سوغات فرنگ(۲۳): پیام جالب "فلاشر" زدن در لهستان

صمدعلی لکی زاده
در یکی از خیابان های مرکزی ورشو ،پایتخت لهستان، در حال رانندگی بودم. نرسیده به چهار راهی که تقریبا صد متر جلوتر بود خودرویی که در لاین سمت راست من در حال حرکت بود با زدن راهنمای چپ علامت می داد که میخواهد خط عوض کرده و به خطی که من در آن حرکت می کردم بیاید تا نزدیک چهار راه احتمالا به چپ بپیچد.
 
من سرعتم را کم کردم تا او بتواند وارد خطی شود که من در آن بودم و او هم همین کار را کرد و آمد جلوی خودرو من قرار گرفت و بلافاصله فلاشرش را روشن کرد. من ابتدا سرعتم را کم کردم و فکر کردم مشکلی برایش پیش آمده که فلاشر روشن کرده است اما بعد از یکی دو بار زدن فلاشر، فلاشر خاموش شد و او به صورت عادی به رانندگی ادامه داد.
 
من معنی این کار او را نفهمیدم تا اینکه در رزوهای دیگر چندین مرتبه دیگر شاهد صحنه های مشابهی برای خودروی خودم یا خودروهایی که در جوار من رانندگی می کردند شدم.

وقتی از راننده محلی سفارت علت این کار را پرسیدم متوجه شدم فرهنگ زیبایی در لهستان وجود دارد و آن اینکه وقتی رانندگان به همدیگر راه می دهند یا مسیر را تعارف یا حق اولویت ها را تعارف می کنند راننده مقابل به نشانه تشکر و قدردانی فلاشر می زند و رانندگان مهربان و مودب را با این کار به ادامه کارشان تشویق می کند.
 
بخاطر بیش از سه سال رانندگی در لهستان اکنون این کار برای من عادت شده است و در ایران هم همین کار را می کنم. با این تفاوت که در ایران تقریبا خیلی کم پیش آمده است که راننده ای از روی لطف یا مهربانی به من راه بدهد و من ناچارا مجبور شده ام خودم و با فشار و... - همان کاری که همه رانندگان میکنند - راه بگیرم ولی باز هم به نشانه احترام و قدردانی یا حتی به نشانه عذرخواهی از راننده و خودرویی که به زحمت از او راه گرفته ام فلاشر می زنم. امیدوارم این فرهنگ خوب در  ایران ما که رانندگی در آن وضع بسیار نامناسبی دارد هم همه گیر شود.
منبع : عصر ایران
لینکهای مرتبط :
+10
رأی دهید
-12

  • قدیمی ترین ها
  • جدیدترین ها
  • بهترین ها
  • بدترین ها
  • دیدگاه خوانندگان
    ۵۷
    سلام لبخند - تهران، ایران
    بعله . وقتی طرف مقابل فلاشر را به نشانه تشکر زد . شما هم باید یه نور بالای کوچک بزنید به نشانه ی اینکه پیام را دریافت کردید یا بقول خودمون : خواهش میکنم . یوکی جان خاطرات لذت بخش و زیبای !! این استاد نویسنده و دنیا دیده کی تموم میشه ؟ فقط یکی دو بار این خاطرات را خوانده ام . ..کلا خارج از کلاس سایت یوکی هست .
    5
    12
    ‌پنجشنبه ۲۴ اردیبهشت ۱۳۹۴ - ۱۰:۰۶
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۷۴
    طیاره ساز - سیاتل ، ایالات متحده امریکا
    . این گزارش ها خیلی خیلی بسیار بسیار آموزنده، فرا گیر و مجتمع الهمه چیزای خوب هستن جناب سفیر سابق، میشه ...
    3
    5
    ‌پنجشنبه ۲۴ اردیبهشت ۱۳۹۴ - ۱۰:۱۱
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    نظر شما چیست؟
    جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.