خدا فرضیه ای آزمودنی است

«ویکتور جان استنجر» (Victor J. Stenger) 

«ویکتور جان استنجر» (Victor J. Stenger) استاد فیزیک در دانشگاه های آمریکا، در مقاله ای که اخیرا در نشریه « نیو ساینس» (New Science)، به نام «خدا فرضیه ای آزمودنی است»،  منتشر کرده، استدلال می کند که وجود یا عدم وجود خدا به عنوان آفریدگار مطلق، سئوالی است که علم می تواند به آن پاسخ دهد.

این داشنمند فیزیک که به خدا باور ندارد، در سال های اخیر مقالات و مباحث فراوانی را در انتقاد از باورهای دینی مطرح کرده است. تاکنون ده کتاب اساسا در رشته های فیزیک به قلم وی منتشر شده و کتاب جدید او به نام « خدا و حماقت ایمان، ناهمخوانی علم و مذهب » هفته های آینده منتشر خواهد شد.

خلاصه ای از مقاله « ویکتور جان استنجر» در نشریه « نیو ساینس » به شرح زیر است.
صف بندی اصلی بین دانشمندان ، چه خداباوران و چه خداناباوران این است که به گفته « استفن جی گولد» علوم و مذهب دو عرصه کاملا جداگانه هستند. در سال ۱۹۹۸ آکادمی ملی علوم آمریکا در بیانیه ای تاکید کرد « علوم در مورد ماورالطبیعه حرفی برای گفتن ندارد. وجود یا عدم وجود خدا ، پرسشی است که علوم در مورد آن بی طرف است.»
اما بر اساس نظرسنجی که در همان سال انجام شد، ۹۳ درصد ازاعضای این آکادمی به خدا اعتقاد ندارند.

در شرایطی که اکثریت قریب به اتفاق مردم آمریکا به خدا باور دارند این سئوال مطرح می شود که اگر دلیل عدم اعتقاد جامعه علمی آمریکا به وجود خدا علم آنها نیست، چه چیز دیگری است؟

 اکثریت دانشمندان و اعضای جامعه علمی آمریکا به خدا اعتقاد ندارند ولی غالب آنها حاضر نیستند باورهای مذهبی دیگران را به چالش بکشند. من به عنوان یک خداناباور حاضر هستم اعتقادات مذهبی را به چالش بکشم. خدایانی که میلیاردها نفر از مردم جهان آنان را می پرستند یا واقعا وجود دارند و یا وجود ندارند. اگر آنها وجود دارند باید نشانه های قابل اثباتی داشته باشند. بنابراین وجود این خدایان یک پرسش مشروع برای علوم است که اهمیت فراوانی برای بشریت دارد.

بسیاری از خصوصیاتی که در ادیان یکتاپرست مثل یهودیت، مسیحیت و اسلام برای خدای آنها عنوان می شود، از جمله نقش محوری خدا در خلق عالم هستی، پیامدهایی دارد که قاعدتا باید توسط روشهای علمی قابل سنجش و قابل بررسی باشند. به همین خاطر شواهد دال بر وجود این خالق مطلق را باید بتوان از طریق علوم ثابت کرد.

اگر آزمایش های تجربی و علمی دقیق و حساب شده به نتایجی برسد که با پدیده های طبیعی قابل توضیح نباشند در آن صورت علوم باید احتمال وجود عالمی ورای جهان مادی و طبیعی را بپذیرد.

همانطور که علوم می تواند آزمایش های تجربی را برای سنجش وجود خدا انجام دهد همین روش را می تواند در رد وجود خدا در جهان پیرامون ما به کار ببندد. اما یک نکته باید روشن باشد و آن این است که ما باید در جستجوی اثبات وجود یا عدم وجود خدایی باشیم که نه تنها خالق عالم هستی است بلکه گرداننده آن و در حیات آن دخیل است.هیچکس خدایی را نمی پرستد که به گفته برخی، عالم هستی را خلق کرده و آن را به حال خود رها کرده باشد.

اگر خدا خالق هوشمند، طراح و بانی حیات در کره زمین است باید نشانه هایی از این توانایی خارق العاده را در پدیده های زنده ببینیم. در صورتی که علوم طبیعی و تجربی به مرور رازهای بیشتری از حیات موجودات زنده را کشف کرده و اثبات کرده اند که حیات روی کره زمین محصول روندی است که گزینش و تکامل طبیعی به وجود آورده است.

اکثر ادیان ادعا می کنند که انسان دارای توانایی های غیرمادی و روحی است که فعالیت ذهنی ما را کنترل می کند. اگرچنین بود قاعدتا بشر باید می توانست پدیده ها و شرایطی را درک کند که با فعالیت های شیمیایی در مغز ما هیچ ارتبط ندارند. اما چنین نیست.

اگر خدا منبع اخلاقیات است ما می بایست یک خواستگاه ماوراءالطبیعه را برای رفتار انسان پیدا می کردیم. ولی چنین نیست. رفتار دین باوران با سایر افراد تفاوت چندانی ندارد و حتی گاه بدتراست.  برخلاف ادعای ادیان یکتاپرست، منبع اصلی شکل دادن به سنت ها و رفتارهای انسانی نه تعالیم ادیان بلکه کنش ها و تجارب اجتماعی بوده اند.

اگر فرض بر این است که خدا جواب عبادت دین باوران را می دهد قاعدتا در طی قرن ها و با وجود میلیاردها خداپرست و عبادت های روزانه آنها ما می بایست اثری از معجزه های الهی را مشاهده می کردیم. اگرخداواند آنطور که ادعا می شود، در برخی موارد حقایق را از طریق تماس با برخی از افراد برای انسان برملا می کند قاعدتا تا به امروز باید شواهد قابل تشخیص و مستدلی ارائه می شد که این تماس و انتقال حقایق صرفا زایده ذهن این افراد نبوده وعلائم خارجی نیز دارند.

علوم فیزیک و فضا شناسی ثابت کرده است که عالم فضا برخلاف ادعای خداباوران نظم یکسان و دقیقی ندارد. آنچه که در شکل کهکشان ها و ستاره ها و سیاره ها می بینیم محصول تاثیر گذاری مواد و قوانین فیزیک است که پیدایش آن کاملا اتفاقی است و روند پدیداری ، حیات و میرایی آن به شکل مستمری در حال دگرگونی است.

اگر بشر مخلوق ارشد خدا بود قاعدتا عالم فضا می بایست متناسب با زندگی این موجود طراحی و خلق می شد. ولی چنین نیست. فضا تابع نیازهای بشر نیست بلکه این بشر است که تابع قوانین و نیروی فضایی است . با بررسی تمام این جنبه ها که برشمرده شد می توان به این نتیجه رسید که بشر و عالم فضا و هستی به صورتی موجودیت دارد که هیچ نیروی ویژه ای در خلق و طراحی آن دخالت نداشته است.

در پایان باید نکته ای را هم در مورد تزویر باورهای دینی یادآور شوم. در شرایطی که باورهای دینی بر واقعیت های تجربی برتری داشته و حاکم باشند، جادو و جمبل تمام عرصه های حیات را در برمی گیرند. این قالب هایی برای تفکر انسان می تراشد که به جای توجه به شواهد، برمبنای اعتقاد و شور و هیجان ناشی از آن عمل می کند. به همین خاطر است که امروزه شاهد هستیم در آمریکا مسیحیان می کوشند جامعه ما را به سمت یک نظام دینی و به رهبری حزب جمهوری خواه سوق دهند.

باورهای کورکورانه روش اداره جهان نیست.

