در طول این سالها هستش که الان با وجود این همه کشته شدن جوونای مردم و این همه شجاعتها یکی مثل شما میاد نسخه میپیچه و تنها هنرش بحثهای کلیشه ای و بچه گانه ی 1400 پیشه.انتظار خیر از شماها نمیره فقط شر نرسونید..به نظر من افرادی از قماش شما از کفتارهای اطلاعات و روحانیون متحجر و دین زده های مرده پرست برای رهایی مردم ایران مضرتر هستن |
جمعه 9 مرداد 1388 |
|
bij - آلمان - آلمان |
... Prince_Of_Persia . حکم تو یعنی منافق بودن آنتی اسلام وحشتناک است چرا؟ بخاطر ادبیات غلط حکومت اسلامی منافق یک فحش سیاسی مثل دورو نیست بلکه احکام جزایی غیر انسانی پشتش در کمین انسان نشسته! در ثانی مگر خمینی گفته های نوفل لوشاتو را بعدها در ایران تاکتیک نخواند پس اگر یک کافر از شعار عموم استفاده کند به هیچوجه ندامت ندارد... |
جمعه 9 مرداد 1388 |
|
bij - المان - المان |
آنتی اسلام و Prince_Of_Persia میخواهم بعنوان ناظر بر بحث نسبتن جالب شما هم مکاتبه ایهای عزیز چند نکته را یاداور شوم: Prince_Of_Persia گزاره: (“سیاست گام به گام)) و یا ((ایرانی که متعلق به همه ما و حتی آن چماق به دست ناآگاهی است که من و شما را کتک میزند. “زنده باد مخالف من!“)) مایه خشنودیست که شورش 57 تکرار نشود همانطور که ملاک بحق آنتی اسلام میگوید: ((“دو واژه را برای انقلاب تعریف کرده اند. یکی دگرگون شدن و دیگری دگر شدن...حکومت 10 فامیل به حکومت 1000 فامیل تبدیل شد")).. |
جمعه 9 مرداد 1388 |
|
bij - آلمان - آلمان |
... آنتی اسلام . بحث تان بالای 90 در صد منطقیست اما شعارها نا معقول و چه بسا غیر انسانی ((..مرگ بر جمهوری اسهالی و طرفدارانش. هرکسی که می خواد باشه..)) چرا باید از اشعاری استفاده بشود که جز تاثیر منفی حتی بر دوستان نخواهد داشت؟! بعضی از دلایلت مشهود و عاقلانه است: هزینه های 30 ساله((اعدام-فساد زنان و مردان-اعتیاد-رشوه خواری-زندان-فرار مغزها- کودکان خیابانی- دزدیهای کلان دولتی و حکومتی- سرمایه گذاری های کلان در کشورهای عرب و فقیر منطقه- مدیریت های بسیار غلط و نابودکننده در همهء زمینه ها.. |
جمعه 9 مرداد 1388 |
|
bij - آلمان - آلمان |
آنتی اسلام .. ((بیایید من برای شما یک قانون اساسی می نویسم که 1000 مرتبه از این یکی بهتر باشد)) مسئله اساسی تر فرهنگ عقب افتاده جامعه مکتبیست! تا موقعی که تو برای بهبود مثلن ترافیک تهران قوانین معقولانه بنویسی که برای اجرای انها مردم اعم از راننده و پلیس پا جلو نمیگذارند این قوانین بدرد نخور باقی خواهند بود ... |
جمعه 9 مرداد 1388 |
|
bij - آلمان - آلمان |
...Prince_Of_Persia .. اقتصاد فقیر ساز دلیل بزرگ دیگر مزید بر مشکلات مردم در اجرای قوانین! خانواده سالاری و چربیدن روابط بر ضوابط ازخصوصیات بارز حکومت مکتبیست!! اصلاحات (گام به گام) همراه تمام خردمندان (و نه دلسوزان چون مشکل ما احساساتی حکم دادنه!) برگزیده مردم در تمام شئونات زندگی است! |
