تهاجم اسرائیل به بلندی‌های جولان؛ آیا سوریه متحد دیگر ایران هدف بعدی نتانیاهو است؟

یورونیوز: اسرائیل در پی عقب‌نشینی نیروهای روسیه از استان قنیطره در جنوب غربی سوریه، به این منطقه هجوم برده و بخشی از زمین‌های کشاورزی را با بولدوزر تخریب کرده است. برخی از کارشناسان بر این باورند که این اقدام اسرائیل با هدف اشغال کامل بلندی‌های جولان و ضمیمه آن به خاک خود انجام شده است.

به گفته منابع محلی، نیروهای اسرائیلی از بخش‌هایی از بلندی‌های جولان که پیشتر اشغال شده بود به سوی شهرو «کودنا». در خاک سوریه حرکت کردند.

ایمن ابومحمد حورانی، سخنگوی رسانه آزاد حوران گفت که نیروهای اسرائیلی زمین‌های کشاورزی از جمله باغ‌های زیتون در ابعاد هزار در ۵۰۰ متر را با بولدوزر تخریب کردند و دور آن‌ها را سیم‌ خاردار کشیدند تا به خاک خود الحاق کنند.

اسرائیل از سال ۱۹۶۷ تا کنون نزدیک به ۸۰ درصد از بلندی‌های جولان را اشغال کرده است.

دولت بشار اسد گزارش‌ها مبنی بر پیشروی نیروهای اسرائیلی را کذب دانسته و آن‌ها را «جنگ روانی دشمن» خوانده است.

به گزارش روزنامه دولتی «الوطن»، خالد اباظه، رئیس حزب‌ حاکم بعث در قنیطره روز یکشنبه ۱۵ اکتبر گفت که «هیچ مبنای حقیقی» برای این ادعا که نیروهای اسرائیلی مناطق بیشتری را در این بخش از خاک سوریه تصرف کردند وجود ندارد.

به گفته برخی منابع این اقدامات اسرائیل در راستای پروژه جاده‌سازی «سوفا ۵۳» انجام شده است. این پروژه که از سال ۲۰۲۲ آغاز شده تا عمق دو کیلومتری وارد قلمروی سوریه شده است. این جاده در شرق محدوده تحت کنترل نیروهای حافظ صلح سازمان ملل (UNDOF) قرار دارد.

به گفته محمد سعید، فعال رسانه‌ای سوری تجاوز نیروهای اسرائیلی به این منطقه اتفاق تازه‌ای نیست، اما این دفعه با بارهای پیش «اختلافات فاحشی» دارد.

او گفت: «سربازان اسرائیلی در گذشته وارد این منطقه می‌شدند و عملیاتی را انجام می‌دادند و می‌رفتند. اما این‌بار آن‌ها از منطقه خارج نشدند، بلکه آن را به خاک خود الحاق کردند.

اسرائیل از سال ۱۹۶۷ که دو سوم بلندی‌های جولان سوریه را اشغال کرد، در این تعدادی پایگاه نظامی، برج‌ دیدبانی و شهرک احداث کرد. کنست، پارلمان اسرائیل در سال ۱۹۸۱ بدون درنظر گرفتن رای شورای امنیت که اشغال این منطقه را غیرقانونی دانسته بود، تصمیم به الحاق این بخش به خاک اسرائیل گرفت.

به باور برخی کارشناسان، اسرائیل این بخش را با هدف احداث تاسیسات زیرساختی اشغال کرده است.

وائل علوان، پژوهشگر مرکز تحقیقاتی «جسور« گفت: «اسرائیل در سال‌های گذشته بارها تهاجم‌های محدودی را به این منطقه با هدف حذف موانع دیدبانی طبیعی چون درختان انجام داده است. اسرائیل تصمیم داشت که با هدف جلوگیری از نفوذ، جاده امنی را در منطقه قنیطره و در سراسر خط مرزی احداث کند.»

آقای علوان افزود: «این موضوع از زمان حملات هفتم اکتبر حماس، برای اسرائیل به یک مساله امنیتی تبدیل شد. این کشور درحال حاضر رویکرد نظارتی چندلایه‌ای را اتخاذ کرده، زیرا مشخصا رویکرد مبتنی بر فناوری پیشین به اندازه کافی موثر نبوده است.»

وائل علوان گفت: «به نظر می‌رسد گسترش جنگ باعث شده که جاده سوفا ۵۳ برای اسرائیل ناکافی باشد. اسرائیل به سوی تهاجم زمینی گسترده به کل قنیطره و بخش‌های از درعا و سویدا پیش‌ می‌رود.»

رشید حورانی، کارشناس مسائل نظامی معتقد است که صرف ساخت جاده در قلمروی سوریه بسیاری از اهداف توسعه‌طلبانه اسرائیل را برآورده می‌کند.

او گفت: «بیش از همه برای این است که اسرائیل به طرف‌های دیگر یعنی حزب‌الله و رژیم سوریه نشان دهد که می‌تواند در مرزهای شمالی خود با آن‌ها بجنگند. اسرائیل ممکن است قصد داشته باشد از طریق تجاوز به خاک سوریه، محورهایی را برای ورود نیروهای بیشتر باز کند و مسیر آنها را از خاک سوریه به داخل خاک لبنان در شرق رودخانه لیطانی ایمن سازد.»

آقای حورانی بر این باور است که با توجه به توافقات پیشین اسرائیل با روسیه و آمریکا برای امنیت نیروهای اسرائیلی در سوریه، اقدامات اخیر اسرائیل در غرب سوریه هماهنگی این دو کشور انجام شده است.

عبدالجبار العکیدی، تحلیل‌گر نظامی معتقد است که تهاجم نظامی اسرائیل در سوریه «ادامه جنگ نابودی غزه» است. او افزود که اسرائیل در پی خروج نیروهای روسیه از منطقه، جنگی را علیه حزب‌الله و دیگر شبه‌نظامیان نیابتی جمهوری اسلامی ایران آغاز کرده است.

اقای العکیدی گفت: «به نظر می‌رسد اسرائیل با هدف دفع و محاصره شبه‌نظامیان متحد جمهوری اسلامی ایران و در نتیجه قطع خطوط ارتباطی آن‌ها با حزب‌الله، در حال ایجاد یک کمربند امنیتی است.»

او افزود: «نیروهای رژیم سوریه در جنوب این کشور بسیار ناکارآمد و از هم گسیخته‌اند. رژیم هم اخیرا به جای فرستادن نیروهای کمکی به خط مقدم در بلندی‌های جولان اشغالی، نیروها را به حلب و ادلب اعزام کرده است.»
+61
رأی دهید
-5

  • قدیمی ترین ها
  • جدیدترین ها
  • بهترین ها
  • بدترین ها
  • دیدگاه خوانندگان
    ۴۹
    Nagonsar - مونیخ ، آلمان
    نه اسراییل بزرگ از نیل تا فرات هدف بی بی گل است
    1
    5
    ‌سه شنبه ۲۴ مهر ۱۴۰۳ - ۱۳:۱۴
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۸۱
    گفتگوگر - پیتزبورگ، ایالات متحده امریکا
    سوریه اخته است و بعد از 15 سال خون و خونریزی توان حمله ندارد. امکان دارد به مراکز سپاه حمله شود
    1
    5
    ‌سه شنبه ۲۴ مهر ۱۴۰۳ - ۱۳:۳۵
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    نظر شما چیست؟
    جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.