موزه بریتانیا در شهر لندن از روز پنج شنبه نوزدهم فوریه تا اواسط ماه ژوئن نمایشگاهی از آثار دوران صفوی با عنوان "شاه عباس، بازسازی ایران" برگزار می کند.
این نمایشگاه از این جهت مورد اهمیت است که شاید اولین بار باشد نمایشگاهی با این ابعاد روی آثار و اتفاقات دوران صفوی و به ویژه یکی از شاهان ایران تمرکز کرده است.
شاه عباس نامدارترین شاه دوران صفوی است که بیش از 42 سال در ایران حکومت کرد.
او به معماری، موسیقی، نقاشی و شعر علاقه داشت و میدان نقش جهان، عالی قاپو، بخش هایی از عمارت چهل ستون، چهار باغ و پل های زاینده رود از آثار به جا مانده از دوران وی هستند.
تشیع دوازده امامی که در زمان شاه اسماعیل صفوی آغاز شده بود در دوره شاه عباس تثبیت و تحکیم شد.
وستا کرتیس، یکی از کارشناسان و مسئول سکه های ایرانی و اسلامی موزه بریتانیا، درباره اهمیت این نمایشگاه به بی بی سی گفت:"به نظر من درحال حاضر اهمیت هر نمایشگاهی درباره ایران بسیار زیاد است. به این دلیل که توجه زیادی درباره فرهنگ و هنر ایران در غرب وجود ندارد. از لحاظ تاریخی غرب خیلی بیشتر به طرف نمایشگاه هایی که درباره رم و یونان هستند می روند و یا حتی درباره فرهنگ و هنر عثمانی."
او افزود: "کمتر چیزی درباره ایران وجود دارد و ما به عنوان یک ایرانی باید سعی کنیم فرهنگ خودمان را در دنیا پخش کنیم و اینکه امکان برگزاری چنین نمایشگاهی را داریم بسیار عالی است. اگر شما به اشیای صفوی نگاه کنید همپای اشیای عثمانی و یا مغول های هند است ولی آنها در دنیا توجه خیلی بیشتری نسبت به هنر صفوی می بینند."
نمایشگاه "شاه عباس، بازسازی ایران" با همکاری موزه بریتانیا با سازمان میراث فرهنگی و گردشگری و موزه ملی ایران برگزار شده است.
شیلا کنبی، برگزار کننده نمایشگاه و کارشناس هنر دوران صفوی درباره گردآوری اشیای به نمایش درآمده در نمایشگاه شاه عباس می گوید:"در حدود یک سوم اشیایی که در این نمایشگاه به نمایش درآمده اند از موزه ملی ایران قرض گرفته شده اند و موزه ملی ایران طرف اصلی برنامه ریزی و سازماندهی این نمایشگاه در ایران بود. ما اشیایی از مجموعه دائمی موزه بریتانیا هم داریم و بقیه اشیا را نیز از مجموعه دارهای خصوصی و عمومی در آمریکا و اروپا گرد آوری کردیم."
بخش اعظم این نمایشگاه تحقیقات و کاوش هایی است که اهمیت و میراثی را که از شاه عباس به عنوان یکی از شاهان صفوی به جا مانده نشان می دهد و می توان گفت به نوعی فرصت ویژه ای برای شناخت اهمیت دوره صفوی و سهم شاه عباس در ساختن ایران مدرن است.
وستا کرتیس درباره اشیای به نمایش درآمده در این موزه می گوید:"اشیای بسیار زیبایی مثل فرش هایی که از موزه فرش تهران و موزه ملی ایران آمده اند. پارچه های نفیس و ظروف چینی بسیار عالی از اردبیل، تابلوهای مینیاتور و خوشنویسی و بسیاری از اشیای نفیسی که فقط در موزه های ایران موجود است. در ضمن از موزه کلیسای وانک اصفهان هم اشیایی آورده ایم."
