برتری چین بر غرب؟؛ جنگنده پاکستانی ساخت چین دو جنگنده هندی ساخت فرانسه را ساقط کرد

جنگنده جی- ۱۰ ساخت چین با برچم پاکستانایران اینترنشنال: نبرد جنگنده‌های پاکستانی ساخت چین و جنگنده‌های هندی ساخت فرانسه مورد توجه ارتش‌های جهان قرار گرفته است. این درگیری هوایی فرصتی نادر فراهم کرده تا آنها عملکرد خلبانان، جنگنده‌ها و موشک‌های هوا به هوا را در نبردی واقعی بررسی کنند و از آن برای آماده‌سازی نیروی هوایی خود بهره برند
برتری چین بر غرب؟ نبرد جنگنده‌های هند و پاکستان زیر ذره‌بین ارتش‌های جهان
دو مقام آمریکایی پنج‌شنبه ۱۸ اردیبهشت به رویترز گفتند که یک جنگنده پاکستانی ساخت چین روز چهارشنبه دست‌کم دو هواپیمای نظامی هند را ساقط کرده است؛ رویدادی که می‌تواند نقطه عطف مهمی برای این جنگنده پیشرفته پکن باشد.

هر دو مقام تاکید کردند که هواپیماهای اف ۱۶ پاکستان که شرکت لاکهید مارتین آنها را ساخته، در این عملیات مشارکتی نداشته‌اند.

وزیر دفاع پاکستان، خواجه محمد آصف، نیز پنج‌شنبه به رویترز گفت که جنگنده جی-۱۰ (J-10) برای ساقط‌کردن سه هواپیمای رافال ساخت فرانسه که به تازگی از سوی هند خریداری شده بودند، به کار گرفته شده است.
جنگنده رافال ساخت فرانسه با پرچم هندپاکستان اعلام کرده است که پنج جنگنده نیروی هوایی هند از جمله سه فروند جنگنده پیشرفته رافال ساخت فرانسه، یک سوخو-۳۰ و یک میگ- ۲۹ هر دو ساخت روسیه را سرنگون کرده است.

دهلی تا کنون از دست دادن هیچ یک از جنگنده‌های خود را نپذیرفته است و در مقابل اعلام کرده که حملات موفقی را علیه آنچه «زیرساخت‌های تروریستی» در داخل خاک پاکستان توصیف کرده، انجام داده است.

رافال و مدل جی-۱۰ (J-10) مورد استفاده پاکستان هر دو جزو جنگنده‌های نسل ۴.۵ محسوب می‌شوند و در زمره پیشرفته‌ترین هواپیماهای رزمی هستند.

کارشناسان گفتند استفاده عملی از سلاح‌های پیشرفته به‌دقت در سراسر جهان تحلیل خواهد شد، از جمله در چین و ایالات متحده که هر دو خود را برای احتمال یک درگیری بر سر تایوان یا منطقه وسیع‌تر هند-اقیانوس آرام آماده می‌کنند.

یکی از مقامات آمریکایی، که نخواست نامش فاش شود، به رویترز گفت: «اطمینان بالایی وجود دارد که پاکستان از جنگنده جی-۱۰ (J-10) ساخت چین برای شلیک موشک‌های هوا به هوا به سوی جنگنده‌های هندی استفاده کرده است.»

پست‌های شبکه‌های اجتماعی بر عملکرد موشک هوا به هوای پی‌ال- ۱۵(PL-15) چین در برابر موشک متیور، که گروه اروپایی ام‌بی‌دی‌ای (MBDA) آن را تولید می‌کند، متمرکز بودند. تاکنون به‌طور رسمی تایید نشده که آیا هند از این موشک استفاده کرده است یا خیر.

داگلاس بری، عضو ارشد مؤسسه بین‌المللی مطالعات استراتژیک در حوزه هوافضای نظامی گفت: «جوامع هوایی در چین، ایالات متحده و شماری از کشورهای اروپایی قطعا به دنبال آن خواهند بود که تا جای ممکن اطلاعات دقیق میدانی درباره تاکتیک‌ها، تکنیک‌ها، رویه‌ها، تجهیزات مورد استفاده، موفقیت‌ها و ناکامی‌ها به دست آورند.»