+161
رأی دهید
-156

سهیل ایرانی - اصفهان - ایران
ایمان داشتن یا نداشتن، مسئله اینست.
جمعه 11 فروردين 1391 - 09:12
Benika - برن - سوئیس
خدا ساخته ذهن بشر بخاطر ترسها و ناشناخته‌های بوده که انسانهای اولیه با اون رو به رو میشدن،یا باید به کتب مذهبی‌ و آفرینش به سبک آدم و هوا اعتقاد داشته باشی‌ یا باید علم گرا باشی‌، مهم این هست که هر کسی‌ هستی‌ با هر عقیده‌ای سرت به کار خودت باشه و نظرت رو به دیگران تحمیل نکنی‌ و از عقایدت سؤ استفاده نکنی‌ و کسی‌ رو به بند و زنجر نکشی، من خودم ترجیح میدم از نسل میمونهای تکامل یافته باشم تا از نسل فرشته‌های سقوط کرده از آسمان:)
جمعه 11 فروردين 1391 - 09:03
falakolaflak21 - لندن - انگلستان
بی راه هم نمیگه نمی دونم خیلی چیزها منطقی به نظر نمیاد مثلا در آفریقا اینهمه آدم از گرسنگی دارن میمیرن بعد جاهای دیگه از سر سیری نمی دونن چکار کنن.اگر خدای واحدی وجود داره پس این بی عدالتیها برای چیه؟ کتاب طرح بزرگ از استیفن هوکینگ در این مورد مفصلا توضیحات قانع کننده ای داده
جمعه 11 فروردين 1391 - 09:04
سهیل ایرانی - اصفهان - ایران
"اگر آزمایش های تجربی و علمی دقیق و حساب شده به نتایجی برسد که با پدیده های طبیعی قابل توضیح نباشند در آن صورت علوم باید احتمال وجود عالمی ورای جهان مادی و طبیعی را بپذیرد." مگه هر چیز غیر طبیعی مال خدا است و هر چیز طبیعی مال طبیعته. اگه چشم بصیرت داشته باشی خدا را در 2+2=4 هم میتونی ببینی.
جمعه 11 فروردين 1391 - 09:08
سهیل ایرانی - اصفهان - ایران
"رفتار دین باوران با سایر افراد تفاوت چندانی ندارد و حتی گاه بدتراست!؟" نیوتن و اینشتین دو وزنه علمی تاریخ علم هر دو خدا باور بوده اند.
جمعه 11 فروردين 1391 - 09:15
sara83 - كرترگ - بلژيك
الانه که چندتا مذهبی بیانو اظهار نظر کنن!!!لطفا قبل از نظر دادن یه کم بیشتر تحقیق کنین!!
جمعه 11 فروردين 1391 - 09:24
سهیل ایرانی - اصفهان - ایران
"در صورتی که علوم طبیعی و تجربی به مرور رازهای بیشتری از حیات موجودات زنده را کشف کرده و اثبات کرده اند که حیات روی کره زمین محصول روندی است که گزینش و تکامل طبیعی به وجود آورده است." خودش داره به رب بودن خدا اعتراف میکنه.(چه فرقی میکنه تدریجی باشه یا اتفاقی) مگه وقتی ما وارد دانشگاه شدیم همون لحظه اول دکتر یا مهندس میشیم. بعد از یک دوره تدریجی آموزشی توسط اساتید و تحمل سختی و مرارت، آموزش لازم را دریافت میکنیم. (که این خودش ربانیت خدا با واسطه استاد و دانشگاه)
جمعه 11 فروردين 1391 - 09:34
Atheism - شیراز - ایران
کاملا موافقم . به نظر من هم هیچ خدایی وجود نداره. تمام برهانهایی که برای اثبات وجود خدا ارائه شده کاملا بی اساس و پوچه و همه زیر سوال رفته ( در این باره کتاب پندار خدا اثر ریچارد داوکینز رو معرفی میکنم ).
جمعه 11 فروردين 1391 - 09:42
سهیل ایرانی - اصفهان - ایران
افرادی مثل ویکتور جان استنجر ها باید باشن تا دین‌باوران دروغین دستشون رو بشه و پی به اشتباهاتشون ببرن و روش فکر کردنشون را اصلاح کنن.
جمعه 11 فروردين 1391 - 09:48
سهیل ایرانی - اصفهان - ایران
خدا چیزی محسوس نیست حتی وجودی قابل درک و انتزاعی نیست. خدا فقط یک اعتقاده که بعد از تفکر در مورد اون به وجود میاد ما اسمش را میزاریم ایمان.
جمعه 11 فروردين 1391 - 09:36
greentree - تهران - ایران
ای کاش خدا اصلا اوباش‌های اسلامی را خلق نمیکرد ،وجود اینها یعنی‌ نابودی مطلق کرهٔ زمین و علم
جمعه 11 فروردين 1391 - 10:07
zagros56 - آتن - يونان
خدا بهت عقل بده بدبخت.....
جمعه 11 فروردين 1391 - 10:08
سهیل ایرانی - اصفهان - ایران
"در شرایطی که باورهای دینی بر واقعیت های تجربی برتری داشته و حاکم باشند، جادو و جمبل تمام عرصه های حیات را در برمی گیرند. این قالب هایی برای تفکر انسان می تراشد که به جای توجه به شواهد، برمبنای اعتقاد و شور و هیجان ناشی از آن عمل می کند." در جوابش باید بگم یه گروهی گمراه یه تصور از خدا پیدا میکنند (در صورتی که خدا اصلا قابل تصور نیست) و خودشون را بجای خدا باوران نشان میدن در صورتی که این گروه اصلا خدا را نمی‌پرستند اینها دارن تصوراتشون را می‌پرستند.
جمعه 11 فروردين 1391 - 09:44
romano - تهران - ایران
باید دید باور علم از ماوراء الطبیعه چیست وقتی رونتگن اشعه ایکس را اتفاقی کشف کرد 20 سال قبل خود همو می‌توانست آنرا اشعه ماوراء الطبیعه بنامد همینطور در مورد امواج مغناطیسی و مخابرات 100 سال پیش ماوراء الطبیعه بود. در مورد حیات و میرایی مغز و فعل و انفعال الکترو شیمیایی آن از دید علم فیزیک هر پالس الکتریکی در فرآیند مغز نمیتواند نابود مطلق شود یا حتی موج ناشی از گفتار انسان نابود مطلق نمی‌شود شاید به حد صفر نزدیک شود اما از دید فیزیک بعنوان یک تواتر سراسر عالم را طی می‌کند و وجود خواهد داشت حالا ما نمی‌توانیم این موج را آشکار کنیم دلیل ضعف ابزار علمی ماست. ما در 100 سال گذشته نمی‌توانستیم هیچ فعل و انفعالی از مغز را آشکار سازی کنیم ولی اکنون به یاری همین پیشرفت و قدرت آشکار سازی سیگنالها آنها را بعنوان اسکن مغزی بازیافت می‌کنیم حتی آنها را 3 بعدی میکنیم. ادامه.. 1
جمعه 11 فروردين 1391 - 10:14
فامیله دور - تهران - ایران
دمش گرم، واقعا باهاش موافقم. دین باوری فقط کار ابلهان و جاهلان است. یکی از بزرگترین دانشمندان فیزیک، که بعضیها معتقدند از انیشتین هم با هوشتر و بزرگتر بوده، آقای پاءول دیراک، در حدود 40-50 سال پیش میفرمایند که " دین و خدا زاده ی ذهن انسانهای ضعیف است، بخاطره تسکین درد ناشی از ناتواناییهایشان"
جمعه 11 فروردين 1391 - 10:22
mo1365n - کاشان - ایران
عقاید من هم خیلی به ایشون شبیهه با این تفاوت که من معتقدم انسان به دلیل محدود بودن سلول های عصبی و به تبع اون محدودیت در ادراک نمی تونه موجودی نامتناهی رو درک کنه و اعتقاد به خدا با روش های علمی و عقلی غیر ممکنه ولی افراد می تونن با شهود و عرفان به موجودی به نام خدا اعتقاد داشته باشن که برای آرامش ذهنی خودشون هم مفیده.
جمعه 11 فروردين 1391 - 10:25
yas abi - ببرسل - لز
باید دید منظور از علم چیست؟ اگر علم تجربی‌ (ساینس) است که اثبات یا ردّ وجود خدا کار علم نیست چون پدیده‌ای تجربی‌ نیست، اما اگر علم مطلق (نولدج) است که صد البته قابل اثبات است. علم تجربی‌ بر فرضیه و آزمون استوار است و بسیاری از پدیده‌های عالم که قابل اثبات تجربی‌ نیستند از توانی‌ آن خارج است، مثلا مفهوم "انسان" به صورت مطلق آن و نه این انسان خاص یا آن انسان خاص. فیزیک دانها تا اوج فیزیک میروند ولی‌ در جای از هم جدا میشوند، یکی‌ خدا پارست و دیگر تئویست میشود چرا که دیگر کار علم نیست.
جمعه 11 فروردين 1391 - 10:37
romano - تهران - ایران
خداوند فرضی چرا باید جهان را کاملا منظم و مناسب انسان بیافریند انسان تابعی از کل معادله است و کل این سیستم اکو سیستم حیات و فنای او است. چرا برای خدای فرضی باید مدل انسانی برای آفرینش و خلاقیت متصور شد حال آنکه انسان خود هنوز کنترل کوچکترین بلایای این مجموعه را با دانش خود ندارد و سونامی تمام دانش او را به تمسخر می‌گیرد از طرفی همین انسان وقتی راه طبیعت را در مهندسی در پیش می‌گیرد بهترین راه حلها را ارائه می‌دهد و آنرا دانش بیونیک می‌نامد پس خلاقیت و دانش ما مطلق نیست و ما به نسبت مقایسه به طبیعت ابر طراح و خالق محسوب می‌شویم یعنی باید طبیعی طراحی کنیم طبیعی محاسبه کنیم تا به کمال دانش برسیم! اما خط را عوض می‌کنم. ادامه .. 2
جمعه 11 فروردين 1391 - 10:41
romano - تهران - ایران
انسان به شکل امروزی که دارای ستون فقرات مستقیم باشد تقریبا نتیجه 2 میلیون سال پیش دو پدر ما در آفریقاست و یک گلبول ساده خون هزاران مشخصه منحصر بفرد دارد و کل صفات و سیستم زندگی ما بعنوان یک موجود زنده دارای میلیاردها مشخصه و روش کار صحیح است (حال باقی موجودات و حتی اشیاء در محیط بماند) که باید پهلو به پهلوی همدیگر کار کنند تا شما یک انسان را در حال راه رفتن ببینی بر فرض که اینها نتیجه تکامل و جهش باشند شما عدد میلیارد مشخصه یکتا را بر میلیون سال تقسیم کن پیدا می‌کنی خدا کجاست تازه اینرا هم بگویم که انسان امروز بین 40 تا 100 هزار سال وجود دارد و تا اشکالی ناقصتر حدود 700 هزار سال موجود است. و بیشتر این تغییرات نتیجه 10 هزار سال است. از طرفی این جهشها باید انواع موجود دیگر نیز داشته باشد که موجود نیست حتی اگر بنا را بر اساس بقای نثل برتر بگذاریم. ادامه .. 3
جمعه 11 فروردين 1391 - 10:43
yas abi - ببرسل - لز
میگوید اکثر دانشمندان فیزیک به خدا اعتقاد ندارند که درست آن این است که به خدا اعتقاد دارند و حرف ایشان مستند نیست. توجه کنیم که اعتقاد به خدا دلیل آن نیست که طرف مشروب هم نخورد. به نظرم این موضوع در دنیای فلسفه غرب و شرق حل شده و ایشان می‌خواهد از روش تجربی‌ به خدا برسد که اگرچه علم بسیار کمک می‌کند اما روش اثبات خدا نیست. ایشان این نظریهٔ کودکانه را تکرار کرده که حیات محصول گزینش و تکامل است (داروین)، که باید گفت نظریهٔ داروین شامل ۴ تئوری هست که محل بحث است و کامل نیست. داروین بگوید آن سلول اول چطور بوجود آمد؟! و خیلی‌ سوالات دیگر. اگر کسی‌ دوست دارد بحث را با من ادامه دهد خوش‌حال میشم بشرطی که فحاشی نکند.
جمعه 11 فروردين 1391 - 10:48
romano - تهران - ایران
ما هنوز در کودکی علم هم نیستیم تازه داریم کشف می‌کنیم هرچیزی چطور کار می‌کند و نتیجه تغییرات ما چه اثراتی دارد. خدا self conscious نیست خدا حد واسط جهل از درک اطراف و منطق انسانیست. خدا نه به روش ملایان قابل اثبات است نه به روش داوکینز قابل انکار هر دو گروه آنچیزی را بر می‌گزینند که حرفشان را تایید کند و استدالی در حد 2x2 یا e=mc2 ندارند که همه فهم و غیر قابل رد باشد. دستی میلیاردها میلیارد تغییر مشخص و هدفدار را در اسباب کار عالم دخیل کرده که عمر زمین در مقابل آن ارزنی بیش نیست و این چیزی نیست که با یک تئوری از کنار آن بگذریم. برای رد یا اثبات خالقی باهوش باید این معادله ریاضی را حل کرد میلیارد خصوصیت یکتای طبیعی زنده و غیر زنده بخش بر سالیان حضور و حیات صحیح آنها (Characteristics/years) این معادله به صفر نمی‌رسد و خیلی قاطع است ادامه .. 4
