نیمی از دختران ایرانی تجربه آزار جنسی دارند؛ هیچ بانک اطلاعاتی از آزاردهندگان وجود ندارد

یک عضو “انجمن حمایت از حقوق کودکان” در ایران می‌گوید، ۳۲ درصد دختران راهنمایی و دبیرستان، کودک‌آزاری جنسی، و نیمی از جمعیت دختران نیز آزار جنسی را تجربه کرده‌اند.

جاوید سبحانی  روز شنبه (۱۱ مرداد-۲ آگست) به خبرگزاری “ایسنا” گفت که بیشتر آزار‌های جنسی دختران ایرانی در مکان‌هایی مانند “پل هوایی”، “اتوبوس” و به طور کلی در “فضاهای بی‌دفاع شهری” و اغلب توسط یک “مرد غریبه” صورت گرفته است.

وی شرایط کنونی “سازمان بهزسیتی” را “بدون پتانسیل علمی” توصیف کرد و با ابراز “نگرانی” از واگذار شدن مسائل مربوط به کودک‌آزاری به این سازمان افزود: «بهزیستی حتی در عرصه‌های دیگر مانند معلولین ذهنی و بحث آسیب‌های اجتماعی دیگر نیز عملکرد خوبی نداشته است.»

آقای سبحانی با انتقاد از راه‌اندازی مجدد “ستاد فرماندهی کودکان کار و خیابان” توسط دولت، گفت که این ستاد «قبل از جمع‌آوری اطلاعات و بدون آگاهی از کودک‌آزاری و تعداد کودک کار، شروع به سیاست‌گذاری و برنامه‌ریزی کلان کرده‌ است».

شیوا دولت‌آبادی، رییس “انجمن حمایت از حقوق کودکان” نیز با تاکید بر اینکه طبق آمار‌ها «بیشترین موارد کودک‌آزاری در خانواده‌ها رخ می‌دهد»، گفت: «مشکل خانواده‌ها این است که فشار کودکی خود را فراموش می‌کنند و آن را مجدد برای کودکان خود تکرار می‌کنند.»

لیلا ارشد، عضو هیات مدیره‌ی این انجمن هم با تاکید بر ضررت وضع قوانینی در حمایت از کودکان گفت که این قوانین می‌تواند شرایط کودکان کشور را «به پیمان‌نامه جهانی حقوق کودک که در سال ۱۳۷۲ به امضا رسید، نزدیک کند».

وی با انتقاد از فقدان “بانک اطلاعات” برای ثبت و ضبط موارد کودک‌آزاری در کشور افزود که «حتی هیچ بانک اطلاعاتی درباره کسانی که آزار جنسی رسانده‌اند نیز وجود ندارد».

اظهارات این فعالان حقوق کودکان در حالی است که در بهمن ماه سال گذشته محمد نفریه، “معاون اجتماعی سازمان بهزیستی کشور” از کودک‌آزاری به عنوان یکی از اصلی‌ترین آسیب‌های اجتماعی در ایران نام برده و با اشاره به سازماندهی بیش از هشت هزار کودک خیابانی ظرف ۱۸ ماه، گفته بود که ۷۰ تا ۸۰ درصد از این کودکان “اتباع بیگانه” و کسانی هستند که با وجود داشتن پدر و مادر، «از آن‌ها سوء‌استفاده می‌شود».

روز هفتم دی‌ماه گذشته نیز حسن علم‌الهدایی، “روان‌شناس” و “استاد دانشگاه فردوسی مشهد”، با استناد به گزارش «برخی نهادهای حکومتی»، به وب‌سایت “جام‌جم‌آنلاین” گفته بود که در ایران، به طور متوسط «۷۰ درصد کودک‌آزاری‌ها در خانواده‌ها اتفاق می‌افتد» و در ۶۶ درصد موارد، “مردان” عامل کودک‌آزاری هستند.

وی هم‌چنین اضافه کرده بود که کودکان ۴ تا ۱۴ ساله بیشترین قربانیان کودک‌آزاری هستند و ۲۵ درصد کودک‌آزاری‌ها نیز در “خانواده‌های طلاق” اتفاق می‌افتد.

