حسن یوسفی اشکوری، پژوهشگر امور دینی و از فعالان اجتماعی، لایحهای را که تحت عنوان حمایت از خانواده تقدیم مجلس شده و کلیاتش در کمیسیون قضایی مجلس تصویب شده، لایحهای میداند که ایرادهای فراوانی بر آن وارد است.
به اعتقاد او مواردی در این لایحه آمده است که نشان میدهد در تدوین آن دقت و کارشناسی نشده است؛ نه بر مبنای شرع و نه بر مبنای حقوق.
اشکوری در این زمینه گفت: عنوان این لایحه بیمسما است، زیرا لایحهای که به نام حمایت از خانواده مطرح شده، اگر به همین صورت تصویب و در جامعه اجرا شود و آثار و عواقباش در جامعه و خانوادهها آشکار شود، مشخص میشود که در واقع لایحه ضدخانواده است.
وی ادامه داد: این لایحه به روابط داخلی خانوادهها، همسران و فرزندان آسیب جدی وارد خواهد ساخت و در مجموع به زیان خانوادهها تمام میشود و از این جهت است که این لایحه را به جای اینکه لایحه حمایت از خانواده بدانم، لایحه ضدخانواده میدانم.
اشکوری گفت: این لایحه تمام قوانینی را که از رژیم گذشته تا دوران بعد از انقلاب در ارتباط با خانواده مطرح شده است، ملغی میکند. ظاهرا تدوینکنندگان این لایحه قصد داشتهاند لایحهای جامع و مانع تدوین کنند که همه قوانین و مقررات خانوادهها یک کاسه و یکپارچه شود و این نیت فینفسه بد نیست.
وی، مهمترین ایرادی را که بر این لایحه وارد است، مربوط به ماده 23 دانست و افزود: این ماده در پیشنویس پیشنهادی قوه قضاییه نبوده و بعد در دولت اضافه شده است. در این ماده چندهمسری و تعدد زوجات به رسمیت شناخته شده است و قید اجازه همسر اول هم از آن برداشته شده، در نتیجه راه تعدد زوجات را برای مردان باز گذاشته است. در این ماده فقط دو شرط برای ازدواج مجدد ذکر شده است، یکی اینکه مرد باید تمکن مالی داشته باشد و دادگاه باید این را احراز کند و دوم اینکه باید بتواند عدالت را در بین زوجین رعایت کند یا تعهد کند که توانایی انجام این کار را دارد.
این فعال اجتماعی ادامه داد: شرط دوم بیربط است چون عملا بلاموضوع است، چراکه عدالت اولا بهسادگی احراز شدنی نیست و ثانیا باید مشخص شود که تعریف عدالت چیست. حداکثر چیزی که در رابطه با عدالت میشود گفت، این است که مرد به دلیل اینکه تمکن مالی دارد، بتواند هزینههای دو، سه یا چهار همسرش را تامین کند و از نظر تامین مادی و معیشتی آنها، دچار مشکل نباشد. پس فقط میماند همان شرط اول که تمکن مالی است. نتیجه و محصول این شرط هم این میشود که اگر دادگاه تشخیص داد وضعیت مالی مردی خوب است و تمکن مالی دارد، مجاز است چند همسر اختیار کند و عملا این ماده راه هوسرانی ظاهرا مشروع را برای مردان باز میکند.
وی ادامه داد: اگر چندهمسری در سطح جامعه رواج پیدا کند و به آن رسمیت داده شود و عوامل محدودکننده هم از بین برود، تنها نتیجهای که در پی خواهد داشت این است که مردان به راحتی سراغ زن های بعدی میروند و این موضوع خود به سستی خانوادهها و اختلافات خانوادگی منجر میشود و آسیبهای جدی به فرزندان این ازدواجها وارد میکند. چه بسا اختلاف بین زن و شوهرها، قهر کردنها، فرار از خانواده، تن به فحشا دادن، شوهرکشی و زنکشی افزایش پیدا کند.
اشکوری گفت: در جای دیگری از این لایحه مساله ازدواج موقت مطرح شده و اینکه عملا مرد میتواند غیر از چهار زن عقدی رسمی، زنان غیررسمی و موقت هم فراوان داشته باشد و نیازی به ثبت در دفتر هم نیست، هر چند آن را موکول به آییننامهای کردهاند که فعلا نسیه است و روشن نیست چگونه خواهد بود.
