مرد ساکن غزه می‌گوید یحیی سنوار در خانه او کشته شده است + ویدیو

بی بی سی: یک فلسطینی آواره در غزه به بی‌بی‌سی گفت خانه‌ای که یحیی سنوار، رهبر حماس، در آن کشته شد، در ۱۵ سال گذشته و قبل از آن که در ماه مه مجبور به فرار شود، خانه او بوده است.

اشرف ابوطاها گفت وقتی ساختمان نیمه‌ویران خانه‌اش را در فیلم‌های پهپاد اسرائیل شناسایی کرد، «بهت‌زده» شد. این ساختمان در خیابان ابن سینا در رفح در جنوب غزه واقع بود.

یحیی سنوار، از طراحان اصلی حملات هفتم اکتبر به اسرائیل، چهارشنبه (۱۶ اکتبر/۲۵ مهر) به دست نیروهای اسرائیل کشته شد.

ارتش اسرائیل تصاویر پهپادی را منتشر کرد که به گفته آنها سنوار را در یک خانه نیمه‌ویران قبل از کشته شدنش نشان می‌داد.

ابوطاها به برنامه «لایف‌لاین غزه» بی‌بی‌سی عربی گفت که ششم مه پس از آن که اسرائیل دستور ترک صادر کرد مجبور شد خانه‌اش در رفح را به مقصد خان یونس ترک کند و تاکنون هیچ خبری از خانه‌اش نداشته است.

او گفت که دخترش ابتدا فیلمی را در شبکه‌های اجتماعی به او نشان داد که ظاهرا آخرین لحظات سنوار بود و گفت که این فیلم خانه آنها در رفح نشان می‌دهد.

ابوطاها می‌گوید ابتدا حرف دخترش را باور نکرد تا اینکه برادرش هم تایید کرد آن خانه واقعاً متعلق به اوست: «من گفتم بله، این خانه من است و وقتی عکس‌ها را دیدم، بهت‌زده شدم.»

ابوطاها گفت که هیچ ایده‌ای ندارد چرا سنوار در آنجا بود یا چگونه به آنجا رسیده بود: «هرگز من و برادران و پسرانم هیچ ارتباطی با این موضوع نداشتیم.»

بی‌بی‌سی تأیید می‌کند تصاویر و ویدیوهایی که آقای ابوطاها از خانه‌اش نشان داد با تصاویر خانه‌ای که سنوار در آن کشته شد مطابقت دارد.

بی‌بی‌سی وریفای تصاویر قوس‌ پنجره‌های خانه، تزئینات خارجی در ورودی، قفسه‌ها و صندلی‌ها را با این فیلم‌ها مقایسه و مطابقت داده است.

بی‌بی‌سی نمی‌تواند مستقلا تأیید کند که آقای ابوطاها مالک آن خانه بوده است.
سرامیک‌های اطراف در خانه‌ای که آقای ابوطاها می‌گوید متعلق به اوست، مشابه سرامیک‌های ساختمان نیمه‌ویرانی است که نیروهای اسرائیل گفتند یحیی سنوار را در آنجا کشته‌اند
فیلم مربوط به کشته شدن سنوار را بی‌بی‌سی بررسی کرده و خانه‌ای که او آخرین بار در آن دیده شد یکی از چند ساختمان نیمه‌‌ویران در محله‌ای با خسارت‌ گسترده بود.

حمله اسرائیل به رفح در ماه مه با انتقاد شدید بین‌المللی مواجه شد و به گفته سازمان ملل باعث فرار بیش از یک میلیون فلسطینی از آن شهر شد.

آقای ابوطاها گفت که خودش با کمک خواهر و برادرانش خانه‌ را در رفح ساخته بود. هزینه آن حدود ۲۰۰ هزار شکل (معادل ۴۱ هزار و ۴۰۰ پوند) بوده و وقتی او خانه را ترک کرده در وضعیت خوبی قرار داشته است.

او مبلمان نارنجی و یک ظرف نارنجی خانه‌اش را قبل از فرار به یاد آورد: «اینها در خاطرم هستند زیرا برخی از آنها را مادرم آورده بود و برای من بسیار ارزشمند بودند.»

«آنچه اتفاق افتاده، خیلی مرا ناراحت کرده است، خانه‌ای که ساختم و تمام هزینه‌هایم از بین رفته‌اند. فقط خدا می‌تواند جبران همه اینها را بکند.»
+18
رأی دهید
-2

  • قدیمی ترین ها
  • جدیدترین ها
  • بهترین ها
  • بدترین ها
  • دیدگاه خوانندگان
    ۴۷
    maradona - براتیسلاوا، اسلوواکی

    از اون صحنه که سنوار با یک دست قطع شده که پشت مبل سنگر گرفته و با دست دیگر یک تکه آهن پاره رو به سمت پهباد پرتاب می کنه یاد سکانس پایانی فیلم saving private rayan افتادم که تام هنکس جانی در بدنش نمونده ولی یه کلت داره و تمام فشنگ های کلت رو به سمت تانک آلمانی شلیک می کنه و سپس میمیره. منتها. این صحنه رو آمریکایی های بزدل و ترسو تو. فیلما نشون می دن. ولی در واقعیتشو. مسلمانان به نمایش می گذارند
    31
    10
    یکشنبه ۲۹ مهر ۱۴۰۳ - ۱۰:۲۷
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۸۴
    siavash786 - شیکاگو، ایالات متحده امریکا

