«مذاکره پنهانی فرمانده سپاه و سخنگوی ارتش اسرائیل در مجارستان»؛ شایعه چیست؟ واقعیت کدام است؟

یورونیوز: تنها ۱۱ روز پس از کشته شدن اسماعیل هنیه، رهبر سیاسی شبه‌نظامیان حماس در تهران که جمهوری اسلامی آن را «تروری با آمریت اسرائیل» عنوان کرد، خبری در شبکه‌های اجتماعی منتشر شد که از مذاکرات پنهانی ایران و اسرائیل برای هماهنگی در مورد نحوه حمله تلافی‌جویانه تهران و اقدام متقابل تل‌آویو حکایت داشت.

خبر این بود که «هیات ۷ نفره ایرانی که فریدون محمدی سقایی، از فرماندهای سپاه و معاون فرمانده هوا و فضای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و وحید جلال زاده، رئیس کمیته خارجی مجلس ایران، نیز در آن شرکت داشتند با هیات ۴ نفره اسرائیل به ریاست دانیل هاگاری، سخنگوی ارتش این کشور، مخفیفانه و دور از چشم رهبر ایران، روز ۷ اوت (۱۷ مرداد) با یکدیگر دیدار کرده و با هدف زد و بندی کثیف درباره چگونگی پاسخ نظامی ایران به ترور هنیه در تهران گفتگو کرده‌اند.»

راوی این خبر هم دمزکی گابور، شهردار سابق بوداپست بود و این افشاگری را در گفتگوی روز ۹ اوت (۱۹ مرداد) با روزنامه مجارستانی بلیک (Blikk) انجام داده بود. آقای گابور در این گفتگو «دولت مجارستان را مورد سوال قرار داد که در شهر مونومو در جنوب بوداپست چه می‌‌گذرد؟» او فاش کرده بود که این «دیدار مخفیانه را وزارت خارجه مجارستان ترتیب داده بود.»

محل انجام این گفتگوها نیز هتل پلاگاز واقع در شهر مونومو اعلام شده بود. مطابق محتوای این خبر، «طرف ایرانی از هیات اسرائیل خواست مختصات ۶ هدف را مشخص کند ایران موشک‌هایش را به‌آنها شلیک کند بدون این که تلفاتی داشته باشد...هیات ایرانی اصرار داشت یکی از اهداف یک پادگان قدیمی ارتش اسرائیل باشد که هنگام شلیک موشک‌ها، اماکن تخریب شوند تا مانند قبل گفته نشود ایران تنها مناطق بیابانی را هدف قرار داد. اما هیات اسرائیل گفت این کار اعتبار "گنبد آهنین" را زیر علامت سوال می‌برد، و آن را نپذیرفت.»

به اشتراک گذارندگان این خبر در شبکه‌های اجتماعی، تصویر صفحه‌ای از این روزنامه مجارستانی را نیز ضمیمه این خبر کردند که حاوی این تیتر بود: «دمزکی گابور، یکی از اعضای ارشد حزب دموکرات آزاد از دیدار پشت پرده ایران و اسرائیل در نزدیکی بوداپست خبر داد»
صفحه گفتگوی هم‌رسانی‌شدهاین خبر این روزها بار دیگر و همزمان با انتشار اخبار مختلف در مورد زمان و نحوه حمله تلافی‌جویانه اسرائیل به ایران، از این منظر در شبکه‌های اجتماعی همرسانی می‌شود که در آن گفته شده بود: «طرف ایرانی از هیات اسرائیل خواست مختصات ۶ هدف را مشخص کند ایران موشک‌هایش را به‌آنها شلیک کند بدون این که تلفاتی داشته باشد. در مقابل، اسرائیل دست‌کم تا پایان سال جاری ۲۰۲۴ پاسخ نظامی به‌ایران ندهد و از ترور‌های بعدی در خاک ایران هم پرهیز کند.» لذا بر پایه این بخش از خبر، تاکید می‌شود که اسرائیل تا پایان سال جاری میلادی به ایران حمله نخواهد کرد.

بخش راستی‌آزمایی یورونیوز این گفتگو را مورد واکاوی قرار داد تا صحت و سقم آن روشن شود.

بررسی‌ها نشان می‌دهد که روزنامه مجارستانی بلیک (Blikk) که متعلق به یک شرکت رسانه‌ایِ سوئیسی است، در تاریخ ۹ اوت (۱۹ مرداد) گفتگویی را با دمزکی گابور، شهردار سابق بوداپست منتشر کرده است.

ساعت انتشار آن نیز همانند صفحه به اشتراک گذشته شده، ۰۸:۵۴ و خبرنگار گفتگو کننده هم Sz'ke Luca بوده ولی تیتر آن متفاوت است.

