ایران ارتباط با 'قتل‌های زنجیره‌ای' در تاجیکستان را تکذیب کرد

سفارت جمهوری اسلامی ارتباط با ترورهای تاجیکستان را به شدت تکذیب کرده است جمهوری اسلامی ایران اتهام ارتباط با قتل‌های سیاسی دهه ١٩٩٠ در تاجیکستان را رد کرده و بر پیوندهای بین دو کشور تاکید نهاده است.
 
در واکنش به نمایش یک فیلم از تلویزیون تاجیکستان که در آن جمهوری اسلامی به حمایت از قتل شماری از سیاستمداران و پژوهشگران سرشناس تاجیک متهم شده، سفارت ایران در دوشنبه در بیانیه‌ای این اتهام را کاملا نادرست دانسته و محتوای این فیلم را غیرقابل اعتماد توصیف کرده است.
 
در فیلمی که توسط وزارت کشور تاجیکستان تهیه شده و شب سه‌شنبه این هفته از تلویزیون آن کشور پخش شد، گفته شده که قتل صفرعلی کنجه‌یف، رئیس سابق پارلمان، آته‌خان لطیفی، روزنامه‌نگار و سیاستمدار معروف، محمد عاصمی، منهاج غلامف و یوسف اسحاقی، دانشمندان سرشناس، سیف رحیم‌زاد، نویسنده، فتح‌الله خان شریف‌زاده، مفتی سابق تاجیکستان، با حمایت مالی ایران انجام گرفت.
 
این فیلم همچنین حاوی "اعترافات" سه فرد بازداشت شده است که می‌گویند از طرفداران یکی از مخالفان دولت فعلی تاجیکستان هستند و در دهه ۱۹۹۰ با کمک حزب نهضت اسلامی تاجیکستان، که ممنوع اعلام شده، به ایران رفتند و آموزش عملیات تروریستی دیدند.
 
سفارت ایران در اطلاعیه خود گفته است که "ادعاهای مطرح شده در فیلم توسط اعتراف‌کنندگان محبوس و به نقل از کسانی است که در قید حیات نیستند و بالطبع نمی‌تواند اعتباری داشته باشد."
در این فیلم ایران به حمایت از چند مورد ترور در تاجیکستان متهم شده است این اطلاعیه به نقش ایران "به عنوان یکی از بانیان و تضمین‌کنندگان اصلی صلح تاجیکستان و میزبان مذاکرات طرف‌های درگیر" در جنگ داخلی دهه ١٩٩٠ تاجیکستان و همکاری اقتصادی و فرهنگی بین دو کشور اشاره کرده و از جمله مشارکت در ساخت تونل انزاب، سد و نیروگاه برق سنگ توده ٢ و بیمارستان ابن سینا و ساخت و تجهیز مراکز آموزشی و فرهنگی در تاجیکستان را یادآور می شود. سفارت جمهوری اسلامی گفته است که این اقدامات "مفهومی جز کمک به تحکیم ثبات و توسعه و کمک به حفظ استقلال و امنیت پایدار تاجیکستان و استحکام پایه‌های دولت آن ندارد."
 
به گفته سفارت جمهوری اسلامی، با توجه به سفر اخیر وزیر انرژی و ذخایر آبی تاجیکستان به تهران برای شرکت در مراسم تحلیف حسن روحانی، رئیس جمهوری ایران، پخش این فیلم "بیانگر آن است که برخی گرایشات و محافل تحمل عادی شدن روابط و تقویت دوستی بین دو کشور را ندارند."
گفته می‌شود موضوع اموال بابک زنجانی در تاجیکستان هم از عوامل تیرگی روابط دوجانبه است سفارت ایران در دوشنبه با ابراز تاسف از "ادعاهای بی‌اساس مطرح شده در فیلم" گفته است که "تردیدی نیست که تهیه‌کنندگان این فیلم موفق به تخریب پیوندهای فرهنگی، تمدنی و دوستی تاریخی دو ملت ایران و تاجیکستان نخواهند شد."
 
روابط بین دولت‌های تاجیکستان و ایران از اواخر ۱۳۹۴ به این سو، یعنی به دنبال سفر محی‌الدین کبیری، رهبر تبعیدی حزب نهضت اسلامی تاجیکستان به تهران و دیدار او با آیت‌الله علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، به تیرگی گراییده است. از آن زمان تاکنون چندین سازمان و نهاد ایرانی، از جمله دفتر کمیته امداد امام خمینی و رایزنی فرهنگی ایران در تاجیکستان، بسته شده‌ است.
 
