داریوش: آخرین سنگر سکوته

داریوش: آخرین سنگر سکوته

داریوش (راست) و بهروز وثوقی

۱۳۸۹/۰۲/۰۳
رادیو فردا : در میزان محبوبیت داریوش اقبالی در میان دوستداران موسیقی ایران به زحمت می‌شود تردید داشت. اگر هم شکی‌ باشد، نتایج نظرسنجی رادیو فردا از شنونده‌ها در قالب برنامه «۱۰ ترانه برتر» به روشنی ثابت میکند که داریوش چقدر طرفدار دارد.

ترانه‌های جدید داریوش به نام‌های «نترسون» و «خون‌بازی» هر دو از بین ۱۰ ترانه ، عنوان ترانه برتر ماه را به خود اخنصاص داده‌اند و در رقابت بهترین ترانه‌های سال ۱۳۸۸ رادیو فردا ، باز هم خون‌بازی از طرف شنونده‌ها به عنوان بهترین ترانه سال انتخاب شد و «نترسون» رتبه سوم را به دست آورد.

داریوش خود از شنیدن این خبر بسیار غافلگیر و خوشحال شد و گفت: «پس معلوم است که باز دود از کنده بلند میشود.»

خوشبختانه فرصتی دست داد برای یک گفت‌وگوی اختصاصی با رادیو فردا. این گفت‌وگو را همراه با ترانه‌های خواننده محبوب شما به صورت یک ویژه‌نامه تقدیم می کنیم.




داریوش اول از همه میخواست که از شنونده‌های رادیو فردا بابت لطفی که نسبت به ترانه‌هایش داشته‌اند، تشکر کند. داریوش با این واژه ها گفت و گو را آغاز می کند:
«من واقعا از مردمم تشکر می‌کنم. من جوابم را با این رفراندوم شما گرفتم و سپاس‌گزار مردم هستم. ممنونم از شما... خوب ما پارتی‌بازی در دوره کاریمان زیاد داشتیم. رقم‌ها را برگزارکنندگان انتخاب می‌کردند. ولی این را مطمئن هستم که شما از روی کامپیوتر این آمار را ارائه می‌دهید. خوشحالی من از این است که «خون‌بازی» کاری بود که عاشقانه درست شد؛ به موقع به مردم ارائه داده شد و قلب مردم را لمس کرد. حرف روز بود و من امیدوارم تاثیرگذار باشد. چرا که همه ما و شنوندگانی که ترانه «خون‌بازی» را گوش کردند، بر این باورند که این پرنده مردنی نیست.»

شعر و آهنگ خون بازی داریوش درباره جنبش سبز و اعتراضات گسترده مردم به نتایج انتخابات خردادماه است. در کلیپ ویدیوی ترانه، داریوش را می‌بینیم که مانند بسیاری از ایرانیان دیگر، جلوی کامپیوتر نشسته است و حوادث بعد از انتخابات را دنبال میکند. داریوش درباره لحظه تولد این ایده می گوید:

 «موقعی که آهنگ ترانه را اجرا کردم، تصویرهای تکراری جواب این کلام را نمی‌داد؛ جواب این موسیقی را نمی‌داد.

من اصولاً موقعی که می‌خواهم بروم و بخوابم، یک بازگشت روزانه میکنم که در طول روز چه کاری کرده‌ام؟ کجا اشتباه کرده‌ام؟ کجا درست فکر کردم و عمل من کجا درست بوده است؟

هر روز صبح که از خواب بیدار می‌شوم، وقتی خواب و بیدار هستم، به شکل عجیبی مشکلی که در رابطه با هر کاری دارم، شکل حل شده آن مشکل در ذهنم، مرا از خواب بیدار میکند.

روزی که تصمیم گرفتم «خون بازی» را به صورت تصویر در بیاورم، صبح که از خواب بیدار شده بودم، این که چطور باید به تصویرش بکشم در برابرم بود. شب با خود کلنجار میرفتم که من این ترانه را چطور باید تصویری کنم که گویای کلامم باشد؟

صبح لپ تاپم جلوی چشمم آمد. ما هر روز جلوی لپ تاپ هستیم و حوادث سرزمینمان را دنبال می‌کنیم. بلافاصله به کارگردان ویدیو آقای سیروس کردونی زنگ زدم.

بعد از آمدن ایشان، برعکس کلیپ ویدیوهای دیگر که روزها طول می‌کشد تا به انجام برسد، تصاویر این کلیپ ویدیو بلافاصله جلوی چشمم آمد. اینکه ما این فیلم‌ها را داریم و من هم در مقابل لپ‌تاپم سکوت خواهم کرد و اینکه هیچ احتیاجی به لب زدن ندارم، هیچ احتیاج به خواندن ندارم.

خوشبختانه این کار سریع انجام شد و تلاش من بر این بود که حالت مستند داشته باشد؛ مخصوصا در رابطه با استناد به پیام گاندی که با کفر میشود حکومت کرد ولی با ظلم نه.»

داریوش در فیلم ویدیویی«خون بازی» می خواند که «آخرین سنگر سکوته.»