جمعه 9 مرداد 1388 |
|
bij - آلمان - آلمان |
... . ...فقدان سرمایه گذاری خارجی- از دست دادن فرصتهای ایران و ایرانی در عرصه های بین المللی- نبود حق و حقوق زنان- فقدان آزادی مذهب- دیکتاتوری رهبر)) در یک کلام سیاستگذاری مکتبی که در یک جامعه متمدن فحش سیاسی و عقب افتادگی حزبی معنا میشود... |
جمعه 9 مرداد 1388 |
|
arashekamanghir - المان - کاسل |
آنتی اسلام - ایران - اهواز. یادش بخیر.بدبختی ما ایرانی اینکه ما مثل گمشدگاندر بیابان هستیم که بهد از ده روز گشنگی و تشنگی به جائی میرسیم میگیم اگر چلوکباب و کولا ندید. بخوریم برمیگردیم تو صحرا.ما فقط افاده داریم و خندهداری از اینه که برای احیای حقمون انتضار داریم دئگران جلو بروند. |
جمعه 9 مرداد 1388 |
|
dannni - سوئد - ستکهلم |
nanaz.perspolisi - انگلستان - لندن..جوجه لنگی خوشکل فکر نمی کردم لنگی روشنفکر وجود داشت ایووووولا |
جمعه 9 مرداد 1388 |
|
آنتی اسلام - ایران - اهواز |
. mehrab fallah - کانادا - تورنتو. شما فرمودید:. ........ولی من در این مدت متوجه شدم...... شما هیچ چیزی را متوجه نشدید دوست عزیز و فکر می کنید آدم باهوش و زرنگی هستید!!!!! در صورتی که آیکیوی بسیار پایینی دارید. "بزرگمهر" کیه؟ . من هیچ وقت دم از وطن پرستی یا کورش پرستی یا فارس پرستی و .. نزده ام. کورش کبیر را مثل محمد پیامبر و خود تو و خود من و دیگر انسانها میبینم. نه کمتر و نه بیشتر. همیشه هم این را گفته ام. اتفاقاً من اصلاً ناسیونالیست نیستم و اینتر ناسیونالیستی فکر میکنم. می بینی که چقدر ضعیف هستی. باقی حرفهات هم ارزش خواندن ندارند. |
جمعه 9 مرداد 1388 |
|
bij - آلمان - آلمان |
متاسفانه ترتیب پیامهای من به هم مکاتبه ایها Prince_Of_Persia و آنتی اسلام از طرف دوستان یوکی بهم خورده! ترتیب انها بین قرار است: کامنت 2 - 1 - 3 - 6 - 4 - 5 . |
جمعه 9 مرداد 1388 |
|
mahyar1212 - ایران - تهران |
رهبر ما خود ماییم تا کی دنبال اقا بالا سر هستید برزید دور این بساطو دوره کد خدایی دیگه گذشته |
جمعه 9 مرداد 1388 |
|
Prince_Of_Persia - ایران - تهران |
bij - المان - المان منافق نه فحش است و نه مفهوم جزایی دارد. بگذریم از اصطلاحات رایج که گاهی وقتها جا میفتد مثلا در دهه 60 به اعضای سازمان مجاهدین خلق اطلاق میشد. منظور من دقیقا معنای کلمه منافق است. یعنی دورو . کسی که دل و زبانش یکی نیست. |
جمعه 9 مرداد 1388 |
|
Prince_Of_Persia - ایران - تهران |
آنتی اسلام - ایران - اهواز . مشکل شما اینه که یک دیکتاتور دورو و ریاکار هستید. از یک طرف به خدا اعتقاد ندارید و از طرف دیگر الله اکبر میگویید. در این دنیا شما اختیار کودک 2 ساله خود را دارید و به او رحم نکردید و از او یک مقلد برای افکار سیاسی خود ساختید تا طوطی وار حرفهای شما را تکرار کند و فیلم او را در اینترنت منتشر کنید. به کار اشتباه خود افتخار هم کردید. |
