پدافند هوایی ایران در مقابل حمله اسرائیل تا چه حد موفق عمل کرد؟

یورونیوز: اسرائیل بامداد جمعه اعلام کرد که در پاسخ به حملات موشکی اول اکتبر ایران، در عملیاتی با مشارکت بیش از یکصد جنگنده تأسیسات نظامی در ایران را هدف قرار داده است.

در حالی که دو روز از انجام این عملیات می‌گذرد، هم اسرائیل و هم ایران ادعاهای متفاوتی را در خصوص میزان موفقیت نیروهای نظامی‌شان مطرح کرده‌اند.
ادعاهای اسرائیل چه هستند؟
اسرائیل می‌گوید عملیات روز جمعه «موفقیت‌آمیز» بوده و ارتش این کشور توانسته «تمامی اهداف» مورد نظر خود را از بین ببرد.

نشریه وال استریت ژورنال از قول منابع اسرائیلی نوشته است که این کشور به «۲۳ نقطه» از خاک ایران حمله کرده است.

به گفته مقامات اسرائیلی، «بیشتر حملات» از بیرون از مرزهای ایران انجام شده است. این عبارت می‌تواند به این معنی باشد که بعضی از جنگنده‌های اسرائیلی برای عملیات به داخل مرزهای ایران نفوذ کرده‌اند. تصاویر وزارت دفاع اسرائیل از عملیات جنگنده‌ها علیه اهداف در ایرانمطابق اعلام اسرائیل، در این حمله «تمامی ۴ سامانه موشکی اس-۳۰۰ ایران» نابود شده است. مقامات آمریکایی نیز این گفته را تایید کرده‌اند.

سامانه پدافند موشکی روسی اس-۳۰۰، پیشرفته‌ترین سیستم پدافند هوایی ایران محسوب می‌شود و بالقوه توان مقابله با حملات بالستیکی را دارا است.

اسرائیل در بیانیه رسمی خود همچنین اعلام کرده است که عملیات جمعه شب «بدون مزاحمت پدافندی» انجام شده و دفاع هوایی ایران به نحوی از بین رفته که راه برای انجام عملیات‌های هوایی آینده باز شده است.
سامانه پدافندی اس-۳۰۰ ایرانایران چه می‌گوید؟
ستاد کل نیروهای مسلح ایران با انتشار بیانیه‌ای درباره حمله اسرائیل اعلام کرده است که به دلیل «عملکرد به موقع پدافند هوایی»، خسارات «محدود و کم‌اثری» وارد شده است.

این بیانیه افزوده است که در جریان این حمله «چند سامانه راداری آسیب دیده که تعدادی بلافاصله ترمیم و برخی نیز در حال ترمیم هستند».

ستاد کل نیروهای مسلح جمهوری اسلامی همچنین اضافه کرده که پدافند هوایی ایران توانسته تعداد قابل توجهی از موشک‌ها را ردگیری و رهگیری نماید و از ورود «هواپیماهای دشمن نیز به حریم هوایی کشور» جلوگیری به عمل آورد.
آیا پدافند ایران توانست حملات هوایی اسرائیل را دفع کند؟
نیروهای مسلح ایران روز یکشنبه ویدئویی را منتشر کرده‌اند که می‌گویند مربوط به اتاق عملیات پدافند موشکی به هنگام حمله اسرائیل بوده است.

در این تصاویر صدای یک اپراتور در «رادار قدس» شنیده می‌شود که می‌گوید «دو فروند پرنده ناشناس نزدیک‌شونده» را مشاهده کرده است.

افسری در این فیلم اعلام می‌کند که موشکی با سرعت ۷۰۰ کیلومتر را مشاهده کرده و سپس صدایی به گوش می‌رسد که می‌گوید: «هدف مورد نظر منهدم شد، برویم برای هدف بعدی».
در تصاویر منتشره از سوی سپاه ادعا می‌شود که سامانه پدافندی سوم خرداد موشک‌های ناشناس را رهگیری کرده استدر این تصاویر سامانه پدافندی «سوم خرداد» دیده می‌شود. سامانه سوم خرداد یک سامانه موشکی زمین‌به‌هوا ضدهوایی میان‌برد ساخت ایران است که نام آن برای اولین بار با شلیک به پهپاد آمریکایی در سال ۱۳۹۸ بر سر زبان‌ها افتاد.