تحلیل‌گران می‌گویند که انگیزه‌های اختلاف بین تاجیکستان و ایران فقط به دعوت محی‌الدین کبیری به ایران منحصر نمی‌شود بلکه به قضیه بابک زنجانی، تاجر ایرانی که سرمایه هنگفتی در اقتصاد تاجیکستان گذاشت نیز ارتباط دارد.
 
بانک زنجانی که در ایران به اعدام محکوم شده، در زمان تحریم‌های غرب علیه ایران ظاهرا مبالغ هنگفتی را به تاجیکستان منتقل کرد. بعدا جمهوری اسلامی اورا متهم کرد که پول‌های وزارت نفت ایران را برنگردانده و احتمالا نظر بر این است که این پول در تاجیکستان است.
 
پس از بازداشت بابک زنجانی، رفت و آمدهایی بین دو کشور صورت گرفت، ولی مقامات ایرانی موفق نشده‌اند که پولی را که متعلق به او می‌دانند از تاجیکستان برگردانند.
+7
رأی دهید
-10

  • قدیمی ترین ها
  • جدیدترین ها
  • بهترین ها
  • بدترین ها
  • دیدگاه خوانندگان
    ۳۶
    freedom of the press - تهران، ایران

    سیاستمداران وقتى موضوعى را انکار میکنند یعنى آن موضوع کاملا صحت داره بخصوص رژیم منحوس و تروریست آخوندى . در صحت این خبر که ایران در قتلهاى زنجیره اى دست داشته شکى نکنید
    1
    24
    ‌پنجشنبه ۱۹ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۳:۰۰
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۴۵
    تو خوبی بابا - ویاندن، بلژیک

    حکومت ایران بطور مستقیم یا غیر مستقیم در تمام قتلهای سیاسی منطقه دست داشته و دست دارد. ایران تنها کشوریست که خیابانهایش را با اسم تروریستها و ادمکشها نامگذاری میکند. این حکومت چنین است.
    2
    27
    ‌پنجشنبه ۱۹ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۳:۵۲
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۷۶
    hassan5 - تهران، ایران
    در سر تیتر کلمه ایران بکار رفته است .از مسئولان یو کی میخواهم جهت معرفی مسئولان نظام جمهوری اسلامی از کلمه ایران بتنهائی استفاده نکنند .اینهائیکه در راس نظام جمهوری اسلامی میباشند نماینده واقعی ملت ایران نیستند.هواداران واقعی نظام اسلامی همان ساندیس خور ها و بسیجی ها وسران سپاه ودولت و ادارات میباشند.جمهوری اسلامی همان حکومت اسلامی بوده و بهتر هست که از جمله حکومت اسلامی ایران (برای معرفی سران نظام )نام برده شود .
    0
    8
    ‌پنجشنبه ۱۹ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۵:۴۲
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۶۴
    zavareh - رودسر، ایران
    یک روده راست در شکم هیچکدام از این اشغالگران تازی پرست میهنمان پیدا نمیشود...
    0
    9
    ‌پنجشنبه ۱۹ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۵:۵۹
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۷۰
    senator x - تهران، ایران
    اسلام دین محبت و معرفت و عشق بهمنوع است,برخی از این دانشجو ها بعلت نمره نیاوردن در سال82از بالا پشتبان پریدن پائین و مردن,تقصیر حکومت گذاشتند,یا اون قتلهای زنجیره ائی,همشان آنفو لانزا گرفتن و مردن,شایعه کردن کار رهبر بوده و زندانیهای سیاسی سال67خودکشی دسته جمعی کردند و گفتند کار این بنده خدا,رئیسی بود یا شاهپور بختیار در منزل خودش دچار برق گرفتگی شد,گفتند کار رژیم هست. همین فریدون فروغ زاد خودمان,هندوانه خورد و مسموم شد,گفتند عوامل رژیم او را تکه تکه کردند.این حرفها را باور نکنید جمهوری اسلامی یه پارچه آقاست
    0
    15
    ‌پنجشنبه ۱۹ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۶:۱۴
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    نظر شما چیست؟
    جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.