قرار بر این بود که داریوش بعد ازکنسرت نوروزیش در ترکیه، یک کنسرت هم در دبی داشته باشد، اما قرارها به هم خورد و کنسرت او در دبی لغو شد و تنها کنسرت ترکیه اجرا شد. داریوش جزئیات قضیه را به این صورت شرح می دهد:

«برنامه‌گذار من پیرو برنامه‌های گذشته، آمد و قرارداد را بست و رفت دنبال مجوز. من به او گفتم بایستی شرایط زمانی را در نظر می‌گرفتید؛ چرا که دبی قلک بزرگ جمهوری اسلامی است و من فکر میکنم شرایط می‌تواند تاثیر داشته باشد.

من تعجب کردم که چرا امسال به من مجوز ندادند. موضوع دولت و این قبیل چیزها را زیاد بزرگ نمی کنم. آن را یک حادثه می‌بینم و الآن هم پیگیر این هستم که مشکل را حل کنم، چرا که همیشه آنجا رفته‌ام و همیشه برنامه داشته‌ام.

واقعیت این است که من دلایل را نمی‌دانم و نمی‌دانم که این ضربه را از کجا خوردم و گناه این ماجرا را به گردن چه کسی بیاندازم؛ ولی خوشبین هستم که در آینده نزدیک بتوانم در آنجا برنامه اجرا کنم.»

«تفریح ما اجرای کنسرت است»

با این همه زحمت و دردسر و دوندگی برای اجرا و ضبط آلبوم و بعد هم مسافرت‌های فشرده و پیاپی برای اجرای کنسرت‌ها، می‌شود مجسم کرد که داریوش برای رفع خستگی و استراحت و تفریح باید متد خاصی داشته باشد، اما توضیحی که می‌دهد دور از انتظار است.

وی می گوید: «من مدام کار می‌کنم. برای من کار زیاد وجود دارد. من روز به روز برای خودم کار تولید میکنم. بیشتر در استودیو کار میکنم. در منزل هم استودیوی خودم را دارم. کارهای بنیاد آینه را دارم. ادیت فیلم‌های آینه را دارم. من و برخی دوستانم داریم برای پروژه‌های آینده برنامه‌ریزی می‌کنیم و اینطور وقت من پر می‌شود.

در نتیجه تفریح ما اجرای کنسرت است. تفریحی که با مردم هستیم؛ مقابل مردم هستیم... من اینطور نگاه می‌کنم. به این کار به عنوان حرفه نگاه نمی‌کنم که بروم و پولی بگیرم و برنامه‌ای بگذارم. باید در مقابل آن آرامش داشته باشم و از کاری که انجام می‌دهم لذت ببرم، تا متقابلاً مردم هم این حس را داشته باشند که لذت برده اند.»

طرفداران پروپاقرص داریوش خبر دارند که او آلبوم جدیدی را به بازار روانه کرده است به نام «دنیای این روزای من.»

داریوش درباره تهیه آلبوم می گوید: «این آلبوم بسیار زیبایی است که من دو سال در واقع با آن زندگی کردم؛ به آن عشق ورزیدم؛ شب و روز به آن فکر کردم. با دو تا از عزیزان بسیار نازنینم روزبه بمانی و علیرضا افکاری که بچه‌های بسیار بامحبتی بودند. چقدر به من انرژی دادند و چقدر بین ما سه نفر اعتماد وجود داشت.

بااینکه فاصله ما دور بود، پدرانه به من نگاه کردند، من هم مثل فرزندانم به آنها نگاه کردم. از آنها سپاسگزارم که اینقدر وقت گذاشتند و اینقدر با عشق به این مسئله نگاه کردند. اصلاً به این مسئله که «تو داریوش هستی، ما که هستیم؟ چه هستیم ؟ جوانیم و...» را نمی خواهم به آن بپردازم.

این حس غریبی که بین شاعر و خواننده و آهنگساز و تنظیم‌کننده وجود دارد، یا وجود داشت در زمان گذشته و من با آن مواجه بودم، که ما با آهنگساز و شاعر چشم در چشم هم می‌نشستیم و ترانه‌ها را زندگی می‌کردیم، لحظه به لحظه کارها را مرور می‌کردیم… این اتفاق دوباره بعد از ۳۵ سال افتاد، با آلبومی که با روزبه بمانی و علیرضا افکاری کار کردم.

آلبومی کاملا عاشقانه است. این آلبوم از امید می‌گوید. از خانه می‌گوید. از اعتماد می‌گوید. ازعشق می‌گوید. از کنار هم بودن می‌گوید. مرا به خاطرات دوران جوانی بردند. همان جوانی که از ۱۹ سالگی آغاز کردم.

البته در این آلبوم کارها مدرن‌ترشده، اما با این وجود این ۸ آهنگ حس آن موقع را برای من دارد. می‌دانید، کار باید به دل من بنشیند؛ از آن لذت ببرم. اگر لذت ببرم و قلب مرا لمس کند، می‌تواند قلب دیگری را هم لمس کند.

الآن هم درست مانند برنامه‌ای که در آلبوم قبلیم داشتم و از طریق سایت‌های خودم آن را در اختیار مردم گذاشتم؛ الآن هم از طریق اینترنت، این آلبوم را در اختیار مردم می‌گذارم.»

ترانه «دنیای این روزای من» جزو ترانه‌های برتر فروردین‌ماه رادیو فردا است.

