مشاور نخست‌وزیر عراق: هر کس دنبال جنگ است به غزه،لبنان یا سوریه برود، عراق را وارد جنگ نکنید

میدل ایست نیوز: مشاور نخست وزیر عراق در گفت وگو با ویژه برنامه «مواجهه» در شبکه الشرقیه خواستار اجتناب از وارد کردن عراق به درگیری‌های منطقه شد و تاکید کرد کسانی که خواستار جنگ هستند می‌توانند به خط مقدم در غزه و لبنان یا سوریه بروند.

 عبدالامیر تعیبان، مشاور نخست وزیر عراق از همه گروه‌ها و جناح‌های عراقی درخواست کرد در این برهه حساس به مسئولیت‌های خود عمل کنند تا عراق به ورطه جنگ منطقه‌ای کشیده نشود.

به گزارش تلویزیون الشرقیه، هشام علی مجری برنامه «مواجهه» در ابتدای این برنامه گفت: جنگ یک نزاع بین دو کشور یا بین یک کشور با چند طرف است که در آن از قدرت و نیروی مسلح استفاده می‌شود. جنگ همیشه ویرانی و خرابی و قربانیانی در پی خواهد داشت. با توجه به این تعریف مشاهده می‌کنیم که بیش از چند کشور از زمان جنگ غزه به نوعی درگیر جنگ هستند بطوریکه جنگ غزه به لبنان نیز گسترش یافت و سپس ایران و یمن نیز وارد جنگ شدند و چه بسا که احتمال ورود عراق نیز وجود داشته باشد. در خصوص عراق به نظر می‌رسد در حال سوق یافتن به سوی این جنگ اگر چه حتی در وسعتی محدود است.

وی افزود: جنگی که امروز منطقه شاهد آن است، صرفاً یک جنگ نظامی نیست بلکه جنگ روانی و تبلیغاتی نیز هست که در آن فقط سربازان و افراد مسلح هدف قرار نمی‌گیرند بلکه هدف قرار دادن روانی و تبلیغاتی افراد نیز به شکلی خطرناک افزایش یافته است و تمامی خطوط قرمز را پشت سر گذاشته است. حال پرسش این است که موضع عراق در خصوص این جنگ چیست؟ و چه ابزارهایی برای حفظ امنیت ملی خود دارد؟ دیگر اینکه عراق چگونه با تلاش‌های مربوط به هدف قرار دادن مرجعیت و نمادهای ملی خود مقابله خواهد کرد و آیا عراق موضعی رسمی و سیاسی واضح و شفافی خواهد داشت تا بتواند امنیت و ثبات خویش را حفظ کند؟

مجری برنامه المواجهه در گفت وگو با این مقام عراقی از وی پرسید در خصوص پست اخیر خود در فضای مجازی مبنی بر اینکه کار غیر عاقلانه‌ای خواهد بود که ما بخواهیم باعث ویرانی زیرساخت‌های کشور و ریخته شدن خون رزمندگان خود به خاطر یک جنگ نابرابر و بی‌فایده شویم چرا که میدان‌های نبرد دیگری وجود دارد که می‌توان در آن به نبرد مستقیم پرداخت. با پیگیری پست‌ها و اظهارات مشاوران در رسانه‌ها می‌توان به این موضوع پی برد که شما درپی ارسال پیام‌هایی برای گروه‌های عراقی هستید مبنی بر اینکه اگر می‌خواهید با اسرائیل وارد نبرد شوید به ضاحیه یا مرز‌ها بروید یعنی به خارج از عراق بروید و بجنگید. آیا مقصود شما همین بوده است؟

