جلوتر رفتم خواستم از چند خانم که خیلی در دعا خواندن تمرکز داشتند سوال کنم ولی حس کردم آنقدر مشغول هستند که توجهی به من ندارند. بویژه که من مرد بودم و آنها غالبا خانمهای جوان و ظاهرا نمی شد از آنها چیزی پرسید. از دختر خانم جوانی تنها زیارت نامه می خواند پرسیدم برای که زیارت نامه میخوانی؟ گفت: همینطوری. پرسیدم: چرا روبه این سنگ ایستادهای؟ گفت خوب یک اعتقادات محلی است.
ما اون را واسطه به درگاه خدا می کنیم. پرسیدم: سنگ را؟ پس هر کس هر جا یه چیزی درست کرد باید رو به او زیارت خواند؟ خندید و گفت: خوب نه. خانم میانسالی خوشپوشی که سخنان ما را می شنید و او هم برای زیارت آمده بود گفت: اِاِ مگه اینجا قبر نیست؟!! خانمی که نزدیک ایستاده بود با اطمینان گفت: چرا اینجا قبر ابوالفضل است. دختر جوانی که از همان محل بود خندید و گفت: نه قبر ابوالفضل کربلاست. به یاد مرقد آقای نیما یوشیج افتادم، با وجودی که طبق نامه الصاقی شهرداری که مجوز این کار را از آیت الله مظاهری رئیس حوزه علمیه اصفهان گرفته بودند هنوز دو سالی از ساختمان این بقعه نمی گذشت و اینگونه زوار در مورد آن اختلاف نظر داشتند، معلوم نیست چند سال دیگر چه اتفاقی خواهد افتاد. خانمی چهل ساله که همراه با شوهر خود و دختر جوانش مشغول پختن نذری بودند توجهم را به خود جلب کرد. تعداد بسیاری از زن و مرد زیر درختان، ردیف نشسته بودند و منتظر که آش پخته شود و قوام آید. پیش رفتم و پرسیدم: آقا این قبر کیه؟ گفت: نمی دانم. پرسیدم: پس این آش را نذر چه کسی میکنید؟ گفت: نذر ابو الفضل. خوب چرا در خانه این کار را نمیکنید. جواب نداد. به یکی از خانمهای درشت هیکل منتظر که روی زمین پهن زمین شده بود نزدیک شدم. معلوم بود که نقش پیش کسوت را دارد، حدود 60 سال سن داشت پرسیدم: خانم این قبر کیه؟ گفت این قبر نیست؟ گفتم: پس چرا شکل قبر ساخته شده است. گفت: نمی دونم اینا شهرداری [منطقه 9] اینطور ساخته است. احتمالا بخش فرهنگی شهرداری خیلی از خودش مایه گذاشته بود. بیچاره ملت ما که متولیان بیچارهتر و خرافیتر از خودشان دارند. پرسیدم: مردم برای چه کسی دعا و زیارت و نذر می کنند؟ در حالی که یه نگاه عاقل اندر سفیهی به من کرد، جواب داد: اینجا از قدیم متعلق به حضرت ابو الفضل بوده است. گفتم اینجا که نبوده، گفت فرقی نمیکنه.
تاسف خوردم که این ملت به جای تلاش همت برای رسیدن به خواستهها و توکل به خدا در پی چیست. کافی است به اندک بهانهای خود را به چیزی موهوم آویزان کند و دنبال است از راه میان بر و بدون تلاش، آسان به مراد خود برسد. تاسف از برخی متولیان دین که بر این آتش جهل میدمند. یادم می آید چند سال قبل در سی کیلومتری قم، شهر علم و اجتهاد، در جاده کاشان، با بقعهای قدیمی شبیه این صحنه مواجه شدم. آنجا هم زنان جمع بودند و نذری می پختند. در بالای آن بقعه پرچم سبزی در اهتزاز بود و وقت نماز. تصمیم گرفتن نماز را در امام زاده بخوانم و به راه خود ادامه دهم. بعد از خواندن نماز قصد خواندن حمد و سوره ای برای صاحب مقبره داشتم ولی قبری نیافتم. فکر کردم قبر هم سطح زمین است و فرش کثیف کف، روی آن را پوشانده است. از آقایی که به نظر میرسید متولی آنجاست و درب در نشسته بود و منتظر آماده شدن نذری، پرسیدم: آقا قبر کجاست؟ ایشان در حالی که به آینه دیوار اشاره می کرد گفت: اقا رفتهاند توی این آینه. آینه زیارت کن. گفتم کدام آقا؟ گفت امام باقر. مات و مبهوت بر جای خود خشگم زد. هر چه در آینه نگاه کردم کسی را جز خود ندیدم. شاید چشم بصیرت نداشتم. غرق در این فکر که امام باقر که هیچگاه پا به ایران نگذاشت چه رسد به قم، در این روستا چه میکرده است؟ در آن زمان مگر آینه وجود داشته است و مگر امکان دارد کسی داخل آینه شود؟ کسی که داخل آینه شود به کجا می رود؟ و… چرا متولیان جمهوری اسلامی این محل را تخریب نمی کنند. جهالت مردم به نفع کیست؟
