رضا پهلوی در تلویزیون فرانسه: هدف از مداخله خارجی نجات جان مردم است؛ با ‏فعالیت هسته‌ای نظامی مخالفم

یورونیوز: رضا پهلوی، فرزند آخرین شاه ایران، روز دوشنبه ۱۶ فوریه مهمان برنامه ساعت ۲۰ در شبکه ‏یک تلویزیون فرانسه (‏TF1‎‏) بود و به سوالات ژیل بولو، مجری این برنامه پاسخ داد‎.‎

در این مصاحبه تلویزیونی رضا پهلوی در پاسخ به این پرسش خبرنگار که «چرا امروز باید مشروع‌ترین مخالف رژیم ملاها باشید؟» گفت: «فکر می‌کنم میلیون‌ها ایرانی که نام مرا فریاد می‌زنند، در من کسی را می‌بینند که می‌تواند نماد یک گذار باشد. از آغاز فعالیت سیاسی‌ام همواره از یک ایده ساده دفاع کرده‌ام: اینکه ایرانیان بتوانند از طریق انتخابات آزاد، سرنوشت خود را آزادانه انتخاب کنند، چیزی که این رژیم همواره از آنان دریغ کرده است.»

او اضافه کرد: «امروز، در برابر این فراخوان و این انتظار، در موقعیتی منحصربه‌فرد قرار دارم تا مخالفان را، فارغ از گرایش‌های سیاسی‌شان، گرد هم بیاورم. نقش من تصمیم‌گیری به جای مردم نیست، بلکه پذیرفتن یک مأموریت موقتِ گذار است تا فردا ایرانیان بتوانند خودشان آینده‌شان را در چارچوب انتخابات آزاد انتخاب کنند.»

آقای پهلوی در توضیح این که چرا می‌گوید حکومت کنونی ایران «محکوم به سقوط» است، گفت: «وقتی رژیمی از قدرتی نظامی نامتناسب در برابر جمعیتی بی‌سلاح برخوردار است که قتل‌عام می‌شود، توازن قوای عادلانه‌ای وجود ندارد. در چنین شرایطی، ممکن است یک مداخله برای برقراری تعادل ضروری شود. می‌توان این وضعیت را با پیاده شدن نیروهای متفقین و آزادی فرانسه مقایسه کرد. برای پایان دادن به سرکوب، مداخله‌ای خارجی لازم بود.»

آقای پهلوی در تأیید حمایت از مداخله نظامی خارجی در ایران نیز گفت: «وقتی از سپاه پاسداران و دستگاه سرکوب رژیم سخن می‌گوییم، با اهدافی مشخص و کاملاً قابل شناسایی روبه‌رو هستیم. تنها کشوری که امروز توان انجام عملیات نظامی در چنین ابعادی علیه این ساختارها را دارد، ایالات متحده است. یک مداخله هدفمند علیه دستگاه حکومتی مسئول سرکوب، به مردم ایران فرصت واقعی خواهد داد تا نبرد نهایی را برای پایان دادن به رژیم پیش ببرند.»

او افزود: «در برابر این وضعیت، مسئله به یک پرسش انسانی تبدیل می‌شود: پیش از اقدام، تا چه تعداد دیگر باید جان‌ها نابود شوند؟ هدف از مداخله، جنگ برای جنگ نیست، بلکه حفاظت از جان انسان‌ها و فراهم کردن امکان انتخاب آزادانه آینده برای ایرانیان است.»

فرزند شاه پیشین ایران درباره فرض بازگشت نظام «پلیسی» دوران پدرش و تشکیلات ساواک گفت: «نسل‌های جوان، به‌ویژه نسل زد، نزدیک به ۴۷ سال است که موضع مرا می‌شناسند. آنان می‌دانند که من از بازگشت به گذشته سخن نمی‌گویم، بلکه از گذار به آینده صحبت می‌کنم. بله، در دوران سلطنت پدرم، محمدرضا پهلوی، افراط‌ها، خطاها و حتی جنایت‌هایی رخ داد. اما وقتی ایرانیان از آن دوره یاد می‌کنند، از کشوری سخن می‌گویند که رو به مدرنیته و پیشرفت داشت. آنچه امروز می‌خواهند، حفظ جنبه‌های مثبت آن دوران و عبور از جنبه‌های منفی آن است. من فرد مستقلی هستم. ایده‌ها و طرح خودم را دارم. آنچه جوانان ایران می‌خواهند، آزادی‌های کامل سیاسی و اجتماعی است و دقیقاً از همین‌ها دفاع می‌کنم.»

وی در توضیح نقش دقیق‌تر خود در آینده ایران گفت: «من برای پادشاه یا رئیس‌جمهور شدن کارزار انتخاباتی به راه نینداخته‌ام. مأموریت من روشن است: روزی که ایرانیان بتوانند آزادانه رأی بدهند و درباره آینده‌شان تصمیم بگیرند، مأموریت من به پایان رسیده است. تا آن زمان، نقش من گردآوردن مخالفان دموکرات و ارائه برنامه‌ای برای گذار است.»