مشاور نخست وزیر عراق در پاسخ گفت: ما نیز جدای از مردم عراق نیستیم. شما مادامی که در این سرزمین زندگی می‌کنید از مردم آن جدا نخواهید بود و از آب و هوای این کشور می‌نوشید و استنشاق می‌کنید و بنابراین باید در حمایت از تمامیت و سلامت کشور خود امین باشید. دولت محمد شیاع السودانی با استناد به ماده 78 قانون اساسی عراق مسئولیت ترسیم سیاست‌های کلی کشور را عهده دار است و فرماندهی کل نیروهای مسلح کشور هم به شمار می‌آید. فرماندهی کل نیروهای مسلح مسئولیت تمامی دستگاه‌های امنیتی و صلاحیت و اختیار اداره آن‌ها حتی الحشد الشعبی را بر عهده دارد. الحشد الشعبی یک سازمان نظامی است که تحت لوای فرمانده نیروهای مسلح قرار دارد. حتی گروه‌های مسلحی که خارج اراده و مدیریت فرمانده کل قوا هستند، آن‌ها نیز باید مسئولیت پذیر باشند و من نمی‌خواهیم اسم ببرم و شناخته شده هستند.

مجری برنامه در ادامه با نام بردن از گروه‌های مسلح النجباء، کتائب حزب الله و سید الشهداء این سؤال را مطرح کرد که آیا فقط همین سه گروه هستند یا خیر؟

تعیبان در پاسخ به این پرسش گفت: در خصوص این گروه‌ها باید بگویم این‌ها بخشی از ملت عراق هستند. امروزه ملت عراق اعم از عرب، کرد، شیعه، سنی و ترکمان همگی مسئولیت دارند و باید به مسئولیت‌های خود عمل کنند به این معنی که مثلاً فقط کرد‌ها باید مسئولیت پدیر باشند و عرب‌های اهل تسنن مسئولیتی نداشته باشند یا اینکه فقط شیعیان مسئولیت پذیر باشند و دیگران خیر. گروه‌های خارج از دولت نیز جزو ملت عراق هستند و باید مسئولیت پذیر باشند.

وی افزود: یعنی نمی‌توان کشور را درگیر یک نبرد نابرابر با امریکا کرد که بر آسمان عراق تسلط کامل دارد و تصمیمات نظامی نیز تحت کنترل اوست و حتی ما در اخبار و رسانه‌ها شنیدیم که امریکا مداخله کرده و مانع از خرید سامانه‌های دفاعی برای عراق شده است و با تجهیز ما به هواپیماهایی که متناسب با سلاح‌های هوایی در کشورهای همسایه نظیر ترکیه، اردن و عربستان سعودی باشند، موافقت نکرده است. بنابراین گروه‌های مسلح باید مسئولیت اقدامات خود را بر عهده گیرند اما فرماندهی کل قوا در برابر قانون اساسی و ملت و در برابر پارلمان مسئول تمامی دستگاه‌های امنیتی خواهد بود. امروز ما شاهدیم که اسرائیل نبرد سختی را با مقاومت در پیش گرفته است.

مشاور نخست وزیر عراق تصریح کرد: در غزه مشاهده می‌کنیم که این منطقه را نابود و جنوب لبنان را نیز ویران کرد. تعدادی از رهبران و فرماندهان مقاومت را به قتل رساند و خیلی راحت و بدون هیچ ملاحظه‌ای به مردم و تمامی اموال و املاک آن‌ها تجاوز و آن‌ها را نابود می‌کند. امروزه دولت عراق تلاش‌های بی‌سابقه‌ای را آغاز کرده است بطوریکه نخست وزیر با سفیران کشورهای عضو دائم شورای امنیت یعنی امریکا، چین، روسیه، انگلیس و فرانسه نشست‌هایی برگزار کرده است و با سفرای اتحادیه اروپا نیز دیدارهایی خواهد داشت. تمامی این تلاش‌ها با هدف دور نگه داشتن عراق از درگیری‌ها با اسرائیل صورت می‌گیرد. اسرائیل امروز به شکلی بی‌پروا و بی‌محابا عمل می‌کند و حتی حرف‌های امریکا و ناتو را هم اطاعت نمی‌کند. اگر ما بخواهیم به اسرائیل تعرض کنیم، هیچ بعید نیست که وارد رویارویی با آن شویم.

