ستادکل نیروهای مسلح ایران: در حمله اسرائیل «چند سامانه راداری» آسیب دید

رادیو فردا: ستادکل نیروهای مسلح ایران با انتشار بیانیه‌ای درباره حمله بامداد شنبه اسرائیل به برخی مراکز نظامی ایران اعلام کرد که جمهوری اسلامی حق پاسخ به این حمله در «وقت مقتضی» را حق قانونی خود می‌داند، اما خواستار «برقراری آتش‌بس پایدار در غزه و لبنان» است.

در این بیانیه آمده که هواپیماهای اسرائیلی بامداد شنبه با استفاده از «فضای در اختیار» ارتش آمریکا در عراق و در «صد کیلومتری مرزهای ایران و از راه دور، تعدادی موشک دور بردِ هواپایه که دارای سر جنگی بسیار سبک در حدود یک پنجم کلاهک موشک‌های بالستیک ایرانی می‌باشد را به سمت برخی از رادارهای مرزی در استان‌های ایلام، خوزستان و اطراف استان تهران» پرتاب کرد.

ستادکل نیروهای مسلح ایران مدعی شده این حمله «خسارت محدود و کم اثری» به بار آورده «و چند سامانه راداری آسیب دیده که تعدادی بلافاصله ترمیم و برخی نیز در حال ترمیم هستند.»

این ستاد همچنین اعلام کرده که از «ورود هواپیماهای دشمن به حریم هوایی کشور جلوگیری به عمل آمده است».
 تصاویر منتشر شده از آماده شدن جنگنده‌های اسرائیل برای حمله به ایران نیروی هوایی اسرائیل در حساب کاربری خود در شبکه اجتماعی «ایکس» تصاویری از جنگنده‌های این کشور را هنگام آماده شدن برای حمله به چند مرکز نظامی جمهوری اسلامی ایران در بامداد روز شنبه منتشر کرده است.
واکنش‌های جهانی به حملات اسرائیل به ایران
پس از حمله تلافی‌جویانه اسرائیل به اهداف نظامی در سراسر ایران، شماری از کشورها از جمله آمریکا، بریتانیا و آلمان خواستار «کاهش تنش» شدند و برخی کشورهای خاورمیانه و روسیه، اسرائیل را به تشدید درگیری و تنش متهم کردند.

روز شنبه ۵ آبان ماه، پس از آنکه هواپیماهای اسرائیلی به تلافی حملات جمهوری اسلامی، پایگاه‌های نظامی و سایت‌های موشکی در چندین منطقه ایران را هدف قرار داد، ایالات متحده از ایران خواست که پاسخ حمله اسرائیل را ندهد تا این چرخه خشونت «بدون تشدید بیشتر» شکسته شود.

از سوی دیگر، اتحادیه اروپا با انتشار بیانیه‌ای ضمن به رسمیت شناختن حق اسرائیل برای دفاع از خود، از طرف‌های درگیر خواست تا با خویشتن‌داری مانع از «تشدید غیرقابل کنترل» درگیری‌ها در خاورمیانه شوند.

در این بیانیه آمده است: «چرخه خطرناک حملات و تلافی‌جویی‌ها، خطر گسترش بیشتر درگیری‌های منطقه‌ای را به همراه دارد». بر این اساس از همه طرف‌های درگیر خواسته شده «نهایت خویشتن‌داری را به خرج دهند تا از تشدید غیرقابل کنترل درگیری‌ها که به نفع هیچ‌کس نیست، جلوگیری شود».

کی‌یر استارمر، نخست وزیر بریتانیا، نیز خواستار «کاهش تنش» شد و با تاکید بر اینکه اسرائیل حق دفاع از خود را دارد از ایران خواست به حملات اسرائیل پاسخ ندهد.

اولاف شولتز، صدر اعظم آلمان نیز گفته‌ است: «پیام من به ایران واضح است، ما نمی‌توانیم به واکنش‌های شدید و ادامه‌دار منجر به تشدید بحران ادامه دهیم؛ این وضعیت باید همین حالا پایان یابد».

روسیه نیز همه طرف‌ها را به خویشتن‌داری دعوت کرد و نسبت به یک «سناریوی فاجعه‌بار» هشدار داد.

عربستان سعودی ضمن محکوم کردن حملات اسرائیل، نسبت به گسترش بیشتر درگیری در خاورمیانه و به خطر افتادن امنیت و ثبات کشورها و مردم منطقه هشدار داد.