شیلا کنبی نیز درباره روند تبادلات فرهنگی بین ایران و بریتانیا می گوید:"هم مقامات ایران و هم بریتانیا ما را تشویق کردند که تبادلات فرهنگی با هم داشته باشیم. برای برگزاری این نمایشگاه روندی طولانی را پشت سر گذاشتیم. اصولا مقامات در تمام این دوره بدون توجه به اتفاقاتی که رخ داد ما را به برپا کردن این نمایشگاه تشویق کردند. و ما امیدواریم که درآینده بتوانیم از اینجا هم به ایران چیزهایی بفرستیم. این تبادل است و من فکر می کنم برای هر دو طرف خوب باشد."
نمایشگاه شاه عباس سومین نمایشگاه از چهار نمایشگاهی است که موزه بریتانیا در لندن در ماه های اخیر به نمایش گذاشت. محوریت اصلی این نمایشگاه ها پادشاهان و یا حاکمانی هستند که جهان را تغییر دادند.
دو نمایشگاه پیشین حاکمانی از چین و روم بودند و بعد از شاه عباس هم نمایشگاهی از یک حکمران مکزیکی برگزار خواهد شد.
headman - امارات - ابوظبی |
این که پادشاهی قهار و ... صفت بوده و هنوز هم از اخلاق خون دوستی او همه جا صحبت می کنند که حتی حکومت فعلی ایران هم وارث خونریزی انهاست... خوب حالا برید خوش بگذرونید این فقط یک آشنایی کوتاه بود. |
پنجشنبه 1 اسفند 1387 |
|
saeed.star - ایران - مشهد |
خداییش چه جلال و عظمتی داشته . |
پنجشنبه 1 اسفند 1387 |
|
kooroshe hakhamanesh - ایران - تهران |
مگه خانوما تو دوره صفویه این شکلی بودن؟!!!! |
پنجشنبه 1 اسفند 1387 |
|
tooran - ایران - تهران |
هدمن- امارات -ا بوظبی
پسر گلم کوچولو میفهمی چی میگی؟؟؟؟ شاه عباس صفوی با سیاست تمام و بدون خونریزی ابتدا دست افغانها را از ایران کوتاه کرد و بعد هم رود امپراطوری عثمانی را کم کرد و سپس پرتغالیها را از جنوب بیرون کرد و استانهای شمالی پارسی زبان را به ایران اضافه کرد ......
زبانم از بیان پیشرفیتهای ادبی و هنری و علمی قاصر است فقط به یک مثال کوچک بسنده میکنم ایا شیخ بهایی را میشناسی؟ هرگز مسجد شاه و کاشی کاریهای مساجد در اصفهان را دیده ای؟ ملاصدرا چطور؟
اگر هم فرقه تشیع منصوب به شاه عباس است او از این ابزار به بهترین نحو استفاده کرد. به اینصورت که در بین مردم اتحاد ملی ایجاد کرد و ایران را از زیر یوغ استعمار نجات داد ولی بطوری ارام این کار انجام دادکه برای اولین و اخرین بار انگلستان از ایران رودست خورد!!!!!! میخواهم بدانم این روش بیشتر به نفع مرم است یا روشهای جنگ طلبانه و ویرانگر محمود هسته ای که خون جوانان بیگناه و مرزهای کشور را قمار میکند و دسته دسته دانشجو و کارگر و زن بی گناه را شکنجه و زندانی میکند و عمر پربار دانشمندانی مانند برادران علایی و ادیبانی مانند بهنود و دانشور .... در زیر شکنجه و زندان هدر میدهد!!!! |
پنجشنبه 1 اسفند 1387 |
|
turkmen - ایران - ترکمن صحرا |
tooran - ایران - تهران :
یک سئوال: این همون شاه عباس صفویه -که ترک های اذربایجان را به زور شمشیر شیعه کرد؟ (کسانی که قبول نکردند را گردنشان را زد!).
