ریشه "زن" از زادن و زاییدن و به معنی زندگی بخش و زنده بودن است در اوستا و در زبان سانسکریت هم واژگانی مانند: "زن" با لقب «اَشَهبانو» به معنی صاحب فروغ راستی و پارسایی، "مادر" به معنی پرورش دهنده و "خواهر" هم به معنی مقدس و خیرخواه خوانده شده است.
گفته می شود پارسا و با عفت بودن زن ، شعار اصلی زرتشتیان نیز بوده است. ایرانیان باستان بر این باور بوده اند که "ناهید" خدای پاکی و بی آلایشی است به همین سبب ناهید، برای مردان نیز قابل ستایش بوده است زیرا این الهه به عنوان اسوه زنان ایرانی ، دارای پاکی و عفت و شخصیت بسیار بالایی سرشار از وقار ، متانت و عصمت بوده است. در اسلام نیز زن از ارزش و جایگاه والایی برخورداراست به گونه ای که پیامبر اکرم (ص)در بیان معیار جوانمردى و فرومایگى انسان مىفرماید: جوانمردان، کسانى هستند که زنان را گرامى مىدارند و فرومایگان هم کسانی هستند که نسبت به آنان اهانت مىنمایند.حضرت در جای دیگر می فرمایند که بهترین فرزندان شما دختران شما هستند و نشانه خوشقدمى زن، این است که اولین فرزند او دختر باشد. از همین رو حضرت محمد (ص) بر دستان حضرت فاطمه بوسه می زد و او را " ام ابیها " مادر پدر می خواند و اعراب را به حفظ جایگاه و ارزش زنان توصیه می فرمود. در واقع آنگونه که قران می فرماید، زنان هدیه و رحمتی از طرف خداوند هستند تا بکمک آنها مردان در زمین آرامش یابند!
زن موجودی است که مرد برای دستیابی به کمال نیازمند وجود اوست و بر عکس، زیرا هر کدام بدون دیگری ناقص هستند و تنها در کنار هم می توانند به کمال برسند.گرچه در طول تاریخ ایران و اسلام شیر زنانی با فضیلت نظیر: حضرت فاطمه ، حضرت زینب ، سوده ، سمیه ،رودابه ،گردآفرید، پانته آ، هما، پوراندخت ،آتوسا ، کتایون ، ،آذرمیدخت، شهرناز ، تهمینه ، شیرین،منیژه، شهربانو ، آرتمیس، کردیه و با نوگشسب در عرصه های مختلف و در پیشرفت تمدنها و ترقی فرهنگها دوشادوش مردان تلاش کرده اند و حتی بر اریکه شاهنشاهی ایران تکیه زدهاند اما یکی از زیباترین و برجسته ترین صفات زن "احساس زیبای" مادری در آنان بوده و هست و آنچه که باعث تکوین و تقویت این احساس ارزشمند و فوق العاده در آنها شده و سبب برجستگی و سرآمدیشان نسبت به دیگر مخلوقات الهی می شود وجود اوصافی نظیر : ظرافت ،عطوفت، خیر خواهی، عفت،نجابت ، لطافت طبع ،وقار ،متانت ،عصمت ، حیا ، فروتنی ، پاکدامنی و پارسائی در آنهاست.با این وصف برای راقم این یادداشت همواره این سوال مطرح بوده است که چرا با وجود احترام ویژه ای که حضرت علی(ع) در گفتار و کردار برای زنان قائل بوده اند و تجلی این احترام را نیز بوضوح می توان در مدح و تکریم حضرت فاطمه(س) دریافت ، اما در نهج البلاغه می فرمایند که: " ای مردم ،زنها از ایمان و ارث و خرد کم بهره هستند"* و در جای دیگر به امام حسن(ع) توصیه می کنند که "از مشورت کردن با زنان بپرهیز،زیرا که آنان از نظر عقلانی دارای نقصان هستند و فکر آنان در معرض خطاست و هر کسی که اینچنین باشد،سزاوار نیست که مورد مشورت قرار گیرد."