این سامانه شباهت زیادی به سامانه موشکی «بوک‌ام ۲» روسیه دارد و برای اولین بار در سال ۱۳۹۲ رونمایی شد.

در حالی که تصاویر منتشره از سوی سپاه پاسداران صحنه‌های رهگیری و اصابت موشک را نشان می‌دهند، با این حال ویدئوها به صورت سنگینی تدوین و صداگذاری شده و مشخص نیست صحنه‌های به نمایش درآمده در آن مربوط به چه روزی یا چه عملیاتی هستند. بقایای موشک‌های شلیک‌شده اسرائیل در استان صلاح‌الدین عراقویدئوهای آماتور چه می‌گویند؟
تا کنون فیلم‌های متعددی از شب حمله اسرائیل و واکنش پدافندی ایران منتشر شده است، با این وجود هیچ صحنه‌ای از شلیک تیر موشکی سامانه‌های پدافندی اس-۳۰۰، سامانه باور ۳۷۳ یا سامانه سوم خرداد در آن‌ها دیده نمی‌شود.

در این میان یک ویدئو که به صورت آماتور گرفته شده و در شبکه‌‌های اجتماعی به اشتراک گذاشته شده است، شلیک‌های یک پدافند و انفجارهای متعدد در هوا را نشان می‌دهد.

با این حال کارشناسان نظامی می‌گویند این شلیک‌ها نه حاصل شلیک موشک رهگیری، بلکه حاصل فعالیت یک توپ ضدهوایی ۲۳ میلی‌متری موسوم به «زو-۲۳» (ZU-23) است. حامیان جمهوری اسلامی در شبکه‌های اجتماعی فعالیت پدافند ضدهوایی را نشانه‌ای از مقابله موفق با موشک‌های بالستیک اسرائیل دانسته‌انداز این توپ‌ها عمدتا در جنگ ایران و عراق استفاده می‌شد، اما با ظهور جنگنده‌های با قابلیت پرواز در ارتفاع بالا (نظیر اف-۳۵ که نیروی هوایی ارتش اسرائیل در حمله خود از آن‌ها استفاده کرده است) این توپ‌ها عملا کارایی اصلی خود را از دست داده و به عنوان سلاح ضدنفر یا ضد زره استفاده می‌شوند.

در شرایطی که اسرائیل گفته در حمله خود از موشک‌های بالستیک هواپرتاب استفاده کرده است، این توپ‌ها برای دفاع در برابر چنین موشک‌هایی طراحی و ساخته نشده‌اند. اما اگر اینطور است، پس صحنه‌های انفجار در هوا چه هستند؟

در این باره باید گفت که توپ‌های ضدهوایی ۲۳ میلی‌متری برای اجتناب از برخورد به منازل مسکونی و غیرنظامی پس از شلیک، مجهز به یک مکانیزم خودانفجاری هستند.

این بدین معنی است که اگر فاصله معینی را طی کرده و با هدفی برخورد نکنند، خود به خود منفجر می‌شوند.
خسارات اعلام‌شده ایران چه می‌گویند؟
ایران اعلام کرده است که ۴ نفر از پرسنل ارتش در جریان این حمله جان خود را از دست داده‌اند.

با توجه به اینکه گفته می‌شود دستکم یک نفر از این افراد، سرگرد حمزه جهاندیده، در واحد پدافند ماهشهر خدمت می‌کرده است به نظر می‌رسد که سامانه‌های پدافندی خود هدف حملات بوده‌اند.
حمزه جهاندیده از ارتش ایران که در حمله هوایی اسرائیل جان خود را از دست داده استاز سوی دیگر مقامات ایرانی و اسرائیلی که به شرط ناشناس ماندن با نشریه نیویورک تایمز مصاحبه کرده‌اند گفته‌اند که سامانه‌های پدافند هوایی مجتمع پتروشیمی بندر امام خمینی، پالایشگاه نفت آبادان در استان خوزستان و میدان گازی تنگ بیجار در استان ایلام مورد اصابت قرار گرفته‌اند.

امری که می‌تواند نشانه هشدار اسرائیل برای هدف قرار دادن منابع اقتصادی ایران در گام بعدی احتمالی باشد.

