basijy_rahbar - ایران - تهران
این یک روز عربی نیست.یک روز اسلامی هم نیست.تمام دینهای ابراهیمی اینو دارن مخصوصا دین یهود ولی در اسلام رسمیت داره ولی در دینهای دیگه فقط اونی که خیلی معتقده انجام میده. یگانه مراسم دینی یهود در آغاز دورانشان قربانی و سپس سوزاندن آن بود و بدینسو به راستی آفریدهای که جان شیرین داشت را بیهوده از میان برمیداشتند. به هرحال چنین مراسمی را با تفصیل میتوان در تورات یافت.
اندیشمندان و مصلحان بزرگی چون زردشت و بودا این رسم را مردود دانستند و آدمیان را متوجه خصلتهای خود آدمی نمودند، یعنی اینکه آدمی نمیتواند با قربانی به درگاه سرچشمهی آفرینش نزدیک گردد که باید با خصلتهای نیک و یاری و کمک به دیگران از این نعمت بهرهمند شد. تاگور، فیلسوف و شاعر بزرگ بنگالیها، برنده جایزه نوبل،تحت تأثیر این اقدام زردشت که قربانی جانوران را منع کرده گفته است: «در ایران باستان، هنگام نیایش، قربانی کردن چارپایان منع شده است و این امر نه تنها جرأت بلکه قدرت معنوی زردشت را در بیان حقیقت خداوند نشان میدهد، پلوتارک نوشته است، زردشت، ایرانیان را در عبادت اهورامزدا فقط به فدیه معنوی که نیایش و سپاسگزاری باشد واداشت، میان عبادتی که با قربانی و فدیه خونین صورت میگیرد و عبادتی که با پرستش و دعا انجام میشود فرق بسیار است جای شگفتی است که زردشت در میان مردان عهد کهن اول کسی است که با یک شور مذهبی این سد را شکسته از مجاز به حقیقت رسید، حقیقتی که ضمیر او را پر کرده بود نه از کتاب و رهنمائی به عاریت گرفته بود و نه از تعلیم سنتی به او رسیده بلکه مانند پرتوی ایزدی و الهامی عینی سراسر وجود او را فراگرفته بود» باید توجه داشت که در اسلام قربانی، آن گونهی مضموم قربانی یهود را ندارد و همچنین آنگونه نیست که به کلی قربانی را منع نموده باشد، که آنرا جایز دانسته و در حج واجب گردانیده، ولی هدف از آن این است که بهرهای به تهیدستان برسد و اگر به احکام اسلامی مراجعه شود، باید قربانی و هم قربانی عید قربان برای مصرف و کمک به تهیدستان باشد و اگر تنها صرف کشتن جانور باشد عملی محکوم است. |