جمعه 9 مرداد 1388 |
|
Prince_Of_Persia - ایران - تهران |
آنتی اسلام - ایران - اهواز . اگر رییس جمهور میشدید حتما به مربیان مهد کودکهای سراسر کشور دستور میدادید افکار سیاسی خود را به کودکان دیکته کنند تا آنها را طوطی وار تکرار کنند. شما با کاربران این سایت هم اینگونه رفتار میکنید. فکر میکنید ما هم کودک 2 ساله شما هستیم. و اگر نظرات شما را قبول نکردیم با عباراتی مثل((ظرفیت بحث ندارید)) و ((آگاهی ندارید)) جواب میدهید |
جمعه 9 مرداد 1388 |
|
mehrab fallah - کانادا - تورنتو |
آنتی اسلام - ایران - اهواز . اتفاقا من هم باهاتون موفقم.من اصلا ادم زرنگ و باهوشی نیستم اگر هم چیزی میگم دلیل بر این موضوع نیست که با شخص شما مشکلی دارم ولی به نظرم شما ادم انستی نیستید سعی کنید همانطور که منطق حکم میکنه فکر کنید ونظر بدید. |
شنبه 10 مرداد 1388 |
|
آسید مهدی - ایران - تهران |
آنتی اسلام - ایران - اهواز من شان خودم بهم اجازه جواب دادن به امثال تو رو نمیده چیکار کنم برو اسمتو عوض کن اونوقت بیا شاید یکاری برات کردم |
شنبه 10 مرداد 1388 |
|
dkdk - دانمارک - اسلیس |
nanaz.perspolisi - انگلستان - لندن ...خان میبینی که اکثر کاربران به این ....موسوی اعتماد ندارند.شاید تو از حقوق بگیران موش سوی هستی که حقیقت را نمیخوای ببینیی.ایکیو بهتره کمی مطالعه کنی تا بفهمی موسوی هشت سال قدرت دستش بود اما کاری برای مردم نکرد و به رزمندگان وعده دروغین داد و مردم را فریب داد.گرفتی ایکیو. |
شنبه 10 مرداد 1388 |
|
آنتی اسلام - ایران - اهواز |
Prince_Of_Persia - ایران - تهران. {1}. آدم "آگاه" و با خرد و رهبر و.... تو رفتی لغت دگر شدن را از فرهنگ دهخدا پیدا کردی و میگی که با دگر گون شدن برابر است!! پس اگر اینجوره، در فرهنگ دهخدا نوشته شده:. انقلاب . [ اِ ق ِ ] (ع مص ) برگشتن . برگشتن از چه چیزی؟ شما برو اول فرق "تفسیر" کلمه و "معنی" کلمه رو یاد بگیر بعد بیا تز بده. باقی حرفهات هم در همین حد است. |
یکشنبه 11 مرداد 1388 |
|
آنتی اسلام - ایران - اهواز |
Prince_Of_Persia - ایران - تهران. {2}. بجز اتهام زدن و ترور شخصیت چیزی بلد نیستی دقیقاً مثل باقی هم فکرهات. تودنبال دموکراسی هستی وقتی نمی تونی حتی یک جملهء مخالفت رو تحمل کنی و در صورت بحث رودر رو از کشتن هم ترسی نداری. واقعاً برای ملت ایران متاسفم که آزادی خواهنش کسانی مثل تو و بلو استار و .. هستند. |
یکشنبه 11 مرداد 1388 |
|
آنتی اسلام - ایران - اهواز |
. bij - المان - المان. از نظرات شما سپاسگزارم. |
یکشنبه 11 مرداد 1388 |
|
آنتی اسلام - ایران - اهواز |
. mehrab fallah - کانادا - تورنتو. من کجا راجع به 1400 سال پیش بحث کردم؟!!! |
یکشنبه 11 مرداد 1388 |
|
آنتی اسلام - ایران - اهواز |