داریوش پیشتر گفته بود که دلش برای عاشقانه خواندن تنگ شده و حالا توانسته است بالأخره با ارائه آلبومی کاملاً عاشقانه به آرزویش جامه عمل بپوشاند.

اما عشق می‌تواند چهره‌های متفاوتی داشته باشد؛ مثل عشق به یک همنوع، عشق به یک هم نسل، عشق به یک همراه... و حکایت داریوش از ترانه‌ای دیگر از آلبوم «دنیای این روزای من» پیام چنین عشقی است.

«کی می‌دونه قیصر این روزا کجاست؟»

داریوش می افزاید: «یکی از ترانه‌ها را به دوست و برادر عزیزم بهروز وثوقی تقدیم کرده‌ام. ترانه‌ای به نام «قیصر» که دوستانم برای آن آهنگ بسیار زیبایی ساخته‌اند و شعرش را روزبه بمانی گفته بود و تصویر آن برگرفته از فیلم‌های بهروز است.

در واقع تقدیری از بهروز وثوقی است. تقدیری از هنرمندی که در خارج از ایران سی سال استقامت کرد. من همیشه می‌گویم فرقم با بهروز وثوقی به نوعی در این است که من ابزار کارم را با خودم از آن طرف دنیا آوردم.

بهروز وثوقی که اینهمه استوار و قیصروار ایستاده است، ابزارش را نتوانست با خود بیاورد. او شرایط را برای خود طوری ساخته است که کمتر آسیب پذیر باشد. من برایش آرزوی سلامتی دارم. ترانه شعر زیبایی دارد:
این روزا گوزنُ سر نمی‌بُرن
می‌شکنن شاخش و میفرستن تو باغ
این روزا تاقُ نمی‌ریزن سرش
سر گله‌اشون رو می‌کوبن به تاق
آخر نمایشا عوض شده
همه نقش همُ بازی می‌کنن
اونایی که چشمشون به قدرته
هم‌پیاله‌هاشُ راضی می‌کنن
نمی‌دونم اگه برگردیم عقب
دل طوقی واسه کی پر می‌زنه؟
اگه فرمونُ یه شب دوره کنن
چند تا چاقو پشت قیصر می‌زنه؟
نمی‌دونم اگه برگردیم عقب
داش‌آکل به عشق کی سر می‌کنه؟
اگه رستمُ ببینه روی خاک
پشتشُ بازم به خنجر می‌کنه؟
پای روضه خودت گریه نکن
وقتی گریه ننگ مردونگیه
دوره‌ای که عاقلاش زنجیرین
سوته‌دل شدن یه دیوونگیه
این روزا دوره غیرت‌کُشیه
کی می‌دونه قیصر این روزا کجاست؟
بکُشی و نکُشی می‌کُشنت
اینجا... اینجا بازارچه آب‌منگلیاست».

داریوش هم مانند بعضی خوانندگان دیگر، راه حل بسیار مناسبی برای یک معضل پیدا کرده است و آن هم پخش ترانه‌هایش به رایگان در اینترنت است.

مسلماً دوستداران داریوش در ایران به آسانی دسترسی به آثار هنرمندان ندارند، جز از طریق اینترنت. ولی می‌توان گفت که شنونده مدیون هنرمند می‌ماند که برای خلق اثرش وقت انرژی و هزینه صرف کرده است. اما چه می‌شود کرد که شنونده معمولاً راهی برای ادای دین ندارد.
اهی که داریوش پیشنهاد می‌کند، اهدای اجناس مورد نیاز در حد بهای آلبوم به سازمان های خیریه در ایران است.

به گفته داریوش «این کار را از آلبوم قبلی آغاز کردیم و الآن این پیام را هم به هموطنان می‌دهم که این کار زیباست. در مرحله اول آدم به خود می‌گوید الآن که من این کار را گوش میدهم، چه زحمتی برایش کشیده شده است؟ هنرمند چه مخارجی برای آن متحمل شده است؟ حالا که مجانی به دست من رسیده است یا دوستانم آن را برای من فرستاده‌اند...

اگر آن حس مسئولیت‌پذیری در مردم ما یک ذره شکوفا بشود؛ که البته این حس هست و وجود دارد! اما اگر کمی تحریکش کنند و احساس مسئولیت کنند...
این راهکاری بود که ما در توزیع آلبوم «معجزه خاموش» از آن استفاده کردیم و من در این آلبوم هم دارم اجرا می کنم.

از هموطنانم خواهش می کنم! می‌دانم که آلبوم اصل به دستشان نخواهد رسید. اما اگر می‌شود، ده یا بیست نفری، با قیمت اصلی اثر که در بازار به فروش می‌رود، یک قلک درست کنند. این قلک قطعاً پول زیادی خواهد بود. خودشان به یک سازمان خیریه اهدا کنند.

این پول را به سازمان حمایت از کودکان خیابانی، کمپ‌های ترک اعتیاد کمک کنند. به این سازمان‌ها پول ندهند! بلکه جنس بخرند؛ برنج و قلم و کتابچه بخرند. چند نفر از دوستانم در ایران این کار را شروع کرده‌اند.

باید باور کنیم که ما می‌توانیم حس مسئولیت‌پذیری را در مقابل جامعه خودمان داشته باشیم، چرا که جامعه ما آنقدر زخمی است که این زخم‌ها باید به دست خود مردم باید درمان بشود و اینها یک تلنگر است. آلبوم من شاید یک بهانه باشد».

