فیفا گزارش کامل تحقیق درباره میزبانی قطر و روسیه را منتشر کرد

اعلام میزبانی قطر برای جام جهانی ۲۰۲۲ فیفا گزارش کامل کمیته اخلاقی این سازمان درباره اتهام فساد مالی در انتخاب میزبان جام‌های جهانی ۲۰۱۸ و ۲۰۲۲ را منتشر کرد.
 
این گزارش درست پس از آن منتشر شد که روزنامه بیلد آلمان مدعی شد بخش "سرکوب‌" شده گزارش مایکل گارسیا، بازرس مستقل کمیته اخلاقی فیفا در سال ۲۰۱۴ را به دست آورده است.
 
در پیامی که به همراه گزارش کامل در سایت فیفا منتشر شد لو رفتن این گزارش به روزنامه بیلد را "غیرقانونی" خواند اما اعلام کرد که ماریا کلودیا روخاس رییس جدید و مستقل کمیته اخلاقی فیفا تصمیم گرفته است برای جلوگیری از اطلاعات غلط خود این گزارش را به طور کامل منتشر کند.
 
پس از آن که اتهام‌های متعددی درباره پرداخت رشوه برای انتخاب میزان جام جهانی منتشر شد، فیفا مایکل گارسیا وکیل آمریکایی را مسئول این موضوع کرد. اما فیفا حاضر نشد گزارش او را به طور کامل منتشر کند. آقای گارسیا سرانجام پس از این که گزارشش کامل منتشر نشد استعفا کرد و فیفا را متهم "به فقدان رهبری" کرد. در نهایت کمیته اجرایی فیفا به اتفاق آرا انتشار نسخه‌ای از گزارش را که "از نظر حقوقی مناسب" باشد تصویب کرد.
سایت روزنامه بیلد با انتشار عکسی از مایکل گارسیا از افشاگری درباره میزان جام جهانی خبر داد در نهایت ۴۲ صفحه گزارش منتشر شد که قطر را از اتهام پرداخت رشوه برای گرفتن میزبانی جام جهانی مبرا می‌دانست. آقای گارسیا این گزارش منتشر شده را دارای "اشتباه و نقاص متعددی" دانست.
 
پیش از انتشار گزارش کامل از سوی فیفا روزنامه بیلد تهدید کرده بود که گزارش کامل مایکل گارسیا را روز چهارشنبه ۲۸ ژوئن منتشر خواهد کرد. این گزارش حاوی جزئیاتی از پرداخت دو میلیون دلار به حساب بانکی دختر ده ساله یکی از مقامات ارشد فیفا است.
 
این روزنامه همچنین مدعی شده:
 
  •     سه مقام اجرایی فیفا پیش از رای‌گیری برای انتخاب میزان جام‌های جهانی ۲۰۱۸ و ۲۰۲۲، برای شرکت در یک مهمانی با جت شخصی فدراسیون فوتبال قطر به ریو برده شدند.
  •     آکادمی اسپایر قطر "به شیوه‌ای تعیین کننده" بر اعضای فیفا که حق رای داشتند اعمال نفوذ کرده است.
 
پیتر روسبرگ روزنامه‌نگاری که مدعی است این مدارک را به دست آورده می‌گوید این مدارک "ثابت نمی‌کنند که میزانی جام جهانی ۲۰۱۸ یا ۲۰۲۲ خریده شده است."
در عوض این مدارک "مثل جورچین هستند که معنای آن وقتی فهمیده می‌شود که تمام قطعات در کنار هم باشند."
 
گزارش فیفا به شدت از عملکرد کمیته نامزدی انگلستان برای میزبانی جام جهانی انتقاد کرده و این کمیته را متهم کرد که "نظر لطف" جک وارنر نایب رییس سابق فیفا را جلب کند.
 
در بریتانیا مقامات به شدت به این گزارش حمله کردند و آن را "سرپوش گذاشتن" نامیدند و گفتند سوال‌های جدی در باره ادعای "تخلف جدی و ارتشا" بی پاسخ مانده است.
 
تحقیق و تفحص فیفا در سال ۲۰۱۴ درباره ۹ کشوری بود که نامزد میزبانی جام‌های جهانی ۲۰۱۸ و ۲۰۲۲ بودند. میزبان این دو جام جهانی، روسیه و قطر، در مراسمی در سال ۲۰۱۰ انتخاب شدند اما این انتخاب‌های غیرمنتظره از همان زمان باعث شک و شبهه شدند.
 
پس از انتخاب قطر به عنوان میزبان مسابفات جام جهانی، برخی منابع مدعی شدند که این کشور با پرداخت سه میلیون پوند رشوه به مقام‌های فدراسیون جهانی فوتبال، رای آنان را خریده است.
 
از سال ۲۰۱۴ این شبهات شدت گرفت، پس از آن که روزنامه ساندی تایمز چاپ لندن نوشت به "صدها میلیون سند و مدرک" دسترسی پیدا کرده که نشان می‌دهد محمد بن همام، رئیس سابق کنفدراسیون فوتبال آسیا با پرداخت پول، هدایا، منافع سرشار مالی، جت‌های اختصاصی و پذیرایی لوکس رای اعضای کمیته اجرایی فیفا را برای انتخاب قطر به میزبانی جام جهانی خریده است. دو سال پیش با یورش پلیس سوییس به هتلی در زوریخ و بازداشت هفت مقام ارشد فیفا، اتهام فساد مالی فیفا وارد مرحله تازه‌ای شد. این هفت نفر جزو ۱۴ نفری بودند که دادستان‌های آمریکایی به دریافت بیش از ۱۵۰ میلیون دلار رشوه در یک دوره ۲۴ ساله متهم کرده بودند.
 
پس از اف‌بی‌آی، سوئیس هم تحقیقات قضایی درباره چگونگی اعطای میزبانی ۲۰۱۸ و ۲۰۲۲ را شروع کرد.
 
فرانسه نیز سال گذشته تحقیق و تفحص درباره نحوه انتخاب میزبان جام جهانی را شروع و از سپ بلاتر رییس سابق فییفا به عنوان "شاهد" سوال کرده است.
برخی یافته‌های گزارش ۴۲ صفحه‌ای کمیته اخلاقی فیفا
  •     اگرچه در جریان انتخاب میزبان جام جهانی سال ٢٠١٨ در روسیه، "موارد نگران کننده‌ای" وجود داشته اما شواهد کافی برای ابطال نتیجه رای‌گیری منتهی به انتخاب این دو کشور در دست نیست.
  •     "برخی وقایعی که روی داد می‌توانسته اعتبار روند نامزدی برای میزبانی مسابقات سال های ٢٠١٨ و ٢٠٢٢ را مخدوش کند."
  •     اما مسایل دامنه محدودی داشته و "به خصوص تاثیر این وقایع بر روند نامزدی برای میزبانی به حدی نزدیک نشده است که بازنگری این روند را توجیه کند چه رسد به تجدید رای‌گیری در انتخاب میزبانان."
  •     کمیته اخلاقی فیفا به این نتیجه رسید که پرونده مربوط به میزبانی مسابقات جام جهانی سال های ٢٠١٨ و ٢٠٢٢ را مختومه اعلام ‌کند.
+9
رأی دهید
-0

نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.