ارتباط آپنه انسدادی خواب با افزایش خطر ابتلا به انواع سرطان‌ها

خر و پف ممکن است خطرات جدی‌تری برای سلامتی نسبت به آنچه قبلا تصور می‌شد به همراه داشته باشددویچه وله: یک مطالعه جدید نشان می‌دهد که آپنه انسدادی خواب (OSA) ممکن است خطر ابتلا به برخی سرطان‌ها از جمله سرطان‌‌های دستگاه گوارش را افزایش دهد. این بیماری که تنفس را در خواب مختل می‌کند و منجر به خر و پف می‌شود، ممکن است خطرات جدی‌تری برای سلامتی نسبت به آنچه قبلا تصور می‌شد به همراه داشته باشد.

به نوشته نشریه پزشکی "Web Md"، مطالعه محققان دانشگاه بریتیش کلمبیا با بررسی ۱۳ ساله عادات خواب هزار و ۹۹۰ بیمار مبتلا به آپنه انسدادی خواب نشان داد که ۱۸۱ نفر از این بیماران به سرطان مبتلا شدند. این مطالعه در مجله "Clinical Sleep Medicine" منتشر شد.

تحقیقات قبلی نیز نشان داده است که نرخ کلی ابتلا به سرطان در افراد مبتلا به آپنه خواب در مقایسه با جمعیت عمومی حدود ۲۶ درصد بیشتر است.

با این حال مطالعه جدید نشان داد که هرچه آپنه خواب شدیدتر باشد، خطر ابتلا به سرطان بیشتر می‌شود.

نزدیک به یک میلیارد نفر در سراسر جهان دچار آپنه انسدادی خواب هستند. این عارضه کمتر تشخیص داده شده و درمان می‌شود؛ به طوری که از هر ۱۰ فرد مبتلا به آن، ۹ نفر نمی‌دانند که آپنه انسدادی خواب دارند. این عارضه با بیماری قلبی، مشکلات عروق خونی و مشکلات عصبی مرتبط است.

آپنه انسدادی خواب زمانی اتفاق می‌افتد که راه هوایی - دستگاه تنفسی فوقانی - به طور مکرر یا جزئی در طول خواب مسدود شود. در این دوره‌ها، اکسیژن کافی وارد بدن نمی‌شود. این امر منجر به "هیپوکسمی متناوب" یا دوره‌های متناوب سطوح پایین اکسیژن در خون می‌شود.

محققان می‌گویند کمبود اکسیژن می‌تواند باعث آسیب به دی‌ان‌ای، تغییرات ژنتیکی، واکنش‌های بیوشیمیایی و در نتیجه ابتلا به سرطان شود.

با این حال این نکته ثابت شده است که کنترل آپنه خواب با درمان مناسب، سایر خطرات مرتبط با سلامتی مانند حمله قلبی، سکته مغزی و دیابت را کاهش می‌دهد. همین امر می‌تواند در مورد خطر سرطان نیز صادق باشد.
+0
رأی دهید
-0

نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.