او افزود: «شما عملا شاهد رویارویی قدرتمندترین سلاح چین با قدرتمندترین سلاح غرب هستید، البته اگر واقعا این موشک حمل شده و به کار گرفته شده باشند، چیزی که ما هنوز نمی‌دانیم.»

بری گفت که احتمالا فرانسوی‌ها و آمریکایی‌ها نیز امیدوارند اطلاعات مشابهی از هند به دست آورند.
جنگنده رافال ساخت فرانسهیک مدیر اجرایی صنعت دفاعی گفت: «موشک پی‌ال- ۱۵(PL-15) یک مشکل بزرگ است. ارتش ایالات متحده توجه زیادی به آن دارد.»

رویترز گزارش داده که شرکت داسو اویاسیون، سازنده رافال، از اظهار نظر در این زمینه خودداری کرده و کنسرسیوم ام‌بی‌دی‌ای (MBDA) نیز به‌دلیل تعطیلی رسمی در فرانسه برای اظهار نظر در دسترس نبود.
جزییات اندک
تحلیلگران غربی و منابع صنعتی گفتند که جزییات کلیدی همچنان نامشخص است، از جمله اینکه آیا این جنگنده‌ها به موشک متیور مسلح شده بودند و نوع و میزان آموزش خلبانان چگونه بوده است.

کارشناسان افزودند که شرکت‌های تسلیحاتی مشتاق خواهند بود عملکرد فنی را از عوامل عملیاتی جدا کنند.

بایرون کالان، کارشناس دفاعی مستقر در واشینگتن و شریک مدیریتی شرکت کاپیتال آلفا پارتنرز (Capital Alpha Partners) به رویترز گفت: «بازبینی‌هایی درباره آنچه کارآمد بود و آنچه ناکام ماند انجام خواهد شد، اما به نظرم مسئله دیگر همان مه غلیظ جنگ است.»

او افزود شرکت‌های تسلیحاتی آمریکایی به‌طور مداوم بازخوردهایی درباره عملکرد محصولاتشان در جنگ اوکراین دریافت می‌کنند.

کالان گفت: «بنابراین قطعا انتظار دارم وضعیت مشابهی برای تامین‌کنندگان اروپایی هند هم رخ دهد و پاکستان و چین احتمالا بازخوردهای مشابهی را به اشتراک می‌گذارند. اگر موشک پی‌ال-۱۵(PL-15) طبق تبلیغات یا حتی بهتر از انتظار عمل کند، چینی‌ها حتما می‌خواهند آن را بدانند.»

یک منبع صنعت دفاعی غربی که با موشک متیور کار می‌کند، گفت تصویری آنلاین از جستجوگر موشک ظاهرا نشان‌دهنده بخشی از موشکی بوده که به هدف اصابت نکرده است. گزارش‌ها درباره اینکه آیا پاکستان همان مدل از موشک PL-15 را در اختیار دارد که نیروی هوایی چین از آن استفاده می‌کند یا مدل صادراتی آن با برد کمتر را که در سال ۲۰۲۱ رونمایی شد، متناقض هستند.

بری، که مقالات متعددی درباره این موشک نوشته است، به رویترز گفت که معتقد است پاکستان به احتمال زیاد نسخه صادراتی را در اختیار دارد.
جنگنده جی-۱۰ ساخت چین با پرچم پاکستانموشک پی‌ال- ۱۵ (PL-15) با سوخت موشکی و موشک متیور با موتور جت کار می‌کند. برد و عملکرد موشک پی‌ال-۱۵ (PL-15) سال‌هاست که مورد توجه غرب قرار دارد. از ساخت این موشک به‌عنوان یکی از نشانه‌های حرکت چین فراتر از وابستگی به فناوری‌های مشتق از شوروی سابق یاد می‌شود.

ایالات متحده بخشی از واکنش خود به موشک پی‌ال- ۱۵(PL-15) و توانایی آن در بردهای فراتر از دید را با توسعه موشک ای‌آی‌ام- ۲۶۰ (AIM-260 Joint Advanced Tactical Missile) ساخت شرکت لاکهید مارتین دنبال می‌کند؛ تلاشی که بخشی از بازتنظیم اولویت‌های غرب در برابر چین محسوب می‌شود.

