ولنتاین جشنی که فقط در بخشنامه‌ها ممنوع است + عکس

ایران وایر , ملودى خاچاطوریان
خرس‌های رنگی کوچک و بزرگ، گل‌های قرمز و صورتی که لابه‌لای زرورق و روبان جای گرفته است، قلب‌هایی با رنگ‌های مختلف با واژه دوستت دارم به زبان‌های مختلف… این‌ها نشانه‌های یک روز بخصوص در تقویم کسانی است که یا عاشق هستند یا دلشان می‌خواهد عاشق باشند. روزی که در ایران با وجود ممنوعیت‌های زیاد هر سال با شکوه بیشتری برگزار می‌شود.
نهادهای انتظامی ایران در سال ۹۴ هم مانند چند سال گذشته چند روز پیش از ۱۴ فوریه با انتشار بخشنامه‌ای اعلام کردند که فروش وسایلی به عنوان ولنتاین ممنوع است.
بر طبق بخشنامه اداره اماکن نیروی انتظامی  ولنتاین با هدف جلوگیری از اشاعه فرهنگ منحط غربی برگزاری هر گونه مراسم با این نام و فروش نمادهای آن ممنوع است. در این بخشنامه آمده است:« واحد های صنفی به هیچ عنوان حق تبلیغ و عرضه اجناس با نام و علائم والنتاین را ندارند و هیچگونه تجمع دختران و پسران و اهدای نماد هایی چون عروسک و گل و شکلات و ...نباید در واحد صنفی بوجود بیاید در غیر اینصورت عواقب ناشی از آن به عهده شخص و واحد صنفی است.»
همزمان با این بخشنامه اتحادیه کافی‌شاپ‌داران و شیرینی و شکلات‌فروشان نیز در دستوری خطاب به همکارانشان برگزاری هر گونه مراسمی متناسب با ولنتاین را ممنوع کردند.
بخشنامه‌هایی که صدور آن خیلی هم غیر قابل پیش‌بینی نبوده است و مانعی برای برگزاری و فروش وسایل مربوط به ولنتاین نبوده است. هر چه فشار حکومت ایران بیشتر می‌شود میزان برگزاری جشن‌های ولنتاین باشکوه‌تر و پر هزینه‌تر می‌شود. فروشندگان و خریداران هم با خلاقیت بیشتری به استقبال ولنتاین می‌روند. ولنتاین جشنی است که مانند ماهواره فقط در بخشنامه‌ها ممنوع است.
در طبقه دوم بازار قائم تجریش بیشتر فروشگاه‌های تزیینی فروشی که در یک طرف این مجتمع گردهم آمدند ویترین‌های تازه‌ای را چیده‌اند. ویترین‌هایی که پر از خرس‌های عروسکی با رنگ‌های متنوع و سایزهای کوچک و بزرگ است. دختر بیست و یکی دو ساله‌ای که به همراه پسری تقریبا همسن و سال خودش به این جا آمده می‌گوید:« هفته پیش ویترین این مغازه‌ها یک شکل دیگری نبود؟» و پسر دستش را می‌گیرد و می‌گوید:« آخه ولنتاین نزدیکه دیگه برای همین ویترین‌ها را عوض کردند.»
سه دختر جوان که پشت یکی از این ویترین‌ها ایستاده‌اند در حالی که قربان و صدقه خرس‌های بنفش و گلبهی کنار هم قرار گرفتند می‌روند به هم می‌گویند ظاهرا امسال دور با این خرس‌های بنفش است. یکی از آن‌ها که کوله پشتی‌اش پر از دست‌نوشته‌ است می‌گوید:« من که مطمئنم رضا برام یکی از اون بزرگ‌ها می‌خرد. » و به یک خرس گنده بنفش که در بالای ویترین قرار دارد اشاره می‌کند. دوستش که شالش روی شانه‌هایش افتاده می‌گوید:« می‌دونه یکی از اینا برات نخره پدرشو در می‌آری. فقط من موندم این یکی رو کجا می‌خوای جا بدی؟»و چشمکی به او می‌زند.
روی هیچکدام از ویترین‌ها نشانی از ولنتاین نیست. اما کدهای این همه رنگ سرخ و پاپیون و قلب دیگر نیازی به توضیح ندارد. حتی فروشگاه‌هایی که تزیینات سنتی می‌فروشد ویترینش را پر از عروسک‌هایی کرده است که  بدون صورت با قلب‌های رنگی کنار هم قرار گرفتند. کوسن‌هایی با اشعاری عاشقانه و ترکیب انارهای رنگی و کوچک و بزرگ.