صدای داریوش برای شنوندگان ایرانی بسیار آشناست، با سبکی بسیار آشنا. ترانه‌هایی معمولاً آرام با اشعاری پرمعنا که صدای داریوش به آن عمق و زندگی می‌بخشد. اما برخی مواقع برای یک خواننده پرسابقه و صاحب‌سبک این وسوسه پیش می‌آید که از شیوه‌های جدیدی برای خواندن استفاده کند و تجربه‌ای با سبک‌های متفاوت و تازه موسیقی داشته باشد. مثلاً چه می‌شد اگر داریوشی که ما اینقدر خوب می‌شناسیم، ناگهان آهنگ رپ یا تکنو می‌خواند؟!

«قاضی‌های اصلی مردم هستند»

داریوش در مورد کارهایش می گوید: «من کارهای زیبایی می‌شنوم و می‌بینم که چقدر قشنگ است و هوس هم می‌کنم که یک امتحانی بکنم، ولی چون چارچوب کاری خودم را می‌دانم، هرچند که از آن لذت میبرم، ولی پایم را از آن چارچوب فراتر نمی‌گذارم.

ممکن هم هست اگر به آن شیوه‌ها بخوانم برای شنونده‌هایم تعجب‌آور باشد. من کار تعجب‌آور نمی‌خواهم بکنم . شنونده کارهای من هم به یک سبک عادت کرده و من سعی می‌کنم در این سبک تکرار نشوم.

سعی می‌کنم نوآوری داشته باشم و در عین حال خط خودم را ادامه بدهم، ولی کارهای جوان‌ها را می‌شنوم. می‌بینم که از ریتم‌های مدرن استفاده می‌کنند.

من اگر بخواهم یک کار مدرن انجام بدهم، از آن کار مدرن یک چیز مدرن یاد می‌گیرم. اگر داریوش این را بخواند، چطور می‌شود؟ این را از خودم می‌پرسم.

کماکان دو تا از کارهایم را دارم به این سبک کار می‌کنم که آنها هم به عنوان تک‌‌آهنگ منتشر می‌شود و شعرهای بسیار زیبایی دارد؛ چرا که با شعر می‌خواهم پایه را محکم‌تر نگه دارم.

من موشکافانه به موسیقی می‌پردازم؛ تا جایی که بدانم از چارچوب خودم خارج نشده‌ام. قاضی‌های اصلی مردم هستند که تشخیص می‌دهند این کار درست بوده یا اشتباه بوده است».

از خستگی ناپذیری داریوش همین بس که در حال حاضر مشغول تهیه یک ترانه جدید است. این بار مانند بسیاری از کارهای پیشترش، بیشتر به یک عشق بزرگ و مهم پرداخته است، یعنی عشق به میهن.

داریوش: «دارم یک کار بسیار پر انرژی را اجرا می کنم که شعری و مضمونی است از دوره مشروطیت که آن را به عنوان ترجیع‌بند استفاده کرده‌ام و بعد شعر دیگری ادامه می دهد با این مضمون که:
سیصد گل سرخ، یک گل نصرانی
ما را ز سر بریده میترسانی؟
ما گر ز سر بریده می ترسیدیم
در محفل عاشقان نمی رقصیدیم
در محفل عاشقان خوشا رقصیدن
دامن ز بساط عافیت برچیدن
در دست، سر بریده خود بردن
در یک یک کوچه ها گردیدن
سیصد گل سرخ، یک گل نصرانی
ما را ز سر بریده میترسانی؟

Aaryamehr - هند - ممبئی
داریوش جاودانه است.
شنبه 4 اردیبهشت 1389

sosol - ایران - نیشابور
داریوش خدای قلب منه
شنبه 4 اردیبهشت 1389

MA HASTIM - المان - فرانکفورت
داریوش نه هنرمنده ونه انسان و نه مبارز و نه اتشفشان و یک جنبش ووووو....بلکه به معنای واقعی یک مجموعه ای از همه اینهاست . درود فراوان بر این نازنین. ما هستیم....تا وقتی که داریوش و داریوش ها هستند..
شنبه 4 اردیبهشت 1389

amin nima - انگلستان - لندن
داریوش با گذشت این همه سال همان داریوشی است که با تمام وجودش دلها را تسخیر میکند -
شنبه 4 اردیبهشت 1389

*پسر شجاع* - ایران - تهران
من فکر میکردم که هنرمندایه نسل قدیم در ایران شکسته و افسرده هستند ولی افسردگی در چهره داریوش هم دیده میشه ...فکر کنم غم غربت ..هر کی یه جور درگیره...
شنبه 4 اردیبهشت 1389

hakhamaneshyan - ایران - گرگان
دوباره می سازمت وطن. اگرچه با خشت جان خویش. ستون به سقف تو می زنم. اگرچه با استخوان خویش. دوباره می شویم از تو خون. به سیل اشک روان خویش. دوباره می بویم از تو خون . به میل نسل جوان تو. اگر چه صد سال مرده ام. به گور خود خواهم ایستاد. که بر کنم قلب اهرمن به نعره آن چنان خویش. اگرچه پیرم ولی هنوز. مجال تعلیم اگر بود. جوانی آغاز می کنار نوباوگان خویش
شنبه 4 اردیبهشت 1389

