چهل نکته خواندنی در مورد حرم مقدس رضوی

نکته1
 در سال 203 و به قولى 202 هجرى قمرى که حضرت رضا (ع) در طوس به شهادت رسیدند بدن مطهر آن امام همام را در باغ حمید بن قحطبه و در کنار قبر هارون خلیفه عباسى به خاک سپردند و نخستین بناى حرم مطهر همان بقعه هارون الرشید است که بعدها حرم را روى دیوارهاى قدیمى آن بنا نهادند و از ان طوس به مشهد الرضا تغییر نام یافت.
 
 نکته2
در سال 400 هجرى قمرى به دستور سلطان محمود غزنوى بناى بقعه و حرم تجدید بنا و مناره اى بر آن افزوده شد و پس از آن در زمانهاى مختلف اقداماتى به مرور صورت گرفته است
 
 نکته3
 سنگ مرقد نخستین که برای مشخص نمودن مدفن امام بر زمین نصب شده سنگ بنای ساخت ضریح هم بوده است. آنچه مسلم است تاقرن هشتم هجری قمری ضریحی بر مضجع شریف نصب نبوده است.
 
 نکته4
 در ابتدا حرم مطهر به صورت بنایی ساده، با مصالح ویژه آن دوران بنا شده بود، چنانکه بقعه مطهر تنها یک در ورودی ساده در پیش روی مبارک داشت و دارای تزئیناتی مختصر به سبک آن زمان بود.

 نکته5
 مشهور است که از زمان صفویان گذاشتن ضریح بر مرقد امام مرسوم شده است و برخی احتمال دادند که ساخت ضریح از عصر تیموریان متداول گشته است.
 
 نکته6
28 هزار لامپ در حرم امام رضا(ع) روشن می باشد، که اکنون علاوه بر 28 هزار شعله برق ، 6 هزار لوستر نیز در ابعاد مختلف و با قدمتهای طولانی مورد استفاده قرار گرفته است.

 نکته7
 ضریح اول، ضریحی چوبی بوده ، با تسمه های فلزی و پوششی از صفحات طلا و نقره این ضریح در زمان شاه طهماسب صفوی یعنی سال 957 هجری قمری ساخته و بر روی صندوق چوبی مضجع منور نصب می شود.در سال 1311 همزمان با تعویض صندوق بدلیل فرسودگی پایه ها ضریح برچیده شده پوشش طلا و نقره و جواهرات آن از چوبها جدا و به خزانه آستان قدس منتقل می شود.
 
 نکته8
 ضریح دوم، ضریحی بوده فولادی مرصع، معروف به ضریح نگین نشان این ضریح در سال 1160 بدستور شاهرخ فرزند رضا قلی میرزا نوه نادرشاه ساخته و به وقف برفراز مرقد شریف نصب می شود.ضریح فولادی یا ضریح نگین نشان سقف نداشته پنجره ها و شبکه های چهار طرف آن دارای گوی و ماسوره هایی بوده است که با نگین های کوچک یاقوت و زمرد تزیین یافته و تعداد آنها به 2000 بالغ می شده است. به دلیل وضعیت ویژه این ضریح ذیلاً به عین کتیبه آن اشاره می شود . «نیاز رحمت ایزد مستعان، و تراب اقدام زوار این آستان ملک پاسبان، سبط سلطان نادر شاه الحسینی الموسوی الصفوی، بهادرخان بوقف و نصب این ضریح و قبه های مرصع چهار گوشه ضریح مقدس مبارک موفق گردید.( سنه 1160قمری) »

 نکته9
 درزمان تولیت میرزا سعید خان برای مصون ماندن نذورات داخل ضریح دوم ، شبکه و پوشش طلایی روی ضریح منور قرار می گیرد، و بدین ترتیب سقف آن پوشش می یابد. این ضریح بدلیل وقف دائمی بودن تا قبل از شروع عملیات جایگزینی و نصب اخیر ضریح مطهر جدید یعنی پنجمین ضریح بر مضجع شریف وزیر ضریح پیشین قرار داشت.ضمن عملیات اخیر محل نصب این ضریح تغییر یافت و به قسمت تحتانی حرم مطهر منتقل گردید.
 
 نکته10
 در عصر پادشاهی فتحعلی شاه قاجار ضریحی فولادی و ساده به ابعاد (3×4) و ارتفاع 2 متر ساخته و روی ضریح نگین نشان (ضریح دوم) نصب می شود که در اصل ضریح سوم محسوب می شود.
 