وی اضافه کرد: جالب است که در ماده 44 این لایحه برای مردی که بدون ثبت در دفاتر رسمی اقدام به ازدواج دائم کند، محکومیت و مجازات در نظر گرفته شده، اما در مورد ازدواج موقت سکوت شده است.
اشکوری سپس به انتقاد از ماده 25 پرداخت و گفت: در این ماده هم قرار است به مهریههای بیش از حد متعارف و غیرمنطقی مالیات -آن هم به شکل تصاعدی- تعلق بگیرد. این مورد نه مبنای حقوقی دارد، نه مبنای شرعی.
وی افزود: مالیات گرفتن از مهریه، نه در فقه مطرح شده و نه قابل فهم و درک است. ظاهرا قصد طراحان لایحه این بوده که جلو این مهریههای زیاد و گزاف یا به تعبیر خودشان غیرمتعارف را بگیرند که البته به نظر من این مهریهها از این طریق قابل کنترل نیست.
این پژوهشگر امور دینی ادامه داد: بالا رفتن مهریهها بسیار مذموم و بد است و به علل و عوامل مختلف فرهنگی، اجتماعی و روانی برمیگردد و باید این مشکل را در جای دیگری حل کرد. بهعلاوه اصلا معلوم نیست این متعارف و غیرمتعارف یعنی چه؟ اگر مهریه حضرت زهرا (س) برای ما ملاک شرعی باشد که معلوم است به یک سکه هم نمیرسد، ولی اگر متعارف از نظر اینها سه یا 300 یا هزارعدد سکه است، باید مشخص شود. در کنار این چگونه میتوان از مهریهای که هنوز دریافت نشده، مالیات اخذ کرد. چگونه میتوان از درآمدی که هنوز بالفعل نشده است، مالیات گرفت.
اشکوری با اشاره به صحبتهای یکی از مدافعان لایحه حمایت از خانواده گفت: چندی پیش در خبرها خواندم یکی از مدافعان این لایحه گفته بود که مالیات مهریه را مرد باید پرداخت کند. آخر مرد که خودش دهنده مهریه است، چگونه میشود کسی که پول را میپردازد، مالیات را هم خودش بدهد.
اشکوری در پاسخ به این سوال که آیا نکات مثبتی هم در این لایحه وجود دارد، گفت: تا آن حدی که من این لایحه را بررسی کردهام، نکته مثبتی در این لایحه ندیدهام که به خانوادهها کمک کند یا مبانی خانواده را تحکیم کند و بهویژه به نفع زنان باشد. چون این لایحه و این قانون بیش از همه یک لایحه ضدزن و حقوق خانمها است. مواردی هم که کمی میتواند مفید باشد، همان چیزهایی بوده که قبلا در قوانین وجود داشته و الان هم حتی اگر این لایحه تصویب نشود، در برخی قوانین دیگر وجود دارد. اما این لایحه که تحت عنوان حمایت از خانواده آمده است، چیز جدیدی حداقل به نفع خانواده و به نفع زنان ندارد.
اشکوری در پاسخ به این سوال که آیا تعدد زوجات از اصول اساسی اسلام است یا خیر، اظهار داشت: کسانی خیلی برخورد فرمالیستی و خطی و شکلی با اسلام دارند و از قوانین و مقرارت قرآن و سنت نبوی مثل تعدد زوجات یا خیلی چیزهای دیگر، این طور استنباط میکنند که چون در زمان پیامبر(ص) بوده یا در آن زمان تعدد زوجات پذیرفته شده است، بنابراین جزو قوانین جاودانه اسلام است. در حالی که این محل بحث است و به نظر من اگر مجموعه آیات قرآن و مجموعه سیره پیامبر(ص) و شرایط اجتماعی و تاریخی آن زمان را در نظر بگیریم، آن چیزی که از اسلام قابل استنباط است، تکهمسری است، نه چندهمسری.