او اضافه کرد: «پس از آن، همچون هر شهروند دیگری، به شکلی که بیشترین فایده را برای کشورم داشته باشد خدمت خواهم کرد، اما لزوماً در جایگاه قدرت نخواهم بود.»

آقای پهلوی در پاسخ به پرسشی درباره اجباری بودن حجاب اسلامی در حکومت آینده ایران گفت که «انتخاب باید فردی باشد» و افزود: «اگر زن ایرانی بخواهد حجاب داشته باشد، باید بتواند چنین کند. اگر نخواهد، نباید مجبور شود. آزادی اصل بنیادین است.»

ژیل بولو از رضا پهلوی پرسید: «و برنامه هسته‌ای ایران چه خواهد شد؟ آیا به فعالیت‌های هسته‌ای پایان می‌دهید؟ تأسیسات موجود را بر خواهید چید؟» و او پاسخ داد: «من میان دیدگاه شخصی خود و روند دموکراتیک تمایز قائل می‌شوم. تصمیم‌گیری در این‌باره تنها بر عهده من نخواهد بود. با این حال، من آشکارا با هسته‌ای نظامی مخالفم. درباره هسته‌ای غیرنظامی نیز معتقدم ایران امروز ظرفیت عظیمی در حوزه انرژی‌های تجدیدپذیر، به‌ویژه انرژی خورشیدی، دارد که با اقلیم و منابع آن سازگارتر است.»

او همچنین فرض «تأمین مالی گروه‌هایی مانند حوثی‌ها در یمن یا حزب‌الله در لبنان» در حکومت آینده ایران را رد کرد و گفت: «سیاست کنونی، سیاست مداخله‌گری و تقابل دائمی است. اما به مردم ایران نگاه کنید. در جریان اعتراضات، با وجود سرکوب خشونت‌بار، معترضان عمدتاً خویشتنداری و کرامت نشان داده‌اند. فرهنگ ایرانی، فرهنگ تمدن و صلح است. رژیم کنونی راه جنگ و صدور ایدئولوژی را برگزیده است. یک ایران دموکراتیک، ثبات، همکاری منطقه‌ای و صلح را انتخاب خواهد کرد.»
+42
رأی دهید
-11