جمعه 11 فروردين 1391 - 10:52
yas abi - ببرسل - لز
علوم فیزیک و فضا شناسی ثابت کرده است که عالم فضا برخلاف ادعای خداباوران نظم یکسان و دقیقی ندارد. آنچه که در شکل کهکشان‌ها و ستاره‌ها و سیاره‌ها می بینیم محصول تاثیر گذاری مواد و قوانین فیزیک است که پیدایش آن کاملا اتفاقی است و روند پدیداری ، حیات و میرایی آن به شکل مستمری در حال دگرگونی است. اینکه عالم دارای نظم دقیق نیست خیلی‌ حرف عجیبیست که فک کنم به علت کهولت سنّ گفته است(و غلط است و دارای نظم دقیق است که آنها را که شناخته اند میتواند پیشبینی‌ کنند مثل حرکت زمین به در خورشید و البته بسیاری از آنها کشف نشده و دلیل نیست که نباشد.) ضمنا پیدایش اتفاقی یعنی‌ چی‌؟! حتا اگر استمرار حرکت در hal دگرگونیست اتفاقا ثابت کنندهٔ وجود ghaedeh‌ است که آیندگان باید کشف کنند.
جمعه 11 فروردين 1391 - 10:57
romano - تهران - ایران
اما داستان کوتاه می‌کنم قصد من دفاع از وجود خدا نیست. مشکل امثال ویکتور جان استنجر کجاست. تا 1965 میلادی بشر هنوز بر مبنای منطق دو دویی ارسطویی درست یا نادرست در تمام عرصه‌های علمی خود از الاهیات تا بر مبنای ریاضی استفاده می‌کرد منطقی که در آن همه چیز یا درست بود یا غلط اما پس از این زمان نظریه عدم قطعیت توسط لطفی زاده و .. مطرح شد و در آن زمان اسباب خنده بود که یعنی ما در ریاضیات اتفاق رو هم در یک معادله خشن و رک راست کلاسیک وارد کنیم و مثلا بین آب سرد و گرم آب ولرم رو هم قائل بشیم تازه اصلا تعریف آب ولرم نسبیه و اینها برای ریاضیدانها در آن زمان یعنی پرش از رنسانس دو هزار ساله! استنجرها می‌خواهند یک معادله رد یا قبول را بر اساس چیزی که سرتاسر عدم قطعیت دارد اثبات کنند و این یعنی محال تا ابد. متدلوژی آقایان غلط است بخاطر همین در وادی رد یا اثبات مطلق می‌افتند (Pitfall). در جاهایی چیزی برای تایید نظر خودت می‌یابی می‌خواهی رد مطلق یا تایید مطلق کنی و در جایی دیگر احتمالات یا رفتارهای متناقضی می‌بینی و مجددا باید اثبات کنی. ادامه...5
جمعه 11 فروردين 1391 - 11:09
romano - تهران - ایران
خداوند مذهب با خداوند علم کاملا متفاوت است و اصلا دانشمند واقعی نباید به این سوال مردم پاسخ دهد! باید کار خودش را بکند دوم باید معادله‌ای بیابد که زمان و مکان و تمامی مشخصات یکتای طبیعت در آن تعریف شده باشند و بر مبنای ریاضی بتوان هر نشانه طبیعی این پدیده یعنی خدا را در آن وارد کرد و خروجی ریاضی گرفت که این یعنی حداقل 100 سال کار دیگر در ریاضی و فیزیک که بسیار زود است با دیدن نظریه جدید در مورد تئوری ریسمانی و .. در دوتا ژورنال علمی یکدفعه گفت جهان خدا دارد ی ندارد(که تازه روشهای اثباتی ما بیشتر بدرد دنیای مهندسی و علم فعلیمان می‌خورد و بنظر من یافتن همچین مشی محاسباتی محال است). آقایان فیزیکی باید یاد بگیرند به علم فلسفه و منطق احترام بگذارند چون اساسا وجود علم خودشان نیز بر اساس این دانش است خوب بطور مثال برای من اثبات کنید فیزیک دان کیست چون نمی‌توانی اثبات کنی پس فیزیک و فیزیکدان هم وجود ندارد! تئوری تعصب؟!!! ادامه پایانی...
جمعه 11 فروردين 1391 - 11:21
duisesh - استانبول - ترکیه
درسته.
جمعه 11 فروردين 1391 - 11:25
ukguy4u - لندن - بریتانیا
خدا وجود داره. من یک خدا باور دین ناباور هستم.
جمعه 11 فروردين 1391 - 11:30
romano - تهران - ایران
ما در هوش مصنوعی مشکلی داریم و آن این است اگر من به سگم یاد بدهم روزنامه بیاورد باهوش است ولی اگر به یک ماشین یاد بدهم تنها یک ماشین است که عین عمل گفته شده من را تکرار می‌کند. در مورد اثبات خدا به طریق ریاضی و فیزیکی (من دوست ندارم اسم اثبات به روش علمی روی آن بگذارم چون هرکسی حرف خود را جای علم می‌گذارد حال اینکه تنها نظریه است) ما این مشکل را داریم علم خود را علم می‌دانیم و در جایگاه قضاوت برای همه چیز می‌دانیم حال آنکه قافلیم همین جهان و طبیعت در درون خود این روابط را به جزء دارد و فقط کار ما یافتن آنهاست و فهمیدن آنها. بقول سقراط (اگه مغزم جواب بده) من چیزی را بتو نمی آموزم تو آنها را در مغز خود داری من فقط آنها را مرتب می‌کنم! پس علم وجود دارد ولی بقول آقایان خود بخودی با حادثه بوجود آمده خوش باشید و آفرینش همه تنبیه خداوند دل است دل ندارد که ندارد به خداوند اقرار.
جمعه 11 فروردين 1391 - 11:30
سهیل ایرانی - اصفهان - ایران
falakolaflak21 - لندن - انگلستان عزیز خداوند در سوره یونس آیه 44 می‌فرماید: "خداوند هیچ به مردم ستم نمی‌کند؛ ولی این مردمند که به خویشتن ستم می‌کنند" من فکر می‌کنم خداوند می‌خواد مردم خودشون پی به راه و روش اشتباهشون ببرن و به راه راست برگردن و دست از هوا هوس و طمع ورزی بردارن.
جمعه 11 فروردين 1391 - 11:38
mangol - هیچکجا - ایران
پس بعد از مردن چی میشه؟
جمعه 11 فروردين 1391 - 11:54
SIAVASHOMA - منچستر - انگليس
خدا اگه همون خدای اسلامیه ایران باشه یک شی‌ نمی‌ارزه .من با دیدنه خدای ایران بی‌ خدا شدم . خدا در عقل سلیمه و انرژی .در ایران هم تا دلت بخواد ،حسادت ،دزدی،بی‌....،چشم ناپاکی،خیانت ،آدمفروشی...کینه .که تاممان انرژیه منفی‌ هستند اینقدر زیاده که ایچ خدایی درستش نمی‌تونه بکنه.
جمعه 11 فروردين 1391 - 12:31
dkdk - اسلیس - دانمارک
چقدر جالبه انسانی که خودش ادعا میکنه چند ملیارد خدا پرست وجود دارد که حتی اذان می‌کند که تعداد بیشماری از دانشمندان خداوند را باور دارند می‌خواهد بگوید خداوند زأییده ذهن بشره.حال تنها ‌یک پرسش باقی‌ میماند ،حال که علم نمیتونه وجود یا عدم وجود خداوند را اثبات کنه چطور میشه با وجود این همه زیبایی‌ که در طبیعت موجود است و با علم بر اینکه هیچ چیزی در دنیا خودبخود و بیهوده افریده نشده،و با منطق هر علت معلولی دارد میشه پی‌ به وجود افریدگاری دانا و توانا برد که تعدادی نامش را خداوند یا گاد یا غیره گذاشتند،که صد البته نام مهم نیست اعتقاد مهم است .در آخر خداوند از انسانها آنسان بودن و پاک بودن را خواسته.اصلا بیخدایان و خدا پرستان مهم اینه که آنسان باشرف و خوبی باشند و به دیگران ظلم نکنند دروغگو نباشند،همین کافیست .حال خدا را باور نکنید ولی‌ آنسان باشید.و لطفا بی‌ اهترامی به عقیده ۴ ملیارد آنسان نکنید .
جمعه 11 فروردين 1391 - 12:31
S-Aسوئد - وسترس - سوئد
کلادین و تظاهرات دینی با علم در تضاد است.من معتقد هستم که خدای هر کس در وجود خود اوست. و به آنچه حلاج گفت ایمان دارم.(رسد آدمی به جائی که بجزخود آ نبیند) انسان امروزی نتیجه دگردیسی هزاران هزار سال است.در این صورت پس چرا از انتدا انسان به صورت و ظاهر امروزی نبوده؟
جمعه 11 فروردين 1391 - 12:37
a.ahooraei - دوسلدورف - آلمان
به گفته علی دشتی که بیش از 25 سال لباس آخوندی تن کرد و میان این شارلاتانها زندگی کرد, اعتقاد دیواری است که جلو درک و فهم انسانهای خام و بی مصرف را میگیره. حالا شما تو سرت بزن که بابا عقلت را کار بنداز تو انسانی و به اخلاقیات و کرداد و رفتار انسانی پایبند باش تو نیازی به خدا و یا چماق و شمشیر و شلاق نداری. اما از اونجایی که این افراد نمیتوانند پاک زندگی کنند نیاز به این اصول دین دارند تا مگر خطا نکنند. اینها مث گوساله های ملانصرالدینند, توی ایرا بسیجی و حزب اللهی بوده, وقتی اومد خارج هم انگار از طویله آزادش کردن. اینها یا اینوری میزنن یا اونوری چرا که عرق انسانی را ندارن و فکر میکنن چون فهمیدم اونوری دروغ بوده پس حالا میرم تا آخر اینوری.
جمعه 11 فروردين 1391 - 12:54
Neda02 - اتاوا - کانادا
یعنی عاشق این دکی جانم. آخر نظریه‌ پردازه.
جمعه 11 فروردين 1391 - 12:54
omide por jalal - لس‌انجلس - آمریکا
پشه کی‌ داند که دنیا از کی‌ است زادِ او مرداد و مرگش در دی‌ است! از خداوند تالابِ آرامش برای روح ایشان و تسلی برای خانواده آاش داریم!( دارم دور نگری می‌کنم) با تشکر!
جمعه 11 فروردين 1391 - 12:56
zebelkhan - لوس آنجلس - آمریکا
سهیل ایرانی - اصفهان - ایران. متاسفم که امثال شما خدا باوران از بی سوادی مزمن رنج میبرید و در تمام گفته هایتان با استفاده از مغلطه و سفسطه میخواهید وجود موجودی توهمی و خیالی را ثابت کنید. تو که هیچ! از تو بزرگتر که اسم خود را فلاسفه اسلامی گذاشته اند هنور نتوانسته اند وجود خدا یا الله را اثبات کنند. در مورد مغلطه هایی که میکنی مثل اینکه "چه فرقی میکند یکباره شکل گرفته یا تدریجی..." اتفاقا تمام تفاوت قضیه در همین است. اگر جهان خلقت به یکباره چنین آفریده شده بود و (نظم مورد ادعای برهان نظمیها) که آنرا مبنای وجود آفریدگاری هوشمند میدانند در همه جای جهان حاکم بود میتوانستید آنرا به خدای هوشمند نسبت دهید. اما شواهد نشان میدهد که هر آنچه بعد از Big Bang رخ داده ذاتی جهان آفرینش بوده و به واسطه فعل و انفعالات طبیعی و فیزیکی و شیمیایی در طی میلیاردها سال تصادف و انتخاب طبیعی پدید آمده چرا که در لحظه بیگ بنگ تمام قوانین عالم از درجه اعتبار ساقط بوده و پس از آن قوانین ذاتی خلقت باعث دگرگونی عالم شده و نه خدای خیالی! جهان خلقت Self Contained یا خود شمول است و برای تکامل به نیروی خارجی نیاز ندارد.
جمعه 11 فروردين 1391 - 12:23
a.ahooraei - دوسلدورف - آلمان
خداوند زاییده افکار اشخاص هست , در یکی قوی و در دیگری ضعیف و رابطه مستقیم با حال و هوای زندگی افراد دارد. خاوری غنی میشه و بواسطه پول از خدایش بریده میشه.خامنه ای قوی میشه و از خدایش بریده و دور میشه. زندانی سیاسی دستگیر میشه و زیر فشار قرار میگیره و یا فردی در تنگنا قرار میگیره و خدا در درونش قوی میشه.
جمعه 11 فروردين 1391 - 12:57
a.ahooraei - دوسلدورف - آلمان
Romrno- چی میگی عزیز جون. شما جواب خودت را خودت میدی. انسان در مقابل سونامی با علمش ناتوان است, حالا اگه سونامی کار خدا هست مگه خدا بیماره که انسان را بیافریند و با سونامی نابود کند؟ سونامی و امثال سونامی مثل زلزله و و و اینها همه فعل و انفعالاته طبیعتند و هیچ ربطی به خدای زایده افکار انسانها ندارد. اگر خدا بدون ایراد و کامل هست چه لزومی دارد که انسان را ناقص العضو بیافریند و در طول زمان منتظره تکامل آن بماند؟ شما چرا میخواید حواشی برید یا اصل آفرینش را طبق گفته کتابهای به اصطلاح آسمانی قبول داری و یا نداری, یا خداوند انسان را آفرید اونهم از طریق آدم و حوا یا انسان بر حسب شرایط جوی زمین و تصادفی راه تکامل را پیش گرفت. چرا حواشی میرین و سعی نمیکنید خود را بیشتر آگاه کنید تا اینکه میان دو جهان مختلف زندگی نکنید.