hamidTANTAN - اتریش - وین
من نمیدانم که به شما بعد از شنیدن این اهنگ چه حسی دست داد.ولی من با هربارشنیدن این اهن گریه کردم.البته نه فیزیکی, بلکه روحن گریستم با تمام وجودم.
شنبه 4 اردیبهشت 1389

milanahwaz - سوئد - نورشاپینگ
داریوش تو جاودانه بودی.هستی.خواهی بود.واقعا صدای تو آدم را آرامش می دهد.
شنبه 4 اردیبهشت 1389

ab55 - فنلاند - هلسینکی
داریوش ههمیشه داریوش.
شنبه 4 اردیبهشت 1389

sepher - استرالیا - سیدنی
قیصر که امپراتور روم بود. چرا اسم فیلم ما میشه قصیر چرا بهروز ایرانی میشه قیصر وار چرا اسم پسر داریوش میشه میلاد که یک اسم عربی است . من برم یه اسم عربی رومی برای خودم بزارم ! ایرانی ظاهرا خریداری نداره بیچاره کورش. بیچاره کیخسرو......ارش.....اریو برزن....بلاش.....سپهرداد....دادمهر...
شنبه 4 اردیبهشت 1389

korea - کره جنوبی - سئول
با سلام ودرود به ابر مرد موسقی ایران زمین زنده و سالم باشی ای مرد دوست داشتنی ای داریوش ایران زمین از ته دل دوست داریم تا ابد.
شنبه 4 اردیبهشت 1389

R.zolfin - سوئد - استرسوند
کسئ که به سمت بهتر شدن و روشنائ بسوئ حرکت است با وجود اگاهی از همه خطاهای انسانیش
شنبه 4 اردیبهشت 1389

korea - کره جنوبی - سئول
سلام به ابر مرد موسیقی ایران زمین داریوش عزیز فقط یکی هستی از خداوندسلامتی و طول عمر را برایت خواستارم دوستت دارم با تمام وجود .
شنبه 4 اردیبهشت 1389

talae sabz - ایران - رفسنجان
این مرد دلگرمی عجیبی به من میده.! امیدوار همیشه سالم باشه.
شنبه 4 اردیبهشت 1389

korea - کره جنوبی - سئول
سلام به ابر مرد موسیقی ایران زمین داریوش عزیز فقط یکی هستی از خداوندسلامتی و طول عمر را برایت خواستارم دوستت دارم با تمام وجود .
شنبه 4 اردیبهشت 1389

zagros_finland - فنلاند - هلسینکی
در حسرت دیدار تو آواره ترینم هرچند که تا منزل تو فاصله ای نیست
شنبه 4 اردیبهشت 1389

zagros_finland - فنلاند - هلسینکی
سیصد گل سرخ، یک گل نصرانی. ما را ز سر بریده میترسانی؟. ما گر ز سر بریده می ترسیدیم. در محفل عاشقان نمی رقصیدیم
شنبه 4 اردیبهشت 1389

sepidar11 - کانادا - تورنتو
عاشق صدا و بزرگواری و منش این مرد بزرگم. یاد یه خاطره افتادم - سالها پیش یه روز داشتم توی تهران مسافرکشی میکرم دوتا مسافر داشتم یه خانم جوان و یه اقا از اول هم ضبط ماشین روشن بود و صدای نازنین داریوش پخش میشد (فکر کنم البوم وطن پرنده سر در خاک بود) بعد از طی مسافت زیادی اقاهه شروع کرد به اعتراض که این چیه گوش میکنی اینجا مملکت اسلامیه ما شهید دادیم منم گفتم خوب ما هم توی جنگ شهید دادیم این اهنگ و خود من که به شهدا توهین نکرده ایم خیلی هم بهشون افتخار میکنیم گفت نخیر همین الان خاموشش کن گفتم نه تنها خاموش نمی کنم بلکه صداش هم زیاد میکنم ماشین خودمه ناراحتی پیاده شو اونم گفت اره اون ور چهارراه نگه دار پیاده میشم کرایه هم بهت نمیدم منم گفتم به جهنم نده بعد که پیاده شد خانومه گفت من قبلا هم یه بار دیگه همین محل این اقا رو دیده بودم که همین کارو با یه راننده دیگه کرد میذاره وقتی به مقصدش نزدیک میشه شروع به اعتراض میکنه تا ...
شنبه 4 اردیبهشت 1389

modeeran - هند - بنگلور
عشق است داریوش اقبالی سبز
شنبه 4 اردیبهشت 1389

pelle - سوئد - استکهلم
لعنت به تمام کسانی که با آگاهی تمام و چشم باز تمام این بی عدالتیها را می‌بینند ولی همواره از این رژیم جنایتکار که دیکتاور دیکتاتوران است دفاع می‌کنند و حق یک ملت در بند و اسیر را ناجوانمردانه زیرپا می‌گذارند,ننگ بر شما خود فروشان ارزان قیمت.
شنبه 4 اردیبهشت 1389