کشورهای اروپایی نیز به دنبال ارتقاء میان‌دوره‌ای موشک متیور هستند که به گفته نشریه تخصصی «جینز» ممکن است شامل بهبودهای در حوزه پیشران و هدایت باشد، اما تحلیلگران می‌گویند پیشرفت‌ها در این زمینه کند بوده است.

دونالد ترامپ، رییس‌جمهوری آمریکا در ماه مارس قراردادی را به بوئینگ واگذار کرد تا پیشرفته‌ترین جنگنده نیروی هوایی ایالات متحده را بسازد؛ جنگنده‌ای که به احتمال زیاد شامل فناوری پنهانکاری، حسگرهای پیشرفته و موتورهای نوین خواهد بود.
+54
رأی دهید
-65

  • قدیمی ترین ها
  • جدیدترین ها
  • بهترین ها
  • بدترین ها
  • دیدگاه خوانندگان
    ۶۵
    zarduscht1 - فرانکفورت، آلمان

    برتری یک هوپیما جنگی بر دیگری فقط به هواپیما ربط ندارد .بلکه به خلبان هم ربط دارد. در جنگ ایران و عراق هم دیدیم. که ف‌۴ ایرانی خیلی‌ قدیمیتر از میراژ و میگ روسی بودند. آن خلبان ایرانی‌ بود که در هوا مثل خرگوش میگ و میراژ شکار می‌‌کرد.بعد هم که همه را اعدام کردند.چپی و مجاهد بود که هورا می‌‌کشیدند و می‌‌گفتند تا می‌‌توانید از این حشره‌ها امپریالیست اعدام کنیم. امروز ناراضی‌ هستند اگر ترامپ بگوید خلیج عربی‌. نارکف مشاور نظامی رویس جمال عبدل ناصر در طی‌ یک مقاله نوشت. از ما می‌‌پرسند چرا خلبان‌ها اتحاد عربی‌ در جنگ ۶ روزه با این همه هواپیما مدرن اینقدر ناتوان در مقابل هواپیما‌ها قدیمی‌ اسراهیل بودند؟پاسخ. آنچه خلبان‌ها یهودی در عرض سه ماه یاد می‌‌گیرند ما برا این‌ها در مسکو ۲۰ سال زمان لازم داریم.
    24
    102
    جمعه ۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۴ - ۰۸:۴۶
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۳۶
    Hamam.Mansoori - قزوین ، ایران

    چین را باید با آمریکا و روسیه مقایسه کرد نه با غرب به معنی اروپا. چین ارتش سوم دنیاست ولی بعد از جنگ روسیه با اوکراین ثابت شد روسیه روی کاغذ ارتش دوم دنیاست و در عمل چین در خیلی فاکتورها از روسیه پیشی گرفته در صورتی که قدرتمندترین ارتشهای اروپا یعنی انگلیس و فرانسه حتی از کره جنوبی هم عقب ترند.
    11
    61
    جمعه ۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۴ - ۰۹:۵۳
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۳۶
    Hamam.Mansoori - قزوین ، ایران

    چین فقط یک رقیب قدرتمند دارد و آن امریکاست که در همه چیز حرف اول را میزند مثلا زبان انگلیسی به عنوان زبان بین المللی، دلار پول رایج بین المللی حتی فیلمهای هالیوودی یا جذب نخبه های دنیا و کشوری که همه آرزو دارند آنجا اقامت بگیرند برای زندگی. و جدا از کیفیت محصولات آمریکایی و با اختلاف ارتش اول دنیا بودن، تصور کنید چه کسی هواپیمای مسافربری چینی را به بویینگ ترجیح میده؟ حتی ائرباس اروپا هم بعد از بویینگ است از لحاظ امنیت. بعد هم هواپیماهای روسی را داریم و بعد چینی. ولی به طور کلی چین دارد به آمریکا نزدیک میشود
    12
    49
    جمعه ۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۴ - ۰۹:۵۵
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۳۵
    Stopmindcontrol - سائو پائولو، برزیل