جمعه 11 فروردين 1391 - 13:23
a.ahooraei - دوسلدورف - آلمان
yasabi-اگه شما خودتون را مدام در اخبار روز نگاه بدارید می بینید که هر سال و هر چند مدت یکبار یک ویروس و یا باکتری جدید پیدا میشه که تا حالا وجود نداشته و بنا به شرایط حال موجود در طبیعت پیدا میشه و این باکتری ها بعد از مدتی فرم و شکل و سبک بقای خودشون را تغییر میدن و اونم باز بستگی به شرایط محیط زیست آنها داره. و شما حتمآ میدونید که هر ساله یک ویروس جدید سرماخوردگی میاد که سیستم دفاعیش با ویروسهای دیگه فرق میکنه. پس اگه بنظر شما خداوند عادل و رحیم هست گه هر ساله یک ویروس جدید نمی فرسته که زاده دست و خواسته خودش را نابود کنه! در نتیجه خداوند نمیتواند اونی باشه که شما معتقدید یا خدای ظالم و روانیه و یا وجود خارجی ندارد.
جمعه 11 فروردين 1391 - 13:32
kokex - ‫فرانکفورت - ‫آلمان
‫MAX PLANCK فیز یکدان آلمانی دقیقا نتیجه ۱۰۰ ٪ دیگه ایی رو میگیره که خدا غیر قابل انکار هستش. ‫چرا با اینهمه ادعا از علمشون نمیگن مرگ و دنیای بعد از مرگ چیه چرا اینهمه سؤالات رو بدون جواب گذاشتن. ‫کسی که در بستر مرگ است شما کنارش نشستید و اما ما بهش نزدیکتریم ما روحش را قبضه میکنیم شما از هرکی غیر از خدا یاری بگیرید و روحش را برگردانید که هرگز نمیتوانید. ‫چرا اینها نمیگن وقتی انسان در خواب هستش روحش کجاست ؟ . ‫این علم بشری خیلی ناچیزه و کافی نیست. ‫اگر هفت در یا مرکب باشند وهمه درختان قلم و بخواهیدسخنان الله را بنویسد بدانید قلم و مرکب تمام میشوند اما سخنان الله ادامه دارد. ‫الله خالق و صاحب هستی و هرچی بین آسمانها و زمین و هر چی خارج از آن است. ‫سبحان الله سبحان الله سبحان الله . ‫کسانی که آلمانی بلدند به این لینک مراجعه کنند . نظریات ماکس پلانک. ‫ttp://www.weloennig.de/MaxPlanck.html#1
جمعه 11 فروردين 1391 - 13:13
Alexberd - بوداپست - مجارستان
من به خدا اعتقاد دارم و این اعتقاد را هم راستش دارم... عقاید هر کسی برای خودش مهمه و نمی خوام به چالش بکشم..اما واقعا واقعا برام این خیلی مهمه جوابش، اگه واقعا خدایی نیست. .. آخه این هم نظم در طبیعت و ... چطور ممکنه بر اثر اتفاق یا براساس روند تدریجی شکل گرفته باشه!! چرا این روند همیشه مثبت بوده و طبیعت و انسان و .. داشته بهتر میشده؟؟؟. یا اصلا شما تصور کن همین روند تدریجی را قبول کنیم. سرآغاز این روند تدریجی از کجا بوده و کی این روند را به وجود آورده؟؟ من فکر میکنم جواب این سوالات خیلی مهمتر از استدلال علمی این دکتر هست..!! من آدم منطقی هستم خواهشا اگر از دوستانی که با نظر این شخص موافق هستند. واقعا من خوشحال میشم بدانم تفسیر شما در این ارتباط چی هست. شاید شما راست میگین...!!
جمعه 11 فروردين 1391 - 13:35
بهروزرضازاده - سیدنی - استرالیا
اینم یک راه مشهور شدن و سر زبان ها افتادنه ! قبول داشتن و یا نداشتن خدواند یک امری کاملا قلبی است و اصلا نمیشه وجود یا عدم وجودش رو به کسی تحمیل کرد! چطور خدایی که با همین علم ناقص عملی نمیشه وجودش رو ثابت کرد با همین علم ناقص عملی چنین با صراحت انوقت میشه انکارش کرد!!!! اثر انگشت خداوند چنین واضج و آشکار بر روی تما مخلوقات حک شده فقط یک کم شعور میخواد و فهم خیلی نیاز به دانشمند بودن نیست.
جمعه 11 فروردين 1391 - 13:36
بهروزرضازاده - سیدنی - استرالیا
. من همیشه با خواندن قران این سوال برام پیش میومد که چرا خداوند دستور کشتن کفار را به چنین صراحت در کتاب آسمانی عنوان کرده...! با عضو شدن در این سایت و رفتار غیر انسانی و اخلاقی کفار و کسانی که به خدا اعتقاد ندارند و همچنین و بغض کینه و احساس قلبی که نسبت به انسانهای معتقد دارند واینکه حقیقتا اگر قدر در دست این افراد باشد همه مذهبیون را بدون استنثنا و بدون هیچ رحمی از دم تیغ میگذرونند مثل احساس رضایت از مرگ انسانهای بیگناهی که زنده زنده در مسجد سوختند و به جرم حجاب کشته شدند منو به این فکر فرو داشت که حقا فرمان خداوند برای از بین بردن کفار برای آسایش دیگر مردم زمین است و همینجا از هموطنان مشرک و کفار خودم تشکر میکنم که باعث تقویت ایمان من به خداوند و دستوراتشان شدند. ممنونم ایرانی های کفار و مشرک و ممنون از این سایت که ایمان من به خداوند را محکم تر کرد
جمعه 11 فروردين 1391 - 13:43
zebelkhan - لوس آنجلس - آمریکا
سهیل ایرانی - اصفهان - ایران. به گفته نیچه فیلسوف معروف آلمانی" ایمان یعنی اینکه نخواهی بدانی حقیقت چیست" . اگر از هر یک از این یک میلیارد به اصطلاح مسلمان روی زمین سوال کنی که به چه دلیل فکر میکنی خدا هست و یا اینکه چرا به خدا ایمان داری مسلما" جوابهایی از این دست میدهند:. " ایمان دارم چون خدا را در وجودم احساس میکنم!" - " خدا را باور دارم چون نشانه های آنرا در نظم طبیعت میبینم" (جواب آن در بالا آمده) و جوابهای مهملی از این قبیل. هیچ یک از جوابهای خدا باوران مبتنی بر منطق و شواهد نیست. بلکه بر اساس توهمات و سفسطه و مغلطه است. هر کدام از این کتابهای به اصطلاح آسمانی را که مرور میکنی پر است از دروغ و مطالب خلاف نظام آفرینش و عجب است که چنین مهملاتی را به آفریدگاری هوشمند نسبت میدهند و بخود میبالند که چنین خدایی دارند که حتی به اندازه یک بچه پنجم ابتدایی هم نجوم نمیدانسته یا سر از کار عالم در نمی آورده و در عین حال ادعای خلقت عالم را هم دارد! بقول ولتر" مدهب نوعی بیماری روانی است در سطح جهانی" و همه خدا باوران انسانهایی متوهم هستند که نیاز به درمان روانکاوانه دارند.
جمعه 11 فروردين 1391 - 13:56
77777 - تهران - ایران
با سلام : مسله خدا خدا خیلى پیچده است هزار و یک دلیل براى نبودن خدا وجود داره و هزارویک دلیل هم براى وجودش تا بحال هم هیچکسى با روشنى نتوانسته پاسخ قانع کنده اى بده . دلایل وجودش را از روى نا چارى باید قبول کرد و عدمش را هم با نا امیدى .
جمعه 11 فروردين 1391 - 13:58
kiakhaan2005 - سانفرانسیسکو - آمریکا
درک کردن خدا ساده نیست ، مثل اینه که کامپیوتر بخواد ماهیت انسان رو بفهمه
جمعه 11 فروردين 1391 - 14:13
baas - روتردام - هلند
کدام خدا ؟ خدا هیچ است / خدا پوچ است / خدا رو‌یای رنگین است / خدا یک لفظ شیرین است .
جمعه 11 فروردين 1391 - 15:51
ستوان - شومار - ایران
اصلا به تو چه که هست یا نیست اقاجان یکی تو هند موش وگاو میمون می پرسته یکی هم به خدا اعتقاد داره چرا شما به کار بقیه کار داری تو بگو نیست نظر شماست ومحترم ولی من قبول ندارم
جمعه 11 فروردين 1391 - 16:00
oshtoleshang - مشهد - ايران
اصلا قبول ندارم نظرشو. این همه ...
جمعه 11 فروردين 1391 - 16:39
celtic warrior - سلتیک - اسکاتلند
بحث کردن راجع به این موضوع وقت تلف کردنه چون به هیچ نتیجه اى نمیرسیم
جمعه 11 فروردين 1391 - 16:48
shahradman - تهران - ایران
اونم عالم خودشو داره.کسی که برنگشت تعریف کنه چه خبره. ولی فکر کنم خیلی بشون خوش میگذره که کسی برنمیگرده
جمعه 11 فروردين 1391 - 16:53
ارتا - بجنورد - ایران
بحث اعتقاد به دین از اعتقاد به خدا جداست من خودم خدا رو از راه دین نمی شناسم. اینکه با ابزار مادی و تجربی بیخوایم پدیده ای فرا مادی و توصیف کنیم اشتباه است. شدنی نیست.
جمعه 11 فروردين 1391 - 16:55
armin53 - انگلیس - انگلیس
این یارو نمیدونسته که علما و فیلسوف‌های ما در سایت ایرانیان انگلستان فرضیه‌ها و نظرات به مراتب کامل تر از خودش دارن وگرنه اینارو نمیگفت...
جمعه 11 فروردين 1391 - 16:59
sh-sh - خرم آباد - ایران
کابر yas abi - ببرسل - لز - به نظر من بهتره اول ، اول از آقای ویکتور جان استنجرمعذرت خواهی کنید گر چه خودش خواننده این کامنت شما نسیت ، توهین چه بزرگ باشه و چه کوچک ، و یا فحاشی چه بزرگ باشه چه کوچک فرقی نمی کنه ، شما خودت از همان ابتدا شرع به فحاشی و توهین کرده اید !!!به این جمله توجه کنید(ایشان این نظریهٔ کودکانه را تکرار کرده ) گفتن کلمه کودکانه کمتر از فحاشی و توهین نیست عزیزم!!!فرض کنید من نوعی طبق درخواست خودت، میخواهم با شما بحث کنم و در نوشته های نظریه این آقا را هم تایید کنم ، اونوقت نوشته های مرا هم کودکانه خطاب کنی؟! نه پدر جان معلومه شما از روی تعصب و از روی معده یک چیزی نوشتی!!! حالا خوبه این بنده خدا یک مقام علمی داره ، اما تو چی داری که مبارز می طلبی؟!!
جمعه 11 فروردين 1391 - 16:15
دنیای وحشی - تهران - ایران
هیچی از بس تحفه ایم بعدازمرگمون هم خدا تو قصرش از ما پذیرایی خواهد کرد اونم بد جور .باورکن راست میگم به مرگ من و تو نباشه اما به مرگ خامنه ای و بشار اسد و سایر ملاها قسم که راست میگم .
جمعه 11 فروردين 1391 - 16:49
armin53 - انگلیس - انگلیس
آنچه از خدا میتوان شناخت، در ایشان ظاهر است زیرا خدا آن را بر ایشان ظاهر کرده است. زیرا که چیزهای نادیده او یعنی قوت سرمدی و الوهیتش از حین آفرینش عالم بوسیله کارهای او فهمیده میشود تا ایشان را عذری نباشد. زیرا هر چند خدا را شناختند، ولی او را چون خدا تمجید و شکر نکردند بلکه در خیالات خود باطل گردیده، دل بی فهم ایشان تاریک گشت. ادعای حکمت می کردند و احمق گردیدند. ___ رومیان ۱ : ۱۹- ۲۱ >>>>lt;<<< زیرا که بر حسب حکمت خدا، جهان از حکمت خود به معرفت خدا نرسید. ___ ۱ قرنتیان ۱ : ۲۱ gt;>>>><<<<<< لیکن اگر بشارت ما مخفی است بر هالکان مخفی است، که در آن خدای این جهان ( شیطان) فهم های بی ایمانشان را کور گردانیده است که مبادا تجلی بشارت جلال مسیح که صورت خداست، ایشان را روشن سازد. ___ ۲ قرنتیان ۴: ۳، ۴ .............................../
جمعه 11 فروردين 1391 - 17:53
a.ahooraei - دوسلدورف - آلمان
Romano-این شعر را بخوان:::: خداوندا در خداوندیت شاید انکار نیست....اما اینهم خداوندی کردن سرکار نیست.....انبیاء را گیر ما دادی و خود پنهان شدی؟....رند کامل, اینهم از رندیست و هشیار نیست........خود اگر ظاهر بدی این بندگان میخوردنت.... رو تشکر کن که کس را قدرت دیدار نیست.
جمعه 11 فروردين 1391 - 18:13
feminism - لندن - انگلستان