    خانه ای که ساختی خیلی قشنگ بود ولی با وجود تروریست پر خطر ، الان زیبا و بی خطر است و امیدارم خانه ایی با شکوه بسازی
    5
    25
    یکشنبه ۲۹ مهر ۱۴۰۳ - ۱۰:۲۸
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۲۵
    romano - تهران، ایران

    انسان بزرگی بود از محل زادگاه خودش با دشمنش تا آخرین لحظه برای هدفش و ملتش جنگید. نه تو لندن و پاریس و تلویزیون با دخترای خوشگل هالیوودی. این مرد تعریف اپوزوسیون مبازره. ۲۱ سال در زندان بود و آخرم روی پای خودش مرد. تمامی دروغها هم که اون از گروگان بعنوان سپر انسانی استفاده میکنه یا لباس زنانه پوشیده مشخص شد. برای مردم فلسطین و تمامی مردم منطقه آرزوی آرامش و صلح دارم حتی برای اسرائیلیها هم این آرزو رو دارم و یهودیت بخش مهمی از تاریخ خاورمیانه است وجود مسالمت آمیز آنها میتواند برای خاورمیانه پول و سرمایه گذاری و توریزم بیاورد اما متاسفانه شعور تمدنی ندارند باید یک تو دهنی سیر بخورند تا بفهمند با دولت فاشیستی متکی به تئوریهای آخر زمانی و احمقهای پیر هاف هافو که فکر نگهداشتن صندلی قدرت هستند این آرزو محقق نمیشود. خوبی خاورمیانه این است که آخر هر کسی را متمدن میکند از ترکهای وحشی و مغول بگیر تا اعراب بدوی تا مقدونیها.
    25
    4
    یکشنبه ۲۹ مهر ۱۴۰۳ - ۱۰:۵۰
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۱۸
    pirzan e irani - استکهلم، سوئد
    گویند دریک مسابقه اسب دوانی یک مرد ازپیشتازی یک اسب بسیارخوشحالی میکرد وحورا میکشید.مردبغلی که خوشحالی این شخص رادید ازاوپرسید:مگراین اسبی که شما ازپیشتازی اوخوشحال هستید ازشماست؟گفت خیر!اسب مال من نیست!فقط لگام اسب مال من است.حالا حکایت این صاحبخانه است.کشته شدن سنوار به درک😂!خانه ای ومبلی که سنواردرآن شناسنامه اش باطل شده متعلق به اوست.امیدوارم اسراییل حداقل هزینه و ترمیم این منزل را به عهده بگیرد!
    6
    9
    یکشنبه ۲۹ مهر ۱۴۰۳ - ۱۱:۴۲
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۵۴
    Qasim.Rimbaud - پاریس، فرانسه
    قشنگ بود؟خانه ای بود با بی سلیقگی تمام و رنگهای عجیب و غریب برای درودیوار.بهرحال این سلیقه عربی است.ازنظرمن، رنگ های ملایم مانند کرم و سفیدبرای درودیوار مناسب ترهستند و فرش های لاکی و مبلمان بارنگ روشن و کوسن ها بارنگ بژ وسفیدبدون پترن و یا با پترن فلورال(طرح گل وبته).پشتی ها هم لازم نیست.البته این سلیقه من است و شاید ازنظر برخی خوب نباشد.
    14
    4
    یکشنبه ۲۹ مهر ۱۴۰۳ - ۱۱:۵۶
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۸۴
    siavash786 - شیکاگو، ایالات متحده امریکا
    maradona - براتیسلاوا، اسلوواکی
    با سلام ، آمریکایی ها در فیلمها نمایش میدهند و مسلمانها نشان میدهند . اولی برای کسب درامد و با تضمین ، اما دومی برای رفتن به دنیای ناشناخته دیگر با حوریان بهشتی بدون تضمین . اولی برای زندگی و توشه بهتر ، دومی برای نیستی وتباهی . عشق و محبت در شادیهای زندگی است. موفق باشید
    5
    14
    یکشنبه ۲۹ مهر ۱۴۰۳ - ۱۲:۰۴
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۸۴
    siavash786 - شیکاگو، ایالات متحده امریکا
    Qasim.Rimbaud - پاریس، فرانسه
    زیبایی خانه با رنگ و بی رنگ مقایسه نمیشود بلکه با عشق و محبت . خانه ای که خانواده با دست خودش ساخته مسلما زیباتر از خانه ایست که یک بنا یا بزرگترین معمارها میسازند. کیان پیرفلک قایق میسازد و هارلند و ولف هم آر ام اس تایتانیک ، اما این کجا و آن کجا ؟ کینه و نفاق را مانع قضاوت درست نکنید
    1
    8
    یکشنبه ۲۹ مهر ۱۴۰۳ - ۱۲:۳۸
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۴۷
    maradona - براتیسلاوا، اسلوواکی
    siavash786 - شیکاگو، ایالات متحده امریکا
    سلام علیکم شما هم موفق باشید ولیرصاحبان همان پهباد غشق و محبت و شادی را در وجود سنوار تبدیل به خشم و کینه نمودند
    4
    3
    یکشنبه ۲۹ مهر ۱۴۰۳ - ۱۳:۴۲
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    نظر شما چیست؟
    جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.