    تمام روایت های جمهوری انگل اسلامی در جنگ عراق اغراق و دروغ بود.
    12
    53
    جمعه ۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۴ - ۱۰:۱۴
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۳۵
    سوسیالیسم تنها راه رهاییست - مسکو، روسیه

    نفرمایید لطفا، الان پالانی پرستها بهشون برمیخوره که یک کشور کمونیستی برتری نظامی پیدا کرده بر کشور کاپیتالیستی. الان... پالانی پرستها شروع میشه.
    44
    15
    جمعه ۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۴ - ۱۰:۴۹
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۳۷
    Munchen - مونیخ، آلمان
    zarduscht1 - فرانکفورت، آلمان
    مثل همیشه بسیار عالی و دقیق.
    6
    22
    جمعه ۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۴ - ۱۱:۲۴
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۳۷
    Munchen - مونیخ، آلمان

    اما فرانسه که سمبل و پیشگام نیروی نظامی/هوایی غربی نیست.فقط آمریکا هست و بس.هواپیماهای فرانسه مثل میراژ در قدیم که عراق در اختیار داشت هیچوقت چیز خاصی نبودند.و حالا هم هواپیمای جدید رافائل که پاکستان ادعا میکنه زده.هر هواپیمایی رو میشه زد،وقتی این الگو تکرار بشه و شرایط یکسان باشه میشه چنین حرفهایی زد.مهارت خلبان و فاکتورهای دیگه هم درکاره.بهرحال چین پول و سرمایه خیلی زیادی داره و حتما تونسته پیشرفتهایی در صنعت نظامی داشته باشه.خصوصا با دزدیهای اطلاعات و تکنواوژی که درش استاد هستند.۲ هواپیمای دیگر هندی که ادعا میکنند زدن هم که روسی و قدیمی هست و نه غربی.میگ ۲۹ که صدام هم داشت،مال ۷۰ سالپیشه.سوخو عادی روسی هم که در بهترین حالات هواپیایی متوسط و در حد کار راه بنداز هست.
    4
    25
    جمعه ۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۴ - ۱۱:۳۲
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۵۷
    کهنه سرباز - بروکسل، بلژیک
    در جنگ اسلحه مهم هست ولی مهمتر کاربر اسلحه هست زمانیکه میگ ۲۵ روسی در اسمان ایران جولان میداد و راحت بمباران کرده و برمیگشت خلبانان شجاع ایران بودند که توانستند میگ ۲۵ قدرتمند را با هواپیمای اف ۵ و اف ۱۴ به زیر بکشند زمانیکه تیمسار خلبان رستمی با هواپیمای اف ۱۴ توانست میگ ۲۵ را در ارتفاع ۸۵۰۰۰ پایی شکار کنار حتی در روزنامه های امریکایی نوشتند خلبان ایرانی که در امریکا امو،ش،دیده بود توانست با هواپیمای ساخت امریکا میگ ۲۵ را ساغط کند مراجعه شود به مصاحبه دهباشی با تیمسار خلبان شهرام رستمی خلبانان ایرانی که در پاکستان اموزش دیده بودند خیلی بهتر از اموزش دیدگان امریکا درخشیدند به عنوان مثال سرتیپ خلبان جلیل پور رضایی اولین لیدر دسته پروازی دو ساعت بعد از حمله هواپیماهای عراق یا سرتیپ خلبان محمد عتیقه چی موفق شد با اف ۴ بهترین خلبان و دشمن اف ۴ های ایرانی را ساغط کند باز هم مراجعه شود به مصاحبه سرتیپ خلبان عتیقه چی
    9
    13
    جمعه ۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۴ - ۱۲:۳۲
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۶۳
    طلوع ازادی - لوس آنجلس ، ایالات متحده امریکا

    zarduscht1 - فرانکفورت، آلمان
    درود به شرفت🙏
    2
    24
    جمعه ۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۴ - ۱۳:۳۵
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۴۵
    Sam1977 - دمشق، سوریه