اگه همونه! چطور اتحاد ملی ایجاد کرد؟ (به زور شمشیر!)
|
پنجشنبه 1 اسفند 1387 |
|
ur-azari - ایران - ارومیه |
تمام قشنگی و زیبای شهر نصف جهان را مدیون این پادشاه ترک وترکزاده هستین و حالا بجای تشکر دارید از یک قهرمان و هنردوست اینطور یاد میکنید افسوس. این عینک سیاه رو لطفا در بیارین...... |
پنجشنبه 1 اسفند 1387 |
|
ida-relax - انگلیس - لندن |
شاه عباس جزو بهترین شاهان ایران بوده |
پنجشنبه 1 اسفند 1387 |
|
Punisher - ایران - شیراز |
tooran - ایران - تهران
headman - امارات - ابوظبی
در زمان شاه طهماسپ صفوی بازرگانی ، انگلیسی وارد ایران میشود و شاه پس از آگاهی از ورود ایشان به خاک ایران هیاتی رو به پیشواز مستر .... میروند و اونو با ساز و دهل و شادی به دربار میاورند تا پس از استراحت به حضور شاه شرفیاب شود.
در شرفیابی ، مستر .... مورد لطف قرار میگیرد ولی بلافاصله پس از پی بردن شاه از ملیت و دیانت ایشان ، دستور میدهد که وی را از کاخ اخراج کرده با دقت سنگهایی رو که مستر .... پا رویش گذاشته را در آورند و در ته چاهی بیندازند.
، که هنوز علت این عکس العمل شاه طهماسپ جزو مجهولات سیاسی است.
به هر حال نگهبانان کاخ ، مستر .... را تا مرزهای ایران هدایت کرده و یاداوری میکنند که چون شاه دستور داده ، تنها تو را اخراج میکنیم و اگر بار دیگر باز گردی ، کشته خواهی شد.
مستر .... با اندوهی فراوان و متعجب از رفتار پادشاه ایران به مملکت خود باز میگردد و در آنجا توسط کشیشان کلیسا مورد باز و خواست سنگینی واقع میشود که : کجا بودی و واسه چی رفته بودی و .....
مستر .... هم همه ی وقایع رو ریز به ریز برای کشیشهای کلیسا توضیح میدهد و باعث تعجب آنان مشود و فکر میکنند که او دروغ میگوید.به هر حال او پس از مدتی آزاد میشود.
کشیشان کلیسا شروع به تحقیق در مورد اسلام و مسلمین و عقاید و نقاط ضعف و قوت آن کرده و اینکه چگونه میتوان از آنها سواستفاده کرد ، و در این راه از بهترین کشیشان خود ، بهترین اسلام شناسان و مسلمان نما ها را میسازند که این تحقیقات خود 61 سال....!!!! بله شصت و یک سال بطول میانجامد.
حال این گروه در شکل یک هیات پلند پایه ی دیپلماتیک و بازرگان در زمان شاه عباس صفوی به ایران میایند و چنان با چرب زبانی و ....... اطمینان شاه را بدست میاورند که خود شاه عباس باورش نمیشده که همچین دینی داشته و خودش خبر نداشته .....!!!!!!
در اینجاست که حتا تعدادی از آنها به سمت مشاورین شاه در میایند و با رایزنی های آنها ، شاه عباس "شیعه" را مذهب رسمی ایران اعلام میکند و به این ترتیب "سنی" آزاری و در اصل اختلافات شروع میشود و اگر الآن دقت نمایید کلیه اهل تسنن در حاشیه و بدور از دو لت مرکزی ایران هستند.
حال سوال : دلیل اینکار چه بوده ؟
در آنزمان دولت عثمانی که ابر قدرت منطقه بود دایم با همسایگان غربی خود در ستیز بود و چشم به خاک آنها داشت.
آنها هم که بستوه آمده بودند و با مشورت کلیسا ، از این حربه کمال استفاده را کردند تا با درگیریهای بوجود آمده بین ایران و عثمانی از نظر مذهب ، از تاخت و تاز عثمانی در امان مانده و تازه با ایجاد یک رابطه صمیمی حتا از تیررس احتمالی اقوام شرقی ایران ( چشم بادامی ها و مغول ) نیز در امان باشند.
این بود که با در اختیار گذاشتن توپخانه به ایران باعث شکست سنگین دولت عثمانی و همچنین مغول شدند.
