«معامله» نتانیاهو با بایدن؛ آیا حمله اسرائیل به ایران در ازای دریافت سامانه دفاعی تاد محدود می‌شود؟

یورونیوز: مقام‌های ارشد اسرائیل و در راس آنها بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر، با وجود گذشت ۱۲ روز از حمله موشکی ایران به خاک این کشور هنوز تهدیدهای خود مبنی بر «حمله کوبنده» به منافع جمهوری اسلامی را عملی نکرده‌اند، تهدیدهایی که نه تنها شدت تکرارشان کمی کم شده بلکه شاید از ابعادشان نیز کاسته شده باشد.

زمانی که کابینه دفاعی اسرائیل در جریان نشست روز پنجشنبه گذشته خود، رای‌گیری در مورد نحوه پاسخ ارتش این کشور به حمله موشکی ۱ اکتبر ایران را تا زمان نزدیک شدن به موعد اجرای آن، به تعویق انداخت، نخستین شواهد از قریب‌الوقوع نبودن حمله تلافی‌جویانه اسرائیل به ایران بروز کرد.

هر چند برخی رسانه‌های اسرائیلی از تلاش آقای نتانیاهو برای تشکیل جلسه کابینه در روز یکشنبه (۱۳ اکتبر) خبر داده‌اند ولی شبکه آمریکایی ان‌بی‌سی روز شنبه به نقل از یک مقام آمریکایی گزارش داد که اسرائیل قصد دارد تا دامنه عملیات خود علیه جمهوری اسلامی را محدود کند. برخی منابع خبری هم از نیمه کاره ماندن جلسه امروز بعلت تماس تلفنی از کاخ سفید خبر دادند.

بنا بر اعلام این مقام آگاه آمریکایی، اسرائیل از حمله به تاسیسات هسته‌ای ایران منصرف شده و قصد دارد که حمله خود را بر پایگاه‌های نظامی و برخی تاسیسات انرژی ایران متمرکز کند.

همزمان، رسانه‌های اسرائیلی به نقل از بنیاد دفاع از دموکراسی‌ها (FDD) گزارش دادند که لوید آستین، وزیر دفاع ایالات متحده دستور استقرار سامانه ضد موشکی تاد (THAAD) را در اسرائیل صادر کرده است. خبری که ساعاتی بعد از سوی پنتاگون تایید و رسمیت یافت.

سامانه تاد هر چند که به عنوان یک سیستم مکمل برای سامانه دفاع موشکی پاتریوت در نظر گرفته می‌شود، اما به عنوان یک سامانه دفاع ضدموشکی قادر است که منطقه وسیعی را پوشش دهد و موشک‌های بالستیک را در ارتفاع بالا و حتی خارج از جو زمین هدف قرار دهد. بنابراین تلفیق آن با سامانه دفاع موشکی اسرائیل می‌تواند توان این کشور را در مواجهه با حملات موشکی پرتعداد جمهوری اسلامی و گرو‌ه‌های نیابتی تحت حمایت آن را افزایش دهد.

وال استریت ژورنال ضمن اشاره به تصمیم واشنگتن برای ارسال این سامانه به اسرائیل از احتمال اعزام متخصصان آمریکایی راه اندازی این سیستم به اسرائیل خبر داده است. برخی سخنان امروز عباس عراقچی در بغداد را در همین رابطه ارزیابی کرده اند؛ جایی که وزیر خارجه ایران به آمریکا توصیه کرد جان سربازانش را با این کار به خطر نیندازد.

در همین حال، یوسی مِلمان، روزنامه‌نگار اسرائیلی با انتشار پیامی در شبکه اجتماعی ایکس مدعی شد که حمله برنامه‌ریزی شده اسرائیل به ایران تا استقرار کامل سامانه ضدموشکی تاد انجام نخواهد شد. آقای ملمان همچنین خاطرنشان کرد که اگر اسرائیل متعهد نشود که به سایت‌های هسته‌ای و نفتی حمله نکند، ایالات متحده با استقرار این سامانه دفاع موشکی موافقت نمی‌کند.