فروشنده می‌گوید مدتی است که مردم به دنبال وسایل تزیینی ایرانی و سنتی هستند. ما هم سعی می‌کنیم متناسب با خواست آن‌ها خودمان را به روز کنیم. البته او اعتقاد شدید دارد که این تزیینات برای ولنتاین نیست و به خاطر جشن اسفندگان  چند روزی بعد از ۱۴ فوریه  یعنی ۲۹ بهمن برگزار می‌شود و چند سالی است تلاش زیادی شده جای ولنتاین را بگیرد. هر چند که این دو روز با هم تفاوت محتوایی دارد.
در تاریخ آمده است که «سنت ولنتاین کشیش مسیحی اهل رم بود که در قرن سوم میلادی درست زمانی که کلادیوس دوم امپراتور رم ازدواج و عشق ورزیدن را برای تقویت سپاه خود برای مردان جوان ممنوع کرده بود، مخفیانه پسران و دختران را به عقد یکدیگر درمی آورد. همین سرپیچی هم در نهایت باعث اعدام این کشیش در ۱۴ فوریه ۲۹۶ میلادی شد. بعد از به رسمیت شناخته شدن مسیحیت در رم و ۲۰۰ سال بعد در سال ۴۹۸ میلادی پاپ اعظم آن زمان با بزرگداشت ولنتاین روز مرگ او را به نام روز عشق نامگذاری کرد و از آن زمان، این روز به نام روز عشق نامگذاری شد.»
اما براساس تقویم ایرانی اسفندگان که به اسم سپندارمذ امشاسپند محافظ زمین نامگذاری شده است روز ستایش زمین و زن در ایران باستان بوده است. سپندارمذ فرشته وظیفه مادری داشته است و فرصت عشق‌ورزیدن را به آناهیتا داده بود. هرچند:«در بازاری که مربوط به ولنتاین و عشق ورزیدن است تعریف مفاهیم جایی ندارد.»
این را فروشنده یکی از شکلات‌فروشی‌های تهران در خیابان شریعتی می‌گوید. این مغازه‌ هم پر شده از شکلات‌های قرمزی که مخصوص ولنتاین است. از او درباره ممنوعیت‌ها می‌پرسم. می‌گوید:« ما جایی نوشته‌ایم شکلات ولنتاین؟ ما این شکلات‌ها را عمده می‌خریم. هر باری که برسد سهمی از آن برای ما می‌آید. تابع جنسی هستیم که می‌رسد. یک روز کریسمس است یک روز ولنتاین. » البته این را با زیرکی خاصی می‌گوید و بسته آماده‌شده‌ای از شکلات‌های قلبی و قرمز را در کیسه خریدهایم  می‌گذارد و ۴۰ هزار تومان بابت ۶ مدل شکلات پول می‌گیرد.
**
اگر اهل تهران باشید می‌دانید یکی از آدرس‌هایی که رنگ عشق با همه ممنوعیت‌ها زودتر از همه جا را می‌گیرد خیابان میرزای شیرازی است. فروشگاه این خیابان سال گذشته برای ولنتاین ویترین‌هایشان را با خرس‌های کرم رنگی که بیشتر شکل عروس و داماد بودند پر کرده بودند. اما امسال مانند بازار قائم این جا هم پر از خرس‌های بزرگ بنفش و کرم و صورتی است. خرس‌هایی که به گفته فروشنده‌ها مستقیم از کارخانه اصلی وارد شده است. قیمت بزرگ‌ترین‌هایشان این جا ۴۰۰ هزار تومان است. می‌خواهم بپرسم کسی هست که این خرس‌ها را به این گرانی بخرد؟ که می‌بینیم پسر جوانی کارتش را بدون هیچ چانه‌ای به فروشنده می‌دهد و ۴۰۰ هزار تومان جابه‌جا می‌شود.
یک فروشگاه دیگر دست به ابتکار جالبی زده است. خرس‌های کوچک رنگارنگ را روی چوب‌های بادکنک سوار کرده است و هر ده‌تایشان را مانند دسته گل با روبان و تور و قلب دور هم بسته است و در ویترین گذاشته است. دسته خرس آماده ۱۵۰ هزار تومان است. می‌گوید:« این ایده منحصر به فردی است که جایی پیدایش نمی‌کنید. باور کنید. » باور می‌کنم همان طور که در چند دقیقه‌ای که ایستادم تا مدل‌های مختلف را ببینم سه دسته را به سه نفر می‌فروشد. یکی از آن‌ها مرد نه چندان جوان است که اصرار دارد آن خرس‌های سفید و سبز را با خود ببرد.
