فریفته، زیر هجده سال ممنوع

فریفته، زیر هجده سال ممنوع

در مرکز فرهنگی باربیکن در لندن، نمایشگاهی با عنوان فریفته: سکس و هنر برپاست که در آن مجموعه آثاری با موضوع جلوه های سکس در هنر از عهد باستان تا امروز، به نمایش درآمده است.
عکس از نابویوشی آراکی

این اولین باریست که در لندن محور اصلی نمایشگاهی هنری، موضوع سکس است و تبلیغات گسترده و پوششی خبری رسانه ها به این نمایشگاه، بی سابقه بوده است.

البته از همان اول هشدار داده شده که فقط افراد بالای هجده سال حق بازدید از نمایشگاه را دارند.

میل جنسی حس غریزی مشترک بین تمام انسانها است، پس جای تعجب نیست که در طول تاریخ هنرمندان زیادی این حس مشترک را در آثارشان نشان داده اند.

آزادانه صحبت کردن در مورد مسائل جنسی، حتی در جوامع غربی هم، برای همه راحت نیست. پس چطور شده که مسئولان فرهنگی باربیکن به فکر گذاشتن چنین نمایشگاهی افتادند؟

جوانا برنشتاین یکی از برگزار کنندگان نمایشگاه توضیح می دهد که هدف، برپایی نمایشگاهی آموزنده بوده و برای این نمایشگاه مدت پنج سال تحقیق شده است.

او همچنین می گوید: "تجربه جنسی چیزی است که ما را تبدیل به یک انسان واقعی می کند و باید مقدس شمرده شود و گناه یا خجالت آور نیست".

همه وسوسه های زمین

پرداختن به مقوله سکس در بیشتر موارد معمولا با سانسور همراه بوده است.

نمایشگاه هم با مجسمه برگی شروع می شود که به طور خاص ساخته شده بود تا وقتی ملکه ویکتوریا، از کپی مجسمه داوود میکل آنژ در موزه "ویکتوریا و آلبرت" لندن دیدن می کند، قسمت پایین تنه مجسمه را بپوشاند.

آثاری که در این نمایشگاه در معرض دید عموم قرار گرفته، عمدتا از مجموعه داران خصوصی یا از قفسه های محرمانه موزه ها به امانت گرفته شده اند. ترتیب نمایش آثار، از مجسمه و نقاشیهای عهد باستان شروع می شود و با نقاشی، مجسمه، فیلم و عکس های مدرن به پایان می رسد.

ژوپیتر و آنتیوپ

تصاویر چاپی ژاپنی متعلق به قرن هجدهم که در روسپی خانه ها استفاده می شد، نسخه خطی از یک تقویم قدیمی ایرانی متعلق به دوران قاجار، مینیاتورهای هندی از تصاویر کاما سوترا، مینیاتورهای ترکی مربوط به دوره عثمانیان از سکس دسته جمعی مردان جوان و نقاشیهایی از اسطوره های قدیمی آثاریست که در این نمایشگاه به چشم می خورد.

از هنرمندان معاصر هم آثاری از پیکاسو، بیکن، دوشامپ و جف کونز دیده می شود. دیدن دو فیلم ساخته اندی وارهول و عکسهای نابویوشی آراکی، عکاس ژاپنی هم خالی از لطف نیست.

تخصص آراکی در این است که با عکاسی از گلها و مواد غذایی از زوایای خاصی، آنها را به شکل اندامهای جنسی به تصویر می کشد.

نمایشگاه روی لبه باریکی از هنر و پورنوگرافی حرکت می کند ولی اصولا چطور می شود این دو مقوله را از هم تفکیک کرد؟

مارتین کمپ یکی دیگر از برگزار کنندگان نمایشگاه اینطور توضیح می دهد: "تعریف اینکه چه چیز پورنوگرافی و چه چیز هنر است، بسیار دشوار است. در طول مدتی که ما مشغول تدارک برای این نمایشگاه بودیم، برای من مفهوم هر دو کاملا مشخص شد. هدف پورنوگرافی فقط یک چیز و آن لذت جنسی است ولی در هنر اینطور نیست. یک اثر هنری پیچیده است و تک بعدی نیست و مسلما هدفش هم چیز دیگری است."

نمایشگاه از نظر ارائه نگاه جوامع و فرهنگهای مختلف به موضوع سکس بسیار جالب است، هر چند ناگفته های زیادی در مورد راز جنسیت باقی می ماند.

