اکسیوس: اسرائیل فهرست شرایط پایان جنگ لبنان را در اختیار آمریکا قرار داد

صدای آمریکا: به گفته دو مقام آمریکایی و دو مقام اسرائیلی به نشریه آکسیوس، اسرائیل هفته گذشته یک سند به ایالات متحده ارائه داد که در آن شرایط خود را برای حل دیپلماتیک جنگ لبنان و بازگشت غیرنظامیان آواره از هر دو طرف مرز به خانه‌هایشان مشخص کرده است.

یکی از خواسته‌های اسرائیل این است که نیروهای دفاعی اسرائیل بتوانند «اعمال فعال» را برای اطمینان از این که حزب‌الله مجدداً مسلح نشود و زیرساخت‌های نظامی خود را در مناطق جنوبی لبنان که نزدیک به مرز است، بازسازی نکند، انجام دهند.

براساس این سند، اسرائیل همچنین خواستار آزادی عملیات نیروی هوایی خود در حریم هوایی لبنان است.

دفتر نخست‌وزیر اسرائیل این سند را قبل از سفر نماینده رئیس‌جمهوری بایدن، آموس هوکشتاین، به بیروت در روز دوشنبه ۳۰ مهر، برای بحث در مورد راه‌حل دیپلماتیک برای پایان دادن به درگیری، به کاخ سفید تحویل داد.
 نماینده رئیس‌جمهوری بایدن، آموس هوکشتاین هوکشتاین قرار است روز دوشنبه وارد بیروت شود و با نخست‌وزیر موقت نجیب میقاتی، رئیس مجلس نبیه بری و دیگر مقامات لبنانی دیدار و در مورد خواسته‌های اسرائیل صحبت کند.

مقامات آمریکایی و اسرائیلی به آکسیوس گفتند که رون درمر، وزیر امور استراتژیک اسرائیل و یکی از نزدیکان بنیامین نتانیاهو، این سند را روز پنج‌شنبه ۲۶ مهر، برای هوکشتاین فرستاده است.

مقامات اسرائیلی گفتند این سند نتیجه مذاکرات درمر با وزارت دفاع اسرائیل و نیروهای دفاعی اسرائیل درباره اصولی است که اسرائیل به عنوان بخشی از هر راه‌حل دیپلماتیک برای پایان جنگ با حزب‌الله خواستار است.

این دو خواسته با قطعنامه ۱۷۰۱ شورای امنیت سازمان ملل در تضاد است که بیان می‌کند نیروهای مسلح لبنان (ال.ای .اف) و نیروی موقت سازمان ملل در لبنان (یونیفیل) باید آتش‌بس بین اسرائیل و حزب‌الله را اجرا کنند.

مقام اسرائیلی به آکسیوس گفت: «ما در مورد ۱۷۰۱ با اجرای بیشتر صحبت می‌کنیم. پیام اصلی ما این است که اگر ارتش لبنان و یونیفیل بیشتر عمل کنند، نیروهای دفاعی اسرائیل کمتر عمل خواهند کرد و بالعکس.»

با این حال یک مقام آمریکایی گفت بعید است که لبنان و جامعه بین‌المللی با این شرایط موافقت کنند، زیرا به طور چشمگیری حاکمیت لبنان را تضعیف می‌کند.

به نوشته این نشریه، کاخ سفید و سفارت اسرائیل در واشنگتن از اظهار نظر خودداری کردند.

نبیه بری روز یکشنبه به شبکه العربیه گفت که سفر هوکشتاین «آخرین فرصت قبل از انتخابات آمریکا برای رسیدن به یک راه‌حل» برای جنگ لبنان است.

رئیس مجلس لبنان تأکید کرد که در کشور او اجماع در مورد قطعنامه ۱۷۰۱ سازمان ملل وجود دارد و صریحاً اعلام کرد که او با هرگونه اصلاح آن، که عملاً خواسته اسرائیل است، مخالفت می‌کند.

مقامات آمریکایی و اسرائیلی گفتند که هوکشتاین به دنبال استقرار گسترده نیروهای مسلح لبنان در جنوب لبنان به عنوان بخشی از هر راه‌حل دیپلماتیک برای پایان دادن به جنگ لبنان است.