+30
رأی دهید
-3

greentree - تهران - ایران
بیشتر آزار جنسی‌ اینها از طرف پایگاه بسیج ، لات‌های جنوب شهر تهران و اوباش‌های مذهبی‌ هست ،،،. اگه ایران هم مثل خیلی‌ کشور‌ها آزاد بود خیلی‌ این مقدار پایین بود
دوشنبه 13 مرداد 1393 - 23:39
خانه کجاست - لندن - انگلیس
greentree - تهران - ایران دوست عزیز لطف کن از اسم (جنوب شهر)تهران اینگونه استفاده نکن.جنوب شهر تهران بچه ها و جوان های داشت که تو زمان جنگ ایران عراق جانشونشون رو کف دست گرفتن رفتند جنگیدن به عشق وطن ناموس .خیلی با غیرت بودند با عزت لوتی، نگاه به این 4 تا سوسول تازه به دوران رسیده ها نکن اینها که الان شما تو جنوب شهر میبینی متولد روستا ده کورها هستند که مهاجرت به تهران کردن الان هم اسم خودشون رو گذاشتند تهرانی...!25 سال پیش که من ایران بودم اون وقت باید میام دی میدی جنوب شهری چه آدم های خوب و با عزت شرف بودند.در کل بالای شهر تهران هم که دیدیم تو سفر چند ماه پیش به ایران ، اکثر آدم هاش ماچ کردنی بودند ما که اونجا مرد ندیدیم اکثریت هومو بودند.شما هم معلوم متولد شهرستان هستید که اینگونه بدون هیچ اطلاعی در مورد جنوب شهر احضار نظر میکنی.بالای شهر تهران هم اکثریت جواد اوقدی که طرف ادا اوسول با کلاس ها رو در میاره ولی خبره نداره دست بالا دست زیاد تو کلاس...
‌سه شنبه 14 مرداد 1393 - 00:09
گشتاسپ - شیراز - ایران
خانه کجاست - لندن - انگلیس. آقای عزیز بت بر نخوره.الا از حرف شما روستازادگان هم باید بشون بر بخوره.جمهوری اسلامی ننگین گند زده به اخلاقیات همین و بس
‌سه شنبه 14 مرداد 1393 - 02:57
sarap - ونکوور - کانادا
نیمی؟ حاضرم قسم بخورم زنی در ایران نیست که تا حالا آزار جنسی نشده باشه. کافیه صادقانه ازشون سوال کنید. در ضمن خیلی از زنها بروز نمیدن و برای اینکه مردشون یا برادر و پدر و . ناراحت نشه به مردها نمیگن ولی وضع خرابتر از اینهاست.
‌سه شنبه 14 مرداد 1393 - 06:34
jalal50 - بیرمینگهام - انگلستان
در همین انگلیس هم دست کمی از ایران نداره. تازه انگلیس ناسلامتی در اروپا هست و بهش میگن کشور آزاد غربی ...زرشک ! حقوق بشر بخوره تو سرشون .
‌سه شنبه 14 مرداد 1393 - 09:40
andisheh mehr - لندن - انگلیس
در کشورهایی که فقر و کمبود جنسی‌ وجود دارد این مشکلات بیشتر دیده میشود.محدودیت ،محرومیت ،تفکیک جنسی‌ و فشارهای اقتصادی در این معضل دخیل هستند.در کشورهای پیشرفته مثل انگلیس که اختلاف طبقاتی وجود ندارد این مسائل کمتر است.برای مثال اگر دختر ۱۸ ساله‌ای در خانواده انگلیسی‌ با پسری هم سنّ و سال خود رابطه داشته باشد چیزی که برای این خانواده شاید اهمیت زیادی نداشته باشد این است که پدر پسر چه شغلی‌ دارد ،خود آقا پسر چه شغلی‌ دارد ،چقدر پول پس‌انداز دارد و....که متأسفانه در ایران برای مردم به دلیل اقتصاد نابسامان کشور اهمیت زیادی پیدا کرده است.و این خانواده انگلیسی‌ به جوان بودن این دو نفر احترام و ارزس قائل هستند نه مال و منال آنها !!. از اینرو مشکلات اقتصادی معیشتی ایران از یک طرف و محدودیت‌های اجتمایی‌ و تفکیک جنسی‌ از سوی دیگر به این مشکل دامن زده است.شستشوی مغزی و القأی ایدئولوژی به ظاهر مذهبی‌ از طریق صدا و سیما و .. نیز از طرفی‌ کوچکترین ارتباط بین پسر و دختر را در ایران به شکل اذیت و آزار جنسی‌ تعبیر می‌‌نماید.
‌چهارشنبه 15 مرداد 1393 - 16:17
kurd_irani - کرمانشاه - ایران
همش کذبه تو ایران از این چیزا نداریم
‌چهارشنبه 15 مرداد 1393 - 22:16
نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.