باران‌ عشق‌

باران‌ عشق‌


    
     سوره‌ حمد (فاتحه‌)
    
     این‌ کاملترین‌ سوره‌ و نخستین‌ سوره‌ کامل‌ و بنا به‌ نقلی‌ پنجمین‌ سوره‌ای‌ است‌ که‌ در شهر مکه‌ بر پیامبر (ص‌)نازل‌ شده‌ است‌.سوره‌ فاتحه‌ 7 آیه‌، 29 کلمه‌ و 142 حرف‌ دارد.
    
     شان‌ نزول‌
    
     حمد در تدوین‌ کتاب‌ قرآن‌ اولین‌ سوره‌ای‌ است‌ که‌ آن‌ را فاتحه‌ (آغاز کننده‌)می‌خوانند، زیرا تدوین‌ کتاب‌ قرآن‌ با سوره‌ حمد افتتاح‌ شده‌ و حمد نیز نامیده‌ شده‌ است‌، زیرا در آن‌ حمد خداوند آمده‌ وام‌الکتاب‌ نامیده‌ شده‌ است‌.چرا که‌ مقدم‌ بر سایر سوره‌های‌ قرآن‌ است‌.و سبع‌ نیز نام‌ گرفت‌، چون‌ هفت‌ آیه‌ دارد و آن‌ را مثانی‌ نیز می‌نامند چون‌ در هر نماز واجب‌ و مستحبی‌ دوبار خوانده‌ می‌شود.و نامهای‌ دیگری‌ مانند وافیه‌، کافیه‌، اساس‌، شفا و صلاه‌ نیز بر سوره‌ حمد نهاده‌ شده‌ است‌ و گفته‌ شده‌ که‌ سوره‌ حمد دوبار در مکه‌ و مدینه‌ نازل‌ شده‌ است‌ و نماز به‌ این‌ سوره‌ شکل‌ گرفته‌ است‌.
     در روایت‌ آمده‌ است‌ که‌ چون‌ پیامبر (ص‌)به‌ سن‌ 37 سالگی‌ رسید در خواب‌ کسی‌ را دید که‌ به‌ او می‌گفت‌:«ای‌ رسول‌ ا...»آنگاه‌ پیامبر (ص‌)از وی‌ پرسید:تو کیستی‌؟ پاسخ‌ داد:«من‌ جبرئیلم‌ و خدا مرا به‌ سوی‌ تو فرستاده‌ که‌ به‌ رسالت‌ مژده‌ات‌ دهم‌».آنگاه‌ برای‌ پیامبر (ص‌)وضو ساخت‌ و به‌ او یاد داد که‌ رو و دو دست‌ را از مرفق‌ بشوید و سر و دو پا را تا کعبین‌ مسح‌ کند، آنگاه‌ رکوع‌ و سجود را به‌ او آموخت‌، چون‌ چهل‌ سال‌ پیامبر(ص‌)تمام‌ شد روزی‌ علی‌ (ع‌)بر وی‌ وارد شد دید نماز می‌خواند، پرسید:این‌ کار چیست‌؟ فرمود:نماز است‌ که‌ خدا به‌ من‌ امر فرموده‌.آنگاه‌ علی‌ (ع‌)را به‌ اسلام‌ دعوت‌ کرد، او پذیرفت‌ و با وی‌ نماز گزارد.خدیجه‌ نیز اسلام‌ آورد.پیامبر (ص‌)به‌ نماز می‌ایستاد و علی‌(ع‌)و خدیجه‌(س‌)به‌ او اقتدا می‌کردند.(ادوارفقه‌ ـ محمود شهابی‌، ج‌ 1، ص‌ 73)
    