عشق که سن و سال نمی‌شناسد. این را فروشنده مغازه‌ دیگری می‌گوید  و توضیح می‌دهد. در میان کسانی که این روزها برای ولنتاین‌ هدیه می‌خرند همه جور قشری هستند از دختر پسرهای جوان تا مردها  و زن‌های میانسال.
یک گلفروشی هم هست که سال گذشته خرس‌های و تزییناتی مانند شکلات را داخل یک بادکنک بزرگ گذاشته بود و بسته به میزان تزیینات و بقیه مخلفات از ۱۵۰ تومان به بالا می‌فروخت. البته این بادکنک‌ها سفارشی بودند. امسال هم چند روز مانده به ولنتاین سفارش‌های زیادی گرفته است. او می‌گوید ما به این سفارش‌ها را هر موقع سال کسی سفارش دهد آماده می‌کنید. حالا هفته آخر بهمن تعداد سفارش‌ها بیشتر می‌شود دیگر شانس فروشنده‌هاست. بعد به سراغ یک جعبه ارکیده می‌رود که روی میز گذاشته است.
دختر جوان جعبه‌ای قرمز رنگ را انتخاب می‌کند و قفسی که یک خرس قرمز رنگ را حبس کرده داخلش می‌گذارد. فروشنده همین طور که دارد بسته را کادو می‌کند می‌پرسد:« همین کافی است؟» دختر می‌گوید:« همین هم باید ببینم چی می‌گیرم که این را بدهم یا نه؟» و بعد با دوستانش می‌خندند. مرد فروشنده جعبه را به دست او می‌دهد می‌گوید انشالله که یک کادوی خوب جایش می‌آید.
همین طور که به کادوی دست دختر نگاه می‌کنم چشمم به بخشنامه اماکن می‌افتد که از ممنوعیت ولنتاین گفته است و مغازه‌هایی که از هدیه‌های روز عشق خالی می‌شود و می‌دانم که دیگر کسی عشق را در پستوی خانه نهان نخواهد کرد.
+129
رأی دهید
-9

  • قدیمی ترین ها
  • جدیدترین ها
  • بهترین ها
  • بدترین ها
  • دیدگاه خوانندگان
    ۵۲
    waaaay - سالز بورگ، اتریش

    آخوند الدنگ خودشو جر داد که والنتین حرام و چنان است، ملت همیشه در صحنه به ...
    8
    118
    یکشنبه ۲۵ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۳:۱۵
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۳۴
    تفکر اسلامی - کپنهاک، دانمارک

    بایستی از ابتذال فرهنگ غربی به ولایت که منجر به تزلزل و انحراف اخلاقی در بین امت میشود بشدت جلوگیری کرد با امر به معروف و نهی از منکر.
    199
    153
    یکشنبه ۲۵ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۳:۱۸
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۴۵
    amirHassna - سیدنی، استرالیا

    فرهنگ عقب افتاده عربهای 1400 سال قبل اسمش تهاجم فرهنگی نیست اما خرس و گل میشه تهاجم فرهنگی. ملت برای سعادت خودتونم هم که شده در این انتصایات شرکت نکنید لااقل یه اعتراض بی دردسر به این رژیم بکنید. افسوس و صد افسوس که ایران به این روز افتاده.
    8
    142
    یکشنبه ۲۵ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۳:۲۸
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۳۴
    Shahin.Orel - تهران، ایران

    واقعا چرا ؟ مگر مولای متقیان با تدی خرسه و رز و بادکنک قرمزی بسته به دسته شمشیر مبارک بد دیدار بانوی دو عالم خانم فاطمه زهرا میرفت ؟ رنگ قرمز ایشون , خون کفار بود نه این سوسول بازی ها ! به راستی به کجا میرویم ؟ به خودمون بیایم !
