محمدرضا فلاح‌زاده، جانشین فرمانده سپاه قدس، با دستور علی خامنه‌ای «ناظر» حزب‌الله لبنان شد

محمدرضا فلاح‌زاده در دیدار مسئولان جمهوری اسلامی با علی خامنه‌ای، شهریور ۱۴۰۳‌ایندیپندنت فارسی: در حالی که بازار گمانه‌زنی‌ درباره اسماعیل قاآنی، فرمانده سپاه قدس، با توجه به غیبت طولانی‌ او، همچنان داغ است، برخی منابع خبری ادعا کرده‌اند که محمدرضا فلاح‌زاده، جانشین فرمانده سپاه قدس، با دستور علی خامنه‌ای «ناظر» حزب‌الله لبنان شده است تا پس از انتصاب دبیرکل جدید حزب‌الله، در سمت ناظر این گروه نیابتی جمهوری اسلامی فعالیت کند.

این خبر در حالی منتشر می‌شود که حزب‌الله لبنان به‌رغم اعلام اسرائیل، همچنان از تایید خبر کشته‌ شدن هاشم صفی‌الدین، اصلی‌ترین گزینه جانشینی سید حسن نصرالله، خودداری می‌کند.

روزنامه کویتی الجریده با اعلام خبر انتصاب محمدرضا فلاح‌زاده به‌عنوان ناظر حزب‌الله لبنان، به نقل از یک فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران نوشت که این تصمیم به دستور رهبر جمهوری اسلامی گرفته شده است، زیرا حزب‌الله می‌ترسد که اسرائیل دبیرکل جدید را هم ترور کند.

فلاح‌زاده که طی روزهای اخیر خبر کشته شدنش در بیروت تکذیب شد، از فرماندهان سپاه است که در دوران ریاست‌جمهوری محمود احمدی‌نژاد به مدت شش سال استاندار یزد بود.

با روی‌ کار آمدن دولت حسن روحانی در سال ۱۳۹۲، او به سوریه رفت و در مقام دستیار قاسم سلیمانی، فرمانده سابق سپاه قدس، در محورهای درگیری سوریه حضور داشت؛ به همین دلیل نیز از خامنه‌ای درجه سرتیپ تمامی گرفت.

فلاح‌زاده که در میان اعضای سپاه پاسداران به «ابوباقر» شهرت دارد، در زمان فرماندهی قاسم سلیمانی بر سپاه قدس و به خواست او، معاون هماهنگی سپاه قدس شد.

دو سال پس از کشته‌ شدن سلیمانی، پس از فوت محمد حجازی، جای او را گرفت و جانشین فرمانده سپاه قدس شد. او که فرماندهی ستاد سازندگی کربلا و لشکرهای ۳۳ مهدی، ۴۰ صاحب‌الزمان، تیپ ۱۸ غدیر و ۱۹ فجر را نیز در کارنامه دارد، طی سال‌های حضور در سوریه به‌عنوان دست راست قاسم سلیمانی، مسئولیت سازماندهی لشکرهای فاطمیون و زینبیون سپاه قدس را برعهده داشت که از نیروهای افغانستانی و پاکستانی تحت حمایت جمهوری اسلامی تشکیل می‌شدند.

او همچنین یکی از پنج فرمانده اصلی سپاه پاسداران در نبرد حلب بود؛ نبردی که از سال ۲۰۱۴ تا ۲۰۱۶ (۱۳۹۳ تا ۱۳۹۵) ادامه داشت. ولی فلاح‌زاده به همین نیز کفایت نکرد و با مخالفان بشار اسد در دیگر نقاط سوریه، از جمله ادلب و اطراف دمشق نیز جنگید و بعدها نیز ادعا کرد که جمهوری اسلامی «اردوگاه داعش» در سوریه را ویران کرده است.

فلاح‌زاده فروردین سال ۱۳۹۵ در اثر اصابت خمپاره به نزدیکی خودرو او در حلب به‌شدت مجروح و در پی آن به بیمارستانی در تهران منتقل شد. او سال ۱۳۹۶ به‌عنوان فرستاده وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی به قزاقستان رفت و در مذاکرات صلح سوریه با حضور نمایندگان روسیه و ترکیه شرکت کرد.

جانشین فعلی فرمانده سپاه قدس در همراهی با قاسم سلیمانی طی سال‌ها حضور اعضای سپاه پاسداران در سوریه، مشارکت در سرکوب خشونت‌آمیز معترضان این کشور را تحت عنوان «دفاع از حرم» توجیه کرد. عبارتی که با استفاده از اعتقادات مذهبی مردم به دستاویزی برای دستگاه تبلیغاتی جمهوری اسلامی تبدیل شد.

مقام‌های جمهوری اسلامی هنوز هم از دخالت نظامی در سوریه دفاع می‌کنند و مدعی‌اند که این اقدام مرزهای امنیتی ایران را تا سواحل مدیترانه گسترش داده است، حال‌ آنکه اسناد حقوق بشری آشکار می‌کند نتیجه این دخالت نظامی تحمیل هزینه‌های مالی هنگفت به کشور و کشته و آواره‌ شدن هزاران غیرنظامی در سوریه بوده است.

اردیبهشت ۱۴۰۲ در حالی که تلاش‌ها برای قرار دادن نام سپاه پاسداران در فهرست سازمان‌های تروریستی تشدید شده بود، فلاح‌زاده به‌عنوان نماینده جمهوری اسلامی در نشست مذاکرات چهارجانبه ایران، روسیه، ترکیه و سوریه شرکت کرد.

نام فلاح‌زاده زمستان ۱۴۰۲ در فهرست تحریم‌های ایالات متحده آمریکا و بریتانیا قرار گرفت
+6
رأی دهید
-27

  • قدیمی ترین ها
  • جدیدترین ها
  • بهترین ها
  • بدترین ها
  • دیدگاه خوانندگان
    ۳۶
    Munchen - مونیخ، آلمان

    بزودی لاشه کتلت شده این یکی هم میره ور دست مفعول اعظم برای نماز میت خواندن که دیگه روتین ماهانه اش شده.
    1
    23
    دوشنبه ۲۳ مهر ۱۴۰۳ - ۲۳:۴۳
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۵۷
    ایران کهن - هوستن، ایالات متحده امریکا

    کله پز چو برخیزد بجایش سگ نشیند البته بلانسبت سگ. منتظر کتلتش هستیم
    1
    26
    دوشنبه ۲۳ مهر ۱۴۰۳ - ۲۳:۴۷
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۴۴
    Momijii - توکیو، ژاپن

    به عزت و شرف لااله الله بلند بگو لا اله الله ! خدابیامرزتش ، اسمش عوض شد ، کتلت زاده !!
    1
    21
    دوشنبه ۲۳ مهر ۱۴۰۳ - ۲۳:۵۰
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    نظر شما چیست؟
    جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.