     تحمید و توصیف‌ خداوند
    
     در خواندن‌ سوره‌ حمد بهتر آن‌ است‌ که‌ با تعویذ، یعنی‌ گفتن‌ اعوذ بالله‌ من‌ شیطان‌ الرجیم‌ آغاز کنند یعنی‌ پناه‌ می‌برم‌ به‌ خداوند از شیطان‌ رانده‌ شده‌ تا انسان‌ هنگام‌ قرائت‌ سوره‌ حمد از وسوسه‌های‌ شیطان‌ مصون‌ باشد و سپس‌ با نام‌ خداوند بخشنده‌ و مهربان‌ سوره‌ حمد آغاز می‌شود، زیرا به‌ اجماع‌ فقهای‌ امامیه‌ بسم‌ الله‌ الرحمن‌ الرحیم‌ آیه‌ای‌ از سوره‌ حمد است‌ و هر کسی‌ آن‌ را در نماز واجب‌ یا مستحبی‌ ترک‌ کند نمازش‌ باطل‌ است‌.
     و ذکر بسم‌الله‌ نزدیک‌تر به‌ اسم‌ اعظم‌ است‌ تا سیاهی‌ چشم‌ به‌ سفیدی‌ آن‌ و در فضل‌ این‌ آیه‌ آمده‌ است‌ اگر معلمی‌ بچه‌ای‌ را بسم‌ الله‌ بیاموزد و بچه‌ آن‌ را تلفظ کند، خداوند منان‌ برائت‌ بچه‌ و والدینش‌ و معلم‌ وی‌ را مقرر می‌فرماید.بسم‌الله‌الرحمن‌الرحیم‌ نوزده‌ حرف‌ دارد و از ابن‌ مسعود نقل‌ شده‌ است‌ که‌ هر کسی‌ می‌خواهد خداوند او را از آتش‌ نوزده‌گانه‌ زبانیه‌ نجات‌ دهد این‌ آیه‌ را قرائت‌ کند.از حضرت‌ علی‌(ع‌)روایت‌ شده‌ است‌ که‌:حضرت‌ رسول‌ (ص‌)فرمود هر امر خطیری‌ با ذکر و یاد بسم‌ا...آغاز نگردد دم‌ بریده‌ و ناقص‌ خواهد ماند، کنایه‌ از این‌ که‌ به‌ نتیجه‌ با برکت‌ نخواهد رسید.
     حمد و ستایش‌ برای‌ خدای‌ عالمیان‌ است‌.حمد و مدح‌ و شکر سه‌ واژه‌ هستند که‌ به‌ ترتیب‌ در مقابل‌ سه‌ واژه‌ ذم‌ و هجو و کفران‌ به‌ کار می‌روند.حمد که‌ در مقابل‌ مذمت‌ به‌ کار می‌رود تنها به‌ خاطر نعمت‌ منعم‌ نیست‌، بلکه‌ به‌ خاطر شایستگی‌ محمود وی‌ را حمد می‌کنند کما این‌ که‌ شکر به‌ خاطر نعمت‌ منعم‌ است‌ که‌ وی‌ را سپاس‌ گویند چون‌ خداوند که‌ صاحب‌ عالمیان‌ است‌، سزاوار حمد و ستایش‌ است‌.البته‌ گاهی‌ حمد به‌ جای‌ شکر نیز به‌ کار می‌رود.شکر یعنی‌ اقرار به‌ نعمت‌ همراه‌ با تعظیم‌ و تکریم‌ آن‌ که‌ در آن‌ صورت‌ حمد به‌ معنای‌ سپاس‌ نیز می‌آید، بدین‌ معنی‌ که‌ تمام‌ وصفهای‌ زیبا و حمد و ثنای‌ نیکو از آن‌ خداوند تبارک‌ و تعالی‌ است‌ زیرا منعم‌ و خالق‌ و رب‌ عالمیان‌ و مخلوقات‌، اوست‌ پس‌ این‌ امور سزاوار اوست‌.
     سپس‌ خداوند علاوه‌ بر بسم‌الله‌الرحمن‌الرحیم‌ دوباره‌ صفت‌ رحمان‌ و رحیم‌ را تکرار می‌فرماید که‌ شاید تنبیه‌ به‌ این‌ باشد که‌ حمد و ستایش‌ خداوند به‌ خاطر ویژگی‌ دو صفت‌ رحمان‌ و رحیم‌ است‌.رحمان‌ بر وزن‌ فعلان‌ صیغه‌ مبالغه‌ است‌ که‌ دلالت‌ بر کثرت‌ و زیادی‌ دارد و این‌ وصف‌ خداوند شامل‌ مومن‌ و کافر است‌ و خداوند بر اساس‌ همین‌ وصف‌ کفار را نعمت‌ زیستن‌ و حیات‌ و رزق‌ دنیوی‌ داده‌ است‌ چنانچه‌ به‌ مومنین‌ نیز داده‌ است‌.اما صفت‌ رحیم‌ بر وزن‌ فعیل‌ صفت‌ مشبهه‌ است‌ که‌ دلالت‌ بر ثبات‌ و بقا دارد که‌ چه‌ در دنیا و چه‌ در آخرت‌ مومنین‌ از لطف‌ خداوند برخوردارند و وصف‌ رحیم‌ خاص‌ به‌ مومنین‌ است‌، زیرا آنان‌ بندگان‌ خاص‌ خدا هستند چرا که‌ دین‌ خداوند و رسولش‌ را پسندیدند و برای‌ جلب‌ رضایت‌ و خرسندی‌ او می‌کوشند و او را صاحب‌ روز جزا و حساب‌ می‌دانند.
     سپس‌ بنده‌ به‌ خدای‌ خود عرض‌ می‌کند که‌ تنها تو را می‌پرستم‌ و تنها از تو یاری‌ می‌جویم‌.عبادت‌ در مقابل‌ کبر ورزیدن‌ و بزرگی‌ فروختن‌ است‌ که‌ به‌ هیچ‌ وجه‌ از بنده‌ مخلوق‌ در برابر خدایی‌ خالق‌ پذیرفته‌ نیست‌.پرستش‌ و عبادت‌ نوعی‌ شکر و سپاس‌ است‌ که‌ در آن‌ نهایت‌ خضوع‌ و تعظیم‌ نسبت‌ به‌ معبود به‌ کار گرفته‌ می‌شود و این‌ معنی‌ ریشه‌ در عشق‌ و علاقه‌ای‌ دارد که‌ تنها برای‌ ذات‌ ربوبی‌ قابل‌ تصور است‌.عبادت‌ تنها اطاعت‌ امر نیست‌، مامور یک‌ آمر عابد آمر نیست‌ بلکه‌ تنها مطیع‌ اوست‌ اما عبادت‌ علاوه‌ بر اطاعت‌ نوعی‌ وابستگی‌ و عشق‌ توام‌ با خضوع‌ است‌ که‌ مقام‌ قدسی‌ به‌ معبود می‌دهد و این‌ حالتی‌ نفسانی‌ و درونی‌ است‌ که‌ برای‌ تحقق‌ آن‌ از خداوند طلب‌ یاری‌ می‌کنیم‌ و چون‌ قدرت‌ دیگری‌ نمی‌تواند ما را به‌ پرستش‌ ذات‌ خداوند یاری‌ دهد تنها از او یاری‌ می‌طلبیم‌ که‌ ما را بر این‌ مهم‌ توفیق‌ دهد.
    
