سوغات فرنگ(۲): صندوق و صندوقدار فروشگاه زنجیره ای اوشان

صمدعلی لکی زاده
پاییز سال 1373 در هفته اول ورود به پاریس در فروشگاه زنجیره ای   Auchane(شبیه فروشگاه های شهروند خودمان) در مرکز خرید بزرگ و معروف چهار فصل ( quatre tepmps Les) در محله لا دفانس پاریس، پس از خرید رفتم سر صندوق. بیش از 40 صندوق داشت و بیشترشان شلوغ بودند، لذا صندوقی را که خلوت تر بود انتخاب کردم و در صف ایستادم.
همان طور که در صف بودم و اطراف را ورانداز میکردم احساس کردم اطرافیان به طور نا متعارفی به من نگاه می کنند. از آنجا که همواره آدم مرتبی بودم متعجب شدم و برای احتیاط سروپای خودم را ورانداز کردم و خوشبختانه عیب و ایراد محسوسی پیدا نکردم! در این مدت چند نفری هم پشت سر من به صف اضافه شده بودند ولی کمی کلافه به نظر می رسیدند.
چند دقیقه که گذشت خانم جوانی از آخر صف آمد و بدون اینکه خم به ابرو بیاورد راست و مستقیم جلوتر از من خودش را درصف جا زد! اول خواستم با تذکر کوچکی اورا متوجه اشتباهش بکنم ولی به رسم اینکه خانم ها مقدم هستند، خویشتنداری کردم و البته از این گذشت و ایثار کلی هم به خود بالیدم!
همان طور که به صندوق نزدیکتر می شدم توجهم به نوشته ها و تابلوهایی که بالای سر صندوقدار نصب بود جلب شد. نوشته ها شامل اطلاع رسانی های مختلفی بودند. از تبلیغ برخی کالاها تا تخفیف برخی دیگر و... تا اینکه جمله روی یکی از تابلوها توجهم را جلب و مرا برای لحظاتی میخکوب کرد. روی آن تابلو نوشته بود: " در این صندوق اولویت با کهنسالان و خانمهای باردار است."
من که تازه متوجه علت نگاههای تعجب آمیز اطرافیان شده بودم بلافاصله به خودم آمدم و با عبارت ببخشیدی توام با یک لبخند از آن صف بیرون زدم و دنبال صندوق دیگری گشتم.
همان نزدیکی ها دو سه تا صندوق دیگر دیدم که از بقیه خلوت تر بودند. تا خواستم خودم را به آنها برسانم دوباره شک کرده و از اشتباه قبلی درس گرفتم و اول رفتم تابلوهای بالای صندوق را خواندم و دیدم نوشته است : " صندوق سریع، ویژه مشتریانی که کمتر از 10 قلم خرید کرده اند! "
من که خریدم بیشتر از اینها بود لاجرم یکی از صندوقهای معمولی را انتخاب وبا رضایت کامل در صف آن ایستادم. همان طور که در صف بودم احساس کردم صف های صندوقهای سمت راست و چپ انگار سریع تر از صف صندوق ما حرکت می کند. فکر کردم شاید صندوقی که من در صف آن ایستاده ام خراب شده است و باید صبر کرد تا سرصندوقدار ناظر (سوپروایزر) بیاید و مشکل را حل کند اما دیدم صندوق دارد کار می کند و مشکلی نیست... وقتی بالاخره نوبت من شد و رسیدم جلو دیدم به گردن صندوقدار جوان یک نوشته آویزان است که روی آن نوشته است: " صندوقدار تازه کار و مبتدی( کار آموز) ، از صبر و حوصله مشتریان عزیز ممنونیم."
این سه نکته متوالی مرا یاد اصل قرآنی کرامت انسانی و همین طور نقل قول جمال الدین اسد آبادی انداخت که گفته بود در غرب مسلمان ندیدم ولی اسلام دیدم ...همچنین یاد سخنی از آقای قرائتی در درسهایی از قرآن که قدیمها پنج شنبه ها غروب از تلویزیون پخش می شد افتادم که می گفتند: مسلمانها! نکند غیر مسلمانها در عمل به قرآن و اسلام از شما پیشی بگیرند!
به درایت مدیر فروشگاه احسنت گفتم. رفاه حال همه مشتریان را در نظر گرفته و آنجا که نقصانی در ارائه خدمات وجود داشت، قبل از اینکه کسی علت کندی کار صندوق را بپرسد او پیشاپیش خود را مسئول دانسته و به عنوان وظیفه پاسخگویی، علت آن را توضیح داده است.
در این صورت مشتریانی که بیش از حد معمول وقت شان در صف صندوق تلف می شد، نه با عصبانیت و فشار روحی روانی و اعتراض، بلکه با رضایت و قدرشناسی صندوق را ترک می کردند و آن صندوقدار تازه کار نیز بدون هیچ اضطراب و فشار و یا احساس خجالت به آرامی کارش را انجام می داد و از همه مهم تر اینکه عامه مردم از طریق فرهنگ سازی تحمل و مدارا و صبر و حوصله را می آموختند و به آن عادت می کردند.
منبع : عصر ایران
لینکهای مرتبط :
+111
رأی دهید
-8