در همین حال، روزنامه الشرق‌الاوسط گزارش داد که مقام‌های جمهوری اسلامی به کشورهای اروپایی پیام داده‌اند که اگر اسرائیل حمله محدودی را انجام دهد، ایران از واکنش به آن صرف نظر خواهد کرد. البته رسانه‌های ایرانی همچنان به نقل از چهره‌های دیپلماتیک این کشور نقل می‌کنند که جمهوری اسلامی در جریان سفر عباس عراقچی به عربستان سعودی به کشورهای منطقه و اسرائیل هشدار داده که نه تنها به هر حمله اسرائیل پاسخی محکم‌تر از گذشته خواهد داد بلکه اگر کشور دیگری در منطقه به اسرائیل در جریان حمله به ایران کمک کرده‌ باشد، آن کشور نیز به عنوان اهداف حمله تلافی‌جویانه جمهوری اسلامی تلقی خواهد شد.

اما برخی تحلیلگران نیز معتقدند که تلاش اسرائیل برای استقرار سامانه تاد به معنای قطعی انگاشتن انجام حمله تلافی‌جویانه ایران از سوی این کشور و ایالات متحده است و بر خلاف اخبار منتشر شده توسط رسانه‌های آمریکایی، اسرائیل در حال ترتیب دادن حمله‌ای به قول وزیر دفاع این کشور «مرگبار، دقیق و غافلگیرکننده» به ایران است.

البته به نظر می‌رسد، شلیک نیروهای اسرائیلی به مواضع نیروهای حافظ صلح سازمان ملل متحد در لبنان (یونیفیل) نیز در جلب نظر ایالات متحده برای در اختیار گذاشتن سامانه تاد و نیز نهایی شدن طرح حمله اسرائیل به خاک ایران تاثیرگذار بوده است. به طوری که وزیر دفاع آمریکا با وجود تاکید دوباره بر «تعهد تزلزل‌ناپذیر، پایدار و قاطع ایالات متحده در راستای تامین امنیت اسرائیل»، نگرانی عمیق واشنگتن را از گزارش‌ها درباره شلیک نیروهای اسرائیلی به مواضع نیروهای حافظ صلح و کشته شدن دو سرباز ارتش لبنان، ابراز کرد. این رخداد همچنین، انتقاد سایر حامیان و متحدان اسرائیل را نیز برانگیخته است.

بنابراین، این احتمال وجود دارد که اسرائیل یا فعلا حمله به ایران را به تعویق بیندازد و یا برای جلب رضایت ایالات متحده دامنه آن را محدود کند. اما تحلیلگران بدبین یادآور می‌شوند که دولت اسرائیل در طول یک‌سال گذشته هیچ‌گاه اهل مماشات و جلب رضایت سایر کشورها نبوده است.
+3
رأی دهید
-5

  • قدیمی ترین ها
  • جدیدترین ها
  • بهترین ها
  • بدترین ها
  • دیدگاه خوانندگان
    ۵۲
    آهنگ رهایی - وایاکیل، اکوادور
    شمال و جنوب را از نظر حمله زمینی تحت کنترل گرفته و با سیستم تاد از نظر هوایی قوی شده پس حمله به صورت گسترده و قوی حتمی هست
    0
    6
    یکشنبه ۲۲ مهر ۱۴۰۳ - ۲۲:۵۷
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۴۵
    amirHassna - سیدنی، استرالیا
    آزادی امت همیشه درصحنه به بقیه ربطی نداره.اگه ماها عرضشو نداریم نمیشه از بقیه توقع داشت. تمام.
    0
    6
    یکشنبه ۲۲ مهر ۱۴۰۳ - ۲۳:۰۶
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    نظر شما چیست؟
    جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.