بلینکن: ایران با هرگونه حمله بیشتر به اسرائیل منافع خود را به خطر می‌اندازد

آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا، روز پنج‌شنبه سوم آبان در دوحه قطررادیو فردا: آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا، روز پنج‌شنبه در دوحه گفت که امیدوار است ایران پیام روشنی دریافت کرده باشد که با هرگونه حمله بیشتر به اسرائیل منافع خود را به‌طرزی اساسی به خطر می‌اندازد. این در حالی است که منطقه منتظر انتقام اسرائیل به خاطر حمله موشکی ایران در اول اکتبر است.

آقای بلینکن تأکید کرد که ایالات متحده با شرکای خود در حال تلاش است تا به صورت «مستقیم یا غیرمستقیم» به تهران اطلاع دهد که حملات بیشتر به اسرائیل «عواقب بسیار منفی برای منافع ایران خواهد داشت.»

وزیر امور خارجه ایالات متحده افزود که کشورش می‌داند که خطر گسترش درگیری بسیار بالاست و همین موضوع باعث شده با جدیت بیشتر و قاطعانه‌تر برای جلوگیری از آن تلاش کند.

آنتونی بلینکن همچنین گفت که ایالات متحده «در هماهنگی نزدیک با اسرائیل است تا آنچه را که برای جلوگیری از تجاوزات بیشتر ایران ضروری است انجام دهد و همچنین اطمینان حاصل شود که هرگونه پاسخ به این حملات منجر به یک چرخه بی‌پایان از تشدید تنش‌ها نشود.»

این مقام ارشد آمریکایی که روز پنج‌شنبه در قطر صحبت می‌کرد، پس از دیدارهایی که اوایل این هفته در اسرائیل داشت، تأکید کرد که «به نفع هیچ‌کس نیست» که چنین تشدید تنش‌هایی رخ دهد، اما به نوشته شبکه خبری سی‌ان‌ان، در مورد پاسخ برنامه‌ریزی‌شده اسرائیل به حمله موشکی اول اکتبر ایران اظهار نظری نکرد.

به گزارش سی‌ان‌ان به نقل از «منبعی آشنا با موضوع»، مقامات اسرائیلی از جمله بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل، به ایالات متحده اطمینان داده‌اند که حمله تلافی‌جویانه به ایران محدود به اهداف نظامی خواهد بود و شامل تأسیسات نفتی یا هسته‌ای نخواهد شد.
موضوع لبنان و غزه
آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا، روز پنج‌شنبه در بخشی دیگر از سخنانش گفت که ایالات متحده خواهان طولانی شدن عملیات اسرائیل در لبنان نیست. این در حالی است که یک ماه از حمله نظامی اسرائیل به حزب‌الله لبنان، گروه مسلح تحت حمایت ایران، می‌گذرد.

او همچنین پیش‌بینی کرد که در روزهای آینده نشستی بین مذاکره‌کنندگان برای تلاش برای از سرگیری مذاکرات در مورد آتش‌بس غزه برگزار شود.

دیپلمات‌های ارشد قطر و واشینگتن گفتند که مذاکره‌کنندگان آمریکایی و اسرائیلی در دوحه گرد هم می‌آیند تا راه را برای از سرگیری مذاکرات در مورد این توافق که شامل آزادی گروگان‌ها در غزه نیز می‌شود، هموار کنند.

بلینکن پس از گفت‌وگو با نخست‌وزیر قطر گفت که هنوز مشخص نشده است که آیا گروه افراطی حماس آماده شرکت در مذاکرات جدید است یا خیر، اما از این گروه خواست که این کار را انجام دهد. گروه حماس در فهرست تروریستی آمریکا و اتحادیه اروپا قرار دارد.

این اولین سفر بلینکن به منطقه از زمان کشته شدن یحیی سِنوار، رهبر حماس توسط اسرائیل است. سنوار طراح حمله ۷ اکتبر ۲۰۲۳ حماس به اسرائیل بود که جرقه درگیری در سراسر خاورمیانه را زد. واشینگتن ابراز امیدواری کرده است که مرگ او بتواند انگیزه‌ای برای پایان دادن به جنگ باشد.

اسرائیل حمله خود به حزب‌الله در جنوب لبنان را با هدف اعلام‌شده تضمین بازگشت ده‌ها هزار نفری که در طول یک سال درگیری مرزی با حزب‌الله از خانه‌هایشان در شمال اسرائیل تخلیه شده بودند، آغاز کرده است.

بلینکن در دوحه گفت: «در حالی که اسرائیل عملیاتی را برای رفع تهدید اسرائیل و مردم آن در امتداد مرز با لبنان انجام می‌دهد، ما کاملاً روشن کرده‌ایم که این نباید منجر به یک عملیات طولانی شود.»

او افزود: «اسرائیل باید اقدامات لازم را برای جلوگیری از تلفات غیرنظامیان و به خطر انداختن صلح‌بانان سازمان ملل یا نیروهای مسلح لبنان انجام دهد.»
+28
رأی دهید
-3

نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.