و امّـا آنکه قادر است و حکیم است و عالم و جبار شیطانِ ملعون را نیز آفـــرید :)
جمعه 11 فروردين 1391 - 18:38
kokex - ‫فرانکفورت - ‫آلمان
‫مشکل این مردم ضد خدا در همین سایت تا حدی هست که وقتی میگی الله زود میگن الله یعنی بسیجی یعنی آخوند یعنی حکومت وسیستم ایران یا اینکه عرب بودن و خلاصه یک مشت چرندیات و تنفر و نفرت جاهلانه. ‫اینها خودشون رو به گمراهی انداختن و آتش جهنم برای اینها حتمیست. خداوند رسولانی فرستاده کتاب فرستاده معجزات قرار داده. ‫یعنی عیسی الکی اعجاز میکرد مثل شفای کور یا زنده کردن مرده و.... اینها همه از طریق الله بود نه از عیسی نه موسی نه کسی دیگه. ‫انسان خودش خودشو خلق کرده ؟ اگه اینطوره پس مردگانتون رو زنده کنید.     ابر و باد و مه و خورشید و فلک در کارند تا تو نانی به کف آریّ و به غفلت نخوری. همه از بهر تو سرگشته و فرمان بردار شرط انصاف نباشد که تو فرمان نبری. هر دم از عمر می رود نفسی چون نگه می کنم نمانده بسی. ای که پنجاه رفت و در خوابی مگر این پنج روزه دریابی. خجل آنکس که رفت و کار نساخت کوس رحلت زدند و بار نساخت. خواب نوشین بامداد رحیل باز دارد پیاده را ز سبیل.
جمعه 11 فروردين 1391 - 18:43
bita tehrani - ونکوور - کانادا
خدا باوری یا رد آن به نظر من یک مساله شخصی‌ است.من هیچوقت با کسی‌ که به خدا اعتقاد دارد یا ندارد،بحث نمیکنم.درد من چسباندن هزاران حرف پوچ و دروغین و ضد اخلاقی‌ و ضد انسانی‌ به خدای این ادمهاست.این آدمهایی که برای اثبات محق بودنشان یا در قدرت ماندنشان و یا توجیه رفتار زشتشان به خدا احتیاج دارند،بد جور حال به هم زنند.همین.
جمعه 11 فروردين 1391 - 18:57
mehran_1919 - نورمبرگ - آلمان
داستان خلقت که مورد تایین همه ادیان هست . خدا شش هزار سال پیش در شش روز جهان را آفرید . ما در حال حاضر مطلع هستیم که دوره تکامل حدود 14 ملیارد سال را طی کرده ! و اینکه خدا فراموش کردند از دوره ژوراسیک حرفی بزنه ! یا نمیدانست که بندگانش روزی به این پی میبرند انسان موجودیست تکامل یافته و یک شبه خلق نشده ! . خداوندی که هیچ نام و نشانی از او نیست و تنها صفات اوست که او را زنده نگاه داشته ! . خدایی که این همه صفت را یدک میکشد ( عادل . بخشنده . دانا . توانا . آفریننده ......) اگر دوست دارد بندگانش به یکتا پرستی او بنشینند چرا نمیتواند گوشه چشمی به بندگانش نشان دهد و برای اثبات خود این همه به امامان و پیامبران متوسل میشود !؟
جمعه 11 فروردين 1391 - 19:47
raha_parvaz - تهران - ایران
دوستان خدا فقط یه نیاز است و بس.همه انسانها دوست دارن خودشونو گول بزنن و یه موجودیو با قدرت لایتناهی واسه خودشون ترسیم کنن که هر وقت کارشون گیر میکنه ازش کمک بخوان.خدا از جایی شروع میشه که انسان به عجز میرسه.کلا خدا یه وهم و خیاله.لطفا خدا باوران انقدر سر خودشونو گول نزنن.
جمعه 11 فروردين 1391 - 20:33
machan - لس انجلس - آمرکا
خدا را نمی شود با علم ثابت کرد. زیرا علم بعد از بیگ بنگ بوجود امده و قبل از بیگ بنگ اصلا زمان و مکان وجود نداشته است. پس علم هم نبوده پس چگونه علم محدود می تواند خدای نامحدود را توضیح دهد
جمعه 11 فروردين 1391 - 22:15
TINA2012 - ارومـــــــــــیه - ایـــران
اگه خدا قابل اثبات بود که همه بهش ایمان می اوردند ونیازی به امتحان بشرنبود دیگه لازم نبود که شما اثبات کنی هست یا نیست!باید یه فرقی بین خداپرستان و خدا ناباوران باشه یا نه؟! شما برو همون فیزیکت برس به مسائل ماورالطبیعه نداشته باش دانشمندی گفتن عارفی کنن!
شنبه 12 فروردين 1391 - 02:08
es_amini - لافايت - آمريکا
در بهاران زاد و مرگش در دی است ..... پشه کی داند که این باغ از کی است ........ من یک مثال ساده میخوام بزنم. من یک عکس jpg درست میکنم. 10 دقیقه بعد یکی اگه به من بگه این عکست تبدیل به یک عکس دیگه شده اصلا باور می کنید؟ حتی با وجود ویروس و .... حتما باید یکی عکس من رو تغییر داده باشه... این که یک عکس jpg ساده هستش. یک سیستم بسیار منظم و .... رو کی طراحی کرده؟ به نظر من بعضی از فیزیکدانها و بقیه دانشمندان تجربی چون عملگرا نیستند و فقط در افکارشون هستند و چیزی ایجاد نکردند از این حرفها می زنند.
شنبه 12 فروردين 1391 - 02:17
PARVANE1 - برنموث - انگلستان
عجب صبری خدا دارد، اگر من جای او بودم، برای خود خدای دیگری میساختم.
شنبه 12 فروردين 1391 - 02:23
kokex - ‫فرانکفورت - ‫آلمان
TINA2012 - ارومـــــــــــیه - ایـــران. ‫. ‫جدا استدلال زیبایی داشتی اما آیا هستند که خردورزی کنند ؟
شنبه 12 فروردين 1391 - 03:21
سهیل ایرانی - اصفهان - ایران
zebelkhan - لوس آنجلس - آمریکا عزیز بخشی از جواب شما را Alexberd - بوداپست - مجارستان داده است.
شنبه 12 فروردين 1391 - 03:34
سهیل ایرانی - اصفهان - ایران
zebelkhan - لوس آنجلس - آمریکا عزیز شما تا به حال یک مسئله به روش هوش مصنوعی مثلا الگوریتم ژنتیک حل کردین. در الگوریتم ژنتیک بر اساس "شرطی ثابت" در هر تکرار ژنهای قویتر باقی میمونن و ژنهای ضعیفتر حذف میشن (که بر اساس احتمالاته) در پایان جواب نهایی ژن برتر و قویتره که بهترین جوابه. خوب حالا اگه اون شرط (قانون) ثابت نبود، ژنی که در زمان تی-1 ژن برتره در زمان تی-2 بر اساس شرطی که ثابت نیست و با زمان تغییر میکنه، ممکنه ژن ضعیف قلمداد بشه. سوال اینه که آیا با این قانون متغیر میشد ژن قویتر را شناخت و یا به زبان ساده‌تر آیا سیستم (جهان هستی) تکامل پیدا میکرد؟ به اعتراف خود شما جهان ما self contained است. من هم با نظر شما موافقم. اما بر خلاف دیدگاه ویکتور جان استنجر اگر قوانین جهان ثابت نبود آیا این سیستم میتوانست به تکامل برسه؟ سوال نهایی اینه که چه کسی این قوانین ثابت را وضع کرده تا در پناه آنها جهان ما به تکامل و رشد و کمال برسه؟ (در پایان بگم تمامی الگوریتم‌های هوش مصنوعی مثل شبکه عصبی، ژنتیک، پرندگان، زنبورها، مورچگان، پرندگان و .. برگرفته از طبیعت هستند)
شنبه 12 فروردين 1391 - 04:36
ARTEMIS-SW - .پاريس - فرانسه
گفتید خدا به شیطان گفت به ادم سجده کن او نکرد و از بهشت رانده شد!!!!!!چگونه ۲ باره به بهشت وارد شد تا ادم را به خوردن سیب تشویق کند؟؟؟؟؟ میگوئید از ابتدا جنگ بین خدا و شیطان بوده مثلا خوبی‌ و بد ی!!!!! تاریخ بشر ۹۰ درصد جنگ خونریزی ظلم و شکنجه و فقر و بیماری بوده و ۱۰ درصد خوبی‌!!!! بنابراین شیطان پیروز بوده نه خدای خیالی شما!!!! به بخش بیماریهای لا علاج کودکان سر بزنید و دردهای بی‌ امان کودکی از سرطان!!!!! تا بیشتر به عدالت خدای فرضی‌ پی‌ ببرید!!!!!!!!
شنبه 12 فروردين 1391 - 03:46
kokex - ‫فرانکفورت - ‫آلمان
‫. ‫بدترین گناه نزد الله شرک است و بدترین موجودات انسانهایی که تعقل نمیکنند. ما شما را آفریدیم و بعد میمیرانیم دوباره زنده میکنیم. ‫که این کار برای الله آسان است که الله بر هر کاری قادر و تواناست . ای محمد اگر میدانستی که وقتی فرشتگان مرگ جان این منکران را میگیرند در آن هنگام پرده ها را از جلوی چمانشان کنار میزنیم و در خواری و پستی مطلق جانشان را میگیریم و میگوییم حالا . ‫دیدگانت تیز شدند و مبینی چیزی را که منکرش بودی و در غل زنجیر کشیده به آتش می افکنیم و می گوییم آیا این آتش دروغ است ؟. ‫میگویند نه راست است ما را دوباره به دنیا فرستید که از متقیان خواهیم شد جواب میدهیم نه دیر است و شما منکران فرستدگان الله بودید پیامبران را آزار میدادید میخواستید صدای الله را خاموش کنید پس این آتش همیشگی جایگاهیست برای شما. ‫اگر همه شما کافر شوید به الله ضرری نمیزنید که الله یگانه یکتای ستوده است و معبودی جز الله نیست . ‫سبحان الله سبحان الله سبحان الله
شنبه 12 فروردين 1391 - 05:48
shahram407 - تهران - ایران
این اقا مدعی است که:((علم میتواند وجود یا عدم و جود خداوند را جواب بدهد)). اما علم در پاسخ دادن به بسیاری ازموارد مادیی و عینی و تکرار پذیر و در عین حال بسیار سطح پایین تر از این مساله هنوز در ابهام مطلق دست و پا میزنه:. مثلا سالیانه هزاران مورد زلزله کوچک و بزرگ در جهات اتفاق میافتد اما هنوز علم. نه میتونه زمان و مکانش رو اعلام کند و نه دقیقا بگه علتش چیه؟؟ روانشناسان. هموز نمیدانند جرا برخی از انسانها در شرایط خاص چرا دست به اعمال شگفت انگیز میزنند: چرا مرد خانواده دوست که بسیار به همسر و فرزندانش علاقه داره ناگهان دست به قتل عام خانواده اش میزنه...ادامه
شنبه 12 فروردين 1391 - 06:10
بوق2000 - فرانکفورت - آلمان
برای اثبات وجود خدا برایهر فرد فقط به میزان عقل ودرک وفهم خودش می تواند قابل اثبات باشد. مثال: اگربشما بگویند یک نقاشی بکش شما به یک مداد ویک کاغذ نیاز دارید.حالااگر از شما بخواهند یک خانه بسازید مسلماً به ابزار بیشتر وپیچده تری نیاز دارید. که در حال حاضر بلند ترین وپیچیده ترن ساخته دست بشر برج دبی با ٨٨٠ متر می باشد. یعنی ما از این دنیای که مسافت تقریبش میلیاردها سال نوری از ما فاصله دارد. کلاً٨٨٠ متر از آن را قادر به تصرف آن شدیم. پس از انجا اگر بخواهیم هر چیزی را بوجود بیاوریم نیاز به ابزار وعقل وسرمایه (که میتواند پول یا مواد اولیه باشد) 
شنبه 12 فروردين 1391 - 04:10
shahram407 - تهران - ایران
...ادامه. دقیقا سن زمین چقدره؟ ایا بشر حاصل یک تکامل هست یا دفعتا خلق شده؟ اگر دین (منظور دین های اسمانی) واقعا جز اندیشه های ذهنی اشخاص چیز دیگه ای نیست پس چرا بیشتر از تمام مکاتب و اندیشه های انسانی پیرو و معتقد داره؟ علم ادمی که الان در بهترین شرایط خودش هست. هنوز نتوانسته موجود یا وسیله ای بسازه که دو درصد توانای های یک کودک پنج ساله کور ویلچر نشین رو داشته باشه؟ در ضمن اگه بیشتر دانشمندان اکادمی. امریکا به خدا اعتقاد ندارند خوب در برابر بسیاری از دانشمندان در طول تاریخ از جمله بزرگان ایرانی مانند: ابن سینا بیرونی خوارزمی رازی و در این اواخر دکتر. ریاضی خداپرست و موحد بوده اند.
شنبه 12 فروردين 1391 - 06:24
hamood - دبی - امارات