؟! ابتدا در منسوب بودن این عبارات به حضرت دچار تردید می شدم تا اینکه اخیرا با یک نمونه از زنانی که وصف آنها در کلام حضرت علی آمده است مواجه شدیم که در حین آشپزی با الهام از"همسر سوار بر اسب مراد خویش" و تحت حمایت آشکار و نهان وی هر از گاه همچون کژدم زهرآگین به منتقدین معجزه هزاره سوم نیش می زند و انواع لیچار را بار آنان می کند که در اغلب موارد حد شرعی دارد! با شناخت این پدیده متفاوت، این احتمال در من تقویت شد که در صورت صحت منسوب بودن این عبارات به حضرت ، مراد امام از بیان واژه "زنان"معنای شمول و کلی آن و ناظر به جنس زن نبوده بلکه دایره شمول و مصداق کلام ایشان بصورت کنایه تنها معطوف به توصیف خصوصیات و مذمت یک یا چند تن از زنان خاص معاصر خویش بوده است که با نادیده گرفتن جایگاه شریف بانوان عفیف و با حیا ،به فتنه گری ،پرده دری، فحاشی و هتاکی علیه دیگران مبادرت می ورزند! و همینطور پی بردم که چرا امام با وجود در امان نمادن از نیش زنانی از این جنس سفارش می کنند که " با آزار رساندن به آنها بر نیانگیزید،هر چند دشنام به شرافت و بزرگواری شما داده و به سرداران و بزرگانتان نا سزا گویند،زیرا نیروها،جانها و خردهای ایشان ضعیف و سست است" ! به این اعتبار سکوت و بی اعتنائی بعضی از شخصیت هایی که به ناروا در معرض فحاشی ها و خیره سری های این زن واقع می شوند نیز کاملا قابل فهم و درک و توجیه پذیر است و شاید این سکوت را بتوان ناشی از این گفته امام علی دانست که فرموده اند: "چون کژدمی هستند که گزیدن آنها هم شیرین است"!**
با پوزش از همه بانوان و شیر زنان ایرانی که در پارسایی و حجب و حیا سرآمد بسیاری از زنان و مردان جهانند. منبع : وبسایت شخصی اکبر اعلمی
palang - انگلیس - لندن |
واقعا دقیق گفتی |
دوشنبه 27 اسفند 1386 |
|
mohsenkmp - ّهلند - ماستریخ |
متاسفم برای تفکر اسلامئ وهمچنین شخص اعلمی |
دوشنبه 27 اسفند 1386 |
|
bahram1 - ایران - تبریز |
مسخره! واقعا خجالت می کشم بگم این جملات در کتابهای دینی ما اومده. مطمپنم همشون تحریف شده هستند |
دوشنبه 27 اسفند 1386 |
|
farshidkhan - ایران - بوشهر |
نام جناب اقای اعلمی همواره در خاطره ما خواهد ماند چرا که ایشان با شجاعت در مقابل احمدی نژاد ایستاد اما حقیرانی همچون ان زن - امام حسین را سپر قرار دادند - |
دوشنبه 27 اسفند 1386 |
|
هامون-فرانکفورت - آلمان - F |
همیشه میگفتند این اعلمی خیلی چیزها حالیشه ، حالا باور کردم .