ولی بیچاره شاه عباس نمیدانست که با این تصمیمش تخم تفرقه و نفاق رو در این سرزمین اهورایی میکارد واین جنابان دست از سر این خاک بر نخواهند داشت. و برای همین است که اگه بخوتهیم 10 اسلام شناس دنیا را نام ببریم ، تمام آنها انگلیسی خواهند بود.
|
پنجشنبه 1 اسفند 1387 |
|
tooran - ایران - تهران |
ترکمن - ایران - ترکمن صحرا
هرگز در تاریخ صحبتی از نسل کشی نیست لطفا منبع ادعاتون را معرفی کنید.
پانیشر - ایران - شیراز
منظورتان از مغول و چشم بادامی چیست؟؟؟؟؟؟؟؟؟ فکر نمیکنید این شیوه صحبت کردن توهین امیز و نژادپرستانه است؟ دوما منظورتان از تخم نفاق در سرزمین اهورایی چیست؟ تا قبل از این حکومت اسلامی از تمام ادیان تا افراد بی دین در کنار هم با صلح و صفا زندگی میکردند اما بعد از به روی کار امدن این حکومت حتی به جان زیر شاخه های خود اسلام مانند بهاییت و دراویش و صوفی گری و علوی و ... افتادند.
و در مورد صحبت اخرتان که تمام اسلام شناسان برجسته دنیا تقصیر بر عهده خودمان است که هیچوقت زحمت پی بردن به کنه و بنه چیزی را به خودمان نمیدهیم یا با نظریات بسیار رادیکال راه را بر هر نقد وتحقیقی می بندیم. |
جمعه 2 اسفند 1387 |
|
turkmen - ایران - ترکمن صحرا |
tooran - ایران - تهران :
مگه من گفتم نسل کشی شد!! حرف تو دهن ادم میگذارید!! فقط سئوالی بود که پرسیدم! چرا جوابی ندادید؟ پرسیدم این همون شاهه که به زور شمشیر ترکهای سنی را شیعه کرد؟ (درست متوجه شدم؟ منظور شما از اتحاد ملی این بود )
|
جمعه 2 اسفند 1387 |
|
rezashah - استرالیا - پرت |
Punisher - ایران - شیراز
شاه اسماعیا شیعه را مذهب رسمی کرد.وجنگ با عثمانی بخاطر انتقام جنگ چالداران بود.فراموش نکن که جنگ با پرتغال بخاطر هتک حرمت یک زن ایرانی بود نور به روان پاک این شاه و حالا عظمی جون برای رفع نشه گی هر کاری می کنه.حتی فروش اهل بیتش به اعراب |
جمعه 2 اسفند 1387 |
|
velayat - ایران - شیراز |
Punisher - ایران - شیراز
از داستان پردازیت خیلی ممنونم. اون موقعی که امام رضا(ع) توسط مأمون وارد ایران شد در همه شهرها شیعیان فوج فوج به دیدار حضرت آمدند. حضور چندین ساله امام در ایران و بعد هم مناظره های ایشان با سران ادیان مختلف و کراماتی که مردم از ایشان دیدند موجب روی آوردن مردم به شیعه شد و بعد از شهادت ایشان مشهد از پایگاه های شیعیان بود هر چند که قم از قبل از آن پایگاه اصلی شیعه در ایران بوده است.
با حکومت پادشاهان سنی بزرگان شیعه برای تبلیغ مذهب به زبان غیرمستقیم روی آوردند و پله پله یک حرکت بزرگ تاریخی را شروع کردند. فارابی در فلسفه اش رییس اول را مطرح کرد و بدون این که کسی او را متهم به شیعه گری کند(چون شیعیان از طرفی زیر نظر و ظلم دستگاه حاکم بودند) از کسی به عنوان حاکم نام برد که تمام خصوصیاتش در امام یافت می شد. بعد از او فلاسفه دیگری بودند که این حرکت را ادامه دادند(فعلاً حضور ذهن ندارم) و مشخص تر کردند. بعد از این که بنیان های فلسفی را بنا نهادند در عرفان نیز وارد شدند و جریان فتوت را مطرح کردند که الگوی این جریان شخص حضرت علی(ع) بود. هر چند در این جا نمی شود همه این جریان و کارهایش را توضیح داد اما شیعه در ایران در یک حرکت سنجیده و حساب شده که چند قرن به طول انجامید روی کار آمد و شاه عباس مذهب دیگری را نمی توانست اعلام کند.