از سوی دیگر تصاویر ماهواره‌ای که به تازگی منتشر شده است نشان می‌دهند که دستکم یک مجموعه هدف در پارچین در نزدیکی تهران با دقت نسبتا بالا مورد اصابت واقع شده‌اند. تصاویر ماهواره‌ای از آسیب‌دیدگی‌ها در سایت موشکی پارچیندر این تصاویر چهار ساختمان، که اسرائیل ادعا می‌کند سه تای آن‌ها محل تولید موشک با سوخت جامد و همچنین یک ساختمان درگیر در صنعت نظامی هسته‌ای ایران، بوده‌اند تقریبا به طور کامل از بین رفته‌اند.

این نشان می‌دهد که پدافند موشکی هوایی ایران دستکم در پارچین نتوانسته است به طور موثر موشک‌های مهاجم را ردگیری کرده و مانع از اصابت آن‌ها شود.

با این حال برای برآورد دقیق‌تر از نحوه عملکرد سیستم پدافندی ایران باید تا انتشار تصاویر ماهواره‌ای بیشتر و یا اسناد معتبر قابل راست‌آزمایی از سوی طرف‌های درگیر و یا منابع مستقل منتظر ماند.
+6
رأی دهید
-11

  • قدیمی ترین ها
  • جدیدترین ها
  • بهترین ها
  • بدترین ها
  • دیدگاه خوانندگان
    ۴۲
    paksan - ایران، ایران
    کلا صد هواپیما بلند شدند که از این صدتا طبق گفته خودشون حدود بیست تا حمله مستقیم داشتند بقیه برای حمایت و رد گم کنی بودند حالا چطوری ۲۳۰ نقطه حمله کردند؟ اس ۳۰۰ ها در اطراف تاسیسات هسته ای هستند پس چرا هیچ منبعی تایید نکرده؟ به نظر من همون زمان که حمله شروع شد باید ایران هم حمله میکرد بخصوص به نقاطی که تجمعات نظامی دارند اصلا مهم نیست چی زدند مهم اینه که بزنی تا بفهمند میزنی. اقتصاد اسرائیل قطعا ضعیفتر و آسیب پذیرتر از ایرانه و زدن سه پالایشگاه یا مناطق انبار سوخت میتونه کل اسرائیل را فلج کنه یا زدن تامین کنندگان نفت و بنزین اسرائیل قطعا موثرتر خواهد بود.
    8
    5
    یکشنبه ۰۶ آبان ۱۴۰۳ - ۱۹:۳۰
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۲۴
    راستگوی بی طرفدار - سالزبورگ، اتریش
    paksan - ایران، ایران
    بسیجی فلکزده. تو این جفنگیات را برای کی مینویسی فکر میکنی اهمنیتی دارد که تو چیره خور آخوند چه نظری داری. کجا نوشته شده 230 هدف؟؟؟ اصلا چه فرقی می‌کند که 50 یا 120 سا 77 🤣🤣🤣چه فرقی می‌کند. اصل آن است که اربابت خودش را خیس کرده و کل بازوهای آخوندها که طی سی سال اخیر مسلح شده بود قطع شد و یک تو دهنی هم به آخوندها خورد. حالا ببینیم کی نوبت شماها می‌شود که به یاری حق نسل تان را بکنیم و ژنحرامزادگی را از مین بزداییم.
    0
    7
    یکشنبه ۰۶ آبان ۱۴۰۳ - ۲۰:۲۴
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۳۶
    Munchen - مونیخ، آلمان
    آخه این چه سوالی هست؟ ۱۴۰ جنگنده بهمراه سوخت رسان آمدند هرکار خواستند کردند وهمه هم به سلامت به کشورشان برگشتند.اصلا چه پدافندی رژیم دراه که بتونه جلوی اب ۳۵ اصلا موثر باشه؟ حتی اگر موشکی را هم زده بودند لاشه و باقیمانده اش میبود که الان داشتند رویش در صدا و سیما کلی تبلیغ میکردند جه برسد به هواپیماها.
    0
    5
    یکشنبه ۰۶ آبان ۱۴۰۳ - ۲۱:۵۶
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    نظر شما چیست؟
    جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.