برگزاری جلسه هماهنگی مجلس با فراجا برای اجرای «قانون عفاف و حجاب»

صدای آمریکا: در حالی که هنوز وضعیت ابلاغ «قانون عفاف و حجاب» در هاله‌ای از ابهام قرار دارد، مجلس شورای اسلامی روز گذشته در نشستی با فرمانده نیروی انتظامی جمهوری اسلامی «هماهنگی» برای «فراهم‌آوردن بستر لازم برای اجرای این قانون» را آغاز کرد.

احمد راستینه، سخنگوی کمیسیون فرهنگی مجلس در تشریح نشست روز یکشنبه این کمیسیون با احمدرضا رادان با اشاره به اینکه «فراجا یکی از دستگاه‌هایی است که در این قانون مسئولیت‌هایی متوجه آن است» گفت: «در خصوص سازوکار‌های اجرایی مسئولیت‌های فراجا در قانون بحث و گفتگو شد.»

به گزارش خبرگزاری‌های رسمی در ایران، این نماینده مجلس با اشاره به اینکه «همدلی و هم‌افزایی مسئولان کشور در اجرای قانون عفاف و حجاب» مورد تاکید کمیسیون است گفت: «در این نشست فرمانده فراجا هم اعلام کرد در صورت ابلاغ قانون عفاف و حجاب آمادگی کامل برای اجرای این قانون را داریم.» رادان همچنین از«نیازمندی‌های قانونی فراجا» برای اجرای این قانون نیز سخن گفت که به گفته راستینه، کمیسیون فرهنگی مجلس «آماده است با دریافت این نیازمندی‌ها، موضوعات را در مسیر قانونی پیگیری کند.»

جزییاتی در مورد این «نیازمندی‌ها» اعلام نشده، اما به نظر می‌رسد تامین و افزایش بودجه نیروی انتظامی برای اجرای این قانون بحث‌برانگیز از جمله موضوعاتی باشد که از آن به عنوان نیازمندی‌های فراجا نام برده خواهد شد.

پیگیری مجلس برای اجرای قانون «عفاف و حجاب» در حالی صورت می‌گیرد که هنوز بحث ابلاغ این قانون برای اجرا در بین سه قوه جمهوری اسلامی ادامه دارد و روزنامه اعتماد روز گذشته از درخواست رسمی دولت برای «استمهال» در اجرای این قانون به منظور «رایزنی برای اصلاح، تعویق، بازبینی و بازنگری این قانون» خبر داده بود.

خبری که با توجه به تاخیر چند هفته‌ای برای ابلاغ رسمی آن توسط «رئیس جمهوری» یا «رئیس مجلس» نشان از بحث‌های پشت‌پرده بین نهادهای مختلف جمهوری اسلامی در زمینه نحوه برخورد با این قانون بحث‌برانگیز دارد.

روز شنبه، سخنگوی شورای نگهبان پس از چند هفته که خبر تأیید لایحه موسوم به «عفاف و حجاب» توسط دو نماینده مجلس شورای اسلامی اعلام شده بود سرانجام آن را تأیید کرد و گفت که لایحه اکنون در اختیار مجلس قرار دارد.

ابهام در مورد سرنوشت این لایحه که با تایید شورای نگهبان تبدیل به «قانون» شده در حالی پررنگ شده است که از زمانی که دو نماینده مجلس از تایید لایحه توسط شورای نگهبان خبر دادند چند هفته گذشت اما بر اساس مهلت قانونی برای ابلاغ این قانون نه توسط رئیس دولت به روزنامه رسمی ارسال شده و نه توسط رئیس مجلس.

ماده یک قانون مدنی می‌گوید مصوبات مجلس شورای اسلامی و نتیجه‌ همه‌پرسی پس از طی مراحل قانونی به رئیس جمهور ابلاغ می‌شود و رئیس جمهور باید ظرف مدت پنج روز آن را امضاء و به مجریان ابلاغ کرده و دستور انتشار آن را صادر کند.

کمیته حقیقت‌یاب سازمان ملل متحد همزمان با فرارسیدن دومین سالگرد کشته شدن مهسا ژینا امینی در بازداشت گشت ارشاد هشدار داد که جمهوری اسلامی تلاش‌های خود را برای سرکوب حقوق بنیادین زنان و دختران و «نابودی باقی‌مانده‌های فعالیت‌های زنان» تشدید کرده است.