وی افزود: آنچه خداوند میپسندد و میتوان از آن دفاع کرد، تکهمسری است. چندهمسری در آن زمان تحت شرایط خاص با توجه به مصالحی که در آن زمان مطرح بود، پذیرفته شده است و آن هم اختصاص به اسلام ندارد. اسلام تعدد زوجات را نیاورده است و میشود گفت که اسلام و قرآن تحدید زوجات کرده است، نه تعدد زوجات. یعنی اگر جهتگیری کل قرآن و شان نزول این آیات را در نظر بگیریم میبینیم که در جایی هم که قرآن تعدد زوجات را مطرح کرده، مانند آیات اول سوره نساء، زنانی که فرزندان یتیم دارند، مورد نظر بودهاند و با توجه به شرایط خاص و بحث و فلسفه خاص تجویز شده و باز هم آن را به عدالت مقید کرده است. در جای دیگری از قرآن هم آمده است، شما هرگز نمیتوانید عدالت را رعایت کنید. اگر مجموعه این آیات را کنار یکدیگر بگذاریم، به نظر میرسد اصل، تکهمسری است، نه چند همسری.
این پژوهشگر امور دینی در رابطه با این موضوع که منظور از عدالت در قرآن، عدالت ظاهری است یا خیر، بیان داشت: واقعیت این است که قرآن کلمه عدالت را به کار برده است و چندهمسری را به عدالت مشروط کرده است. عدالت هم از نظر تعریف و هم از نظر مصداق، تعریف ثابت و مصداق روشن و جاودانهای ندارد و در هر زمانی ممکن است معانی مختلفی داشته باشد. یک چیز ممکن است از نظر مصداقی در یک زمان عدل باشد و در یک زمان دیگر ظلم. تعریف عدالت روشن نیست، اما اگر عدالت را فقط به معنای عدالت حقوقی بگیریم تا حدودی و به طور نسبی قابل تحقق است. یعنی از نظر وضعیت معیشت، مرد بین دو یا چند همسرش تبعیض قائل نشود.
اشکوری افزود: نمیتوانم باور کنم که یک انسان و یک مرد هر چقدر هم که متعالی باشد، بین دو همسرش بهخصوص اگر موقعیت متفاوت داشته باشند، سن و سالهای متفاوت داشته باشند، ظاهر و زیبایی متفاوت داشته باشند، بتواند عدالت قلبی و عاطفی را رعایت بکند. چنین چیزی دست خود آدم نیست، بنابراین به نظر میآید عدالت حداکثر میتواند همان عدالت مادی و عدالت حقوقی باشد.
این پژوهشگر ادامه داد: نمیتوانیم درست منظور قرآن را از عدالت بگوییم. به این خاطر که ما الان نمیدانیم مراد خداوند از کلمه عدالت و مفهوم و مصداقش در آن زمان چه بوده است. من میخواهم بگویم اگر به طور عملی و عینی و واقعی بخواهیم به قضیه نگاه بکنیم، عدالت عاطفی و عدالت قلبی به معنای دوست داشتن مساوی از اساس امکانپذیر نیست. امکان ندارد یک مردی 10 همسر داشته باشد و هر 10 همسر را به یک میزان دوست داشته باشد، به نظر من عملا چنین چیزی شدنی نیست.
اشکوری گفت: با توجه به شناختی که من از مسوولان و نمایندگان مجلس دارم، نظرم این است که حداکثر کاری که بکنند این است که ممکن است بعضی از مسائل یا یک سری جملات یا بندها را تغییر دهند. ولی این لایحه با همین روح کلیاش تصویب خواهد شد و تغییر جدی و ماهوی در آن ایجاد نخواهد شد.
وی در خاتمه گفت: اینکه چه باید کرد به نظر من تنها یک راه وجود دارد و آن هم این است که همه کسانی که دغدغه حمایت از آزادی و عدالت دارند، دغدغه دفاع از کیان خانواده دارند و از این آشفته بازار و از این همه پریشانی و ناهنجاری که در خانوادهها وجود دارد، خسته شدهاند و به آن معترض هستند و این لایحه را منفی ارزیابی میکنند، انتقاد کنند و به این صورت شاید مسوولان و نمایندگان مجلس با چشم باز به این لایحه رای بدهند.