    


    
     در انتظار فرج‌
    
     عمیره‌ دختر نفیل‌ می‌گوید:من‌ از حضرت‌ امام‌ حسن‌ مجتبی‌ (ع‌)شنیدم‌ که‌ می‌فرمود:چیزی‌ که‌ در انتظار آن‌ هستید، واقع‌ نمی‌شود مگر آن‌ که‌ برخی‌ از شما، از برخی‌ دیگر بیزاری‌ جویید، و برخی‌ آب‌ دهان‌ به‌ صورت‌ برخی‌ دیگر بیندازید، و گروهی‌ از شما، گروه‌ دیگر را لعنت‌ کنید و بعضی‌ از شما بعضی‌ را دروغگو بنامید.
     (بحارالانوار:11452، ج‌ 33، به‌ نقل‌ از غیبت‌ نعمانی‌)
     در حدیث‌ دیگری‌ که‌ ابان‌بن‌تغلب‌ از حضرت‌ امام‌ صادق‌(ع‌)روایت‌ کرده‌ است‌، امام‌(ع‌)برخی‌ از عبارات‌ فوق‌ را بیان‌ فرمودند، بعد ابان‌ از آن‌ حضرت‌ پرسید:چه‌ خیری‌ در آن‌ روزگار است‌؟ حضرت‌ فرمودند:تمامی‌ خیر در همان‌ زمان‌ است‌ و سه‌ بار این‌ سخن‌ را تکرار کردند، سپس‌ فرمودند:این‌ در حالی‌ است‌ که‌ فرج‌ و گشایش‌ نزدیک‌ می‌شود.
     (بحارالانوار:13452، ج‌ 38، به‌ نقل‌ از غیبت‌ نعمانی‌)
     امیرالمومنین‌ حضرت‌ علی‌(ع‌)فرمودند:برای‌ امام‌ زمان‌(عج‌)دوران‌ غیبت‌ و سرگردانی‌ مردم‌ واقع‌ می‌شود که‌ برخی‌ از گروه‌های‌ مردم‌ در اثر آن‌ سرگردانی‌، گمراه‌ می‌شوند و برخی‌ دیگر هدایت‌ می‌شوند، آنها بهترین‌ افراد این‌ امتند که‌ با نیکان‌ خاندان‌ من‌ همراه‌ هستند.
     (بحارالانوار:11851، ج‌ 18، به‌ نقل‌ از کمال‌الدین‌ شیخ‌ صدوق‌)
     حضرت‌ امام‌ حسن‌ عسگری‌ فرمودند:سوگند به‌ خدا او (حضرت‌ مهدی‌ (عج‌))حتما غایب‌ خواهد شد به‌ گونه‌ای‌ که‌ در آن‌ غیبت‌ کسی‌ از هلاکت‌ نجات‌ پیدا نمی‌کند مگر کسی‌ که‌ خداوند او را بر ایمان‌ به‌ امامتش‌ استوار کند و به‌ دعا برای‌ تعجیل‌ فرج‌ امام‌ زمان‌ (عج‌)موفق‌ می‌گرداند.
     (یوم‌ الخلاص‌:216، به‌ نقل‌ از بشارت‌ الاسلام‌:168)
     جابر جعفی‌ گوید:خدمت‌ حضرت‌ امام‌ باقر (ع‌)عرض‌ کردم‌:فرج‌ شما اهل‌ بیت‌ در چه‌ زمانی‌ است‌؟
     امام‌ (ع‌)فرمودند:بسیار دور است‌ بسیار دور است‌ فرج‌ و گشایش‌ برای‌ ماحاصل‌ نمی‌شود مگر اینکه‌ شما غربال‌ شوید، باز غربال‌ شوید تا ناخالص‌ها بروند و آنچه‌ خالص‌ و برگزیده‌ است‌ بماند.
     (بحارالانوار:11352، ج‌ 28، به‌ نقل‌ از شیخ‌ طوسی‌)
    
