به بهانه حضور پرستویی در صندلی داغ
پرویز پرستویی را میتوان از معدود هنرمندانی دانست که اخلاق، توانایی و استعداد را توامان با هم دارد و با بهرهگیری از همین تواناییها توانسته در هر اثری چه در سینما و چه در تلویزیون چهرهای ماندگار از خود بجای بگذارد، تفاوت بازی وی در دو فیلم <مومیایی3 و آژانس شیشهای>بر اثبات این مطلب تاکید دارد.
از سال 75 تاکنون شاهد به تصویر کشیده شدن چهره پرویز پرستویی بر صفحه تلویزیون بودهایم، از حضور او در آثاری
سینمایی چون < مومیایی >3، <عزیزم من کوک نیستم>،< آژانس شیشهای>، < آدم برفی>، <مهر مادری> و <مرد عوضی> گرفته تا بازی در سریال <رعنا> که کارگردانیاش را داود میرباقری بر عهده داشت، وی هفت سال بعد به ایفای نقش در سریال < لیلی با من است> پرداخت که ابتدا در قالب نسخهای سینمایی به کارگردانی کمال تبریزی ارائه شد و یکسال بعد مجددا مقابل دوربین میرباقری رفت تا در سریال تاریخی <امام علی (ع>) ایفای نقش کند. پرویز پرستویی در سال 84 پس از کسب سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش اول مرد به خاطر ایفای نقش در فیلم <به نام پدر>، پس از ده سال مجددا به تلویزیون بازگشته است و با بازیگرانی چون فاطمه معتمدآریا و آتیلا پسیانی در سریال <زیر تیغ> محمدرضا هنرمند بازی کرده است.
وی در خصوص بازگشت مجددش به تلویزیون و سریال <زیر تیغ> میگوید: اگر بعد از شش سال مجددا به تلویزیون بازگشتهام به دلیل رکود سینما نیست بلکه به ایفای نقش در سریالهای تلویزیونی به عنوان انجام وظیفه نگاه میکنم و احساس میکنم الان وقت آن است که در یک سریال بازی کنم.
بازی خوب و زیرپوستی این هنرمند باعث شده است پرستویی در این چند سال اخیر به چهرهای خبرساز تبدیل شود، بازیگری که میتوان او را بیکارترین هنر پیشه پرکار خواند. در طول سال سناریوهای بسیاری به پرستویی پیشنهاد میشود که به اعتقاد او چنگی به دل نمیزند. پرستویی این روزها و در فضای فعلی سینما حرفهای شنیدنی بسیاری دارد ولی او ترجیح میدهد که این حرفها منتشر نشود، استنباط من این است که دود موتور سواران هنوز هم پرویز پرستویی یا <حاج کاظم> خودمان را آزار میدهد ، آن هم با وجود اینکه ده سال از نمایش فیلم آژانس شیشهای گذشته است.
اعتراض بر روی صندلی داغ
به هر ترتیب گفتگو یا نشستن پای صحبتهای این هنرمند توانا و با اخلاق که بنا به دلایل شخصی کمتر تن به مصاحبه هم میدهد بیشک خالی از لطف نیست و اینک این اتفاق در برنامه صندلی داغ رخ داده است.
شاید کمتر کسی فکر میکرد پرویز پرستویی صریحترین و شدیدترین واکنش را نسبت به برخوردهای نامناسب در مراسم اختتامیه جشنواره فجر و حواشی مربوط به آن مثل ورود کمیسیون فرهنگی مجلس در برنامه پرمخاطب (صندلی داغ) که اجرایش را دیگر هنرمند کشورمان احمد نجفی بر عهده داشت داشته باشد، چرا که بخشهایی از برنامه صندلی داغ که در یکی از شبهای سرد زمستان از تلویزیون پخش شد به اعتراض پرویز پرستویی نسبت به ورود مجلس به بحث داوری جشنواره فیلم فجر و رفتارهای نامناسب برخی افراد در مراسم اختتامیه جشنواره فجر تبدیل شد.همانطور که شاهد بودیم در مراسم اختتامیه جشنواره فیلم فجر چند تن از فیلمسازان و هنرمندان نسبت به عملکرد هیات داوری اعتراض کرده و بارها باعث تنش در آن مراسم شدند.
پرستویی نسبت به اعتراضات بی مورد آن مراسم تاکید میکند: واکنشها به مسئله داوری امسال چندان خوشایند نبود. مگر ما جزو یک خانوده و صنف نیستیم و زیر یک چتر زندگی نمیکنیم؟ چرا باید شاهد چنین برخوردهایی در سینما باشیم ؟چرا باید اینقدر جار و جنجال شود که کار ما به مجلس کشیده شود؟!
وی با طرح این سوال که داوری جشنواره فجر چه ارتباطی میتواند به مجلس داشته باشد گفت: آیا درقانون اساسی آمده که مثلا مجلس میتواند با داوری و داوران یک جشنواره برخورد کند ؟!
نباید حرمتها شکسته شود
پرستویی در ادامه میگوید: با این اتفاقات دعا کردم که دیگر کاندیدا نشوم. متاسفانه ما درسینما به این ظرفیت نرسیدهایم که قواعد را رعایت کنیم.
وی با انتقاد از اظهاراتی مبنی بر اینکه داوری جشنواره را ناجوانمردانه خوانده بودند گفت: زمانی که علی نصیریان نمایشنامه مینوشت من به دنیا نیامده بودم. آیا نباید حرمت پیشکسوتان را حفظ کنیم؟
بازیگر فیلمهایی چون <آژانس شیشهای> و <موج مرده> تصریح کرد: هنرمندان الگوی مردم هستند و مردم به حرف زدن و حتی پوشش ما دقت میکنند.پرستویی گفت: رفتارهایی که من در مراسم اختتامیه جشنواره فجر از سوی برخی افراد دیدم اصلا رفتارهای زیبایی نبود! نمیدانم از کجا طراحی میشد و چه کسانی خط میدادند ولی باید به دیگران احترام گذاشت و حرمتها رانگه داشت.