در سال‌های اخیر، ارتش لبنان نیروهای بسیار محدودی در این منطقه داشت که بیشتر تحت کنترل حزب‌الله بود.

مقامات گفتند که هوکشتاین خواهان استقرار حداقل ۸۰۰۰ سرباز لبنانی در جنوب لبنان است.

این نماینده آمریکا همچنین خواهان ارتقای مأموریت یونیفیل است تا بتواند به ارتش لبنان کمک کند تا از استقرار افراد یا گروه‌های مسلحی که تحت کنترل دولت لبنان نیستند، در نزدیکی مرز با اسرائیل جلوگیری کند.

مقامات آمریکایی اذعان کردند که از زمان جنگ ۲۰۰۶، یونیفیل به سختی قطعنامه ۱۷۰۱ را اجرا کرده و مانع از ساخت زیرساخت‌های گسترده نظامی حزب‌الله در جنوب لبنان، در نقض این قطعنامه، نشده است.

این در حالی است که یکشنبه شب ۲۹ مهر به وقت محلی، و پیش از سفر هوکشتاین، نیروی هوایی اسرائیل حملات هوایی را در سراسر لبنان علیه ده‌ها هدف وابسته به بانک حزب‌الله ادامه داد.

یک مقام ارشد اطلاعاتی اسرائیل در نشست خبری با خبرنگاران گفت که این بانک به طور مستقل از سیستم مالی لبنان عمل می‌کرد و تحت نظارت دولت یا بانک مرکزی نبود.

به گفته این مقام اطلاعاتی اسرائیل، بانک حزب‌الله سالانه صدها میلیون دلار از جمهوری اسلامی دریافت می‌کرد و نقش کلیدی در تأمین مالی عملیات این گروه داشت.
+14
رأی دهید
-5

  • قدیمی ترین ها
  • جدیدترین ها
  • بهترین ها
  • بدترین ها
  • دیدگاه خوانندگان
    ۴۷
    maradona - براتیسلاوا، اسلوواکی
    به قول ایلان ماسک جنگ پدیده ایست که پسران جوانی که یکدیگر را نمی شناسند همدیگر را می کشند به خاطر پیرمردهایی که همدیگر را می شناسند
    2
    9
    دوشنبه ۳۰ مهر ۱۴۰۳ - ۰۷:۲۷
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۳۲
    agha_ehsan - تهران، ایران
    ای بابا اینو که خود ایران گفت که قالیباف به پاریس گفته اسراییل زدن حزب الله رو تموم کنه و ما هم حاضریم به همون قرارداد سالها پیش برگردیم که یعنی حزب الله از فلان رودخونه پایین تر نیاد . تو این شرایط که همه فرمانده های حزب الله تکه تکه شدن ( به قول اون پیازچه کپک فاطی ، نماد شدن 😂 ) خب معلومه اسراییل هر شریط بذاره حزب الله قبول میکنه .
    2
    3
    دوشنبه ۳۰ مهر ۱۴۰۳ - ۰۸:۱۰
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۳۲
    agha_ehsan - تهران، ایران
    حیف شد دیگه فرماندهی ، شخص مهمی برای تکه پاره شدن نمونده ؟ پرینترهای تهران جر خورد بسکه هر روز باید عکس کتلت برای بیلبوردها چاپ می کردن 😅
    1
    3
    دوشنبه ۳۰ مهر ۱۴۰۳ - ۰۸:۱۱
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۳۲
    agha_ehsan - تهران، ایران
    (فاطی کپک کپنهاگ) نمیدونم چرا خدا هم با شماها نیست 😅 راحت تکه پاره میشین . تو یه عمره به سبک ........... زندگی میکنی و بوی پیاز هم که میدی و تو اتوبوس هم میزنن تو سرت و پرتت میکنن بیرون و اینهمه خفت و بدبختی تو اروپا و اینجا هم که همش ایرانی ها بهت فحش میدن . فکر نمیکنی به خدای اشتباهی آویزون شدی بدبخت فلک زده ؟
    1
    3
    دوشنبه ۳۰ مهر ۱۴۰۳ - ۰۸:۱۴
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    نظر شما چیست؟
    جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.