    188
    34
    یکشنبه ۲۵ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۳:۴۹
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۶۴
    zarduscht - فرانکفورت، آلمان

    [::تفکر اسلامی - کپنهاک، دانمارک::]. تهاجم فرهنگی‌ این است. که به ایرانی‌ می‌‌گوید برای شمردن بگوهید نفر . خودشان نفر را فقط برای شتر استفاده می‌‌کنند. و به ریش تو و رهبر تو می‌‌خندند. تهاجم فرهنگی‌ جهانی این که در قانون اساسی‌ می‌‌گوید. دختر ۸ سال می‌‌شود صیغه کرد و زن را با حسب قیمت شتر حساب می‌‌کند. تهاجم فرهنگی‌ این است که آخد خر می‌‌گوید. عراق .سوریه لبنان ناموس اسلام است. ولی‌ این نموسان اسلام .خود را همه چیز می‌‌دانند بجز ناموس اسلام. تهاجم فرهنگی‌ این است. که هنوز چوب ۲ تا پسر عمو را می‌‌خوریم که ۱۵۰۰ سال پیش جنگ قدرت داشتند . خود عربها نمی‌‌دانند حسن کیست حسین کیست و ما شدهین کاسه از ا‌ش داغتر . تهاجم فرهنگی ینی این که دنبال کتابی‌ افتادهی که سوره گاو دارد "سورگ بقره ". و دنبال رسولی که زنباره بود و هر وقت کم می‌‌آورد با یک سوره هوس خود را ارضا می‌‌کردا . مملکتی اخه خود بابک .کاوه رستم دارد .باید از شرم خود را زیر پتو پنهان کند. وگر از تهاجم فرهنگی سخن گوید
    6
    28
    یکشنبه ۲۵ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۵:۲۷
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۷۹
    ایوان مدائن - فرانکفورت، آلمان

    [::تفکر اسلامی - کپنهاک، دانمارک::]. ۱۴۰۰ سال عرب‌ها غارت کردند کشتند فساد و دزدی و تباهی را برای ما آوردند چند سال هم فرهنگ غربی را تجربه کنید تا از این منجلاب بیرون بیایید
    6
    30
    یکشنبه ۲۵ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۶:۵۷
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۴۴
    smart292 - ونکوور، کانادا
    بانوی تو گور به گور شده و رفته ،خیلی ناراحتی برو سوریه تا بانوی عربت را زودتر ببینی ، و امیدوارم که همانجا هم دفن بشی‌ ، سوسول بازی یعنی‌ اینکه ، مجتبی خامنه‌ای برای ۳ روز ماندن در لندن ۵ میلیون دلار خرج کرده است.سوسول یعنی‌ خامنه‌ای در لندن دارد اتوبان میسازد ، نه‌ مردم بدبخت ایران که خوشی ندارد حالا میخواهند به واقعیت برسند که بیشتر دنیا به آن اعتقاد دارد یعنی‌ این روز باعث مستحکم شدن روابط خانوادگی میشود یعنی‌ اگر در این روز تو برای زنت یک شاخه گًل یا یک شکلات بخری یعنی‌ سپاسگزاری از زنت کردی ،مگر اینکه تو هم مانند .... به برده روشی و حرمسرا معتقد باشی‌ ،سوسول بسیجی
    2
    19
    یکشنبه ۲۵ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۷:۴۶
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۴۴
    smart292 - ونکوور، کانادا
    [::Shahin.Orel - تهران، ایران::]. بانوی تو گور به گور شده و رفته ،خیلی ناراحتی برو سوریه تا بانوی عربت را زودتر ببینی ، و امیدوارم که همانجا هم دفن بشی‌ ، سوسول بازی یعنی‌ اینکه ، مجتبی خامنه‌ای برای ۳ روز ماندن در لندن ۵ میلیون دلار خرج کرده است.سوسول یعنی‌ خامنه‌ای در لندن دارد اتوبان میسازد ، نه‌ مردم بدبخت ایران که خوشی ندارد حالا میخواهند به واقعیت برسند که بیشتر دنیا به آن اعتقاد دارد یعنی‌ این روز باعث مستحکم شدن روابط خانوادگی میشود یعنی‌ اگر در این روز تو برای زنت یک شاخه گًل یا یک شکلات بخری یعنی‌ سپاسگزاری از زنت کردی ،مگر اینکه تو هم مانند .... به برده روشی و حرمسرا معتقد باشی‌ ،سوسول بسیجی
    3
    11
    یکشنبه ۲۵ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۷:۴۷
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۴۴
    Dara20 - تهران، ایران
    [::تفکر اسلامی - کپنهاک، دانمارک::]. تفکر بیمارت بدرد خودت و امثال تو می‌‌خوره مزدور 2 زاری، لابد تو شوهر فاطی فدای عاقا از اودسنه دانمارک هستی‌. شماها مایه ننگ ایران و بشریتید و مزدورانی دون مرتبه و فودفروخته. همگی شما غرق در فساد و کثافتکاری‌های دینی مذهبی هستید و کور دلانه زندگی‌ مردم را سیاه می‌کنید. دیگر جهان جایی‌ برای حماقت و بی‌ شرمی شماها ندارد.