  • قدیمی ترین ها
  • جدیدترین ها
  • بهترین ها
  • بدترین ها
  • دیدگاه خوانندگان
    ۶۲
    baas - روتردام، هلند

    اسلام همان است که در ایران است شک نکنید ، البته داعش هم چیزی از مسلمان واقعی کم ندارد ، متن بالا همان انسانیت است که با اسلام منافات دا رد.
    14
    88
    دوشنبه ۲۵ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۵:۰۴
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۵۷
    سلام لبخند - تهران، ایران

    من معمولا وقتی به سفر و یا به جای جدیدی میرم . کمی بقیه را یواشکی زیر نظر میگیرم تا ابرو ریزی نکنم ولی متاسفانه بعضی ها اینطور نیستند . در یک سفر خارج از کشور به دیسکو رفته بودم . اگر دقت کرده باشید در بعضی دیسکوها . سکوهایی هستند کمی بلند . که دختران دیسکو بر روی انها میرقصند .. چشمتان روز بد نبینه . دو هموطن مرد ایرانی که گویا اولین بارشان بود دیسکو امده بودند . روی این سکوها رفتند و شروع کردن به رقصیدن . !!! ای کاش میرقصیدند . لوندی و غمیش هم میامدند ( دقت کرده اید بعضی از اقایون چه زنانه میرقصند؟؟؟ ). خلاصه بعد از چند دقیقه مسئولان دیسکو امدن و تذکر دادن و در میان خنده دیگران ...انها را به زور پایین کشیدن . اون دو تا هم یه دستی برای همه تکون میدادن . فکر میکردن غوغا کردن !!!
    5
    61
    دوشنبه ۲۵ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۵:۱۵
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۴۲
    paksan - ایران، ایران

    خوب اینم یک نکته که باید قبول کرد ایرانی هایی که می آیند و سختی میکشند و در خارج مستقر و زندگی میکنند بیشتر از بقیه ملت ایران می فهمند حداقل چیزهایی یاد می گیرند که می فهمند اسلام همش عربی بلغور کردن و ریا کردن و ریش و سیاه پوشیدن نیست. برای همین این ایرانی ها دیگه نمی تونند در کشور اسلامی ایران زندگی کنند و دوام نمی یارن از بس که کشور سقوط فرهنگی در مدیریت کلان فکری و شهری و اجتماعی و سیاسی کرده. وقتی رهبر یک کشور یک شبه از حجت السلام میشه ولایت فقیه بدون طی مراحل فهمی و شعوری و تمام ارکان اخلاق و دین رو در جهت منافع شخصیش بهم می ریزه وقتی مدیران یک کشور میشوند یک عده سپاهی کم سواد که با رانت و سهمیه لیسانس براشون صادر شده سلسله مراتب زندگی کشور به همون روش سقوط میکنه.
    12
    37
    دوشنبه ۲۵ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۵:۱۵
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۴۶
    اسرائیل وطنم - تل آویو، اسرائیل

