از راست: فرهاد توحیدی، فرانک پیرسون و فیل رابینسون
خانه سینمای ایران در یک اقدام بی سابقه اعضای آکادمی اسکار را جهت تعامل بین سینماگران ایرانی و آمریکایی به ایران دعوت کرده است و سمینارهای کاربردی و مفصلی را در یک برنامه منظم در دو روز یکشنبه و سه شنبه یازدهم و سیزدهم اسفند ماه برگزار کرد.
این دومین سفر اعضای آکادمی اسکار به خارج از آمریکا برای شناخت سینمای یک کشور است.
سفر اول به کشور ویتنام صورت گرفت و همین مساله احتمال وجود اهداف سیاسی در پس زمینه آن را به ذهن ها می رساند.
به هر حال میهمانان آمریکایی هر نوع پیش داوری این چنینی را تکذیب کردند و ترجیح می دادند یک تعامل کاملا هنری و حرفه ای با سینماگران ایرانی داشته باشند.
در کنار سمینار های متفاوتی که در این روزها برگزار شد، هم چنین تعدادی فیلم از سینمای آمریکا در خانه سینما برای اعضا به نمایش در می آید که در هر یک از آنها یکی از مدعوین مسئولیتی برعهده دارند و پس از نمایش درباره روند تولید و یا سهمی که در این روند داشته اند توضیحات مفصلی به تماشاچیان ارائه می دهند. این نمایش ها به همراه جلسات پرسش و پاسخ مطولشان تا ساعات پایانی هر شب ادامه دارد.
در سمینارهای فیلمنامه نویسی و کارگردانی که با حضور فرانک پیرسون و فیل رابینسون در روز یکشنبه برگزار شد.
فیلمنامه نویسان و کارگردانان مطرح سینمای امروز ایران مانند ابراهیم حاتمی کیا، خسرو سینایی، شادمهر راستین، پیمان قاسم خانی، ضیا الدین دری، بیژن میرباقری، امیر شهاب رضویان، فرهاد توحیدی و بسیاری دیگر از صاحب نام ها به همراه محمد مهدی عسگرپور مدیر خانه سینما حضور با انگیزه ای داشتند و سوالات تخصصی پیرامون نحوه نگارش فیلمنامه، ارائه، دستمزد، روش های آموزشی و مقایسه جزئیات روند فیلمنامه نویسی در ایران و آمریکا صورت گرفت.
برگزاری این جلسه برعهده فرهاد توحیدی، مدیر کانون فیلمنامه نویسان خانه سینما بود.
ابراهیم حاتمی کیا |
فرانک پیرسون فیلمنامه نویس بعدازظهر سگی و لوک خوش دست حضور مغتنمی در جلسه داشت و حاضران علاقمند بودند که جزئیات مفصلی درباره روند نگارش و تولید این فیلم محبوب دهه هفتادی تاریخ سینما بدانند.
فرهاد توحیدی توضیح داد که ما هم فیلمی با برداشت آزاد از بعدازظهر سگی در سینمای ایران داریم و ابراهیم حاتمی کیا کارگردان آژانس شیشه ای را به فرانک پیرسون معرفی کرد.
به طور کلی علاقمندی هر دو طرف به دانستن هر چه بیشتر درباره شیوه های حرفه ای فرایند فیلمنامه نویسی از پیدایش ایده تا زمانی که به یک فیلمنامه قابل ساخت تبدیل بشود سمینار را به یک جلسه کاملا تعاملی تبدیل کرد.
فیلمنامه نویسان آمریکایی مهمترین ویژگی سینمای ایران را مضمون گرایی و شاعرانگی آن عنوان کردند و آن را بسیار شبیه به سینمای اروپا ارزیابی نمودند.
در جلسه کارگردانی بحث ها بیشتر حول مساله سانسور، رابطه ایران و آمریکا و یا دلیل اهدا یا عدم اهدا جایزه اسکار به فیلم های ایرانی دور می زد و کمتر سوالات کارگردانان ایرانی به شیوه های اجرایی کارگردانی و تکنیک ها و متد های کارگردانی در سینمای آمریکا مربوط می شد.