وزارت خارجه سوریه نیز با اعلام «همبستگی» با متحد خود، جمهوری اسلامی ایران، اعلام کرد که از «حق مشروع ایران برای دفاع از خود و حفاظت از سرزمین و جان شهروندانش» حمایت می‌کند.

اردن حملات اسرائیل را «نقض قوانین بین المللی و حاکمیت (ایران)» دانست و اعلام کرد که این حملات منجر به تشدید تنش‌‌ها در منطقه می‌شود.

عراق نیز اسرائیل را به گسترش درگیری در خاورمیانه متهم و انفعال جهانی را محکوم کرد.

ترکیه حملات اسرائیل به ایران را محکوم کرد و خواستار پایان آنچه که آن را «ترور» اسرائیل در منطقه خواند، شد. وزارت خارجه ترکیه در عین حال پایان دادن به این وضعیت را یک وظیفه تاریخی برای برقراری صلح و امنیت بین‌المللی خواند.

پاکستان با محکوم کردن حملات اسرائیل، این کشور را مسئولیت کامل «تشدید درگیری در خاورمیانه» دانست.

بحرین «عملیات نظامی علیه ایران» را محکوم کرد و خواستار آتش بس فوری و حفاظت از غیرنظامیان در غزه و جنوب لبنان شد.
+25
رأی دهید
-2

  • قدیمی ترین ها
  • جدیدترین ها
  • بهترین ها
  • بدترین ها
  • دیدگاه خوانندگان
    ۶۱
    یا فاطمه زهرا - کپنهاک ، دانمارک

    ای وطن‌فروشان بی‌خاصیت این رو یقین داشته باشید که از برای این آدمکش‌ها هیچ فرقی ندارد که موافق یا مخالف نظام هستید. این‌ها با ریختن بمب روی انسانها .... یادتون رفته که سرهنگ‌های آمریکایی پیک شرب را به سلامتی زدن هواپیمای مسافربری ایرانی رفتند بالا؟
    27
    7
    شنبه ۰۵ آبان ۱۴۰۳ - ۱۸:۲۵
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۸۴
    siavash786 - شیکاگو، ایالات متحده امریکا
    از ورود هواپیماهای دشمن به حریم هوایی کشور جلوگیری میکنید و از موشک هایی که از صد کیلومتری مرز از داخل عراق شلیک میشود را تماشا ؟ وزیر خارجه را به تمام کشورها فرستادید و حتی تهدید هم کردید که مبادا کمکی به اسرائیل بکنند ولی آنها از داخل عراق انجام دادن . فردا بیشتر برایشان پول بفرستید ، سبزه بکارید ، استادیوم بسازید ، از الهام چرخنده تا طلا ها و گنبدها بفرستید تا شاید مردم ایران از گرسنگی وبیچارگی بیشتر خوشحال باشند که به عراق کمک میکنید . اما شما که میگویید این حمله خسارت محدود و کم اثر بوده ، لذا حرف کشورهای دیگر را بشنوید و یا از آمریکا و اسرائیل و حتی از عراق انتقام سخت بگیرید . یا زنگی زنگ یا رومی روم ، ولی من میگم احمق جان * کسی که در خانه شیشه ای زندگی می کند سنگ پرتاب نمی کند *
    4
    22
    شنبه ۰۵ آبان ۱۴۰۳ - ۱۸:۲۶
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۶۳
    vg2000 - اسلو، نروژ
    رو که نیستش بابا روتونو کم کنید سرائیل اگه بخواد ظرف دو هفته ایرانو با خاک یکسان می‌کنه خفه شید شما در مقابل اسرائیل هیچ عددی نیستید
    6
    20
    شنبه ۰۵ آبان ۱۴۰۳ - ۱۸:۴۷
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۴۲
    paksan - ایران، ایران
    به نظر من خامنه ای بازهم اشتباه کرد. شتر سواری دولا دولا نمیشه. باید همون موقع موج حمله اول حداقل با صد موشک جنوب لبنان و مناطقی که اسرائیل وارد شده رو میزد. اسرائیل توان جنگیدن در چند جبهه را ندارد برای همین نباز به زمان داره تا مثلا حماس را خنثی کنه بیاد سمت حزب الله و الانم زمان میخواد تا حزب الله را خنثی کنه تا برسه به ایران پس این حملات با هواپیما هزینه سنگین و انرژی بیشتری میگیره و باعث فشار روی اسرائیل برای قبول توقف تجاوز به لبنان هستش.
    3
    3
    شنبه ۰۵ آبان ۱۴۰۳ - ۲۱:۰۲
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    نظر شما چیست؟
    جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.