Alexberd - بوداپست - مجارستان, دوست عزیز, مغز انسان مغز پرسشگری است و علت تکامل انسان هم همین است . سئوال تا اینجا نه تنها اشکالی ندارد بلکه خوب هم هست ولی وقتی این سئوال با یک فرضیه ( پدید آورنده این هستی خدای مکه است که شخص چون محمد را فرستاد ... و انسان را از خاک گندیده ای آفرید ...ووو) یا درمکتبی دیگر ( این دنیا را نمیدانم که آفرید و فرشتگانش رام و شام بودند) جواب داده میشود , اینکار مغلطه است. اکنون دانشمندان در یک محکمه در آمریکا شکایتی علیه کلیسا بجرم فریب مردم مطرح کرده اند . در یک نسخه انجیل گفته میشود که خلقت انسان 3500سال قبل از تولد عیسا مسیح بوده چون در 2012 سال پیش علما از زمان پیدایش و تکامل موجودات بی خبر بودند. بنا براین بجای پذیرش جواب غلط به سئوال درست بشر , که این جوابهای غلط در طول تاریخ باعث خونریزیهای فراوان شده, منتظر زمانی بمانیم که بهر سئوال جوابی علمی داده شود و معیار وجدانی خود را ,نه بر اساس تعصبات غلط بلکه , بلکه براساس اصولی قابل دفاع از قبیل حقوق دیگران,خواه بشر باشند یا حیوان, قرار دهیم .
شنبه 12 فروردين 1391 - 04:58
**elham** - اصفهان - ایران
بهروز رضا زاده. آدم با چه شخصیتها و کسایی روبرو می‌شه این کامنتها رو که می‌خونم واقعا دنیا تو سرم خراب میشد چه فردایی در انتظار این اشخاص هست رو خدا میدونه؟ مگه می‌شه آدم خدا رو منکر بشه؟
شنبه 12 فروردين 1391 - 08:40
**elham** - اصفهان - ایران
بهروز رضا زاده. خیلی‌ قشنگ و کامل گفتی‌ دوست عزیز واقعا واسه کسانی‌ که منکر وجود خدا و خلق هستی‌ هستند متأسفم اینان کسانی‌ هستن که با غم دیگران شاد میشوند ،،با مرگ انسانها جشن میگیرند،،، و فقتهر سیاهی رو می‌بینند روزی می‌رسد که وجود خودشان رو هم منکر میشوند فقط بخاطر اینکه ظاهرشان شبیه انسان است و گار نه قلبی در سینه و مغزی در سر ندران،،، هر ثانیه از زندگی‌ اینو به ما نشون میده که خدا در همه جا حضور داره و وجود هر چیزی به خدا باز میگردد،،،من کاری به هیچ دینی ندارم من خدای خودم و کتاب آسمانی قرآن پاک رو قبول دارم
شنبه 12 فروردين 1391 - 08:36
Alexberd - بوداپست - مجارستان
دوستان! واقعا فکر نمیکنید که با خدایی بهتر از بی خدایی هست؟ تصورشو بکنین بعد از مرگ واقعا چه پیش میاد؟ بهتر نیست که خدایی باشه تا کار ما با مرگ تمام نشه!!!؟ واقعا اینطور نیست؟ به علاوه بیشتر مردم دنیا و از جمله خود من خدا را با تمام وجودم قبول دارن.. خواهشا شمایی که اعتقاد نداری (نظرت برای ما قابل احترامه به هرحال تفکر شماست)، اما درباره صحبت از خدا دوست عزیز به نظرات دیگران هم احترام بگذار و رعایت ادب را داشته باشین. درباره خدا به راحتی سیاستمدارها قضاوت نکنین!
شنبه 12 فروردين 1391 - 11:39
mahtab_65 - تهران - ایران
اثبات یا انکار خدا برای دیگران مثل این می مونه که یه مسئله بدن و بگن حلش کن.ذهنی و حسی حلش کنی بعد اگه گفتن توضیح بده نتونی تا اخرشو با استدلال و منطقی اثباتش کنی یا چون نتونستی حلش کنی بگی حتما جواب نداره .گاهی بهترین جواب یک کلمه هست: نمی دونم
شنبه 12 فروردين 1391 - 12:09
raha_parvaz - تهران - ایران
elham جالب اینه که شما میگی کاری به دینی نداری ولی کتاب اسمانیه قرانو قبول داری.متاسفم که همه خداباوریها و دین باوریها از روی ترسه
شنبه 12 فروردين 1391 - 12:10
raha_parvaz - تهران - ایران
. خدا وندا اگر روزی بشر گردی. زحال بندگانت با خبر گردی. پشیمان می شدی از قصه خلقت. از این بودن از این بدعت. خداوندا اگر روزی ز عرش خود به زیر آیی. لباس فقر به تن داری برای لقمه ی نانی. غرورت را به زیر پای نا مردان فرو ریزی. زمین و آسمان را کفر می گویی نمی گویی؟. خداوندا اگر با مردم آمیزی شتابان در پی روزی ز پیشانی عرق ریزی . شب آزرده ودل خسته تهی دست و زبان بسته. به سوی خانه باز آیی. زمین آسمان را کفر می گویی نمی گویی؟. خدا وندا اگر در ظهرگرماگیر تابستان. تن خود را به زیر سایه ی دیواری بسپاری. لبت را بر کاسه ی مسی قیر اندود بگذاری. و قدری آن طرف ترکاخ های مرمرین بینی. واعصا بت برای سکه ای این سو و آن سودر روان باشد. و شاید هر رهگذر هم از درونت با خبر باشد. زمین و آسمان را کفر می گویی نمی گویی؟. خدایا خالقا بس کن جنایت را تو ظلمت را!. تو خود سلطان تبعیضی. تو خود یک فتنه انگیزی. اگر در روز خلقت مست نمی کردی. یکی را همچون من بدبخت. یکی را بی دلیل آقا نمی کردی. جهانی را چنین غوغا نمی کردی.
شنبه 12 فروردين 1391 - 12:18
raha_parvaz - تهران - ایران
ادامه . خدایا گنبد صیاد یعنی چه ؟. فروزان اختران ثابت و سیار یعنی چه ؟. اگر عدل است این پس ظلم ناهنجار یعنی چه؟. خدایی که فغان آتشینم در دل سرد او بی اثر باشد خدا نیست . شما ای مولیانی که می گویید خدا هست و برای او صفتهای توانا هم روا دارید. بگویید تا بفهمم. چرا اشک مرا هرگز نمی بیند؟. چرا بر ناله پر خواهشم پاسخ نمی گوید. چرا او این چنین کور و کر و لال است. و یا شاید درون بارگاه خویش کسی لب بر لبانش مست تنهایی. و یا شاید دگر پر گشته است آن طاقت و صبرش. کنون از دست داده آن صفتها را.
شنبه 12 فروردين 1391 - 12:22
raha_parvaz - تهران - ایران
ادامه . چرا در پرده می گویم خدا هرگز نمی باشد. خدا هیچ است خدا پوچ است. خدا جسمی است بی معنی. خدا یک لفظ شیرین است. خدا رویایی رنگین است. خداوندا تو در قرآن جاویدت هزاران وعده ها دادی. تو می گفتی که نامردان بهشتت را نمی بینند. ولی من با دو چشم خویشتن دیدم که نامردان به از مردان . ز خون پاک مردانت هزاران کاخها ساختند. خداوندا بیا بنگر بهشت کاخ نامردان را. خدایا ! خالقا ! بس کن جنایت رابس کن تو ظلمت را. خداوندا تو می گفتی زنا زشت است و من دانم . که عیسی زاده طبع زنازاد خداوندیست. اگر مردانگی این است به نامردی نامردان قسم. نامرد نامردم اگر دستی به قرآنت بیالایم
شنبه 12 فروردين 1391 - 12:24
feminism - لندن - انگلستان
باده در جوشش گدای جوش ماست _ چرخ در گردش گدای هوش ماست /// باده از ما مست شد نه ما ازو _ قالب از ما هست شد نه ما ازو /// ادیان و خدایان (قالب) زائیدۀ ذهن انسان است.
شنبه 12 فروردين 1391 - 13:34
PARVANE1 - برنموث - انگلستان
الخبرد - بوداپست - مجارستان خدا یک انتخاب هست.(خوب یا بد) من دو دوست بی‌ خدا و با خدا دارم که هر دو بی‌ نهایت شریف هستن. ولی‌ اونیکه از خدا ترسی‌ نداره و انسان بسیار خوبی‌ هست برای من ارزش بیشتری داره از اونیکه از ترس خدا!!!!!!!!!! خطا نمی‌کنه.
شنبه 12 فروردين 1391 - 13:10
kokex - ‫فرانکفورت - ‫آلمان
ARTEMIS-SW - .پاریس - فرانسه. ‫میگم بیسوادی میگی نه. ‫الله سبحان فرمود تو از رانده شدگان درگاه مائی و شیطان گفت پس تا روز رستاخیز به من مهلت بده . ‫الله فرمود از مهلت یافتگانی و شیطان گفت به عظت و جلال و شکوهت قسم به انسانها حمله میکنم و گمراهشان میگردانم به جز کسانی که خود را برای تو خالص کرده اند و......... ‫ضمنا بیسواد بهشتی که آدم و حوا توش بودن بهشتی نیست که در رستاخیز وعده داده شده
شنبه 12 فروردين 1391 - 13:15
Alexberd - بوداپست - مجارستان
این خیلی خوبه که افراد در هین احترام به نظر دیگران نظراتشون را مطرح کنن و در حقیقت بحث کنن. از دوستانی که به این نکته توجه کردن و از جمله hamood - دبی - امارات متشکرم.... به نظر من این بحث واقعا جالب هست.. فرایند تدریجی واقعا در طبیعت وجود داره اما به نظر نمی توانه دلیلی بر نبود خدا باشه.. اما واقعا اینکه خدا هم طبیعت و انسان را ایجاد کنه و استغر الله غائب باشه و فقط ناظر زیاد منطقی به نظر نمیرسه... مگر با تکیه بر فرضیه آزمون انسان چرا.. اما من واقعا دوست ندارم که خدایی نکرده خدایی وجود نداشته باشه....
شنبه 12 فروردين 1391 - 14:22
a.ahooraei - دوسلدورف - آلمان
Kokex-اطاقهای خدا پر شده و دیگه جا نداره، مگه خدا عقب موندست مث یه عده بی مغز که بیاد انسان را بیافریند و بعد بمیراند و دوباره بازخواست بکند. اینا چه چرندیاتیه که انسانهای هزارو چند صد سال پیش می پذیرفتن و شما توی قرن بیست و یک هنوز معتقدید. اعتقاد یک سلول و سدی است که جلو تفکر و ادراک را میگیرد و اجازه فراتر از اون رفتن را به تو نمیدهد. شما باید بدانی و نه معتقد باشی و برای دانستن نیاز به خواندن و پژوهش است و نه اینکه نوشته ها و چرندیات ملاها و مؤذن ها را تو کله جا بدی و چشم بسته قبول کنی. برو چرندیات مجلسی و دیگر کسانی که حدیث و رساله نوشتند بخوان و بی طرفانه بررسی کن ببین عقلت می پذیره یا نه؟
شنبه 12 فروردين 1391 - 14:49
sh-sh - خرم آباد - ایران
**elham** - اصفهان - ایران چرا حرف بی ربط می زنی ؟!! کدام لامذهبی قداره کشیده و گردن کسی را زده ، کدام خردورز و قانونمندی قداره کشیده و اسلحه به دست گرفت و مردم را به خاک و خون کشیده ؟تا آنجایی که ما دیدیم این دیندار ها بودند که به خود اجازه دادند صاحب عقاید مردم باشند و مخالفین خود را به خاک و خون بکشند ، همین ماها که ادعا دینداریمان میشود مگر نه این است هرچی جنگ و کشتار و بمب گزاری و حملات انتحاری است توسط ما و در همین کشورهای اسلامی بوده است ، خدا را شکر که من هر چی بی دین و لامذهب دیدیم همه قانون مند و با علم و دانش و متین بوده اند ، شما را قسم میدهم به خدایی که می پرستید ، بایید اگه نمی توانیم در مباحث اظهار نظر کنیم حداقل خواننده خوبیم باشیم و صفحه سیاه نکنیم خواهشن...
شنبه 12 فروردين 1391 - 16:09
felora - تهران - ایران
هر اسمی که دوست داشته اند برایش گذاشته اند ! ایزد ـ اهورا مزدا ـ الهه ـ الله ـ لات وعزی (بت ) یاهو ـ عیسی ـ خدا ـ زئوس ـ طبیعت ـ god ..... چون درتک تک سلولهای وجود انسان میل و کشش به سوی او "وجود داردو این احساس اکتسابی نیست و در همه وهمه .... بوده وهست. اگر کسی منکر این احساسه چون خودش این حقیقت رو سرکوب کرده . هر چی هست ویا هرکی هست و با نام یا بی نام ,افریدگاری دراین بیکران هست!
شنبه 12 فروردين 1391 - 15:58
دانشجوی ایرانی - تهران - ایران
من خودم به خدا اعتقاد دارم و به این هم اعتقاد دارم که خدا هر کس رو با اعمال و رفتارش خواهد سنجیدچه شمایی که اعتقاد داری چه شمایی که نداری پس خیلی سخت نیست فقط باید در زندگی آدم خوبی بود و انسان واقعی بود در این صورت اگه خدا نباشه همه بهت احترام می ذارن و با احترام ازت یاد خواهند کرد اگر هم باشه جواب خوبیهات رو می ده اگر چه بهش اعتقاد نداشته باشی!من خیلی با خودم کلنجار رفتم که بگم خدا نیست نتونستم هنوز هم درگیرم نمی تونم!اصلا سوال اینه اصلا قبل بیگ بنگ چی بود از کجا اومد اصلا مگه می شه از هیچ یهو خود به خودی جهان خلق بشه!کاش می دونستم!شرمندتم خدا همین