وی ادامه داد: امیدوارم دیگر حرمتها توسط برخی افراد شکسته نشود.این هنرمند برجسته و بااخلاق سینمای ایران گفت: امیدواریم انرژی که برخی افراد برای اعتراض در جشنواره فجر صرف کردند برای بهسازی مملکت خرج شود.
اینجا که هالیوود نیست
وی در بخش دیگری از سخنان خود با انتقاد از برخی برخوردها و نگاهها نسبت به سینما گفت: چرا در برنامه 20:30 تلویزیون باید دستمزد بازیگران را اعلام کنند؟! ما جزو قشری هستیم که دستمزدهای خود را از همدیگر نمیپرسیم .
اینجا که هالیوود نیست . مابه خاطر پول وارد سینما نشدهایم بلکه عاشق این کار هستیم. اگر مثلا آقای انتظامی برای یک فیلم پنجاه میلیون تومان بگیرد خوب حقش است چون به اندازه 83 سال در صحنههای تئاتر و جلوی دوربین بوده است.
راز موفقیت پرستویی
اما به راستی راز موفقیت پرویز پرستویی چیست؟ اعتراض وی به اعتراضات برخی از همکارانش در جشنواره فیلم فجر از
این جهت میتواند قابل دفاع باشد که خود وی نیز ثابت کرده که نقدپذیر است و دیگر اینکه سعی کرده در دوران حضور حرفهای خود در عرصه هنر تنها یاد بگیرد احترام بگذارد، احساس مسئولیت کند و تلاش کند که در حرفه خودش بهترین باشد.
همانطور که خودش میگوید: در سالهای اخیر یاد گرفته برای موفقیت باید شنونده و تماشاگر خوبی باشد، از نظر او بخش مهم بازیگری در خوب دیدن است. او میگوید: از همه بازیگران پیشکسوت سینما یاد گرفته که برای ارائه یک بازی خوب، باید خوب ببیند.
پرستویی اعتقاد دارد که احساس مسئولیت سنگینی دارد و به همین دلیل نباید در هر فیلمی بازی کند. او در ادامه میپرسد چرا عزتا... انتظامی طی دو سال تنها در یک فیلم بازی کرده است؟ مگر نه اینکه به او پیشنهادهای بسیاری داده میشود؟
جلوی دوربین رفتن حرمت دارد
او در ادامه صحبتهای خود از آنچه در این سالها یاد گرفته سخن میگوید. به گفته پرستویی، جلوی دوربین رفتن حرمت دارد. پرستویی میگوید که در سالهای اخیر خودش را نه یک هنرپیشه دانسته، نه یک بازیگر و نه یک کاسب. او 37 سال پیش چیزهایی را یاد گرفته که هنوز پس از سالها به آن پایبند است.
او از سال 48 این موضوع را به یاد دارد که به خودش گفته بود باید تکلیف خودش را با بازیگری روشن کند چون اگر میخواهد با بازیگری معروف شود، راه دیگری نیز برای معروف شدن وجود دارد. او در این سالها یاد گرفته که خدمتگزار مردم باشد، حرمتها را نگاه دارد، در کنار و در راستای مردم باشد و درست زندگی کردن و انسانیت را یاد بگیرد.
بیکارترین هنر پیشه پرکار
این در حالی است که وقتی از صفار هرندی، وزیر محترم فرهنگ و ارشاد اسلامی در همین برنامه صندلی داغ میپرسند، بازیگر محبوبت چه کسی است، او نام پرستویی را میآورد، احمد نجفی از پرستویی میخواهد بزرگترین تقاضای خود را از خانواده سینما مطرح کند. پرستویی میگوید: امیدوارم اتفاقات خوبی در سینما بیفتد و تغییری بنیادی در سینما صورت گیرد. پرستویی خود را در وضعیت فعلی سینما بیکارترین هنرپیشه پرکار میداند. در طول سال سناریوهای بسیاری به پرستویی پیشنهاد میشود که به اعتقاد او چنگی به دل نمیزند.
بدترین منتقد خویش
پرستویی میگوید همه داوران جشنواره از دوستان او هستند و از اینکه به او جایزهای داده نشده نباید گلایه کند. او خودش را همیشه بدترین منتقد خودش میداند و زودتر از هر منتقدی به اشتباهاتش پی میبرد.داوری یک امر سلیقهای است که چند هنرمند براساس تجربیات بسیار خود، به قضاوت درباره فیلمها میپردازند.
حرف آخر
به هر حال پرویز پرستویی در سالهای بسیاری که در سینما و تلویزیون حضوری مستمر داشته سعی کرده احترام فراوانی برای مخاطبان خود قائل شود اعتقاد وی براین است که مخاطبان آثار وی در دو حالت با او و آثارش ارتباط برقرار میکنند؛ یا پس از یک هفته تلاش و زحمت در یک روز تعطیل به سینما آمده و با حاصل زحمت و دسترنج خود بلیتی برای خود و خانوادهاش خریده و به تماشای فیلم موردنظر مینشیند و یا مخاطبش خسته و کوفته پس از پایان کار برای تماشای برنامهای پای تلویزیون مینشیند؛ بنابراین در این وضعیت و در هر دو حالت پرستویی باید به گونهای بازی کند تا شرمنده خود و مخاطبان خود نشود.