اینجا هر چه دلش خواسته به این زن گفته از قبیل بی عقلی و نفهمی و بی شعوری و همه اینها را هم با استناد به قرآن و اسلام و علی گفته است ! طرف را بیچاره کرده . حالا فاطی رجبی یا باید از خودش دفاع کند یا از قرآن و علی ؟
و زیبایی کار اعلمی اینست که هر چه از فرهنگ ایران و زرتشت گفته همه خوب و مثبت و زیبا گفته است . |
دوشنبه 27 اسفند 1386 |
|
zpirooz - آلمان - آخن |
ولی این فاطمه خانم هم مثل دوست عزیزشون از اون پدیده هاست این آدم رو پدرش (مرحوم دوانی) هم از دستش ذله شده بود |
دوشنبه 27 اسفند 1386 |
|
jimbo - ایران - ناکجااباد |
mohsenkmp - ّهلند - ماستریخ
چرا برای اعلمی متاسفی متن را با دقت نخواندی مثل اینکه خیلی خیلی قشنگ و با شجاعت فاطمه رجبی کودن رو کوبیده |
دوشنبه 27 اسفند 1386 |
|
iran banoo - ایران - تهران |
مرسی اقای اعلمی .وقتی نوشته های این موجود به گوشم میرسه از زن بودن خودم و هم زبان و هم شهری بودن با این زن از خودم منزجرم .خدایا اینا از کجا امدن . بازم مرسی اقای اعلمی....... |
دوشنبه 27 اسفند 1386 |
|
alireza.ch - سوییس - نوشاتل |
آقای اعلمی
باز هم گل کاشتی با یک تیر سه نشون زد:-) هم پته اسلام رو ریخت رو آب هم حال حاج خانم را جا آورد هم حال نابغه آسفالت رو:-) |
دوشنبه 27 اسفند 1386 |
|
khanande - ایران - ایران |
اقااعلمی اومدی درست کنی خرابترش کردی که!!! |
دوشنبه 27 اسفند 1386 |
|
arashk_fara - انگلیس - لندن |
اسلام براى زن و مرد در همه موارد یک نوع حقوق و یک نوع وظیفه و یک نوع مجازات قائل نشده است محتویات قرآن صرفا یک سلسله مقررات و قوانین خشک بدون تفسیر هست.در قرآن از آنچه در بعضى از کتب مذهبى هست که زن از مایهاى پستتر از مایه مرد آفریده شده و یا اینکه به زن جنبه طفیلى و چپى دادهاند و گرفتهاند که همسر آدم اول از عضوى از اعضاى طرف چپ او آفریده شده،زن عنصر گناه است،از وجود زن شر و وسوسه برمىخیزد،زن شیطان کوچک است.مىگویند در هر گناه و جنایتى که مردان مرتکب شدهاند زنى در آن دخالت داشته است.مىگویند مرد در ذات خود از گناه مبراست و این زن است که مرد را به گناه مىکشاند.آیه ( 50 تا 53 الاحزاب) رو بخون ..شما چطور ادعای مسلمونی میکنید که هیچی ازش نمیدونید.( 33 المائده ) و ( التوبه 29 و 5 ) (محمد 4 )(89 91 النسا )(البقره 244)و ... (از زنانى که مالک آنهائید استفاده کنید، این گفته قرآنه یعنی مردان مالک زنان هستند نه شوهر میفهمی؟ یعنی برده |
دوشنبه 27 اسفند 1386 |
|
pakzad - ایران - آذربایجان |
متاسفانه اعلمی در انتخابات این دوره از حوزه انتخابی تبریز رد صلاحیت شد(به دلیل عدم التزام به اسلام احمدی نژادی) و مردم تبریز و در کل ایران از مردان شجاعی مثل ایشون بی نصیب موندند ولی جالبه بدونید که به جای اعلمی مردم تبربز به دکتر پزشکیان وزیر بهداشت خاتمی رای دادند تا به افکار اصلاح طلبی و شبیه به اعلمی احترام گذاشته و ارج نهند دکتر پزشکیان رای اول تبریز شد و رقبای اصول گرا به دوره دوم کشیده شدند آفرین بر انتخاب شایسته تبریز قلب آذربایجان و سر ایران یاشاسین ایران و ایرانلی لار |
دوشنبه 27 اسفند 1386 |
|
khasteh - فرانسه - استراسبورگ |
اعلمی از اون ادمایئ که هیچوقت سکوت نکرده دمش گرم . |
دوشنبه 27 اسفند 1386 |
|
ali81_uk - انگلستان - منچستر |
اگه درست متوجه شده باشم منظور حضرت این بوده که همیشه همه جا همه نوع آدمی پیدا میشه! آخه شنیدم زن امام حسن همچین آدم حسابی نبوده-امام حسن رو شهید کرده و جاش ته موتورخونه جهنمه، و صد البته مثالهای دیگه هم هست....