Eteraaz - ایران - تهران |
اصلا گور بابای اون مسول و هر فرد دیگه که یه زن داره ولی باز میره یه زن دیگه هم میگیره در حالی که خیلی از جوونها مثل ما هنوز نتونستن یدونش رو هم بگیرن . بر ذات کثیفشون لعنت . (بخصوص اگه مسئول باشه)
دیگه مشکل دیگه نمونده بود که حل کنن این نمایندگان ؟!! |
جمعه 1 شهریور 1387 |
|
ostajloo - ایران - نهرخلج |
این اشکوری خیلی هم ضدتورک هست. ازسرکوب دانشجویان دانشگاه تبریز در تشیع جنازه فاشیست معروف پرویز ورجاوند دفاع کرده بود . چون دانشجویان تبریز فاشیست پرویز ورجاوند راباتخم مرغ گندیده زده بودند . استاجلو از نهرخلج |
جمعه 1 شهریور 1387 |
|
payaam - ایران - تهران |
من با پسر یوسفی اشکوری - وقتی که دانشجوی پلی تکنیک بود - همدوره بودم. هیچ وقت یادم نمی ره ، روزائی که برای پدرش حکم اعدام صادر کرده بودن، این پسر چطور برای حفظ جون پدرش تلاش می کرد.
نظام ولایت فقیه ، هر عیبی که داشته باشه ، یک حسن خیلی بزرگ داره :
و اونم اینه که دلهای همه ما رو به هم نزدیکتر کرده ، سینه ما رو پر از عشق وطن کرده ، حتی ما رو مجبور کرده که برای حفظ جون عزیزانمون ، مبارزه کنیم.
اطمینان دارم وقتی که به آزادی و برابری، دست پیدا کنیم ، قدرشو خوب می دونیم ! |
جمعه 1 شهریور 1387 |
|
سوین - ایران - تهران بزرگ |
البته یادشون رفته اضافه کنن که ازذواج بچه 6 ساله با مرد 60 ساله مجازه و اگه کسی از همسر دیگری خوشش اومد اون زن در جا بر شوهرش حرام و به فرد دیگه حلال تر از شیر مادر می شه و ... |
جمعه 1 شهریور 1387 |
|
alireza.ch - سوییس - نوشاتل |
فرزندم استاجلو
اگر کسی به شما عرض کرد که عقل درست و حسابی در سر دارید، بشنو و باور نکن. این ملت بیچاره ایران با چه مشکلاتی باید دست و پنجه نرم کند. یا فرزند شیرینی مثل اعتراض نماینده الله، یا خوشمزه ای مثل استاجلو که هنوز زرده را به داخل نکشیده ملیت را با قومیت اشتباه می گیرد. |
جمعه 1 شهریور 1387 |
|
raha_diba - ایران - تهران |
سون-ایران-تهران بزرگ
حرف اخرت جدئ بود یا نه/اا |
شنبه 2 شهریور 1387 |
|
شیراز+دوحه+لندن - انگلستان - لندن |
Eteraaz - ایران - تهران
ایول دمت گرم داداش
|
شنبه 2 شهریور 1387 |
|
amirarsalan - امریکا - لس انجلس |
alireza.ch - سوییس - نوشاتل
قربون دو کلمه حرف حساب. فقط حیف که خدا هم از اصلاح اونا قطع امید کرده |
شنبه 2 شهریور 1387 |
|
$persian$ - ایران - تهران |
Eteraaz - ایران - تهران
دوست من اگه همیشه با وطن پرستی و واقعگرایی و بدون چشمداشت به چیزی نظر بدی اطمینان داشته باش همه دوست خواهند داشت البته اگه دوست داشتن بقیه برات مهم باشه.
|
شنبه 2 شهریور 1387 |
|
ع.م.غ - امارات - دبی |
چند سوال:
1 - بالاخره چند همسری در اسلام مجاز هست یا نه؟
2- اگر به این دلیل که چند همسری در دین های دیگر و بین ملتهای دیگر هم آمده ؛ در قرآن مورد تاییده پس برتری و کمال دین اسلام در این مورد نسبت به دین های دیگه چی هست؟
3- یعنی چی که خدا گفته به شرط رعایت عدالت؛ یعنی خدا با مردم تعارف داشته؟ یعنی نمی شد بگه حرام و تمام؟ مثل این میمونه که بگیم شراب حلال بشرط این که مست نکنین...