شنبه 12 فروردين 1391 - 16:51
feminism - لندن - انگلستان
raha parvaz / شعر بسیار زیبااااااااائی بود ممکنه بپرسم سرودۀ کیست ؟؟ متشکرم.
شنبه 12 فروردين 1391 - 18:25
بهروزرضازاده - سیدنی - استرالیا
elhame عزیز . مرسی کامنت شما به من آرامش عجیبی داد همون خدای مهربون حافظ و نگهبان شما باشه!
شنبه 12 فروردين 1391 - 20:01
hovakhshatare - تهران - ایران
سهیل ایرانی - چه کسی گفته اینشتین خداباور بود؟؟!! ده‌ها مورد دلیل و مدرک برای خداناباور بودن اینشتین وجود داره. حتی خیلی از خداباوران به اینشتین پرخاش می‌کردند که چرا اندیشه‌های خداناباورانه‌ی خودش رو انتشار می‌ده که من یه نمونه‌اش رو اینجا میارم تا این دروغ تکراری که اینشتین به خدا معتقد بود رو باطل کنه! این قسمتی از نامه‌ای است که بنیان‌گذار انجمن مذهبی اوکلاهاما به اینشتین نوشت: پروفسور انشتین، به اعتقاد من مسیحیان آمریکایی پاسخ شما را خواهد داد، \"ما ایمان خود به خدا و. فرزندش عیسی مسیح را رها نخواهیم کرد، اما شما را دعوت می کنیم که اگر به خدای مردمان این. سرزمین معتقد نیستید، به همان جایی که آمده اید برگردید.
یکشنبه 13 فروردين 1391 - 02:24
hovakhshatare - تهران - ایران
bita tehrani - ونکوور - کانادا - شما یکی از بهترین نظرها رو گذاشتین و با شما کاملا موافقم. من خودم یک خداناباور هستم اما معمولا به اعتقادات دیگران هم کاری ندارم که بخوام کسی رو از اعتقاد به خدا برگردونم. اگر کسی بحثی با من بکنه من هم دلایل خودم رو بیان می‌کنم اما فقط در حد بحث و تبادل نظر، و اصراری ندارم که حتما دلایلم رو دیکته کنم، کاری که متاسفانه تقریبا تمام خداباوران می‌کنند. نمونه‌هاشون هم توی همین سایت زیاده که به خداناباوران توهین می‌کنند و اون‌ها رو احمق و گاو و خر و .. خطاب می‌کنند و آدم متعجب می‌شه که چرا کسانی که ادعای خداپرستی می‌کنند این‌قدر فحاش و بددهن هستند؟ آیا فحاشی و بی‌تربیت بودن جزو آموزه‌های اعتقادی است؟ در حالی که خداناباوران به مراتب کامنت‌های مودبانه‌تر و معتدل‌تری می‌گذارند.
یکشنبه 13 فروردين 1391 - 02:36
حمله نظامی - رشت - ایران
من برای کافرین متاسفم،قرار نیست که خداوند در کار جهان دخل و تصرفی کند چونکه این میشود تبعیض و با عدل خدا در تضاد است،خداوند روند سیر جهان را بصورت طبیعی قرار داده و همان آفرینش جهان یعنی بینگ بنگ هم قدرت خداوند در آن دخیل بوده،ما حتی بعد از مرگ هم نمیتوانیم خدارا ببینیم،خداوند در قران فرموده که در سرنوشت هیچ قومی دخالت نمیکنم مگر آنکه آن قوم خودشان سرنوشت خویش را تغییر دهند،آقای جان استنجر ،علم در خیلی جاها اشتباه میکند و باعلم هیچگاه نخواهید توانست خدا را اثبات کنید شما باید از آفریده های او به او پی ببرید،واو هیچوقت قابل دیدن نیست شما که فیزیکدان هستی باید بدانی که قانون پایستگی انرژی میگوید که انرژی از شکلی به شکل دیگر تبدیل میشود ولی هرگز از بین نمیرود،خداوند از آن انرژی در وجود ما انسانها دمیده و ما بعد از مرگ این انرژی که روح نام دارد از جسم خارج شده و به شکل دیگری در خواهد آمد،
یکشنبه 13 فروردين 1391 - 03:57
حمله نظامی - رشت - ایران
لطفا در این زمینه تفکر کنید،خداوند در قران فرموده در مورد من فکر نکنید زیرا به هیچ نتیجه ای نخواهید رسید،اگر تمام عمرتان هم در تفکر وجودی او باشید نمیتوانید اورا بشناسید زیرا عقل انسان ناقص است همانگونه که عقل یک مرغ در مقابل عقل انسان ناقص است،به خدا سوگند ه روز قیامت خواهد آمد و مردگان به اذن او زنده خواهند شد و این وهم و خیال نیست زایرا آفرینش این جهان هدفمند بوده و این را بدانید که تا پایان عمر زمین قادر نخواهید بد که سیاره ای پیدا کنید که در آن حیات باشد و یا مثلا از زمین زمانی که در حال نابودیست به سیاره ای بروید که مشابه زمین باشد که در آنجا زندگی کنید،تمامی پیشرفتهای شما در همین کره خاکی خواهد بود
یکشنبه 13 فروردين 1391 - 03:57
kokex - ‫فرانکفورت - ‫آلمان
‫ای مردم روز جزا حق است و همانطور که خالق یکتای شما حق است همان خالقی که شما را آفرید و از آسمانها و زمین به شما روزی میدهد. آیا سرنوشت تکذیب کنندگان را ندیدید آیا سرنوشت امثال لنین را که تز بی خدایی ترویج می کردند برایتان نشانه نیست. ‫قهر خالق یکتا اونها رو به زباله دانی تاریخ فرستاد و الان هم در عذابی سخت هستند. ‫ای مردم شب و روز دروغ نیست و شما در این دنیا دارید سخت امتحان میشید و بدانید که فقط یکتا پرستانی که تقوا پیشه هستند ، دوستان خدایند. ‫ای مردم کسانی که میخواهند راهی به سوی بهشت ابد پیدا کنند پس تا دیر نشده راهی راهی بسوی الله بجو یند. ‫خداوند از بندگانش غافل نیست . اگر ۱۰۰۰ سال هم عمر کنید آخرش چی ؟ دنیای باقی برای شما بهتر است. ‫خداوند خلاف وعده نمی کند ولو که اندکی اعتقاد دارند. سوره نباء سوره ۷۸ قرآن کریم پایان زندگی دنیا و شروع آخرت و . ‫اختلاف بین مومنین و منکر ین را بیان میکند . ‫لجبازی شما با فلان آخوند یا هر کی نباید شما را از حق دور کنه و آتش جهنم رو براتون بیاره. ‫
یکشنبه 13 فروردين 1391 - 07:50
kokex - ‫فرانکفورت - ‫آلمان
2. شما با خدای خود معامله کنید نه با آخوند کشیش خاخام یا هرکی. ‫این خالق شماست که شما رو آفریده و به شما روزی میده پس فقط و فقط مستقیم به سوی خدا برید. ‫فقط خالق یکتا
یکشنبه 13 فروردين 1391 - 07:52
felora - تهران - ایران
raha_parvaz - تهران - ایران _ رها جون ,شعر نامه وحرفهای پر از گله و شکایت و غمت خیلی پریشونم کرد . عزیزم من برات رهایی از همه غمهای کوچک وبزرگ این دنیایی که هم با خدا وهم بی خداست را................. ارزو میکنم.
یکشنبه 13 فروردين 1391 - 10:26
sh-sh - خرم آباد - ایران
یک سخن از موریس مترلینگ برای همه ، چه آنهایی که خداباور نیستند و همچنین کسانی که باتمام وجود خدا را احساس می کنند . موریس مترلینگ می گوید : اگر خدا همان جهان نباشد و اگر جهان با خدا تفاوتی داشته باشد در اینصورت کیست که بتواند بگوید آفریننده جهان و یا خدا کسیت؟. تا وقتی که من و شما و فرزندان ما این چشم و گوش و این قلب و مغز را داریم ناچاریم قبول کنیم که خدا همان جهان و جهان همان خداست . بهمین جهت است که تمام فلاسفه جهان در تمام اقطار گیتی و در تمام اعصار و دوران عاقبت به این نتیجه رسیده اند که هستی و جهان و خدا یکی است و هیچ تفاوتی بین آنها وجود ندارد
یکشنبه 13 فروردين 1391 - 10:01
**elham** - اصفهان - ایران
بهروز جان مرسی‌ دوست عزیزو مهربونم. از نظر یه سری کامنت ما صفحه سیاه کردن دوست عزیز که اینو میگی‌ من هم خواننده خوبی‌ هستم هم دوست دارم نظرم رو بگم و حرف من بیربط نبوده منو شما که نرفتیم بمب گذاری کنیم یا جون کسیو بگیریم دوست من ،،،،؟ هر ۵ تا انگشت که مثل هم نیستند خیلی‌ از مسلمونها خیلی‌ کارها می‌کنن مهم اینه که من که نظر خودمو میدم وجدانم راحته که راه زندگیمو درست رفتم و آزارم هم به کسی‌ نرسیده چون خدای خودمو اونطور که خودم باید بشناسم شناختم و قبولش دارم،،فک نمیکنم این موضوع ب کسی‌ آسیب برسونه امیدوارم منظور منو فهمید باشی‌ پیروز باشی‌ همیشه و موفق
یکشنبه 13 فروردين 1391 - 13:37
bita tehrani - ونکوور - کانادا
hovakhshatare / سپاس از تو هموطن گرامی.این فحاشی گویا یک سنّت است که بسیار دقیق در تمام فقه اسلامی هم رعایت شده که حتا خود مسلمانان هم همدیگر را مفتخر می‌کنند!.سنّی‌ها ح...زاده نامیده میشوند،توسط شیعیان،و سنّی‌ها شیعیان را کافر رافضی مینامند! تو خود حدیث مفصل بخوان از این مجمل
یکشنبه 13 فروردين 1391 - 13:58
سهیل ایرانی - اصفهان - ایران
hovakhshatare - تهران - ایران عزیز به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) به نقل از «کریسشین پست»، «ایزاکسن» در کتاب «انیشتین: زندگی و کائنات او» می‌نویسد: «اما حیرت و جذبه ایمان به خدا در زندگی او [انیشتین] در دهه 50 سالگی او بیشتر نمود پیدا می‌کند به ویژه زمانی که او به خدا روی می‌آورد که به بیان خود او «تجلی وجود در قوانین کائنات» است.». در این کتاب «ایزاکسن» همچنین به انتقاد «انیشتین» از منکران وجود خدا اشاره می‌کند و در یک مورد به نقل از یکی از دوستان «انیشتین» جمله ای از او می‌نویسد که «همیشه افرادی هستند که منکر وجود خدا می‌شوند، اما آن چه واقعاً من را عصبانی می‌کند این است که این افراد برای اثبات دیدگاه‌های خودشان از من نقل قول می‌کنند.». به اعتقاد «ایزاکسن» اعتقاد «انیشتین» به خدا نتیجه کشفیات وی در زمینه فیزیک و سایر علوم بوده که به ایمان به وجودی فوق بشری منتهی شده است که منبع آفرینش جهان و نظم آن است. کتاب «انیشتین: زندگی و کائنات او» در 704 صفحه و توسط انتشارات «سایمون اند شوستر» منتشر شده است
دوشنبه 14 فروردين 1391 - 02:15
سهیل ایرانی - اصفهان - ایران
hovakhshatare - تهران - ایران عزیز انیشتین نابغه علمی قرن بیستم می گوید: " در عالم مجهول، نیروی عاقل و قادری وجود دارد که جهان گواه وجود اوست (کتاب اثبات وجود خدا، چاپ سوم، ص 76 به نقل "مارلین بوکس کریدر"). انیشتین، دانشمند متخصص در فیزیک و ریاضی است نه در مسائل روانی و انسانی و مذهبی و فلسفی. او پس از تقسیم مذهب به سه نوع، نوع سوم را که مذهب حقیقی است مذهب وجود یا مذهب هستی می نامد و احساسی که انسان در مذهب حقیقی دارد این چنین شرح می دهد: " در این مذهب، فرد، کوچکی آمال و هدفهای بشر و عظمت و جلالی که در ماورای پدیده ها در طبیعت و افکار تظاهر می نماید حس می کند، او وجود خود را یک نوع زندان می پندارد چنانکه می خواهد از قفس تن پرواز کند و تمام هستی را یک باره به عنوان یک حقیقت واحد دریابد " (دنیائی که من می بینم ص 57). ادامه دارد....
دوشنبه 14 فروردين 1391 - 02:22
سهیل ایرانی - اصفهان - ایران
(قسمت 2) این دانشمند مدعی است که احساسات موجد مذهب متفاوت است، علت گرایش به مذهب را در همه طبقات نمی توان یکسان دانست. او می گوید: برای یک انسان ابتدائی، ترس: ترس از مرگ، ترس از گرسنگی، ترس از جانور وحشی، ترس از مرض، ایجاد کننده زمینه مذهبی است. فکر محدود و عدم رشد عقل انسان بدوی برای خود موجودات کم و بیش شبیهی می سازد، این موجودات را با دست و فکر خود می سازد و بعد از این آفریدن به این فکر می افتد که چگونه از خشم آنها جلو بگیرد، چطور بر سر لطفشان بیاورد. اینگونه مذهب را مذهب ترس باید نامید و خدائی که در این مذهب پرستیده می شود خدای واقعی نیست منجر به نوعی بت پرستی می شود. ادامه دارد..