در عنوان اصلی آمده است: «به گفته گابور دمزکی، گیورچانی به زودی از صحنه سیاست محو خواهد شد: "او دلقک خوبی است، اما او عملاً هیچ درکی از آنچه که می‌توان و نمی‌توان انجام داد، ندارد"»
گفتگوی شهردار سابق بوداپستهمانگونه که از عنوان این گفتگو برمی‌آید، محتوای آن نیز در مورد سیاست داخلی مجارستان است و کلمه‌‌ای در مورد ایران و اسرائیل در آن نمی‌توان پیدا کرد.

کوچ آقای دمزکی به کرواسی و انتقادهای او به فضای سیاسی مجارستان بهانه اصلی این گفتگو است. فرنس گیورچانی، نخست وزیر سابق مجارستان که دو سالی رهبر حزب سوسیالیست‌های این کشور بوده، در حال حاضر از مخالفان دولت راستگرای ویکتور اوربان است و رهبری ائتلاف دموکراتیک را بر عهده دارد.

البته شهردار سابق بوداپست در همان روز گفتگوی دیگری هم با روزنامه نپس‌زاوا (Népszava) که متعلق به سوسیال‌دموکرات‌هاست، انجام داده که بررسی محتوای آن نیز نشان می‌دهد که بحث در این مصاحبه نیز در مورد سیاست داخلی مجارستان و اختلاف‌های موجود میان احزاب چپگرا و سوسیالیست بوده است.

بررسی یورونیوز نشان می‌دهد که گذشته از دستکاری تیتر و جعلی بودن منبع، محتوای خبر منتشر شده در شبکه‌های اجتماعی نیز دارای اطلاعات غلطی است.

از جمله این که اگر منظور از مونومو، شهری در جنوبی بوداپست عنوان شده، شهر کوچک مونور(Monor) واقع در جنوب شرقی بوداپست بوده باشد، که در این شهر هتلی به نام پلاگاز(Plagaz) وجود ندارد. در غیر اینصورت که اساسا شهری به نام مونومو در اطراف بوداپست وجود ندارد.

گذشته از این، وحید جلال زاده از ۲۶ مه (۶ خرداد) دیگر نماینده مجلس شورای اسلامی نیست. او در دوره یازدهم مجلس ایران نیز رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی بوده است، در حالی که در خبر جعلی سمت او «رئیس کمیته خارجی مجلس ایران» عنوان شده است. کمیته روابط خارجی یکی از پنج کمیته زیر مجموعه کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس ایران است. ریاست این کمیته در مجلس یازدهم بر عهده عباس گلرو بود.

این که مجارستان به عنوان محل انجام این دیدار غیرواقعی انتخاب شده، احتمالا به دلیل روابط حسنه مجارستان و اسرائیل است، چنان که مجارستان میزبانی مسابقات تیم ملی فوتبال اسرائیل را در چارچوب رقابت‌هایِ در حال برگزاریِ لیگ‌ ملت‌های اروپا تقبل کرده است. در عین حال، مجارستان در حال حاضر رئیس دوره‌ای شورای اروپاست و روابط خوب ویکتور اوربان، نخست وزیر راستگرای این کشور با ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه، می‌تواند مجارستان را واسطه مناسبی برای کشاندن ایران به پای میز مذاکره نشان دهد. دلیل دیگر می‌تواند این باشد که آشنایی ایرانی‌ها به زبان مجارستانی و نیز اطلاعات عمومی آنها در مورد این کشور چندان زیاد نیست.

اما هدف از انتشار این خبر جعلی در جمله پایانی آن نهفته است، آنجا که پس از ذکر این نکته که «طرف‌ها به‌ پایتخت‌های خود بازگشتند تا با مقامات ارشد رایزنی کنند»، به دروغ به نقل از آقای گابور نوشته است: «احتمالا تاخیر در پاسخ نظامی ایران، به‌خاطر این است که توافق میان ایران و اسرائیل هنوز به‌نتیجه نهایی نرسیده است.»

در واقع، انتشار این خبر جعلی تلاشی بوده برای اقناع افکار عمومی در این باب که چرا تهدیدهای شفاهی مقام‌های ایرانی علیه اسرائیل پس از کشته شدن اسماعیل هنیه عملی نمی‌شود. البته عملیات «وعده صادق۲» پنجاه روز پس از انتشار این خبر جعلی عملی شد و بنا بر ادعای سپاه پاسداران در پی شلیک ۲۰۰ فروند موشک، ۳ پایگاه نظامی اسرائیل مورد هدف قرار گرفت. البته اسرائیل تایید کرد که تنها به دو پایگاه هوایی نواتیم و تل‌نوف خسارت جزئی وارد آمده است.
+2
رأی دهید
-9

نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.