danial nabi - سوئد - استکهلم
از این مرتیکه رضل که شش کلاس سواد بیشتر نداره تتنفرم با اون فیلمهای ضایع .یک فاسد به تمام معنا .اشغال دوم شهره اغداشلو که ابروی ایرانیهای باشرف رابردند.در مورد داریوش هم اگر چه شعرهای خوب شاعران را میخواند ولی خیلی جونها را معتاد کرد.راستی چه خوب که انقلاب شد.
یکشنبه 5 اردیبهشت 1389

sir.amir - انگلستان - منچستر
sepher - استرالیا - سیدنی . قیصر که امپراتور روم بود. چرا اسم فیلم ما میشه قصیر چرا بهروز ایرانی میشه قیصر وار چرا اسم پسر داریوش میشه میلاد که یک اسم عربی است . من برم یه اسم عربی رومی برای خودم بزارم ! ایرانی ظاهرا خریداری نداره بیچاره کورش. بیچاره کیخسرو......ارش.....اریو برزن....بلاش.....سپهرداد....دادمهر . دورود بر شما ای باخرد /
یکشنبه 5 اردیبهشت 1389

r.sh - ایران - تهران
آوای بلند کوس را شاید که خاموش کنید. تارهای نازک چنگ را سست توانید کرد. اما چکاوک را چه کسی فرمان دهد که نغمه ساز نکند. و تو ای مرد بزرگ (ای داریوش ما)چکاوکی برای سرزمین من
یکشنبه 5 اردیبهشت 1389

iranazadiran - ایران - تهران
خدایا چقدر این مرد احساس مسئولیت و تعهد میکنه. ای کاش کمی از غیرت تو را داریوش عزیز دیگرانی که یک عمر تنها به فکر جیب خود بودند را داشتند. صدای تو گرمترین و تاثیر گذار ترین صدای یک خواننده مرد ایرانی ست. همواره سربلند باشی.
یکشنبه 5 اردیبهشت 1389

hamidTANTAN - اتریش - وین
دوستان عزیز: همینطور گفتم من عاشق داریوش و این اهنگ هستم.ولی با معنای شعر کمی مشکل دارم.مخصوصا با این قسمت اش که میگه :آخرین سنگر سکوته ، حق ما گرفتنی نیست.به نظر من که گرفتنی هست ,خوب هم می شود گرفتش.اگر داریوش عزیز این شعر را اینجوری میخوند خیلی بهتر. بود.(اخرین سنگر قیامه..... حق ماگرفتنی است )یا در جای در شعر میگه که:آسمونشم بگیرید ,این پرنده مردنی نیست .من نمیدونم داریوش عزیز از کیسه خلیفه دارند بخشش می کنند,اقاجان چی چی را بگیرند.یا در قسمتی. دیگر میگن که:(خیلی حرفا گفتنی نیست)اخه داریوش جان عزیزم ,الهی حمید تن تن برای اون صدات بمیره.شما که همه چیز را میگی و گفتی.حالا چی شده که یک دفعه :(خیلی حرفا گفتنی نیست) خواهش میکنم مثل همیشه شجاعت داشته باش و گفتنی ها بگو. با عرض ارادت خدمت داریوش. عزیز و طرفداران ایشان.
یکشنبه 5 اردیبهشت 1389

hamsafari - ایران - تهران
این وطن فروش خائن به درد لای جرز هم نمیخوره
یکشنبه 5 اردیبهشت 1389

shown - امریکا - دیترویت
danial nabi - سوئد - استکهلم شماکه ازداریوش ایرادمیگیری که شش کلاس سوادبیشترنداره شماکه ششصدکلاس سوادداری رذل با(ذ)مینویسن نه با(ض)بهتره اول سوادخودتواندازه بگیری بعدبه سوادداریوش ایرادبگیری به قول معروف یه سوزن به خودت بزن بعدیه جوالدوزبه مردم
یکشنبه 5 اردیبهشت 1389

hamsafari - ایران - تهران
hamidTANTAN - اتریش - وین. خب اگه ........ داری پاشو بیا حقت رو بگیر . چرا رفتی پشت زنها قایم شدی و لاف میایی ؟ داریوش جونتون هم بره حشیشو بکشه یه وقت خمار نمونه . شما ها رو باش که چه کسایی شدن الگوتون. برید کشکتون را بسابید . نمیخواد حقتون رو بگیرید ! یه وقت هم قیام نکنید که قیامت به پا میشه (این جمله آخر را به روش اوا خواهرها با عشوه بخون )
یکشنبه 5 اردیبهشت 1389

homa-ir - المان - هامبورک
داریوش فریاد ناله های درگلو خفته است. - هرکجا مشتی گره شد , مشت من / زخمی هرتازیانه , مشت من . - هرکجا فریاد ازادی , منم / من در این فریادها , دم می زنم . - داریوش جاودانه است - داریوش دیونتم -
یکشنبه 5 اردیبهشت 1389

zagros_finland - فنلاند - هلسینکی
danial nabi - سوئد - استکهلم. رذل را این جوری بنویس بعد به داریوش بگو بیسواد!!؟؟ خودت که سواد داری برای ایران چه کار کردی !!؟؟داریوش بزرگترین خواننده ایران هست، تو به چه حقی‌ بهش توهین میکنی‌!؟؟؟ خجالت نمیکشی ؟ بگو از خوندنش خوشم نمیاد، به صداش علاقه ندارم .
یکشنبه 5 اردیبهشت 1389

