نتانیاهو آب پاکی را روی دست همه ریخت: جنگ تا آزادی گروگان‌ها ادامه خواهد یافت

یورونیوز: نخست‌وزیر اسرائیل، بنیامین نتانیاهو، روز جمعه با وعده ادامه جنگ‌ کشورش در دو جبهه غزه و لبنان پس از کشته شدن یحیی سنوار، رهبر حماس، امیدها را برای پایان تنش‌های خونبار یک ساله در خاورمیانه کمرنگ کرد.

در همین حال، گروه شبه‌نظامی لبنانی حزب‌الله قول داد که مبارزه علیه اسرائیل را تشدید کند و ایران اعلام کرد که «روح مقاومت» با مرگ هم‌پیمان فلسطینی‌اش، سنوار، در غزه تقویت خواهد شد.

سنوار، که طراح حمله ۷ اکتبر ۲۰۲۳ بود و آتش جنگ غزه را روشن کرد، در روز چهارشنبه در عملیات نیروهای اسرائیلی در این منطقه کشته شد؛ رویدادی که نقطه عطفی در جنگ یک‌ساله جاری به شمار می‌رود.

نتانیاهو کشته شدن سنوار را یک دستاورد مهم خواند، اما وعده داد که جنگ ادامه خواهد داشت. او در یک پیام ویدیویی گفت: «عزیزان من، جنگ هنوز تمام نشده است.»

نتانیاهو گفت تا زمانی که گروگان‌هایی که نزد حماس نگه‌داری می‌شوند، آزاد نشده‌اند، نبرد ادامه خواهد داشت. او افزود: «ما یک فرصت بزرگ برای متوقف کردن محور شر و ایجاد آینده‌ای متفاوت داریم»، گفته‌ای که به ایران و هم‌پیمانان شبه‌نظامی‌اش در غزه، لبنان، سوریه، عراق و یمن اشاره دارد.

اظهارات نتانیاهو با نظرات رهبران غربی، از جمله رئیس‌جمهور ایالات متحده، جو بایدن که گفت مرگ یحیی سنوار فرصتی برای پایان درگیری‌ها فراهم کرده است، در تضاد است.

سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا، متیو میلر، گفت که ایالات متحده می‌خواهد گفت‌وگوهای آتش‌بس را آغاز کرده و آزادی گروگان‌ها را تأمین کند و افزود که سنوار از مذاکره خودداری کرده بود. او گفت: «این مانع به وضوح برطرف شده است. نمی‌توان پیش‌بینی کرد که آیا کسی که جایگزین سنوار می‌شود، با آتش‌بس موافقت خواهد کرد یا نه، اما فعلا مانع عمده‌ای که در ماه‌های اخیر وجود داشت، از بین رفته است.»

یک دیپلمات ارشد که در لبنان فعالیت می‌کند، به رویترز گفت که به نظر می‌رسد امید به پایان جنگ با مرگ سنوار بی‌مورد بوده است. او گفت: «ما واقعاً در طول این مدت امیدوار بودیم که از بین بردن سنوار نقطه عطفی باشد که طی آن جنگ‌ها به پایان برسد … و همه آماده باشند سلاح‌های خود را زمین بگذارند. به نظر می‌رسد که ما دوباره اشتباه کردیم.»

ماه‌ها تلاش‌های آمریکا، حامی اصلی اسرائیل، برای میانجی‌گری آتش‌بس با حماس و حزب‌الله ناکام مانده است، در حالی که اسرائیل به جنگ‌های خود ادامه داده و همزمان به نظر می‌رسد که ایران توانی برای مقابله با قدرت نظامی اسرائیل که از جمله مسلح به تسلیحات آمریکایی است، ندارد.

جنگ حاضر منجر به نخستین رویارویی مستقیم ایران و اسرائیل از جمله با حملات موشکی ایران به اسرائیل در آوریل و یکم اکتبرشده است. نتانیاهو وعده داده است که به حمله اکتبر ایران پاسخ دهد و واشنگتن به اسرائیل فشار آورده است که اهدافش را محدود کرده و به تأسیسات انرژی یا هسته‌ای ایران حمله نکند.
ایران و حزب الله: مقاومت بیشتر خواهد شد
اسرائیل اکنون چندین نفر از رهبران ارشد حماس را کشته و در عرض چند هفته کادر رهبری حزب‌الله را عمدتاً از طریق حملات هوایی تقریبا نابود کرده است.

این کشتارها به آنچه نیروهای ضد اسرائیلی «محور مقاومت» می‌نامند، ضربه وارد کرده است. محور مقاومت شامل دسته‌ای از گروه‌های شبه‌نظامی در منطقه خاورمیانه است که جمهوری اسلامی ایران سال‌ها از آنها حمایت کرده است. ایران اکنون نیز پس از کشته شدن سنوار هیچ نشانه‌ای از تغییر حمایت خود از این گروه‌ها نشان نداده و حتی در بیانیه نمایندگی خود در سازمان ملل گفته است که با این رویداد، «روح مقاومت تقویت خواهد شد».

حزب‌الله نیز سرسختانه اعلام کرد: «گذار به مرحله‌ای جدید با رویارویی فزاینده با اسرائیل» آغاز شده است.

ارتش اسرائیل روز جمعه اعلام کرد که محمد حسن رامال، فرمانده حزب‌الله در منطقه الطیبه در جنوب لبنان را نیز کشته است.

خانواده‌های گروگان‌های اسرائیلی گفتند در حالی که کشته شدن سنوار یک موفقیت است، اما این موفقیت تا زمانی که گروگان‌ها هنوز در غزه هستند، کامل نخواهد بود. آوی مارسیانو، پدر نوآ مارسیانو که در اسارت حماس کشته شد، به شبکه تلویزیونی اسرائیلی کان گفت: «هیولایی که دخترم را از من گرفت و دستش به خون همه دختران ما آغشته بود، در نهایت به دروازه جهنم رسید.»
+17
رأی دهید
-1

نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.