    
    
     برای‌ مرد آسمونی‌
    
     وقتی‌ جمعه‌ می‌آید، همه‌ پنجره‌های‌ دل‌ را می‌گشایند و دل‌ها را پاک‌ کرده‌ و و صیقل‌ می‌دهند، چون‌ همه‌ چشم‌ به‌ راهند.چشم‌ به‌ راهی‌ دوخته‌اند که‌ تو قرار است‌ از آن‌ بوی‌ رضوان‌ بیاوری‌.همه‌ سال‌هاست‌ منتظر جمعه‌ای‌ هستند که‌ پشت‌ سر تو نماز ظهر را اقامه‌ کنند.
     آقای‌ من‌، مهدی‌ جان‌، دلتنگی‌هامان‌ سر به‌ فلک‌ می‌کشد.
     مهدیا در این‌ دنیای‌ بی‌رحم‌ باز هم‌ زنده‌ام‌ ولی‌ فقط به‌ این‌ امید که‌ روزی‌ ندای‌ «انابقیه‌الله‌»تو را بشنوم‌ و تو را با شمشیر عدالت‌ ببینم‌.من‌ منتظرم‌، منتظرم‌ روزی‌ که‌ با آمدنت‌ به‌ تمام‌ دلتنگی‌هایم‌ پایان‌ بخشی‌ و تکه‌های‌ شکسته‌ قلبم‌ را پیوند زنی‌ و به‌ امید آن‌ روز هر صبح‌ دعای‌ عهد را می‌خوانم‌.
    
    


    
    
    


    
     امامت‌ و مهدویت‌ کتابی‌ است‌ در مورد ولایت‌، اثری‌ از دفتر انتشارات‌ اسلامی‌ وابسته‌ به‌ جامعه‌ مدرسین‌ حوزه‌ علمیه‌ قم‌ که‌ به‌ قلم‌ آیت‌ا...صافی‌ گلپایگانی‌ نگاشته‌ شده‌ است‌، در مقدمه‌ این‌ کتاب‌ ایشان‌ نوشته‌اند:در کتاب‌ حاضر که‌ به‌ صورت‌ دو جلد منتشر شد، رساله‌هایی‌ موجود می‌باشد که‌ این‌ جانب‌ به‌ طور متفرق‌ در مناسبت‌ها و فرصت‌هایی‌ پیرامون‌ موضوع‌ بسیار ارزنده‌ و بنیادی‌ «ولایت‌ و امامت‌ عامه‌ و خاصه‌»در خصوص‌ امامت‌ و مهدویت‌ امام‌ زمان‌ (عج‌)گردآوری‌ شده‌.

 

معرفی کتاب

 

سپیده‌ هزاری‌ ـ بندر انزلی‌

 

پیدای پنهان

+0
رأی دهید
-0

نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.