  • قدیمی ترین ها
  • جدیدترین ها
  • بهترین ها
  • بدترین ها
  • دیدگاه خوانندگان
    ۲۶
    zan,zendgi,azadi - کلن، آلمان
    ووو. بتوانی دویست و پنجاه هزار ایرانی را یکجا جمع بکنی و یک تظاهرات قوی و ضد حکومتی در مونیخ انجام بدهی😜، اتحادی ملی را در مونیخ نشان بدهی و بعدش با هر کلام و شعارت و با سخنان محوری رضا پهلوی گام بگام این قدرت جمعینفله و قبضه و عقیم بکنی، چون تمام حرف خودت و هوادارانت این باشد که ترامپ یک کاری بکن، چون ما بدبختها از پس حکومت خویش برنمی اییم. نه به این عظمت تظاهرات و نه به این ناتوانی و عقیم بودن و نداشتن هیچ راهکار قوی و مدنی یا جدید برای شروع اعتصاب سراسری و گسترش این تظاهرات وسیع به یک رهبریت تکثرگرا و اتحاد فراگروهی و ملی داخل و خارج و با گروهها و احزاب مختلف مدنی یا اتنیک. یا چنان خودشیفته ی تک رهبری خودت باشی و در عمل چنان ناتوان باشی که حرف اول و اخرت این باشد که مثل رضا پهلوی در مونیخ بگویی اولا مردم فقط اسم مرا صدا کردند و ثانیا مردم ما بی سلاحند و حکومت می کشد، بنابراین باید به حکومت ایران حمله ی نظامی کرد و حسابش را رسید. تا ما با کمک ترامپ بیزنس من و به اسم مداخله ی بشردوستانه (که باید به شکل درستش از طرف سازمان ملل باشد و نه از طرف ترامپ) ازاد بشویم.
    4
    1
    ‌سه شنبه ۲۸ بهمن ۱۴۰۴ - ۱۸:۲۲
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۲۶
    zan,zendgi,azadi - کلن، آلمان
    تا من به عنوان تنها رهبری که مردم در چهارصد شهر اسمش را صدا می کنند و در این جمعیت دویست و پنجاه هزار نفری صدایش می کنند و عکس هایش به عنوان تک رهبر وجود دارد، بتوانم با خیال راحت بروم و دولت گذار را به سان تک رهبر خیزش بدست بگیرم و هدایت بکنم. البته بعدش هم کنار می روم، چون فقط برای دولت دوران گذار هستم و با انکه بنا به جزوه ی خودم صاحب قدرت مافوق همه به عنوان رهبر خیزش ملی و منتصب کننده ی همه اعضای رهبری و قوه های مقننه و مجریه هستم. (یادش می رود که خمینی نیز همین را می گفت که بعد از سرنگونی شاه سریع به قم می رود و کاری به سیاست ندارد.).
    4
    1
    ‌سه شنبه ۲۸ بهمن ۱۴۰۴ - ۱۸:۲۳
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۲۶
    zan,zendgi,azadi - کلن، آلمان
    خوب یکی نباید به این گاو بگوید نه به این جمعیت😉 و نه به آن سترونی و بی عملی ات و گوساله سطلی امید، اینکه اول یک تک رهبر و شاهزاده ی نو شما را نجات بدهد و خود شاهزاده تنها امیدش این باشد که حال ترامپ و امریکا حمله بکند و با انکه می داند الترناتیو انها فعلا نیست و احتمالا اصلا نخواهد بود. همانطور که لیندزی دیشب گفت و با انکه بعد لیندزی سیاستمدار به جمع تظاهرات کنندگان نیز می اید و با خیزش آنها همبستگی می کند. چون خوب یک سیاستمدار آمریکایی است و یاد گرفته است در هر تختی چطور بخوابد و سود ببرد. اما نه قوی او به رضا پهلوی به عنوان رهبر مورد پذیرش او و امریکا در گفتگو با کریستین امانپور چنان تکان دهنده بود که رضا پهلوی شوکه شد. امدن امروزش برای کم کردن شوک جمعی بود و سود سیاستمدارانه ی خویش و امریکا که در هر صحنه ایی بازی می کنند و برگهای متعدد برای بازی حفظ می کنند. زیرا بقول کیسینجر وزیر امور خارجه ی معروف « امریکا متحد همیشگی ندارد بلکه علایق اقتصادی و سیاسی همیشگی دارد.» متحدان و دشمنان می توانند راحت عوض بشوند، مثل رهبر فعلی سوریه که تا چندسال پیش جایزه ده میلیون دلاری سرش امریکا گذا
    4
    1
    ‌سه شنبه ۲۸ بهمن ۱۴۰۴ - ۱۸:۲۷
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۲۶
    zan,zendgi,azadi - کلن، آلمان
    بعد همین احمق های سطلی افسار طلب می فرمایند چرا به این گاو افسار می زنی و به او گیر می دهی😂
    4
    1
    ‌سه شنبه ۲۸ بهمن ۱۴۰۴ - ۱۸:۳۳
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۶۳
    سهراب هیچستانی - لاهه، هلند
    . شاهزاده گفت برای سرنگونی این رژیم ضد ایران و ایرانی. یک مداخله هدفمند علیه دستگاه حکومتی مسئول سرکوب، به مردم ایران فرصت واقعی خواهد داد تا نبرد نهایی را برای پایان دادن به رژیم پیش ببرند/. امیدوارم جناب شاهزاده تاکید کند که حتی با مداخله هدفمند مردم ایران با دست خالی نمی توانند این رژیم را را سرنگون کنند.
    3
    2
    ‌سه شنبه ۲۸ بهمن ۱۴۰۴ - ۱۸:۳۴
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۵۶
    ایران من و شما - پاریس، آلمان
    چاهزاده زاده حسرت السلطنه . حتی دیدن ایران رو هم در خواب ببینی. قاتل هزاران ایرانی. خائن به وطن و مردم.
    4
    7
    ‌سه شنبه ۲۸ بهمن ۱۴۰۴ - ۱۸:۴۴
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۴۴
    universe123 - لندن، انگلستان
    خوب مال کشی میکنه! اگر غرب سلاح هسته ای دارد پس ایران آذاد هم باید داشته باشد ترسو. فقط میخوا از فرصت استفاده کنه و قدرت را در دست بگیره
    4
    4
    ‌سه شنبه ۲۸ بهمن ۱۴۰۴ - ۱۸:۴۵
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۴۷
    We-Texas-Iran - تگزاس، ایالات متحده امریکا
    احمق ها میرن فقط دنبال سلاح هسته ای اینقدر هنوز این دنیا پر از شگفتی و علوم ناشناخته هست که وقت واسه یک تکنولوژی قدیمی نباشه . ملاها الاغن خوب هنوز در قرون وسطا زندگی میکنند
    2
    4
    ‌سه شنبه ۲۸ بهمن ۱۴۰۴ - ۱۹:۱۸
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۴۴
    paksan - ایران، ایران
    احمق مزدور.
    4
    7
    ‌سه شنبه ۲۸ بهمن ۱۴۰۴ - ۱۹:۲۲
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    نظر شما چیست؟
    جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.