در پایان علیرضا رئیسیان که اداره این بخش از جلسه را عهده دار بود، از اعضای آکادمی خواست شرایطی ترتیب بدهند که از این به بعد فیلم منتخب ایرانی که قرار است به اسکار ارائه شود حتما از طریق خانه سینما انتخاب شود و حاضران که همگی بدون استثنا از اعضا خانه سینما بودند به شدت از این خواسته استقبال کردند.
مستندسازان جوان نیز در جلسه ای با حضور جیمز لانگل به تبادل نظرات پرداختند.
بازیگری
از راست: آنت بنینگ، بهاره رهنما، فاطمه معتمد آریا و آلفر وودوارد |
یکشنبه همزمان با سمینار فیلمنامه نویسی و کارگردانی، سمینار بازیگری با حضور آنت بنینگ (بازیگر فیلم های جولیا بودن، زیبای آمریکایی و بازگشت هنری) و آلفر وودوارد ( بازیگر سریال پرطرفدار کدبانوهای مستاصل ) در موزه سینما برگزار شد.
متاسفانه در این جلسه که می توانست برای بازیگران بسیار مغتنم باشد، هیچ یک از سوپر استارهای سینما به غیر از پارسا پیروزفر حضور نداشتند و بازیگران قدیمی سینما چون رویا تیموریان، همایون ارشادی، فرشته صدرعرفائی، حسین محجوب، مائده طهماسبی، بهاره رهنما، مریم معترف، فردوس کاویانی، رضا فیاضی، جمشید گرگین، ابراهیم آبادی در میان حضار دیده می شدند.
برگزاری این سمینار بر عهده فاطمه معتمد آریا بود و مسائل تخصصی که بازیگران با آن دست به گریبانند مانند نحوه انتخاب فیلمنامه، چگونگ عقد قرارداد و شیوه برخورد با عوامل، آماده شدن برای ایفای نقش، پروسه تمرین نقش در دو کشور با هم مقایسه شد.
روز سه شنبه دو سمینار تهیه و تولید فیلم و بازاریابی فیلم با حضور ویلیام هوربرگ، تهیه کننده مستقل با آثار آقای ریپلی با استعداد،آمریکایی آرام، کوهستان سرد (کلد مانتین) و بادباکباز، تام پولاک رئیس موسسه یونیورسال پیکچرز و تهیه کننده فیلمهای پارک ژوراسیک، متولد چهارم ژوئیه، به نام پدر و آپولو۱۳ و سیدگنیس، رئیس آکادمی علوم و هنرهای سینمایی برگزار شد.
در این دو سمینار بیشتر، تهیه کننده های سینمای ایران حاضر بودند و چهره هایی مانند منوچهر محمدی، علیرضا شجاع نوری، ایرج تقی پور، امیر سماواتی، امیر کریمی، رضا شریفی، ابوالحسن داودی، غلامرضا موسوی و. .. دیده می شدند.
بحث های تخصصی پیرامون جزئیات تهیه و تولید فیلم و بازگشت سرمایه و مقایسه سینمای مستقل آمریکا و صنعت استودیوئی هالیوود مهمترین گفتگو های این بخش را تشکیل می دادند.
در این بخش هم چنین به فیلم هایی که سینماگران ایرانی آنها را نسبت به ایرانی ها توهین آمیزبرشمردند مانند سیصد نیز اشاره شد و سوالاتی درباره میزان دخالت دولت آمریکا در ساخت این فیلم ها مطرح شد که هر سه نفر میهمان آمریکایی با قاطعیت آن را تکذیب کردند.
در حاشیه این نشست ها عکس العمل هایی از طریق مطبوعات و برخی سینما گران دولتی اتفاق افتاد. جواد شمقدری، مشاور هنری رئیس جمهوری ایران در اولین اقدام خطاب به مهمانان آمریکایی از آنها خواست پیش از برگزاری هر نشستی از ملت ایران به دلیل ساخت فیلم هایی مانند 300 و بدون دخترم هرگز عذرخواهی کنند.
علیرضا داودنژاد نیز در نامه ای خطاب به رئیس جمهوری آمریکا باراک اوباما از وی خواست به جای اعزام هیات آمریکایی حق وتو را حذف کند.
میهمانان آمریکایی که نه ماه برای گرفتن ویزا برای این سفر صبر کرده بودند، همچنان در ایران حضور دارند و نمایش فیلم هایشان تا روز شنبه در خانه سینما ادامه خواهد داشت.
|
|
|
|
|
|
|
|
|