نکته11

 سقف ضریح سوم با چوبهای طلا کوب پوشش داشته و در سمت پایین ضریح درکوچک مرصعی قرار داشته است. بدلیل کوچکی و غیر مناسب بودن این ضریح پس از مدتی برداشته شده و به جای آن ضریح چهارم نصب می گردد. درحال حاضر این ضریح در موزه مرکزی آستان قدس رضوی در معرض تماشای بینندگان قراردارد.
 
 نکته12
 ضریح چهارم ضریح ملمع یا ضریح طلا و نقره، معروف به شیر و شکراست، این ضریح در سال 1338 بر روی ضریح نگین نشان یا ضریح دوم نصب می گردد.
 
 نکته13
 طراحی ضریح چهارم توسط مرحوم استاد حافظیان انجام یافته و تحت نظارت ایشان کار اجرا و قلمزنی توسط مرحوم استاد هنرمند حاج محمد تقی ذوفن اصفهانی انجام گرفت.
 
 نکته14
ضریح چهارم دارای 05/4 مترطول و 06/3 متر عرض و 90/3 ارتفاع و 14دهانه به نشان چهارده معصوم بوده است. اضافه بر بهره برداری از طلا و نقره و جواهرات
 
 نکته15

 پایه ها، ستونها، کتیبه های سیمین با نقش های مختلفی درنهایت مهارت قلمزنی شده بود. بین هر دو زاویه ازپنجره های ضریح مقدس یک صفحه بیضی شکل از طلا، که مجموعاً به هیجده عدد می رسید و هر یک به وزن تقریبی پنجاه مثقال بود احادیثی درباره فضیلت زیارت حضرت رضا علیه السلام به خط حاج شیخ احمد زنجانی معصومی کتیبه نوشته شده است .

نکته16
 بر روی هر یک از دهانه های ضریح مقدس، از سمت پیش روی مبارک اسمی از اسمای چهارده معصوم علیهم السلام بر صفحه ای فیروزه نشان از طلا و بخط ثلث و بقلم مرحوم حاج شیخ احمد زنجانی معصومی مکتوب بود. در بالای صفحات بیضی شکل، کتیبه ای از نقره بطور برجسته سوره مبارکه هل اتی را به قلم همان کاتب دربرداشت.
 
 نکته17

 در چهار گوشه ضریح چهار خوشه انگور بعنوان نمادی از نحوه شهادت حضرت قرار داشت. بالای کتیبه سوره مبارکه «یس» و بر لب ضریح چهل و چهار برگ از نقره ملمع بین چهل و چهار گلدان ملمع نصب شده بود که بر روی صفحه مدور و محدب هر یک از آنها اسمی از اسمای حسنی الهی به طور برجسته و به خط ثلث و به رنگ سفید در زمینه لاجوردی مکتوب بود.
 
 نکته18
 پس از گذشت بیش از چهل سال از نصب ضریح پیشین موجباتی همچون فرسودگی، و سست شدن پایه ها و ساختار ضریح و ساییدگی پوشش و روکشهای نقره ای و طلایی آن، ساخت و نصب پنجمین ضریح را ضروری می نمود.
 
 نکته19
به دستور  تولیت آستان قدس رضوی  آیه الله واعظ طبسی، از سال 1372 مطالعات و بررسیهای مقدماتی ساخت ضریح آغاز گردید، و بدنبال آن طرحهای متعددی از طرف هنرمندان نامی کشور ارایه شد و نهایتاً توفیق طراحی ضریح نصیب استاد برجسته نگارگری کشور جناب آقای فرشچیان گردید.
 
 نکته20
به منظور ساختن آخرین ضریح نخست بر اساس طرح موجود پایه ها و ساختار ضریح که ترکیبی از کار آهنگری و نجاری است توسط واحدهای مربوطه در آستان قدس رضوی در نهایت استحکام انجام گرفت و ساختاری مرکب از آهن و فولاد و چوب گردو برای نصب روکش ها و پوشش طلا و نقره ساخته شد.
 
نکته21
 با آماده شدن طرح استاد فرشچیان کار قلمزنی و زرگری و به عبارت دیگر اجرای طرح که اساس کار ساخت ضریح و صورت پذیری آنست از تاریخ 12/11/75 تحت نظارت عالیه هنری استاد فرشچیان شروع شد و از میان چند نفر از هنرمندان قلمزن همچنان توفیق کار قلمرنی ضریح مطهر، نصیب استاد خدادادزاده اصفهانی گردید.

 نکته22
 پس از چهار سال با کار بی وقفه روزانه و بعضاً شبانه و همچنین با کار متوسط روزانه شش نفر در کمال ظرافت و امتیاز هنری و در نهایت صلابت و استحکام کار قلمزنی پایان یافت و ضریح برای حمل و نصب آماده گردید. از ویژگیهای ضریح مطهر جدید، ضخامت پوشش نقره ای آن است که حتی بعضاً به بیش از سه میلیمتر می رسد.
 