    4
    16
    یکشنبه ۲۵ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۸:۰۶
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۴۶
    abia7532 - تهران، ایران
    در ادامه:سمبلی میشود برای عشق . اما متاسفانه و با کمال تعجب، ایرانیان ِ امروز، با بیش از چهارهزارو پانصد سال تمدن، برگزاری جشنها و مناسبتهای بیگانه را نشانه ی تمدن و فخر می دانند! همه اسم "ولنتاین" را شنیده اند و مراسم آن را مانند سایر بیگانگان بجا می آورند، ولی تا به حال اسم "سپندارمذگان" به گوششان هم نخورده است . "سپندارمذگان" چیست؟ . در ایران باستان، نه چون رومیان از سه قرن پس از میلاد، که از بیست قرن پیش از میلاد، یعنی حدودا دوهزار سال پیش از تولد ولنتاین، میان آریائیان روزی موسوم به روز عشق (سپندارمذگان یا اسفندارمذگان) بوده است. این روز در تقویم زرتشتی مصادف است با پنجم اسفند ماه و در تقویم جدید ایرانی، که شش ماه اول سال سی و یک روز حساب میشود، شش روز به جلو آمده و دقیقا مصادف میشود با ۲۹ بهمن، یعنی چهار روز پس از روز ولنتاین فرنگی. زرتشیان جشن سپندارمذ (سپندارمذگان روز زن و روز زمین) را هرساله در پنجم اسفند ماه برگزار میکنند. سالها دل طلب جام جم از ما میکرد/وانچه خود داشت ز بیگانه تمنا میکرد..
    2
    18
    یکشنبه ۲۵ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۹:۰۳
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۶۴
    hamid swed - مالمو، سوئد
    [::Shahin.Orel - تهران، ایران::]. بابا ور ور نکن تو هم با اون مولای متقیانتون, .... تو قرن بیست و یکم این شر و ورهارو میگی ا!!!!!
    6
    15
    یکشنبه ۲۵ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۹:۲۱
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۳۸
    پا بر جا - استکهلم، سوئد
    من یه سوال داشتم. سؤالم اینکه کاربر به نام تفکر .... همون فداى آقا نیست ؟. ممنون میشم جوابم رو بدید
    3
    14
    یکشنبه ۲۵ بهمن ۱۳۹۴ - ۲۱:۲۶
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۳۴
    تفکر اسلامی - کپنهاک، دانمارک
    [::پا بر جا - استکهلم، سوئد::]. جواب؛ جواب سوآلت رو اینجا نوشم «کشته شدن اعضای گروه موسیقی بریتانیایی در سوئد»
    2
    1
    یکشنبه ۲۵ بهمن ۱۳۹۴ - ۲۲:۴۳
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۵۴
    hamid411 - لس آنجلس، ایالات متحده امریکا
    [::hamid swed - مالمو، سوئد::]. قربان چرا نگرفتی متلک ایشون رو؟. کلا متلک انداختن به بانوی دو عالم و اینا!
    2
    4
    دوشنبه ۲۶ بهمن ۱۳۹۴ - ۰۰:۳۸
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۶۳
    پهلوون مفرد - كلن، آلمان
    [::smart292 - ونکوور، کانادا::]. [::hamid swed - مالمو، سوئد::]. با پوزش از مشارکت ناخوانده در تبادل نظر شما با کاربر مَد نظر، بطوریکه استاد hamid411 - لس آنجلس، ایالات متحده امریکا هم اشاره داشتند؛ غرض از قیاس آن هم‌میهن فرهیخته در تشابه با تازی‌های نامبرده کاملا کنایه‌آمیز بوده و با مراجعه به آرشیو سایت از طریق کادر جستجو، با مرور کامنت‌های این کاربر گرامی مخالفت صریح ایشان به ظلمت گستری ۱۴۰۰ساله بر بام میهن با یورش نظام خون و جنون به کشور محرز و بطور قطع مانع از شتاب در چرخه قضاوت عجولانه در خصوص ایشان خواهد شد، پاینده و برقرار باشید...
    2
    5
    دوشنبه ۲۶ بهمن ۱۳۹۴ - ۰۵:۲۷
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۳۹
    simairani - کاشان، ایران
    بابا شاهین از خودمونِ این حرفها چیه نوشتین؟
    2
    1
    دوشنبه ۲۶ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۳:۳۰
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۳۴
    غریبه_021 - تهران، ایران
    [::hamid swed - مالمو، سوئد::]. [::smart292 - ونکوور، کانادا::]. فکر کنم کاربر جدید سایت هستید اشتباه متوجه شدید این اقای Shahin.Orel - تهران، ایران از. کوچکترین گرایش مذهبی نداره لا اقل تا اونجایی که من تو این شش ماهیکه عضو سایت بودم از کامنت هاشون فهمیدم فکر کنم نظرش بیشتر جنبه تمسخر داشته ;)
    1
    2
    دوشنبه ۲۶ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۷:۳۶
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    نظر شما چیست؟
    جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.