با وجود افزایش فشارهای حکومتی برای اعمال حجاب اجباری که جان شهروندان را به خطر می‌اندازد، خبرگزاری آسوشیتدپرس از حضور پرشمار زنان بدون حجاب اجباری در معابر عمومی شهرهای ایران خبر داده و نوشته است: «مشاهده زنان بدون حجاب اجباری در شهرهای ایران هر چه بیشتر در حال بدل شدن به امری عادی است.»
+0
رأی دهید
-26

  • قدیمی ترین ها
  • جدیدترین ها
  • بهترین ها
  • بدترین ها
  • دیدگاه خوانندگان
    ۳۴
    arian1 - ابادان، ایران

    هیچوقت این مفتخورها برای بهتر شدن‌ وضعیت اقتصادی و یا بهداشت و آموزش و پرورش کودکان و یا چیزهای اساسی دیگر جلسه‌ برگزاری و هماهنگی برگزار نکردند اما برای تحمیل حجاب احمقانه اسلامی بر دختران و زنان ایران همیشه جلسه دارند.
    0
    29
    دوشنبه ۳۰ مهر ۱۴۰۳ - ۰۵:۴۹
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۳۲
    agha_ehsan - تهران، ایران
    arian1 - ابادان، ایران
    شما از تاریخ چیزی نمیدونی . حکومتی که یک کشور دیگه رو غصب کنه هرگز برای بهتر شدن وضعیتش تلاش نمیکنه چون میدونه اولا اون مردم دشمنش هستند و بالاخره هم اون کشور از چنگش خارج خواهد شد و اتفاقا سعی میکنه مردم اون کشور رو ضعیف و ضعیفتر کنه . مثلا به بهونه حجاب بزنه تو سر مردم فلک زده که اسیر کرده .
    0
    4
    دوشنبه ۳۰ مهر ۱۴۰۳ - ۰۷:۳۶
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۳۲
    agha_ehsan - تهران، ایران
    زمانیکه امپراطور عثمانی عراق رو گرفته بود استانبول پاکیزه ترین شهر جهان بود ولی حکومت عثمانی به عمد عراق رو کثیف و کثیفتر نگه میداشت و سعی میکرد مانع پیشرفت مردم عراق باشه . درحالیکه عراق بخشی از خاک عثمانی بود . ولی غصبی بود . به قول فیلسوفی که میگفت فقط به ظاهر و لباس افراد حکومت یک مملکت نگاه کنین و اگر دیدید با پوشش مردم عادی تفاوت داره بدونین اون کشور توسط اون حکومت غصب شده . لازم نیست کسی بیاد ایران ، حتا از خارج از ایران کافیه بزنه تلوزیون هر کدوم از شبکه های صداسیما تا تفاوت پوشش و سبک تازی این فرقه تبهکار رو ببینه تا بفهمه ایران توسط این فرقه تبهکار غصب شده. که حتی رژیم هم نیست . بلکه فرقه است. اونهم یک فرقه تبهکار از تبار تازی هایی که هزار و چهارصد سال پیش ایران رو غصب و تا به امروز دارن غارت میکنن
    0
    5
    دوشنبه ۳۰ مهر ۱۴۰۳ - ۰۷:۳۹
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۳۲
    agha_ehsan - تهران، ایران
    این جلسات خیلی خوبه . امیدوارم که نتیجه بده چون اخیرا نتیجه نمیده و این تازی های پلشت وا دادن و بی حجابی هم برگشته . اینجوری فضا عادی میشه و ایرانی ها و این فرقه تبهکار همین مدلی به زندگی ادامه میدن و این انگل به تغذیه از خون ایران ادامه میده . ولی اگر جاساتشون نتیجه بده و انشالا نتیجه بده و فشار رو بر دختران ایران بیشتر کنن خیلی زودتر فاتحشون خونده است و بالاخره شرشون بعد از 1400 سال کنده میشه
    0
    4
    دوشنبه ۳۰ مهر ۱۴۰۳ - ۰۷:۴۱
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۳۲
    agha_ehsan - تهران، ایران
    پیاز کپک زده کپنهاگ . افغانستان رو هم شما الدنگ ها غصب کردین . یه روز مثل ایران نوبت شما هم میشه که گورتون رو گم کنین و برگردین به حجاز یا آواره دنیا بشید . حالا فعلا تو کپنهاک بوی پیاز پخش کن که بزنن تو سرت و مثل ....از اتوبوس پرتت کنن بیرون ..
    0
    4
    دوشنبه ۳۰ مهر ۱۴۰۳ - ۰۷:۴۴
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    نظر شما چیست؟
    جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.