 نکته23

 عملیات اجرایی برچیده شدن ضریح پیشین و نصب پنجمین ضریح از شامگاه روز شنبه 21/10/79، پس از مراسم غبار روبی آغاز گردید، و با هماهنگی کامل نیروهای فنی- تخصصی مورد نیاز بطور متوسط روزانه هفتاد نفر در سازمانی منظم و منسجم با تقسیم کار و تعیین مسئولیت هر یک از بخشهای عملیاتی و مدیران مربوطه طبق جدول زمان بندی شده، تحت مدیریت جناب آقای مهندس مهدی عزیزیان، مدیر عامل سازمان عمران و توسعه حریم حرم امام رضا (ع) به مدت پنجاه روز جریان خودراطی نمود. کار بنای عشق و کعبه مقصود، و فراز آمدن معبد خورشید در فضایی معنوی و شورانگیز آغازشد.
 
 نکته24
 محدوریت وقف به نصب بودن ضریح و عدم جواز شرعی انتقال آن از یک سو و از طرف دیگر، وجود موانع و مشکلات جدی فنی و معماری بر سر راه استحکام سازی پایه های نصب ضریح جدید موجب گردید تا پس از بررسی و مطالعات زیاد چاره کار به انتقال ضریح به قسمت زیرین حرم مطهر و نصب محاذی اطراف مضجع شریف دیده شود.

 نکته25
 از جمله اقدامات اساسی دیگری که همزمان با نصب ضریح مطهر صورت پذیرفت، بتون ریزی و کف سازی و مفروش نمودن کف حرم مطهر باسنگ های مرمر بسیار نفیس همراه با کانال کشی و برقراری سیستم تهویه و هوا دهی زمینی و دیواری است، و نیز مرمت آیینه کاریها و کاشیکاریها و کتیبه های روضه منوره از جمله دیگر اقداماتی بود که در جریان عملیات نصب ضریح به آن مبادرت شد.
 
 نکته26
 سنگ پلاک پیشین مضجع، که مرکب از 12 قطعه سنگ بود برداشته شده، به موزه مرکزی آستان قدس رضوی انتقال یافت، و به جای آن سنگ نفیس مرمر یکپارچه بطول 20/2 و عرض 10/1 و ارتفاع 90 سانت که در نهایت جلا و صفا و زیبایی حجاری شده بود نصب گردید.
 
 نکته27
 در اطراف ضریح مطهر به نشانه چهارده معصوم چهار ده دهانه به شکل محراب طراحی و اجرا شده است. سیر نقش ها و جهت قوس های آن یکدیگر را همراهی و تکمیل کرده، و مدار یگانه آنها که نهایتاً به مرکز و نقطه واحدی می رسد، تداعی کننده اصل اصیل عرفانی مشاهده وحدت در کثرت و کثرت در وحدت می باشد، و نیز وحدانیت ذات باریتعالی و قائمیت و بازگشت پذیری کائنات و ممکنات را به او متجلی می سازد.
 

 نکته28
 در هشت لچکی چهار گوش ضریح مطهر، به سبک هنر اصیل ایرانی، از گل آفتابگردان که نمادی از شمس الشموس که یکی از القاب امام رضا علیه السلام است نقش هایی تعبیه شده است. دراطراف ضریح مقدس گلهایی پنج و هشت برگی به نشانه خمسه طیبه و هشتمین امام طراحی و اجرا شده است.
 
 نکته29
 دو سوره مبارکه «یس» و «هل اتی»، در بالای ضریح مطهر بصورت کتیبه دور تا دور ضریح نوشته شده است. طول کتیبه بالایی یعنی سوره مبارکه «یس» دارای 66/17 وعرض 18 سانتیمتر و طول کتیبه «هل اتی» 76/16 و عرض آن 14 سانت می باشد، هر دو کتیبه و دیگر خطوط بیرونی و داخلی ضریح مطهر که مشتمل بر آیاتی از کلام الله مجید و اسمای حسنی الهی و نام های حجج خداوندی است، در کمال قوت و استحکام توسط خوشنویس نامی جناب آقای موحد نوشته شده است.
 
 نکته30
 برای اولین بار پوشش داخلی ضریح مطهر، سقف و دیوارهای آن با نقش و نگارها و کتابت اسماء الهی، با خاتم کاری یه طرز بسیار بدیع و زیبا تزیین یافته است. طراحی نقوش داخل ضریح مطهر، توسط استاد فرشچیان انجام یافته، و اجرا و یا خاتم کاری توسط استاد هنرمند کشتی آرای شیرازی و همکارانشان صورت پذیرفته است.