ساحل - ایران - تهران
جالب بود .
سه‌شنبه 29 آبان 1386

ماه - اپران - تهران
جدی چقدر خوبه که در باره سکس بشه راحتتر صحبت کرد مخصوصا برای نوجوانان تا اطلاع بیشتری از این موضوع مهم پیدا کنن البته اطلاع درست. تاشاید در اینده کمک کننده باشه مخصوصا دختران.
سه‌شنبه 29 آبان 1386

احسان - ایران - تهران
تصور کنید چنین نمایشگاهی در ایران برگذار می شد .چه فاجهه ای رخ میداد؟با حضور احمدی نژاد
سه‌شنبه 29 آبان 1386

شیلا - ایران - شیراز
سلام
مشکل اکثرجوان ها اینه که موضوع جنسی و سکس هنوز واسشون به طور کامل شرح داده نشده که بتونن از اون به عنوان یک غریضه ی مفید استفاده کنن پس هر چیزی که اونارو با این موضوع بیشتر و در راه درست اشنا کنه میتونه مفید باشه اگر این موضوع درست واسشون حلاجی بشه به راههای بد کشیده نمیشن
سه‌شنبه 29 آبان 1386

مهناز - ایران - قم
به نظر من کار بسیار خوبی است. چونکه سکس از غذا هم برای انسان مهمتر است.
سه‌شنبه 29 آبان 1386

فریبرز - غریب - تهران
با درود
بدون هیچ شک و تردیدی سکس یا ارتباط غریزه ی میل جنسی میان آدمیان یکی از مقدس ترین و پاک ترین جنبه های ارتباطی میان بشر است. اما آنچه که جای تاسف دارد این است که در کشورهای اسلامی مانند ایران به خاطر قباحتی که به این نیاز انسان داده شده سخن گفتن از نیازهای جنسی یک گناه نا بخشودنی تلقی می شود. تا جایی که در پاره ای نقاط ایران انسانها برای رفع این نیاز به شیوه های ناهنجاری روی آورده اند. (نگاه کنید به ارتباط جنسی میان مردان یا هم جنسگرایی مردان در شهر های مذهبی).
از سوی دیگر بنا به نص صریح قرآن که مرجع همه ما مسلمانان است در ارتباط جنسی میان زن و مرد تنها رضایت است که شرط پاک بودن ارتباط است و نه چیز دیگر حال ممکن است که این رضایت با پول فراهم شود یا با عشق و یا با هر چیز دیگر.
بنا بر این ما نمی توانیم با سرکوب کردن نیازهای خود و یا فرزندانمان آنان را به افرادی دارای عقده ها و سرخودگی های جنسی تبدیل کنیم. همان طور که نمی توانیم بر نیاز خود برای غذا خوردن یا خوابیدن سرپوش بگذاریم.
از سوی دیگر روحانیون ما که به عبارتی کارشناسان دینی ما محسوب می شوند آن بخش از فرامین دینی که در قران نیامده و با فتواهای مراجع تقلید اجرا می شود را بنا بر تجربه های شخصی خود حلال و حرام می کنند.
سه‌شنبه 29 آبان 1386

رضا - ایران - تهران
به نام خدا
اصلا بدون وجود سکس بقای نثل چی میشد اونهایی که سکس رو منشاء انحراف میدون از درک بیشتر موضوع عاجزند
چهار‌شنبه 30 آبان 1386

یه نفر - تهران - تهران
ایول ا.. مهناز - از قم!!!!!!!
چهار‌شنبه 30 آبان 1386

حسین - ایران - تهران
شیلا جان غریزه اینجوریه نه اینجوری غریضه
چهار‌شنبه 30 آبان 1386

شعله - ایران - تهران
میشه لطفا عکسهاشو بزارین
چهار‌شنبه 30 آبان 1386

فرشید - انگلستان - لندن
خوب بود میتونم بگم عالی بود
چهار‌شنبه 30 آبان 1386

سارا - اگلستان - لندن
برای من سکس یعنی زندگی
چهار‌شنبه 30 آبان 1386

بهاره - ایران - اهواز
مهناز جون غصه نخور یه حاج آقا سراغ دارم تو قم آدرسشو بهت میدم برو غذا بهت میده .
پنج‌شنبه 1 آذر 1386

آندرلاین - گلبلستان - ناکجاآباد
من فقط یه چیزی میخوام بپرسم. واقعا اگه صحبت کردن از مسایل جنسی این قدر زشت و قبیح و شرم آور بود، خود خدا این طور راحت مسایل مربوط به اون رو تو قرآن توضیح می داد و در موردش واضح و شفاف حرف می زد و صحنه ی رویارویی یوسف و زلیخا رو این طور هنرمندانه به تصویر میکشید؟
پنج‌شنبه 1 آذر 1386

علی - ایران - گاپایگان
اگه ماهم جنبه داشته باشیم برامون از این نمایشگاهها می زارند ولی باید گفت اینجا ایرانه نه لندن
پنج‌شنبه 1 آذر 1386

سعید - ایران - تهران
خیلی جالب بود مخصوصا خواندن نظر دخترا ولی اگر به طور کامل سکس برا دخترا و ژسرا توضیح بده اند خیلی خوبه
پنج‌شنبه 1 آذر 1386

مجتبی - انگلیس - لندن
سکس غذای روح .
پنج‌شنبه 1 آذر 1386

+3
رأی دهید
-1

نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.