    ماشالله این پناهنده های مفتخور در همه چیز صاحب نظر هستند،
    36
    7
    جمعه ۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۴ - ۱۴:۰۰
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۵۰
    kurosh-h - لوند، سوئد

    در جنگ چند عامل مهم برای پیروزی هست ، روحیه مبارزانی ، فرمانده توانا ، توان تسلیحاتی ، ، طالبان در جنگ با امریکا و شوروی بخاطر همان عدم ترس از مرگ و روحیه پیشتاز بودند ، یکی از دوستان پزشک در اردوگاه نظامی امریکا در افغانستان بود ، خروج سربازان از پادگان علیرغم تمامی تجهیزات ، همیشه برایشان با ترس بود ، در جنگ ایران و عراق ما شجاعت و تا حدی ‌تکنولوژی نظامی داشتیم ، اما فرمانده درست نداشتیم ، پیروزی ها هم مدیون افسران شاهنشاهی بود ،
    4
    26
    جمعه ۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۴ - ۱۴:۲۸
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۵۵
    hamid411 - لس آنجلس، ایالات متحده امریکا
    سوسیالیسم تنها راه رهاییست - مسکو، روسیه
    میدونی مشکلات توی .. چیه؟ ١- فکر میکنی فقط سلطنت طلبها با کمونیست مخالف هستن در حالیکه یه ایران حالشون از شماها به هم میخوره. مثلا برو زیر ویدیو گلسرخی بیسواد یخ زده رو بخون ببین چی برای متعفن اش نوشتن ٢- مشکل حاد استمناء مغزی داری 😀 روسیه سه ساله تو اکراین گیر افتاده منتها چشم کورت نمیبینه ولی توی یک combat اولیه یکی دوتا هواپیما زده همین رو تعمیم میدی به کل. یه ذره عقل داشتی میفهمیدی اون هواپیما فقط به اندازه خلبانی که داره هدایتش میکنه کارایی داره. سوم اینکه اخرین باری که رفتی چین کی بوده؟ 😀 واقعا عقب افتاده ای اگر فکر کنی چین هنوز کمونیستی است. حالا برو حموم با گلنار مغزی به کارت مشغول باش
    7
    20
    جمعه ۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۴ - ۱۵:۴۹
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۸۲
    گفتگوگر - پیتزبورگ، ایالات متحده امریکا
    باز هم دوستان من به یک نکته توجه نفرموده اد. پاکستان که یک کشور اسلامی هست که چنین گفته و هند تکذیب کرده است. ظاهرا دروغ و خدعه و ریا قسمت اصلی رفتار اسلامی است مگر اینکه عکسش ثابت شود. به یاد دارم در جنگ 8 ساله هم هر روزه ایران ادعا میکرد که چندین هواپیما عراقی را سرنگون کرده است. رندی این ادعاها را جمع زد که مازاد بر 3000 فروند هواپیما شدند در صورتیکه کل تعداد هواپیماهای جنگی عراق کمتر از یک ششم این ادعاها بود. در امار جنگی من مطمئنا به اسرائیل و هندوستان بیشتر اعتنا دارم چون مسلمان نیستند. دروغگوئی و خدعه و نیرنگ در ذات هر مسلمانی نهفته است
    4
    20
    جمعه ۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۴ - ۱۵:۵۰
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۵۵
    hamid411 - لس آنجلس، ایالات متحده امریکا
    Sam1977 - دمشق، سوریه
    تو هنوز به کمک به سنت جهاد نکاح اونهم یه نفره تو سوریه مشغولی؟ اگر خبر نداری بهت بگم سوریه به چخ مالید عقب افتاده 😀😀
    4
    23
    جمعه ۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۴ - ۱۶:۲۳
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۳۵
    عاشق اونه رهبر - رشت، ایرلند
    سوسیالیسم تنها راه رهاییست - مسکو، روسیه
    میگم مارکس جان یک دونه پشم پالان رضا شاه میرزه به هزارتا سبیل مارکس و لنین اگر پلان رضا شاه نبود که گرمش نگه داره آدم‌هایی مثل تو و اخوند هم شاید نبودند .مارکسیستهای اسلامی که در ۵۷ هم قطار تو بودند ایران رو به روز سیاه نشوندند اگر سوسیالیسم جواب میداد که مردم روس اینقدر بدبخت و بی فرهنگ نبودند یه سفر برو ترکیه و قبرس میبینی که چقدر مردم این دو کشور از روس‌های بی ادب شاکی هستن حالا تو هی بیا بگو پالان و شاه و رضا شاه .تاریخ تغییر نمیکنه زمان به همونهایی که ۵۷ شاه رو به گریه انداختند خودشون رو به گریه انداخت و با شمع در تاریکی بی برقی به دنبال شاه و رضا شاه و پالان رضا شاه می‌کردند .شب خوش برو لالا
    4
    13
    جمعه ۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۴ - ۱۶:۴۵
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۳۵
    سوسیالیسم تنها راه رهاییست - مسکو، روسیه