    نمیدونم چرا اینقدر مسلمونا پررو هستن.هر کاری که تو اروپا خوبه میگن رفتار اسلامی،هر کاری که بد بود از نظر مسلمونا میگن اینا کافرن.کلا یک مشت ....تشکیل جامعه اسلامی رو دادن.
    17
    89
    دوشنبه ۲۵ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۵:۲۱
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۵۸
    علم الهدی - سئول، کره جنوبی

    فقط خواهش دارم کاری نکنید که اسلام در خطر بیفتدد..اینکه کارهای زیبا مربوط به اسلام عزیز است شک نکنید ..دهه فاطمیه بر تمامی عزادارن اهل بیت قبول عبادت باد..التماس دعا از تمامی شما ها.
    106
    11
    دوشنبه ۲۵ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۵:۵۰
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۵۳
    Faryade_Khamoosh - آخن، آلمان

    اگر منظور این نویسنده از مسلمانی یعنی‌ آدم خوب بودن است که باید به عرض ایشون برسونم که این‌ها هم دارای دین کتاب دار هستند ولی‌ انسانیت اینها بخاطر دین داریشان نیست، بلکه به همنوع خود و به جامعه‌ای که در آن‌ زندگی‌ میکنند اهمیت قائل هستند. شما مملکت داری این‌ها را ببینید، و با مملکت داری کشور‌های مثلا اسلامی مقایسه کنید. شما رفتار ملت‌های این ور را ببینید با یکدیگر آنوقت با خودتان در ایران مقایسه کنید. شما اگه قرار با زور دین آدم بشی‌، مطمئن باش که هیچ وقت آدم نمیشی‌. در ضمن این فروشگاه زنجیره‌‌ای اوشان در لوگزامبورگ هم هست که هر وقت به آنجا میرم، با کمال میل از این فروشگاه خرید می‌کنم :-)
    3
    36
    دوشنبه ۲۵ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۶:۲۹
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۳۴
    Shahin.Orel - تهران، ایران