نکته31
 ضریح مطهر جدید حدود 12 تن وزن داشته، ضخامت پوشش نقره ای و طلایی آن و اتصال روکش های بدون پیچ یکی از ویژگیهای این ضریح است. طول ضریح 78/4 و عرض آن 37/3 و ارتفاع آن با محاسبه سنگ پایه 96/3 متر می باشد.
 
 نکته32
 حرم مطهر مجموعه ای است تقریباً مدور، که مرکز آن مضجع منور امام ابوالحسن الرضا(ع) قرار دارد.همچنین حرم مطهر که گنبد درخشان و طلایی برفراز آن قرار دارد، تقریباً در مرکز بناهای آستان مقدس واقع شده، و از نقطه نظر معماری و هنری بسیار بدیع و استوار، و زیبا ودل انگیز است.
 
 نکته33
 سالانه در این حرم مطهر بیش از 700 هزار مهر نماز مورد استفاده و جایگزین مهرهای شکسته و کثیف می شود.
 
 نکته34
 نام های حرم مقدس امام رضا(ع) به ترتیب ذیل می باشد:
آستان ملائک پاسبان- ارض اقدس- بقعة مبارکه- حرم مطهر- روضة رضویه- روضة مقدسه- روضة منوره- عتبة عالیه - قبلة هفتم- کعبة آمال- مرقد ملکوتی- مرقد منور- مضجع شریف- معین الضعفاء.

 نکته35
 سقف حرم دارای دو پوشش است، پوشش اول : که از زیر مشهود است، به صورت مقعر و مقرنس بوده، ارتفاع آن از سطح حرم تا نقطه پایانی سقف 80/18 متر می باشد، و پوشش دوم: همان لایه خارجی گنبد مطلی است.
 
 نکته36
 حرم مطهر تقریباً به شکل مربع بوده، و مساحت آن پس از توسعه یی که پس از انقلاب اسلامی انجام شد، به 139 متر مربع بالغ شده است، سطح حرم با سنگ مرمر مفروش گردیده، و تمام ازاره دور حرم با کاشی های ممتاز و ظریف چینی مانند، با رنگ های بسیار دلپذیر، مشهور به کاشی های سنجری مزین شده است، بر روی این کاشی ها آیات قرآن و احادیث معصومین(ع) با خط رقاع و ثلث، همراه با نقش های اسلیمی نوشته و تزئین یافته است.
 
 نکته37

 از طریق چهار صفه یا ممر حرم مطهر، با رواق های اطراف اتصال یافته، و زائرین از طریق آنها حضور حضرت تشرف حاصل می نمایند.پیش از این، در ضلع جنوبی حرم مطهر (پیش روی مبارک)، دو محراب بسیار نفیس و ممتاز از جنس کاشی چینی نصب بوده، که پس از توسعه به لحاظ قدمت و نفاست، به موزه آستان قدس منتقل شده است.

  نکته38
 حرم مطهر در اوایل قرن ششم یعنی دوران سلطان سنجر سلجوقی، با کاشی های بسیار نفیس تزیین یافته، و وجود تاریخ 612 هجری قمری، که بیانگر دوران سلطنت سلطان محمد خوارزمشاه می باشد، گویای اقدامات و فعالیت هایی است، که در این زمان، در زمینه توسعه و مرمت ابنیه حرم مطهر انجام یافته است.
  
 نکته39

 حرم پاک امام، اضافه بر جلال معنوی و جذبه روحانی، و زیبایی و شکوه معماری، مزین به برخی از نفایس و مآثر ارزشمند است، تعدادی از هدایای بزرگان و حکمرانان گذشته، در قاب هایی تعبیه شده، در مکان هایی از حرم مطهر، در برابر دید زائران قرار دارد. این جواهرات و نفایس که در هشت قاب چیده شده، شامل 104 قلم اشیای مختلف است .قدیمی ترین آنها سلیمانیه هایی است، با دور نقره، مربوط به 550 سال قبل، و دیگر شمشیری جواهر نشان و خنجر الماس نشان، و مروارید و تسبیح و انگشترهایی از الماس و برلیان درشت.

  نکته40
 گنبد حرم از آجر ساخته شده، و سپس روی آن را با الواح مسی، که روکشی از طلا دارد پوشانده اند، تذهیب این گنبد برای آخرین بار در سال 1010 تا 1016، در زمان شاه عباس صورت گرفته، و به طوری که از گفته های محققان بر می آید، رویه و سطح این گنبد پیش از آن کاشیکاری بوده است

+0
رأی دهید
-0

نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.