پس این که دین اسلام برای همه مردم و همه زمانهاست یکم مشکوکه. قبلا شنیدم که بعضی ها می گن چرا این همه خوبی تو قرآن رو ول کردین چسبیدین به چند تا مساله کوچیک. اما به نظر من اگر این کتاب از طرف خداست باید کامل باشه در همه زمینه ها. |
شنبه 2 شهریور 1387 |
|
miniature - نروژ - اسلو |
اعتراض نگران نباش خودم یه شوهر مزدوره خوب مثل خودت برات سراغ دارم.چیه بابا .چرا اینقدر کم طاقتی ؟دختر خوب نیست عجله کنه |
شنبه 2 شهریور 1387 |
|
فراز_نروژ - نروژ - تونسبرگ |
دوستان
اینقدربه اعتراض حساس نباشید.اوهم یه انسان شریفه مثل همه اما باعقایدی که باهاش بزرگ شده وشاید متفاوت باما.آیا هدف ما درگیری با هموطنانمان است یا میخوایم درسایه تفاهم و دوست داشتن همدیگه مثل مقاله قبلی به فکر آینده ای بهتر برای ایرانمان باشیم؟ |
شنبه 2 شهریور 1387 |
|
sam1 - انگلیس - لندن |
اعتراض چی داری میگی ..مگه می خوای علی مفنگی از حقوقت کم کنه. ..راستی از امام ته چاهت چه خبر ؟.....کی می خواین بکشینش بالا ؟ |
شنبه 2 شهریور 1387 |
|
persian - امریکا - ریچمند |
زنده باد اعتراض گل گفتی قربون حرف حساب |
شنبه 2 شهریور 1387 |
|
iran zamen - نروژ - روگنان |
Eteraaz - ایران - تهران.
من باورم نمی شود این حرفها مال خودت است.یا اینکه خودت مجردی این حرفها را زدی ولی بهر حال تعجب اور بود برای من. |
شنبه 2 شهریور 1387 |
|
Ario - ایران - اهواز |
alireza.ch - سوییس - نوشاتل
ایول...
Eteraaz - ایران - تهران
چه عجب دوست عزیز...ولی داری با این حرف با سنت پیامبر ستیزه می کنی... |
شنبه 2 شهریور 1387 |
|
ostajloo - ایران - نهرخلج |
alireza.ch - سوییس - نوشاتل // چی شده مادر بزرگ. ن |
شنبه 2 شهریور 1387 |
|
alireza.ch - سوییس - نوشاتل |
استاجلو عزیزم
من که مادربزرگت هستم فکر کنم اگر بخواهی بدانی چه شده است باید از مادر محترمت سوال کنی. |
شنبه 2 شهریور 1387 |
|
Anarchist - ایرلند - دبلین |
یوسفی اشکوری بعقیده من انسان روشنفکر و متفکری صاحب نظر در زمینه تاریخ اسلام و ورود به قران می باشد.ایشان تا قبل از کنفرانس برلین مسئول نشر اثار دکتر شریعتی بود.ایشان حتی نظریه تکامل داروین را قبول دارند و در مقاله ای از سلمان روشدی بخاطر کتاب بچه های نیمه شب تقدیر کردند. اگر تنها به یکی از دیدگاه های ایشان که منجر به خلع لباس و صدور حکم اعدام برای ایشان شد دقت کنید بدون تردید عمق اندیشه و ازادگی وی برشما روشن میگردد.ایشان در زمینه احکام متحجرانه ای مانند قطع انگشتان دست؛سنگسار و قصاص میگوید:پیامبر اسلام هنگامی که در مکه ظهور کرد این احکام واحکام بدتر از اینها در میان اعراب بادیه نشین و در میان قبایل یهودی وجودداشت محمد بعضی از ان احکام را منسوخ کرد (مانند زنده بگور کردن دختران ) وبرخی دیگر را تائید نمود مانند همین احکام و احکامی در زمینه برده داری! بنابراین این احکام از دل اسلام نیامده و اگرپیامبر بجای مکه در شیراز یا شهر ری مبعوث میشد ما اکنون اسلام دیگری داشیم...! |
یکشنبه 3 شهریور 1387 |
|
zahra1387 - ایران - ایران |
alireza.ch - سوییس - نوشاتل
کامنت ها ت حرف نداره افرین
iran zamen - نروژ - روگنان
موافقم باهات
|
یکشنبه 3 شهریور 1387 |
|