دوشنبه 14 فروردين 1391 - 02:25
سهیل ایرانی - اصفهان - ایران
(قسمت 3) می گوید: خصیصه اجتماعی بشر نیز یکی از تبلورات مذهب است. یک فرد می بیند پدر و مادر، خویشان و رهبران و بزرگان می میرند یک یک اطراف او را خالی می گذارند، پس آرزوی هدایت شدن، دوست داشتن، محبوب بودن و اتکاء و امید داشتن به کسی، زمینه قبول عقیده به خدا را در او ایجاد می کند. به عقیده انیشتین خدائی که ناشی از این احتیاج است نیز خدای واقعی نیست، صفاتی که برای او فرض می شود همه صفات انسانی است، کتاب مذهبی یهودیان و همچنین انجیل این چنین خدائی را معرفی می کنند، این مذهب نسبت بمذاهب ترس یک درجه تکامل یافته است. ادامه دارد..
دوشنبه 14 فروردين 1391 - 02:26
سهیل ایرانی - اصفهان - ایران
(قسمت 4) آن گاه چنین می گوید: ولی فراموش نشود که در این بین عده قلیلی از افراد و اجتماعات یافت می شوند که یک معنی واقعی از وجود خدا را ورای این اوهام دریافته اند که واقعا دارای خصائص و مشخصات بسیار عالی و تفکرات عمیق و معقول بوده به هیچ وجه قابل قیاس با آن عمومیت عقیده نیستند. مقصودش اینست که گمان نرود در میان اجتماعاتی که در آن دو نوع مذهب وجود داشته و دارد همه افراد فکرشان درباره خدا سطحی است، افرادی هم در همان جماعات یافت می شوند که خدا را آنچنان که شایسته قدس و جلال او هست در نظر می آورند و پرستش می نمایند. آنگاه چنین می گوید: یک عقیده و مذهب ثالث بدون استثناء در ذهن همه وجود دارد، گرچه با شکل خالص و یکدست در هیچ کدام یافت نمی شود. من آن را " احساس مذهبی آفرینش یا وجود " می نامم. بسیار مشکل است که این احساس را برای کسی که کاملا فاقد آن است توضیح دهم، بخصوص که در اینجا دیگر بحثی از آن خدا که به اشکال مختلفه تظاهر می کند نیست. ادامه دارد..
دوشنبه 14 فروردين 1391 - 02:28
سهیل ایرانی - اصفهان - ایران
(قسمت 5) در این مذهب، فرد به کوچکی آمال و هدفهای بشر و عظمت و جلالی که در ماورای امور و پدیده ها در طبیعت و افکار تظاهر مینماید پی می برد. او وجود خود را یک نوع زندان می پندارد، چنانکه می خواهد از قفس تن پرواز کند و تمام هستی را یکباره بعنوان حقیقت واحد در یابد. مطابق این بیان در انسان و حداقل در افراد رشد یافته انسانها چنین احساسی وجود دارد که می خواهد از وجود محدود خود خارج شود و خود را بقلب هستی رساند. در انسان میلی وجود دارد که آرام نمی گیرد مگر آنکه خود را با خدا و منبع هستی متصل ببیند. این همان است که قرآن کریم فرموده است: «الذین آمنوا و تطمئن قلوبهم بذکر الله الا بذکر الله تطمئن القلوب؛ تنها با یاد خدا و جای گرفتن خدا در قلب است که دل آدمی آرامش خویش را باز می یابد» (رعد 28). ادامه دارد..
دوشنبه 14 فروردين 1391 - 02:29
سهیل ایرانی - اصفهان - ایران
(قسمت 6) انیشتین در مقدمه " خلاصه فلسفی نظریه نسبیت " می گوید: بشر پس از آشنا شدن با فیزیک جدید همین قدر می تواند ادعا کند که با الفبای کتاب آفرینش آشنا شده است نه بیشتر. یعنی مثل بشر از نظر آشنائی با حقایق جهان مثل کودکی است که تازه به دبستان رفته و الفبای یک زبان را شناخته است، این کودک تا وقتی که بتواند کتاب های علمی که به آن زبان نوشته شده است بخواند و بفهمد، چقدر فاصله دارد؟ بشر امروز نیز تا وقتی که بتواند کتاب طبیعت را بخواند همین قدر بلکه بیشتر فاصله دارد.
دوشنبه 14 فروردين 1391 - 02:31
بهروزرضازاده - سیدنی - استرالیا
**elham** . اتفاقا من همه کامنت های شما رو میخونم حتی صفحات آشپزی (خودم هم مثل شما مشتری آشپزخونه ایرانی هستم) ولی اینو جدی میگم شما هم در کمال آرامش حرفتون رو میزنید و هم در نهایت ادب و احترام واسه همین فک نمیکنم کسی حرفتون به دلش نشینه که اگه نشینه مشگل از دل سیاه خودشه! ولی به نکته خیلی خوبی اشاره کردی و اون وجدانه باهات کاملا موافقم یک دوستی همیشه میگفت آنجا که خدا نباشد همه چیز مجاز میشود! اون وجدان راحت شما رو نمیشه روش قیمت گذاشت که به نظر من بزرگترین سرمایه است . شما هم همیشه پاینده باشی
دوشنبه 14 فروردين 1391 - 04:36
raha_parvaz - تهران - ایران
felora - تهران - ایران دوست عزیز ممنون از احساس همدردیت
دوشنبه 14 فروردين 1391 - 21:39
**elham** - اصفهان - ایران
بهروز رضا زاده. مرسی‌ بهروز جان دوست عزیز،،لطف داری من هم کامنتای شما رو می‌خونم همیشه چون واسه من یکی‌ که مثمر ثمر هستند حرفاتون،،،راستش خوشم اومد که شما هم مثل خودم قرآن رو میخونید و قبول دارید،،آرامشی که موقع خندان قرآن به آدم دست میده رو نمی‌تونید با چیزی مقایسه کنید،،،امیدوارم خدا همیشه پشت و پناهتون باشه
‌سه شنبه 15 فروردين 1391 - 15:36
hovakhshatare - تهران - ایران
سهیل ایرانی - اصفهان - ایران - به اظهار نظرهای شخص آینشتاین توجه کنید: \"به نظر من ایده‌ی وجود خدایی شخص وار کاملاً غریب و حتی بدوی می نماید\" - \"من نمی کوشم خدایی شخص وار را تصور کنم؛ شگفتی از ساختار جهان، تا آنجا که به ما توان کافی برای درک جهان بدهد کفایت می‌کند\" - \"آنچه درباره ی اعتقادات دینی من گفته‌اند دروغ است. دروغی که به طور سیستماتیک تکرار شده است. من به خدایی شخص‌وار اعتقاد ندارم و هرگز منکر این بی‌اعتقادی‌ام نمی شوم بلکه آن را آشکارا بیان می‌کنم. اگر باوری دارم که بتوان آن را دینی خواند، آن باور همانا حس ستایش بی‌کرانم در برابر ساختار جهان است، تا بدانجا که علم می‌تواند آشکار کند\"
‌پنجشنبه 17 فروردين 1391 - 01:51
hovakhshatare - تهران - ایران
نقل قول‌های آینشتاین از کتاب «آینشتاین و دین» نوشته‌ی مکس جمر آورده شده‌اند. نقل قول‌های دیگری هم هستند که افراد مختلف راجع به آینشتاین گفته یا نوشته‌اند. اسقف کاتولیک کانزاس سیتی گفت: \"جای تأسف است که می‌بینیم مردی از نژاد عهد عتیق و آموزه‌های آن، سنت بزرگ آن نژاد را منکر می شود\" و یک خاخام نیویورکی گفت: \"آینشتاین بی شبهه از بزرگترین دانشمندان است، اما نظرات دینی‌اش در تعارض تام با یهودیت قرار دارند\" خود آینشتاین بارها گفته بود که به خدایی «شخص‌وار» اعتقاد ندارد. این «شخص‌وار» بودن یعنی همان چیزی که همه‌ی ادیان بر آن تاکید دارند، یعنی خدایی که مثل اشخاص از خود ویژگی‌هایی نشون می‌ده، ناراحت می‌شه، شاد می‌شه، عصبانی می‌شه، کیفر می‌ده، پاداش می‌ده و اعمال شخص‌وارانه انجام می‌ده.
‌پنجشنبه 17 فروردين 1391 - 02:01
hovakhshatare - تهران - ایران
در یک نگاه کلی «خدای شخص‌وار» یعنی خدایی که اصولا کاری یا عملی از او سر می‌زنه پس لطفا سفسطه نکنید که خدا شاد و غمگین نمی‌شه و ذات خدا تغییرناپذیره و این‌جور حرف‌ها چون خدایی که قرآن رو هم به پیامبرش وحی می‌کنه داره یک عمل «شخص‌وارانه» انجام می‌ده یا خدایی که اصلا پیامبر می‌فرسته داره به هر حال «کاری» انجام می‌ده و خدایی که کاری انجام بدهد شامل تعریف «خدای شخص‌وار» می‌شه. آینشتاین بارها گفته بود که به خدای شخص‌وار اعتقادی نداره پس شاید بشه متصور بود که پس به هر حال به نوعی خدا اعتقاد داشته اما خدای همه‌ی ادیان یک خدای شخص‌وار است پس اعتقاد آینشتاین می‌تونسته به این باشه که او به قوانینی که بر جهان حکومت می‌کنند معتقد بوده. کارل ساگان صحبت جالبی در این باره داره.
‌پنجشنبه 17 فروردين 1391 - 02:10
hovakhshatare - تهران - ایران
ساگان می‌گه: \"اگر معنای «خدا» این باشه که یک سری قوانین فیزیکی بر جهان حاکم‌اند پس مسلما خدا وجود داره، اما این خدا از لحاظ عاطفی راضی کننده نیست، دعا کردن به درگاه قانون گرانش چندان کار معقولی نیست\". اعتقاد آینشتاین درباره‌ی خدا تقریبا با چیزی که ساگان می‌گه معادل بوده یعنی آینشتاین یک جور حس فروتنی در برابر جهان و قوانین حاکم بر جهان داشته نه این که به خدایی معتقد بوده باشه که منظور ادیان است. در جای دیگری آینشتیان گفته: \"من یک کافر عمیقا دین‌دار هستم\" که منظورش از کافر دقیقا بی‌اعتقادی به ادیان و خدای ادیان است و منظورش از دین‌دار بودن اعتقاد داشتن به بزرگی جهان و قوانین حاکم بر جهان و احساس فروتنی در مقابل این جهان بوده. آینشتاین هرگز به خدایی که دعا مستجاب می‌کنه یا وحی می فرسته یا عذاب و پاداش می‌ده یا پیغمبر می فرسته و .. اعتقاد نداشته.
‌پنجشنبه 17 فروردين 1391 - 02:17
kitaro - تهران - ایران
دوستان عزیز اینقدر به هم نپیچید!!. کسایی که از روحانیون خدای ادیان توسری خوردن شور حسینی نگیره شمارو حالا که شروع کنین به دری وری گفتن به خدا و ادیان!!. مومنین هم خودشونو کنترل کنن لطفا!!. حالا که دین و مذهب همه جوره زیر سوال رفته!. فقط سوالاتی میمونه که این پرفسور و دوستانش باید جواب بدن تا همه چی روشن بشه!. ایا این غریزه پرستش(به فرض اینکه خدا وجود نداشته باشه!!)فقط در انسان هست یا اینکه در موجودات دیگه هم وجود داره؟کما اینکه اگه همچین چیزی بود باید در شکلهای ابتداییش دیده میشد مثلا سنگ یا درختی که مورد احترام حیوانات باشه!. .
‌پنجشنبه 17 فروردين 1391 - 06:11
kitaro - تهران - ایران
. ایا پرستش و ایمان مربوط به ناحیه خاصی از ساختار مغز ادمی هست که با از کار انداختن آن میتوان انسان مومن را به کافر تبدیل کرد؟. اساسا چه چیزی باعث میشود تا انسانی خود را پیامبر افریدگار جهان معرفی کرده و با دشواری دیگران را به سوی او دعوت کند؟. جناب پرفسور چه دیدگاهی به متافیزیک دارند و ایا اساسا تحقیقاتی در این زمینه انجام دادن یا خیر؟. پاسخ به همه این سوالها و سوالات دیگری در زمینه های تاریخ و تمدن و انسانشناسی و همینطور اسطوره شناسی لازمه این است که بشود خدا را انکار کرد!. متاسفانه این دلایل کودکانه برای رد پدیده ای به نام ایمان به خدا کافی نیست. پاسخ به همه این سوالها و سوالات دیگری در زمینه های تاریخ و تمدن و انسانشناسی و همینطور اسطوره شناسی لازمه این است که بشود خدا را انکار کرد!. متاسفانه این دلایل کودکانه برای رد پدیده ای به نام ایمان به خدا کافی نیست
‌پنجشنبه 17 فروردين 1391 - 06:16
نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.