آن زمان این حادثه برای من شگفت انگیز بود ولی بعدها با این صحنهها بسیار مواجه شدم. در مسیر اصفهان به شهرکرد و بروجن درختی است که بالای گردنه معروف به رخ قرار گرفته و هر سال پارچههایی که مردم به آن دخیل میبندند و از هیچ، حاجت میطلبند تازه می شود. آیا کسی نیست تا این درخت را و دیگر درختان اینچنینی را که در مناطق کوهستانی آن منطقه بسیارند از ریشه برکند یا به مردم صریح بگویید از این درختان کاری ساخته نیست؟ در شهر سامان و منطقه پیر غار، مردم داخل غار می شوند و برای هیچ شمع روشن میکنند و حاجت می طلبند. نزدیک بروجن کوهی است که در کنار امام زاده حمزه علی، قرار گرفته، خیل مردم است که با پارچه های خود سوراخهای کوه را پر میکنند تا از هیچ حاجتشان روا شود. مردم برای فسیلهای این کوه چه افسانه ها که نبافتهاند و در سراسر ایران نمونه های توسل به هیچ زیاد است. چه کسی مسئول است؟
منبع : سایت نقد
salem - هند - پونا |
در اسلام توسل به شخص شرک است اگر دقت کنید الان واسطه ها جای خدا را گرفته اند کافی است کنار مرقد امام رضا یا هر امام دیگری به کسانی که دعا میکنند نزدیک شوید و به دعاهایشان گوش کنید می بینید که اصلا از خدا خبری نیست و طرف هرچی میخواد از امام میخواد. من یک سوال از عقلای اهل تشیع دارم: وقتی خود خدا از رگ گردن به ما نزدیکتره چه نیازی هست که ما واسطه بگیریم؟ و ایا هیچ امامی از امامان دوازده گانه رو سراغ دارید که به کسی توسل جسته باشد؟ |
یکشنبه 9 تیر 1387 |
|
kourosh12 - ایران - تهران |
من هم با نظر شما موافقم وکلا این اعتقاد رو دارم که ادمی اگر لیاقت چیزی را داشته باشد واز خدا بخواهد به ان میرسد دیگه احتیاجی به این مثلا توسل ها نیست اما جهالت تا کی باور کنید امام.. داوزده گانه وپیغ... ما سالیان سال است که مرده اند باور کنید |
یکشنبه 9 تیر 1387 |
|
عقاب اسبیکو - ایران - خرم آباد |
salem - هند - پونا
گر چه کلن با اسلام مخالفم /چه سنی و چه شیعه ولی با این حرفت کاملن موافقم /ولی توسل بسته به هیچ بهتر است به قول تو به 14.. که همه د..و قات.. و شه.. و در کل جن.. و از تخ.. و ترک.. ... که بزرگترین دروغ گو و خالی بند تاریخ بود/ ولی همیشه هیچ بهتر است !!!! |
یکشنبه 9 تیر 1387 |
|
sunny.25 - ایران - تهران |
این امامزاده هارو انگلیس بنا میکنه تامردم روز به روزبیشتر توی جهل فرو برن واونا استفاده کنن .حیف ایران بااین همه ثروت ونیروی انسانی که می تونست بهترین کشوردنیاباشه . |
دوشنبه 10 تیر 1387 |
|
persia_64 - ایران - طهران |
متاسفم
مگر در قرآن گفته نشده که الله از رگ گردن به شما نزدیکتر است
پس چه نیازی با آویزان شدن به این امام و آن امام است ؟ این یکی دیگه آخرش بود توسل به یک سنگ!!!!!!!!!!!!؟
بت پرستی و شرک و کفر یعنی همین دیگه |
دوشنبه 10 تیر 1387 |
|
acid_pro - اتریش - وین |
خود همون خدا هم یک سنگ نامرئی که موسی(یا خود بشر) در ذهن خودش ساخته بیش نیست چه برسه به اینکه سنگ یا چیز دیگه ای رو واسطه اون هم قرار بدیم!!! ننگ بر خرافه پرستی که بزرگترین عامل عقب افتادگی ملتهاست. |
سهشنبه 11 تیر 1387 |
|
dubai_vip33 - امارات - دبی |
این توسل فقط تو مذهب شیعه است و همین طور که دوستان گفتن شرک محسوب میشه ولی اهل سنت از این شرک بحمدلله مبرا است و هیچ اعتقادی به این مسایل ندارند |
سهشنبه 11 تیر 1387 |
|