minamaleki - ایران - تهران
جای تاسفه که خواننده زنجموره ها (بقول احمد شاملو) اینقدر طرفدار داره. کسی که باعث معتاد شدن تعداد زیادی از جوانان ایران شد و هم در رژیم سابق و هم حالا مثلا اپوزیسیون است!!! یادمه در ویدیو کلیپی که در دبی ازش دیدم به تماشاچیان که هزاران دلار به حلق آقا ریخته و داشتند با شور و حرارت شعار مرگ بر دیکتاتور میدادند گفت: "خوب بسه بسه دیگه، شنید، شنید." جقدر این رفتارش زننده بود.
یکشنبه 5 اردیبهشت 1389

parang - سوید - سوندسوال
hamsafari - ایران - تهران یعنی شما اوا تشریف داشتی و ما خبر نداشتیم??? .
یکشنبه 5 اردیبهشت 1389

sosol - ایران - نیشابور
danial nabi - سوئد - استکهلم minamaleki - ایران - تهران مودب و منطقی باشین داریوش حتی اگر زمانی اشتباهاتی هم داشته الان مظهر شرف و شعور ایرانی است
یکشنبه 5 اردیبهشت 1389

blackmoon - امارات - دبی
ترکوند دمش گرم
یکشنبه 5 اردیبهشت 1389

rezanl - هلند - امستردام
hamsafari - ایران - تهران. بشین بینیم حال نداری. داریوش همیشه بیدارست
یکشنبه 5 اردیبهشت 1389

homa-ir - المان - هامبورک
hamsafari-ایران-تهران. توکه درهرکجا میخواهی مثل مرغ ..یک کامنت بی محتوا وباچرندیانت خودنمائی کنی. توکه لالائی بلدی , چراخوابت نمیبرد. برو به سپاه پاسدارانت بگو . که واردکننده موادمخدر ودرانحصارسپاه است بگو. و جوانان ایران را تا به سن 13 سالگی غرق در مواد مخدرهستند. و خودفروشی زنان ودختران ما به عرب وعجمت . و مقایسه کن باقبل اگرشرف وناموسی درتوهست . برو به رهبرت خامنه ای بگو که پای منقل تریاک می نشیند وبزم عرفان راه میاندازد وبیش از300 میلیارددلار ثروت اندوخته وبتازگی که بعدا افشا خواهم کرد , بگو ولبهای سیاهش نشان از تریاکش است . تو بهتراست سرت رازیر لحاف کنی وجیره ات را بخوری. بااجازه حمید گلم
یکشنبه 5 اردیبهشت 1389

googooly - ایران - آبادان
داریوش یک انسان واقعی است و علاقه مندان او بیشمارند.برایش آرزوی سلامتی و موفقیت دارم.
یکشنبه 5 اردیبهشت 1389

homa-ir - المان - ّهامبورک
1) -hamsafri-ایران-تهران. خبرجدیددیروزروزشنبه ودسته گل مامورحراست( که حتمابسیجی یاسپاهی است) تربیت بدنی و یک بازیکن والیبال و یک رزمی کار درفرودگاه بین المللی کوالالامپور توسط پلیس دستگیرشدند. وقتی پلیس ساکهای انان رابازرسی کرد. درجاسازیکه درساک کرده بودند. بسته های حاوی Methamphetamine (متامفتامین) کشف کردند. که ماده ای قوی ومحرک که درایران به( شیشه)شهرت دارد یک محرک اعتیاداور بسیارقوی باتاثیر شدید برروی سیستم عصبی است و به نام کریستال نیزشناخته میشود . و فقط درسال 2010 بیش از 15 نفر ایرانی به جرم قاچاق موادمخدر درفرودگاه بین المللی والالامپور
یکشنبه 5 اردیبهشت 1389

homa-ir - المان - ّهامبورک
2 )- hamsafri-ایران-تهران. کوالالامپوردستیگرشدند.و نزدیک به 50 نفر به دلیل تخلفات مربوط به موادمخدر بازداشت شدند. خبرگزاری اسوشیتدپرس گفت , این سه نفر با خط هوائی ایران ایر روزشنبه واردکوالالامپورشدندواضافه کرد براساس قوانین مالزی حکم اعدام خواهدبود. پس می بینی که اعتیاد تاپای جوانان ورزشی وتربیت بدنی راگرفته. مقایسه باسابق- شیشه وکراک و تا13 سال سن اعتیاد وحراج دختران وکهریزکها . واقعا شرم وحیا خوب چیزی است . این گزارش ودستگیری فقط دیروز اتفاق افتاده. امارقاچاق وورود مواد مخدر توسط پاسداران که هیهات
یکشنبه 5 اردیبهشت 1389