    hamid411 - لس آنجلس، ایالات متحده امریکا
    مزخرفاتت رو نخوندم
    28
    5
    جمعه ۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۴ - ۱۷:۰۶
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۳۶
    Hamam.Mansoori - قزوین ، ایران
    گفتگوگر - پیتزبورگ، ایالات متحده امریکا
    جانا سخن از زبان ما میگویی. هر جا تعصب به جای عقل حکمفرما باشد دروغ کاملا عادی میشه.اسلام جوری مسلمانان را شستشوی مغزی میده که فکر میکنند بهترین و کاملترین دینه چون بهشون گفته شده اخرین دین کاملترینه و پیروان بقیه ادیان کافر حتی نجس هستند مثلا اسم پاکستان که کلمه فارسی هم هست یعنی سرزمین پاکان و طعنه به بقیه یعنی غیرمسلمانان که ناپاک هستند البته بیشتر طعنه به هندوهاست و دقیقا در زبان اردو این کلمه ناپاک استفاده میشه برای چیزی که تمیز نیست. حالا این مسلمانان وقتی برتری رقیب را میبنند به راحتی واقعیت ها را کتمان میکنند چون واقعا در مغزشان به این باور رسیدن که برترند. به عنوان کسی که رفقای هندی دارم مسلمانان هندی در مقایسه با هندوها, عدم صداقت را ازشون خیلی بیشتر دیدم. البته محمد هم در صلح حدیبیه صداقت نداشت و یاسر عرفات هم به وضوح گفت این مساله را.
    4
    15
    جمعه ۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۴ - ۱۷:۴۵
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۳۶
    Hamam.Mansoori - قزوین ، ایران
    سوسیالیسم تنها راه رهاییست - مسکو، روسیه
    چین در اقتصاد کمونیستیه؟ چین از کمونیستی بودن فقط دیکتاتوری و نبود ازادی بیان و عدم آزادی احزاب پ مطبوعات و سرامد بودن در اعدام را یدک میکشه
    5
    15
    جمعه ۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۴ - ۱۸:۵۶
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۵۵
    hamid411 - لس آنجلس، ایالات متحده امریکا
    سوسیالیسم تنها راه رهاییست - مسکو، روسیه
    برای اینکه میترسی النگوهای متوهم بودنت بشکنه 😀😀. بنده هم ٩٠ درصد موارد شما رو دایورت میکنم...
    3
    15
    جمعه ۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۴ - ۱۸:۵۹
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۳۷
    Munchen - مونیخ، آلمان
    Hamam.Mansoori - قزوین ، ایران
    این ابله در حد زنجیری شدن تو تیمارستان عقده داره،فکر کرده مثلا اگر جمهوری اسلامی پاکستان با هواپیمای چینی هواپیمای فرانسوی و روسی هندوستان رو زده باشه،پیروزی برای کمونیسم محسوب میشه 🤣🤣 اینقدر شوته که نمیدونه تو چین از کمونیسم فقط اسم حزب باقی مونده و در عمل بک حکومت تک حزبی هست با اقتصاد کاملا سرمایه داری نه کمونیستی!
    2
    17
    جمعه ۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۴ - ۲۲:۴۳
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۸۲
    گفتگوگر - پیتزبورگ، ایالات متحده امریکا
    Hamam.Mansoori - قزوین ، ایران
    عزیزم من بیش از 120 سال روی مسائل ایران تجربه دارم. چرا120 سال چون پدرم که یکی از دانشمندان ایران و بدون هرگونه تعصب مذهبی بود حاصل اندیشه های خودش را به من منتقل کرد. مذهبی یا چپول دنیا نیامدم بلکه من را ازاداندیش کرد. می گویند معمولا نوکر متعصب تر از ارباب میشود. یعنی ایرانیان و ترک ها در اسلام متعصب تر از اعراب هستند. یعنی چپول های ایرانی متعصب تر از چپول های اروپائی هستند. در این نوکرانی هم نوکر داشته اند که این ها در تعصب واویلا میشوند و اهالی پاکستان اینگونه هستند که با شمشیر نادر پاکی مذهب چندگانه هنوستان را رها و به منجلاب اسلام سرنگون شده اند. یعنی در حقیقت نوکران نوکر بوده اند. اکثرا متعصب و دگم و زبان نفهم . بشدت هم مثل محمد خلافکار