Prince_Of_Persia - ایران - تهران. {منظور من دقیقا معنای کلمه منافق است. یعنی دورو . کسی که دل و زبانش یکی نیست.}. شما یک آدم بسیار بی سواد و سطحی نگر هستید که تا نوک بینی تان را میبینید. منظور من از بیسواد "دقیقاً" همان بی سواد و نا آگاه است. تمام بحث هایتان و حرفهایتان بر همین محور می چرخد. بی سوادی. |
یکشنبه 11 مرداد 1388 |
|
آنتی اسلام - ایران - اهواز |
{استقلال-آزادی- جمهوری ایرانی}. کسانی که می فهمند معنی این شعار چیست، معلوم است که شرایط حال حاضر و جو سیاسی ایران را می دانند. کسانی هم که یک "اسم" را بصورت "بت" می پرستند؛ مانند کبک سر را در برف فرو کرده اند و یا خود را به خواب زده اند. |
یکشنبه 11 مرداد 1388 |
|
NEDA_IS_MY_IRANIAN_HERO - ایران - تهران |
درود به ایرانیان بیزار از اسلام. چرا از تاریخ نمی اموزیم که مسلمانان همیشه به ایرانیان خیانت کرده اند.ایا موسوی از گذشته ی خود ابراز پشیمانی کرده که ما حالا بتوانیم او را باور کنیم.نه او نه تنها ابراز پشیمانی نکرده بلکه به صراحت دفاع ازگذشته ی خود و این رژیم منحوس میکند در حالیکه اوج دیکتاتوری و کشتار در دوران او اتفاق افتاد و تازه او میخواهد ما را دوباره به همان موقع برگرداند.موسوی به وفاداری خود به رهبر و کل رژیم مکررا شهادت داده است خب این مردم هستند که دارند خود را فریب میدهند و اگر کسی 2زار اشنائئ با ا ین رژیم دار میداند که او در مقام ریاست جمهور فقط یک مجری برای رهبر خواهد بود و ما حتی با رئیس جمهور شدن او نیز به جائی نخواهیم رسید.چرا این جوانان نمیخواهند اتفاقات این 30 سال را بازنگری کنند.خمینی هزاران قول داد ولی هیچیک را انجام نداد و حالا چه تضمینی از موسوی دارید که مثل خاتمی عمل نکند.این رژیم باید سرنگون شود. |
یکشنبه 11 مرداد 1388 |
|
bij - المان - المان |
Prince_Of_Persia گرام، چرا باید همقطاری چون تو برای راه گشایی از بازی با لغات استفاده بکند؟ من از تو سوال نمیکنم بلکه با وجود نوشته هایت می دانم که این مطلب مورد تایید توست: «در دراز مدت اهداف جنبش ٥٧ به ثمر که هیچ به ضد خود گرایید(بعد از حدود ٢٦ تا٣٠ سال)» اما من اضافه کنم که در کوتاه مدت(نسبی) در دوره جنگ و خمینی هم اهداف انسانی (نفی اعدام و شکنجه، ازادی و بالقوه نداشتن زندانی سیاسی، رفاه و غیره) به فراموشی(در حالت خوشبینانه) سپرده شد. انقلاب یا دگر شدن یا دگرگونی یا .. به اهداف اولیه خود نرسید پس انقلابی رخ نداد بل شورشی از سر جنبش ٥٧ در نطفه خفه شد تا دیکتاتوری مکتبی جا بیفتد! |
یکشنبه 11 مرداد 1388 |
|
آنتی اسلام - ایران - اهواز |
قسمت 1:. برای کسانی که میر حسین موسوی را ( امام حسین زمان ما می دانند!). هنگامی که مردم در خیابانها شعار مرگ بر خامنه ای و مرگ بر جمهوری اسلامی سر می دهند می دهند، موسوی در ارگان اینترنتی رسمی خویش می گوید: « شعار کلیدی مردم در راه سبزی که برگزیدهاند، "جمهوری اسلامی نه یک کلمه کمتر و نه یک کلمه بیشتر" است.» این گفته ی موسوی در ساعت 18.33 روز شنبه 10 مرداد 1388 بر روزی سایت «قلم نیوز» (https://www.ghalamnews.ir/news-21248.aspx) قرار گرفته است. تقریبا همه می دانند نیمی از این جمله متعلق به کسی است که سایت رسمی موسوی قرار دارد. |