گنده لات - آلمان - مونیخ
hamidTANTAN - اتریش - وین . این تیکه رو به نامردای رژیم میگه یعنی نمیتونن حقمون رو واسه همیشه از ما بگیرن. برو تا آخر ...
یکشنبه 5 اردیبهشت 1389

iranazadiran - ایران - تهران
hamsafari - ایران - تهران. مودب باش اینجا لات خونه نیست یا پایگاه بسیج برو ساندیستو بخور و چادر مامانتو بچسب باد نبرت. کاش حداقل یه ذره از مردونگی حمید تن تن رو داشتی و شعور اونو که انسان بودن براش مهمه نه زن یا مرد بودن. اون خانمها امثال هماجون و دیگران یک موشون به صد تا به تو به ظاهر مرد میارزه. داریوش اگه بکشه از بنگ و چرس رهبرت و اربابات که نمی دزده. پول خودشه دلش میخواد هر کار باهاش بکنه دوستداراش هم صداشو میخوان. دزدی و اعتیاد کار ارباباته که با پول مردم می کشند و میکشند و کوفت میکنن برو ساندیستو بخور حالت جابیاد.
یکشنبه 5 اردیبهشت 1389

homa-ir - المان - ّهامبورک
توضیح درمورددارائی خامنه ای 30 میلیاردلارصحیح است بعلت اشتباه تایپی یک صفر اضافه نوشته شده است . باپوزش
یکشنبه 5 اردیبهشت 1389

hamidTANTAN - اتریش - وین
hamsafari - ایران - تهران میشه بگی اب خوردی افتابه را کجا گذاشتی?
یکشنبه 5 اردیبهشت 1389

hamidTANTAN - اتریش - وین
گنده لات - آلمان - مونیخ لات جان هموطن عزیزم این کل شعر هستش. شما منظورتون کدام قسمت از شعر هستش که فرمودید.(این تیکه رو به نامردای رژیم میگه یعنی )با تشکر.! آخرین سنگر سکوته حق ما گرفتنی نیست آسمونشم بگیرید این پرنده مردنی نیست آخرین سنگر سکوته. خیلی حرفا گفتنی نیست ای برادرای خونی این برادری تنی نیست. موج دستای من و تودست دریارو گرفته عکس تو با سرمهء خون. چشم دنیارو گرفته ماکه از آوار و ترکش همرو بجون خریدیم تو بگو همسنگر من ما تقاص چی رو میدیم آخرین سنگر سکوته حق ما گرفتنی نیست. آسمونشم بگیرید این پرنده مردنی نیست آخرین سنگر سکوته. خیلی حرفا گفتنی نیست ای برادرای خونی این برادری تنی نیست.
دوشنبه 6 اردیبهشت 1389

hamidTANTAN - اتریش - وین
iranazadiran - ایران - تهران homa-ir - المان - ّهامبورک با تشکر از شما یاران و دوستان بسیار عزیزم :هر انسانی به اندازه فهم و شعورش حرف میزنه.ادمهای مثل hamsafari تو این سی سال نشان دادند که غیر از فساد ..به چیزی دیگر ی فکر نمی کنند.ازادی های دزدی ,...,اونهم با اجازه مقام معظم رهبری ,تمامی اون زندگی هست که این اشخاص دنبال می کنند.
دوشنبه 6 اردیبهشت 1389

گنده لات - آلمان - مونیخ
hamidTANTAN - اتریش - وین . آخرین سنگر سکوته حق ما گرفتنی نیست آسمونشم بگیرید این پرنده مردنی نیست آخرین سنگر سکوته. به نظر من یعنی اینکه نامردای رژیم راهی جز سکوت و تسلیم در برابر مردم ندارن (یه روزی باید به سنگر یا همون سوراخ موش برن و قایم بشن) و حق مردم رو نمیتونن هاپولی کنن. حتی اگه بتونن آسمون رو قبضه کنن پرنده هاش که همون مردم هستن بیدار و زنده حواهند بود. خیلی حرفا گفتنی نیست ای برادرای خونی این برادری تنی نیست. موج دستای من و تودست دریارو گرفته عکس تو با سرمهء خون. چشم دنیارو گرفته ماکه از آوار و ترکش همرو بجون خریدیم تو بگو همسنگر من ما تقاص چی رو میدیم. اینجا بطور سربسته رو به مردم میگه که ما مردم هنوز اتحادی رو که باید داشته باشیم نداریم و این موسوی هنوز نتونسته موضعش رو دقیق معلوم کنه و یه جایی این وسطا گیر کرده و برادریش رو ثابت نکرده. و ما داریم تقاص بی اتحادی و زودباوریمون رو میدیم.
دوشنبه 6 اردیبهشت 1389

homa-ir - المان - هامبورک
hamsafari-ایران-تهران. توجه ات رابه سایت دست راست , 2 برادر معتاد , بلای جان پدرشدند. جلب. می کنم, جوانان این انقلاب . میخواهم بدانم , تو وهمفکرانت
سه‌شنبه 7 اردیبهشت 1389

homa-ir - المان - ّهامبورک
hamsafari-ایران-تهران. توجه تو رابه سایت دست راست, 2 برادر معتاد بلای جان پدرشدند. جوانان این انقلاب. میخواهم بدانم تو وهمفکرانت وسینه چاک فقیه واحمدی نژادت کی خجالت وروی خودتان را کم میکنید . بیدارشید وواقعیتها رالمس کنید.
سه‌شنبه 7 اردیبهشت 1389

lale44 - نروژ - اسلو
داریوش سرتاسر عشق وامید.امیدوارام همیشه سالم وتندروست باشد.
سه‌شنبه 7 اردیبهشت 1389

+6
رأی دهید
-1

نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.