داستانی است در مورد شیعه شدن اصفهانی ها که می گوید:
شیخی در یکی از مراسمات بالای منبر رفت و گفت می خواهم از امشب و به مدت 30 شب از فضایل یکی از صحابه پیامبر برایتان بگویم . شروع کرد از شب اول به گفتن آن ها. مردم هر شب بر جمعیت اضافه می شدند و مشتاق بودند که ببینند او کیست. شب سی ام خیلی شلوغ شده بود و همه منتظر اسم این صحابه بودند. شیخ بعد از اتمام کرامات و فضایل حضرت اعلام می کند که او حضرت علی(ع) است. در یک شب اکثر مردم اصفهان شیعه شدند. |
جمعه 2 اسفند 1387 |
|
shahram khosh maram - ایران - تهران |
Punisher - ایران - شیراز
گفتید: lt;< تعدادی از آنها به سمت مشاورین شاه در میایند و با رایزنی های آنها ، شاه عباس "شیعه" را مذهب رسمی ایران اعلام میکندgt;> . من با این جمله موافق نیستم.
تا انجا که من میدانم شاه اسماعیل صفوی که بنیانگذار سلسه صفویه هست شیعه را مذهب رسمی ایران اعلام میکند و این ماجرا قبل از متولد شدن شاه عباس بوده. شاه اسماعیل علمای سنی را تبعید میکند یا به قتل میرساند.
turkmen - ایران - ترکمن صحرا
شاه اسماعیل صفوی بسیاری را به زور شمشیر شیعه کرد با اینحال توانست با تکیه بر lt;< ایران و ایرانی بودنgt;> و زبان فارسی اتحاد برقرار کند. او اولین کسی هست که بعد از حمله اعراب؛ خود را شاه ایران معرفی کرد. قبول دارم که اروپائیان که از قدرت روز افزون امپراتوری عثمانی میترسیدند؛ از این جریان بسیار خوشحال شدند و سعی کردند با ایران رابطه برقرار کنند. |
جمعه 2 اسفند 1387 |
|
turkmen - ایران - ترکمن صحرا |
shahram khosh maram - ایران - تهران:
جواب سئوالم را نوشتید متشکرم. |
جمعه 2 اسفند 1387 |
|
badbadak - ایران - تهران |
با سلام
متاسفانه باید بگویم تمام بدبختیها و فلاکتها و ظهور آخوندهای فعلی علتی جز همین پادشاهان ندارد .
اگر قبول ندارید سری به موزه گنجینه جواهرات زیر بانک مرکزی در خیابان فردوسی بزنید.
زمانی که در اروپا دوره رنسانس و راهسازی و ... بوده در دوران همین شاهان و ما قبل آنها پشه بند اسبانشان از جواهرات بی قیمت وبی نظیر بوده .....
در حالیکه مردم در فقر وبدبختی و جهل مطلق به سر می بردند و نتیجه این جهل و بدبختی این شده که امروز اینانند حاکمان ایران عزیز ما
بدرود
علی از تهران |
جمعه 2 اسفند 1387 |
|
هومر - ایران - شاهرود |
دوستان ما که اون زمان نبودیم ببینیم واقعیت چی بوده که؟تاریخ شاید تحریف شده ما که نمیدونیم.من چند وقت پیش شنیدم تخت جمشید هیچ وقت به بهره برداری نرسیده بوده و اسکند مقدونی اصلا به ایران حمله نکرده بلکه براندازی هخامنشیان با شورشی داخلی توسط فردی به نام اسکندر مغانی(مقانی)انجام شده!حالا من از کجا بدونم کدوم راست میگن؟ |
جمعه 2 اسفند 1387 |
|
sam116 - انگلیس - لندن |
ای وال هر چه از دوست رسد نیکوست فردا شنبه حتما باید بروم و ببینم. |
جمعه 2 اسفند 1387 |
|