    1
    15
    جمعه ۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۴ - ۲۲:۴۸
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۸۲
    گفتگوگر - پیتزبورگ، ایالات متحده امریکا
    Hamam.Mansoori - قزوین ، ایران
    کاملا درست میگوئی. چین توسط فراماسونرها اداره شده و ده ها بیلیونر و هزاران میلیونر دارد
    2
    16
    جمعه ۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۴ - ۲۲:۵۰
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۴۸
    maradona - براتیسلاوا، اسلوواکی
    این جنگ‌ سمبوسه و فلافل است. و با در اصل جنگ بین. باکتری و مگس. من اگرجای فرماندهان هندی و پاکستانی بودم به جای بمب و موشک. از جنگنده. وایتکس و ریکا پرتاب می کردم
    6
    8
    شنبه ۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۴ - ۰۵:۴۳
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۳۶
    Hamam.Mansoori - قزوین ، ایران
    گفتگوگر - پیتزبورگ، ایالات متحده امریکا
    کاملا موافقم البته من یک مورد دیگر هم دقت کردم اینه که همیشه اقلیت های مذهبی که از لحاظ جمعیت در اقلیتند تعصب خاصی دارند و خیلی دین را جدی میگیرند مثلا مسلمانان هند که اقلیتند حتی نسبت به پاکستانی ها و بنکلادشی ها متعصب ترند و یا شیعیان غیر از سه کشور که در اکثریتند در بقیه کشورها معمولا تعصب افراطی دارند
    3
    13
    شنبه ۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۴ - ۰۵:۵۴
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۳۶
    Hamam.Mansoori - قزوین ، ایران
    گفتگوگر - پیتزبورگ، ایالات متحده امریکا
    دوستان شیعه من در هند میگفتند که در ماه محرم غذای خوب نمیخورند و تلویزیون تماشا نمیکنند. یکی از انها من را در حال خرید پوشاک دید و چون من را به عنوان ایرانی شیعه میشناخت، از من با تعجب پرسید، در ماه محرم رفتی برای خرید !؟ در ایران چون شیعیان در اکثریتند و سنی ها در اقلیت، سنی ها تعصب خاصی دارند خصوصا بلوچ ها و ترکمن ها اسلام برایشان یعنی همه چیز.
    4
    14
    شنبه ۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۴ - ۰۵:۵۵
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۸۲
    گفتگوگر - پیتزبورگ، ایالات متحده امریکا
    Hamam.Mansoori - قزوین ، ایران
    عیزم علت اصلی تعصب بر میگردد به نوزادی. یعنی وقتی کلمات گویش را می اموزیم افکاری مخصوص را هم در مغز سفید کودک بگنجانند که این افکار لایه های بعدی تفکرات شخص را میسازند و هر چقدر این تفکرات محدود تر و فرد کمتر با دیگر تفکرات اشنا بشود میزان تعصبات بالاتر میرود. این فقط مذهب نیست که بصورت موروثی منتقل میشود چون فرزنندان توده ای ها هم بعلت همین روند چپول های دو اتشه شده اند
    0
    4
    شنبه ۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۴ - ۱۶:۲۵
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    نظر شما چیست؟
    جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.