فیلمنامه اخراجیها۲ در هفته دفاع مقدس آماده میشود
فیلمنامه اخراجیها2 در هفته دفاع مقدس آماده میشود
مسعوددهنمکی گفت: فیلمنامه «اخراجیها2»، بر اساس چهارهزار ساعت از خاطرات اسرا، در هفته دفاع مقدس، آماده خواهد شد.
کارگردان «اخراجیها» در گفتوگو با خبرنگار سینمایی فارس، درباره پروژه آینده خود با نام «اخراجیها2» اظهار داشت: یک گروه کارشناسی برای تحقیقات فیلمنامه «اخراجیها2» تشکیل شده تا بتوانیم به بهترین وجه، از خاطرات واقعی دوران اسارت برای ساخت این فیلم بهره بگیریم.
وی افزود: این گروه در مرحله جمعآوری و تدوین این وقایع هستند و چون مقوله اسارت در فیلمنامه طرح میشود، ده نفر از آزادههای سرشناس درگروه تحقیق و پژوهش فیلم گرد هم آمدهاند که این افراد، علاوه بر تجربیاتی که در اسارت دارند، در آن دوره، در عرصه هنری هم فعال بودهاند.
دهنمکی گفت: در مرحله ابتدایی نگارش فیلمنامه، از اسناد دفتر تدوین فرهنگنامه اسارت نیز کمک گرفته میشود.
وی گفت: سیناپس فیلمنامه تا یک ماه دیگر تمام میشود و وارد مرحله دیالوگ نویسی خواهیم شد و امیدوارم تا پایان شهریور و به مناسبت هفته دفاع مقدس، فیلمنامه «اخراجیها2» حاضر شود.
ده نمکی ، «اخراجیها2»را پروژهای سنگین دانست و افزود: به هر حال این فیلم،کار سنگینی در ژانر خودش و در ادبیات بازداشتگاهی محسوب میشود و در فیلمهای سینمایی، تاکنون کار تحقیقاتی درباره اسرا به این شکل صورت نگرفته است.
وی درباره تهیهکننده «اخراجیها2» گفت: هنوز مذاکرهای برای تهیه فیلم با کسی صورت نگرفته است.
دهنمکی همچنین ادامه داد: بخشی از چهارهزار ساعت از خاطرات اسرا در «اخراجیها2» به اثری سینمایی تبدیل میشود. البته ترجیح میدادم که این اسناد مورد استفاده تلویزیون به عنوان یک سریال واقع شود.
این کارگردان سینما،تحقیقات موجود را برای ساخت یک سریال تلویزیونی مطلوب خواند و افزود:امیدوارم تلویزیون از این منبع عظیم بهرهبرداری کند. فرهنگنامه اسارت، دریایی از سوژههای بکر است که میتواند مورد استفاده واقع شود و به یقین، با یک نگاه جدید به دفاعمقدس میتواند با مخاطب عام ارتباط برقرار کند. از این مجموعه تاکنون 5 جلد به چاپ رسیده و در آینده به 40 جلد خواهد رسید.
وی به فارس گفت: البته ما در قدم اول با «اخراجیها 2» ، یک پروژه سینمایی از خاطرات اسرا را کلید میزنیم، ولی برای ادامه، اگر تلویزیون پیش قدم شود، مصمم هستیم کار در قالب یک سریال ادامه یابد.
دهنمکی اظهار داشت: جای این مجموعه در تلویزیون خالی است و میتوان از آن استفاده بهینه کرد، همچنین در آینده این پروژه میتواند مورد استفاده همه رماننویسها، فیلمسازان و فیلمنامهنویسها قرار بگیرد.
وی در پاسخ به این سوال که آیا در صورت فراهم شدن زمینه فعالیت، کارگردانی این سریال را میپذیرد یا خیر، گفت: در هر صورت فکر میکنم این سوژه قابلیت و ظرفیت بالایی دارد، حالا من یا هر کس دیگری آن را بسازد، فرق نمیکند. حتی من میتوانم به سازنده سریال، کمک کنم.
این کارگردان، درباره سهگانه «اخراجیها» گفت: «اخراجیها» در مرحله اول به شکل سهگانه طراحی شد که بخش اول آن در مورد جنگ است، بخش دوم درباره ادبیات بازداشتگاهی و بخش سوم آن، زمان و جغرافیای دیگری دارد و این سه فیلم به ترتیب نوشته و ساخته میشود.
وی درباره همکاری با یک فیلمنامهنویس حرفهای در «اخراجیها2» به فارس گفت:به نظر من اصل محتوا است و دیالوگها باید به نوعی با واقعیت تطبیق پیدا کند و سپس، از منظر سینمایی به آن نگاه شود. من در «اخراجیها2» از نظر ساختمان سینمایی و فراز و نشیبهای فیلمنامهای، قصد دارم از یک مشاور استفاده کنم.
مسعود دهنمکی در ادامه، خبر از انتشار پشتصحنه فیلم «اخراجیها» داد و گفت: مجوزانتشار پشت صحنه «اخراجیها» با نام «اخراج اخراجیها» صادر شده است و از هفته آینده، این فیلم که مستندی 2 ساعته از پشت صحنههای اخراجیها محسوب میشود، تکثیر و سپس وارد بازار خواهد شد.
وی، در بخش دیگری از این گفتوگو درباره حضور مایکل مور در ایران و جنجالهای حاصل از آن به فارس گفت: در این زمینه، آنهایی که نیاز به جنجال دارند خود آمریکاییها هستند. اگر قرار باشد که مخالفتی برای حضور مایکل مور باشد، خود آمریکاییها در بدنه حاکمیتشان با این قضیه مخالفت دارند وگرنه فضای سیاسی و فرهنگی ما آنقدر بسته نیست که مانعی برای حضور مایکل مور باشد و آنها بیشتر در بین خودشان، با حضور مور در ایران مشکل دارند.
دهنمکی همچنین به پیشنهاد اولیوراستون در زمینه ساخت مستندی از رئیس جمهور اشاره کرد و افزود:به هر حال همانطور که از مصاحبهها و نوع آثار الیور استون بر میآید،نشان میدهد که نباید همه آمریکاییها را در یک کفه ترازو گذاشت و در یک سبد چید و با یک چوب راند.
دهنمکی گفت: من معتقدم به صورت کنترل شده میتوان با استون و آمریکائیها همکاری داشت و نباید کاری کرد که اصل آمدن آنها به ضد آن تبدیل نشود و از طرفی باید زمینه را فراهم کرد تا همانقدر که هنرمندان و خبرنگاران آنها آزادی عمل برای ورود به ایران دارند هنرمندان ما هم بتوانند در جامعه آنها، تولیدات فرهنگی و آزادی عمل داشته باشند.