جاسوسی اسرائیلی‌ها برای ایران؛ از مدل و وزیر سابق تا سرایدار وزیر دفاع

العربیه: در سال‌های اخیر، اسرائیل شاهد افزایش قابل‌توجه تلاش‌ سازمان‌های اطلاعاتی ایران برای جاسوسی در اسرائیل بوده است. رسانه‌های اسرائیلی روز گذشته گزارش دادند پلیس اسرائیل و سازمان امنیت عمومی (شاباک) یک شهروند 35 ساله به نام ولادیمیر فارخوفسکی را به اتهام انجام عملیات‌های خرابکارانه برای ایران، از جمله توطئه برای ترور یک دانشمند اسرائیلی، بازداشت کرده است.

بر اساس گزارش روزنامه «یدیعوت اخرونوت»، فارخوفسکی که در تل‌آویو زندگی می‌کند، به اتهام انجام مأموریت‌هایی برای ایران، از جمله نوشتن شعارهای ضداسرائیلی بر روی دیوارها، توزیع اعلامیه‌ و جمع‌آوری اطلاعات درباره اهداف اسرائیلی دستگیر شده است

مقامات امنیتی اعلام کردند که فارخوفسکی در قبال دریافت 100 هزار دلار، قبول کرده بود که دانشمندی اسرائیلی را ترور کند و حتی سلاحی برای انجام این مأموریت در اختیار داشت.

چند روز قبل نیز، پلیس اسرائیل و شاباک در بیانیه‌ای مشترک اعلام کردند که تلاش ایران برای ترور مقامات اسرائیلی با جذب جاسوسان اسرائیلی را خنثی کرده‌اند. در این بیانیه آمده است: «زیرساخت‌های اطلاعاتی ایران که در حال تلاش برای جذب شهروندان اسرائیلی بودند، شناسایی شده‌اند.»

در این عملیات، فردی 30 ساله به نام ولادیسلاو ویکتورسون که مدل لباس و ساکن شهر رمت گن است، به دلیل ارتباط با یک عامل ایرانی به نام «ماری حوسی» از طریق شبکه‌های اجتماعی، دستگیر شد. ویکتورسون، به گفته مقامات امنیتی، تحت نظارت کامل مامور ایرانی، مأموریت‌هایی را انجام داده است. بر اساس تحقیقات، ویکتورسون موافقت کرده بود که شخصیتی اسرائیلی را ترور کرده و یک نارنجک دستی به سمت منزل او پرتاب کند. او همچنین در تلاش بود تا سلاح‌هایی مانند تفنگ‌های تک‌تیرانداز و نارنجک‌های دستی تهیه کند.

شاباک در گذشته نیز افرادی را به اتهام جاسوسی برای ایران بازداشت کرده است. در اوت 2024، مردی 72 ساله به نام موتی مامان، که سابقه فعالیت‌ تجاری در ترکیه داشت، به اتهام همکاری با اطلاعات سپاه پاسداران ایران دستگیر شد.

در سال 2018، گونن سگو، وزیر پیشین انرژی اسرائیل، به اتهام جاسوسی برای ایران دستگیر شد. سگو که در دهه 1990 به‌عنوان وزیر در اسرائیل خدمت می‌کرد، به دلیل انتقال اطلاعات حساس به دشمن متهم و محکوم شد.

بر اساس گزارش‌ها، سگو توسط سفارت ایران در نیجریه جذب شد و اطلاعاتی در مورد زیرساخت‌های راهبردی، سیستم‌های امنیتی و مقامات اسرائیلی به ایران ارائه کرد.
سرایدار وزیر دفاع اسرائیل
در نوامبر 2021، عمری گورین، یک شهروند اسرائیلی که به عنوان سرایدار در محل اقامت بنی گانتس، وزیر دفاع، کار می‌کرد، به اتهام جاسوسی برای ایران دستگیر شد.
تحقیقات نشان داد که گورین به‌صورت خودجوش از طریق شبکه‌های اجتماعی با فردی مرتبط با ایران تماس گرفته و پیشنهاد داده بود که در ازای دریافت مبلغی مالی به ایران کمک کند. او از موقعیت خود در منزل وزیر دفاع بهره‌برداری کرده و یکی از پیشنهادهایش این بود که بتواند از طریق یک دستگاه یواس‌بی، بدافزاری را بر روی کامپیوتر وزیر نصب کند. او این پیشنهاد را به گروه هکری مرتبط با ایران به نام «بلک‌شدو» (Black Shadow) ارائه کرد و انتظار دریافت پول در ازای انجام این مأموریت را داشت
+3
رأی دهید
-0

نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.