ولی چرا فقط راجع به زن ها؟! لا به لای مرد ها هم از عقرب بدتر پیدا میشه! نمیشه؟! |
دوشنبه 27 اسفند 1386 |
|
DokhtarIrooni - ایران - مشهد |
به نظر من اعلمی قشنگ کار کرد.
اول از مقام زن در ایران و اسلام و... میگه و در مدح و ستایش زن کم نمیذاره که مخاطبش عموم زنان هستند بعد از همون راه فاطمه رجبی وارد میشه یعنی دین.با احادیثی(که اگر چه بسیاری از این قبیل احادیث از لحاظ سند معتبر نیستند) که خاص معدود زنان هستند مثل سخن حضرت علی در جریان جنگ جمل در وصف فردی چون عایشه(ای مردم ،زنها از ایمان و ارث و خرد کم بهره هستند...)که در جریان آن جنگ نقش داشت اعلمی نیز این صفات رو به فاطمه رجبی نسبت می ده .به قول دوستمون هامون تا بخواد از خودش دفاع کنه دین رو خراب کرده.(البته راجع به مشورت کردن با زن این سخن از حضرت علی را هم بیاورم که با زنان مشورت نکنید مگر آنان که عقلشان آزمایش شده باشد یعنی مشورت نکردن یه حکم کلی نیست. که باید این سخنان در کنار هم قرار گیرند و بعد حلاجی شود که منظور چه موقعیتی و چه موضوعی و چه زنی و... بوده که فکر می کنم امروزه کمتر زنی است که از شعور سیاسی و .... برخوردار نباشد این رو خدمت دوستانی عرض کردم که دچار سوء تفاهم شده اند) |
سهشنبه 28 اسفند 1386 |
|
bahman_hw - ایران - مشهد |
خانم فاطمه رجبی شیر زنی هستند که قرار توی باغ وحش براش بلیط بفروشن . |
سهشنبه 28 اسفند 1386 |
|
tamanna - سوید - استکهلم |
ali81_uk - انگلستان - منچستر
واقعا با حرفت موافقم
میگن بخاطر عده ای از زنها در صدر اسلام گفته شده با زنها مشورت نکنید
مگر طلحه و زبیر معاویه ابوموسی اشعری و و و... در اون زمان نبودند مگه در همین زمان نیستند مردهایی که خطاهایی می کنند.خوب بود بجای توجه به جنسیت یک فرد شخصیت اون رو مورد انتقاد قرار می داد. |
پنجشنبه 1 فروردین 1387 |
|
DokhtarIrooni - ایران - مشهد |
آقای arashk_fara عزیز
آیاتی که بیان کردین حرفهای بالای شما رو در مورد حقوق زن اثبات نمی کنه.
اگه مرد از هر گناهی مبراست به نظر من وجود بهشت و جهنم واسه مرد خیلی مسخره ست......
در مورد برده هم به اطلاع دوستان عزیز برسونم که در اسلام مرد نمی تونه زنش رو به کار خونه مجبور کنه حتی واسه آوردن یه لیوان آب.در قرآن اومده وقتی زنان فرزندانتان را شیر دادند به آنها اجرتشان را بدهید و اگر نخواستن نمی توانید آنها را به این کار مجبور کنین.وقتی قرآن این مثال به این واضحی رو می زنه شما در مورد رفتار با زن تا تهش بخون.... |
پنجشنبه 1 فروردین 1387 |
|
DokhtarIrooni - ایران - مشهد |
tamanna عزیز .قبول کنیم که این احادیث در جامعه ای مرد سالار که به اغلب زنان اجازه رشد و شکوفایی داده نمی شده بیان شده است اگر چه معتقدم نباید با این احادیث به این طرز تفکر رسمیت داده بشه اما این رو هم در نظر داشته باشیم که پس از 1400سال فرهنگ مرد سالاری این آموزه ها به ما رسیده و احتمال جعل و سوق دادن آن در این جهت بسیار زیاد است .هر بزرگ و نویسنده ای هم از فرهنگ زمانه خود تاثیر میگیرد.آنچه مسلم است قرآن تحریف نشده است. |
پنجشنبه 1 فروردین 1387 |
|