ارگان روشنفکران دینی ایران توقیف شد

ارگان روشنفکران دینی ایران توقیف شد

فصلنامه مدرسه پس از انتشار شش شماره به دنبال چاپ آرای جدید محمد مجتهد شبستری توسط هیات نظارت بر مطبوعات ایران توقیف شد.
فصلنامه مدرسه
فصلنامه مدرسه پس از انتشار شش شماره توقیف شد

فصلنامه مدرسه توسط موسسه معرفت و پژوهش منتشر می شد که گروهی از نزدیکان عبدالکریم سروش، چهره نامور روشنفکری دینی آن را اداره می کردند و انتشارات صراط، ناشر آثار وی نیز در همین موسسه قرار دارد.

فصلنامه مدرسه که نخستین شماره آن، دو سال پیش در اولین ماه های پس از پیروزی محمود احمدی نژاد در انتخابات ریاست جمهوری منتشر شد، سخنگوی گروهی از روشنفکران دینی ایران محسوب می شد که پیش از آن در مجله کیان قلم می زدند. مجله کیان نیز سال ها پیش توقیف شده بود.

گروهی از روشنفکران مرتبط با این مجله بعدها حلقه کیان خوانده شدند و مطبوعات مستقل بعد از دوم خرداد سال ۱۳۷۶ مثل جامعه، توس، صبح امروز، عصر آزادگان و برخی دیگر را بنیان نهادند و برخی از این گروه نیز جذب مدیریت های سیاسی و دانشگاهی شدند.

با این حال در فصلنامه مدرسه نیز مانند مجله کیان گروهی از روشنفکران سکولار ایران قلم می زدند و از آن می توان به جایی برای گفتگوی دو گروه از روشنفکران ایرانی نام برد.

در شماره های گذشته این فصلنامه چهره هایی چون عبدالکریم سروش، محمدرضا نیکفر، بابک احمدی، محسن کدیور، محمد مجتهد شبستری، سعید حجاریان، عزت الله فولادوند، محمود سریع القلم، محمدعلی همایون کاتوزیان و آرش نراقی مقاله هایی منتشر کردند.

فصلنامه مدرسه اگرچه نتوانست جای خالی مجله کیان را به عنوان ارگان روشنفکران دینی ایران پر کند و هیچ حلقه ای در حاشیه آن شکل نگرفت، اما تقریبا تنها مجله ای بود که مقالات همه طیف های این جریان را منتشر می کرد و امکان گفتگو میان این گروه از روشنفکران را با روشنفکران سکولار ایران فراهم می کرد.

بنا بر اخبار منتشر شده در خبرگزاری های ایران، علت تعطیلی این مجله چاپ مطالب الحادی ذکر شده است. گزارش ها حاکی است که مطالب الحادی مورد نظر هیات نظارت، به آرای محمد مجتهد شبستری مربوط می شود که اخیرا در گفتگویی با این فصلنامه درباره آن سخن گفته است.

محمد مجتهد شبستری یکی از فعال ترین چهره های دوران مشهور به اصلاحات (دوره هشت ساله ریاست جمهوری محمد خاتمی) بود و در مطبوعات آن دوره، در مباحث فکری حضور موثری داشت، اما رفته رفته به سکوتی خود خواسته تن داد.

او پس از بیش از دو سال سکوت و بی خبری، از سال گذشته آرام آرام به صحنه فکری بازگشت و دیدگاه های تازه ای منتشر کرد که حاصل بیش از دو سال بازاندیشی در اندیشه هایش بود. او که پیش از این به لباس روحانیت ملبس بود، در دوره جدید بدون لباس روحانیت در محافل فکری رفت و آمد می کند.

او استاد دانشکده الهیات تهران بود، اما پس از روی کار آمدن دولت جدید، با اولین گروه از استادان دانشگاه ها به بازنشستگی اجباری تن درداد و از تدریس در دانشگاه کنار کشید.

مجتهد شبستری در گفتگو با فصلنامه مدرسه "قرآن" کتاب آسمانی مسلمانان را به عنوان تجربه پیامبر و در نتیجه نوعی تفسیر معرفی کرده است، در حالی که بنابر دیدگاه سنتی، قرآن کلام خدا و لزوما وحی از جانب خداست.

صالحی - ایران - سمنان
میتونی مقاله های مندرج در فصلنامه مدرسه را برایم با ایمیل بفرستی
شنبه 19 آبان 1386

علی رضا - ایران - تهران
من هم موافقم که قران کلام خدانیست. در حقیقت اگر تعصب کورکورانه را کنار بگذاریم و قران را به فارسی بخوانیم میفهمیم که فقط نظرات شخصی و به نوعی زندگی نامه پیامبر است. به عنوان نمونه در قران امده دشمنان خودتان و انها که به الله ایمان نمی اورند را بکشید. یعنی هم اکنون مسلمانان واقعی باید همه کفار را بکشند.باتوجه به اینکه سنیها و شیعه ها یکدگر رامشرک میدانند!! یعنی هرگروه از مسلمین باید با بقیه گروهها و همه دنیا اعلام جنگ کند!! من فکر نمیکنم خدایی که این دنیای به این پیچیدگی را افریده انقدر نادان باشد که چنین دستوری را به پغمبرش بدهد.
یکشنبه 20 آبان 1386

+0
رأی دهید
-0

نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.