    نمیدونم چقدر وقاحت میخواد که مدنیت غرب رو به توحش اسلام مربوط کرد ! البته اگر این مسلمان چشمش رو خوب باز میکرد , متوجه میشود که بیشتر کارکنان فروشگاه های آشان یا به قول ایشون او-شان ! کر و لال هستن و کافران به جای مسخره کردن یا عصبانیت به خوبی تحمل برخورد با این افراد رو دارن !
    6
    57
    دوشنبه ۲۵ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۶:۴۶
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۶۲
    kasra persia - لندن، انگلستان
    هیچ چیز شرط هیچ چیز نیست
    3
    3
    دوشنبه ۲۵ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۹:۱۱
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۶۴
    amir-amir - تورنتو، کانادا
    باید آن سطرى که نوشته: در غرب مسلمان ندیدم ولی اسلام دیدم باید به شکل ذیل تصحیح کرد٫. مسلمانان بایستى این مطلب را جزو تعالیم خود قرار دهند و از افکار خرافى و منحط تبلیغ شده توسط آخوند هاى منحرف و دغل باز که چه به صورت کتاب و یا شفاها ابراز شده دورى کنند تا پیش ملل دنیا صاحب احترام و نزد خداوند رستگار گردند.
    3
    7
    دوشنبه ۲۵ اسفند ۱۳۹۳ - ۲۰:۲۴
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۴۴
    rz10002 - سیاتل، ایالات متحده امریکا
    خدمتتون عرض شود یکی از صندوق دارهای فروشگاهی نزدیک ما یه خانم ایرانی هست. اول که شدیدا منکر ایرانی بودنه و هر وقت ما رو میبینه سعی میکنه مخفی بشه. چند وقت پیش رفتیم خرید، بعد از حساب کردن توی راه یادمون افتاد چیزی رو جا گذاشتیم. طبق رسم گفتیم شاید بگه خوب جا مونده بفرما. خیلی جالب فرمودند کاری نمیتونم بکنم. از ما اصرار که ٢ تا مسواک جا مونده و پولشو دادیم و این رسیدش از اون هم اصرار که دروغ میگید. خلاصه مدیر اون قسمت خیلی محترمانه بهش گفت مگه توی این موارد حق با مشتری نیست؟ اون هم گفت مطمئن هست که ما جایی انداختیم. یادم افتاد اسلام میگه اصل بر پاکیه مگر خلافش ثابت شه. خیلی دلم به حال خودمون سوخت.
    3
    12
    دوشنبه ۲۵ اسفند ۱۳۹۳ - ۲۱:۲۳
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۴۴
    Ariobarzan PARS - بیرمنگام، انگلستان
    آخه چقد این پایه گذاریای اسلام پررو و مکار بودن، هرکار خوبی که هرکس درهرجای دنیا میکنه اسلامه؟ دقیقا فقط از یک مکتب پر از وحشیگری و ضدیت با انسانیت بر میاد همچین ادعایی کنه.
    2
    18
    دوشنبه ۲۵ اسفند ۱۳۹۳ - ۲۲:۲۷
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۳۱
    ozma - بروکسل، بلژیک
    [::Shahin.Orel - تهران، ایران::]. همون اوشان هستش پسر خوب شما این آشان رو از کجا در اوردی خخخخخخخ
    12
    8
    دوشنبه ۲۵ اسفند ۱۳۹۳ - ۲۲:۲۸
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۴۵
    Berdia-Iran - قم، ایران
    ما بلاخره نفهمیدیم این اسلام واقعی کجاست مه بعضیا میکند،داعش که مسلمون نیست،بگو حرام تو نیجریه،همچنین،طالبان تو افغانستان اونها هم مسلمون نیستند،القاعدة انها هم نیستند،،دزدان الشباب در سومالی هم مسلمون نیستند،،،بلاخره ما نفهمیدم اسلام واقعی در کجاست؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
    1
    12
    ‌سه شنبه ۲۶ اسفند ۱۳۹۳ - ۰۰:۰۶
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۵۶
    اردشیر یکم - خوزستان، ایران
    تا وقتی نامی از اسلام و قران نیامده بود..مقاله جالبی بنظر میرسید
    3
    13
    ‌سه شنبه ۲۶ اسفند ۱۳۹۳ - ۰۶:۲۷
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۳۴
    masaf - برلین، آلمان
    خاک بر سر اونایی که از اسلام توهم عذاب دارند بد بختا اسلام دین رعفت و مهربانی واحترام است خودتون و ګول نزنید
    22
    4
    ‌سه شنبه ۲۶ اسفند ۱۳۹۳ - ۰۶:۳۱
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۴۵
    پرووفل فل مشکات - سئول، کره جنوبی
    هیچ ربطی به اسلام و دین نداره ٬انسانیت رو دینها بگروگان گرفتن و جوری وانمود میکنند که تمام کارهای درست و انسانی از دل دینها بیرون آمده٬ بخصوص دین اسلام٬ دینها خودشون رو با برچسب نیکو کاری و محبت قابل قبول جلوه میدن. والا انسانیت افراد و جوامع وقتی از ادیان و خرافه دور میشه جلوه واقعی خودش رو نشون میده
    1
    13
    ‌سه شنبه ۲۶ اسفند ۱۳۹۳ - ۰۸:۲۰
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۶۴
    hobol - لندن، انگلستان
    خانه از پای بست ویران است . خواجه .......برو جلو !
    1
    2
    دوشنبه ۳ فروردین ۱۳۹۴ - ۰۰:۲۹
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    نظر شما چیست؟
    جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.