سهشنبه 13 مرداد 1388 |
|
آنتی اسلام - ایران - اهواز |
قسمت 2:. برای کسانی که میر حسین موسوی را ( امام حسین زمان ما می دانند!). این شخص کسی نیست جز آقای خیمنی رهبر پیشین نظام جمهوری اسلامی ایران که مهندس موسوی او را «امام» می نامد و به اقرار خود موسوی و همه ی نزدیکانش ذوب در شخصیت و افکار اوست. زمان بیان این افکار موسوی نیز به شدت حائز اهمیت است. این گفته نه در زمان انتخابات، نه در زمان طی شدن یه مسیر عادی سیاسی درون جمهوری اسلامی ایران، نه برای گذشتن از فیلتر شورای نگهبان و نه برای قانع کردن رهبری رژیم اسلامی به پذیرش وی و کنار گذاشتن محمود احمدی نژاد به زبان نیامده است. |
سهشنبه 13 مرداد 1388 |
|
آنتی اسلام - ایران - اهواز |
قسمت 3:. برای کسانی که میر حسین موسوی را ( امام حسین زمان ما می دانند!). این جمله به فاصله ی کمی از برگزاری چهلم کشته شدگان معترض خیابانهای ایران به زبان کسی می آید که خود و اطرافیانش سعی بسیاری دارند تا اعتراضات گسترده ی مردمی علیه جمهوری اسلامی و نظام اسلامی را که با جرقه ی انتخابات آغاز شده است را به نام خود ثبت کرده و خود را «رهبر» تحولات اخیر ایران معرفی کند. نیازی که به کش دادن مطلب و مدیحه سرایی برای بیان واقعیت ها نیست. |
سهشنبه 13 مرداد 1388 |
|
آنتی اسلام - ایران - اهواز |
قسمت 4:. امروز حتی در دورترین روستاهای مرزی هم مردم با خبرند که مردم _ حداقل در پایتخت _ به خیابانها ریخته اند و با پلیس درگیر شده اند. تلویزیون جمهوری اسلامی گرچه تصاویری یک طرفه از اعتراضات مردمی به نمایش گذاشته است اما سبب شده است که حتی خواجه حافظ شیرازی هم در آرامگاهش از لرزش پایه های نظام دیکتاتوری حاکم بر ایران خبر دار شود. مردم در خیابانها کشته شده اند. این حدس و گمان نیست. این حربه ای برای ایجاد جو روانی نیست. جسد قربانیان یک به یک با بدنهای پر از زخم و اثر شکنجه به مادران داغدارشان تحویل داده می شوند. عکس جانباخته گان از طریق موبایل، اینترنت و شبکه های ماهوراه ای به رویت بسیاری رسیده است. |
سهشنبه 13 مرداد 1388 |
|
آنتی اسلام - ایران - اهواز |
bij - المان - المان. دوست عزیز، هدف این Prince_Of_Persia از شرکت در انتخابات و جنبش سبز و ... مانند هدف شما نیست. ایشان میفرمایند : ما با اصلاحاتی که در قانون اساسی انجام میدهیم، و آن را نیز از جنبش سبز داریم، می توانیم قدرت رهبری را محدود کنیم). من میگم رهبر برای چی؟! اصلاً بحث ما سر این است و از اینجا شروع شد. وقتی رهبر نباشد جمهوری اسلامی دیگر معنی ندارد. و آن زمان، زمانی است که حکومت سرنگون شده است. |
سهشنبه 13 مرداد 1388 |
|