تعیبان در پاسخ به اظهارات مجری برنامه مبنی بر اینکه حملات مقاومت به بندر ایلات فلسطین اشغالی از داخل خاک عراق گفت: تمامی تلاش دولت عراق هم اکنون مبتنی بر این است که عراق را از کشیده شدن به ورطه این جنگ دور نگه دارد بگونه‌ای که از داخل خاک عراق حمله‌ای علیه اسرائیل صورت نگیرد و این یک دیدگاه دولتی است. نگرش و دیدگاه دولت عراق بر حمایت سیاسی و رسانه‌ای و لجستیک با ارسال کمک برای ملت فلسطین و لبنان متمرکز است و این در واقع رویکرد مرجعیت عراق است.

وی اظهار کرد: این از یکسو و از سوی دیگر، دولت عراق تحرکات گسترده‌ای را برای مجاب کردن و متقاعد ساختن افکار عمومی جهان از جمله پنج کشور عضو دائم شورای امنیت یعنی چین، امریکا، روسیه، انگلیس و فرانسه آغاز کرده است تا تاکید کند اسرائیل یک رژیم متمرد و یاغی شده است و به رئیس جمهور فرانسه و دبیر کل سازمان و حتی در رسانه‌های صهیونیستی خود به مرجعیت عزیز عراق اهانت می‌کند. این یک چیز بی‌سابقه است و دولت عراق اکنون با قدرت وارد عمل شده است و سیاست خارجی خود را به تحرک درآورده و سیاست‌های منطقه‌ای خود را با دقت دنبال می‌کند تا عراق را از وارد شدن به ورطه این جنگ دور نگه دارد. بنابراین در خصوص برادرانی که گفته می‌شود خارج از تصمیم و اراده دولت قرار دارند باید همه محاسبات را مد نظر قرار دهند و به مصلحت و مقدرات ملت و کشور خود توجه کنند.
مشاور السودانی: کسی که می‌خواهد بجنگد میادین زیادی برای نبرد وجود دارد از لبنان گرفته تا غزه و سوریه و یمن
مشاور نخست وزیر عراق در پاسخ به این پرسش مجری مبنی بر زبان حال و شعار مقاومت و حمل سلاح برای مبارزه با دشمن گفت: کسی که سلاح دارد و می‌خواهد بجنگد میادین زیادی برای نبرد وجود دارد از لبنان گرفته تا غزه و سوریه و یمن. ما می‌دانیم که امروز عراق وضعیت خاص و ویژه‌ای دارد. عراق امروز با امریکا معاهده‌ها و قراردادهایی به امضا رسانده است. امریکا نیز کشوری بزرگ است و بزرگترین سفارتخانه این کشور در عراق قرار دارد. حریم هوایی عراق نیز تحت کنترل آن‌ها است. دولت عراق با امریکا توافقنامه «چارچوب استراتژیک» دارد و طبق این توافقنامه آن‌ها یقینا بر حریم هوایی عراق کنترل دارند.

وی ادامه داد: بنابراین اینگونه نیست که امریکا بدون قانون حضور داشته باشد. حضور آن‌ها اکنون در عراق قانونی است و منافع و پایگاه‌هایی در این کشور دارند و مستشاران آن‌ها نیز در عراق حضور دارند. دوم اینکه ما دائم از سیاستمداران عراقی و امریکایی می‌شنویم که از منافع و مصالح مشترک سخن می‌گویند و از همکاری در همه زمینه‌ها سخن به میان می‌آورند. بنابراین ما دنبال دشمن تراشی از امریکا و جنگ و جهاد با امریکا نیستیم. امروز نظام و دولت منتخب ما و نظام سیاسی موجود، یک راه متعادل و سیاست میانه را با ناتو و امریکا در پیش گرفته است.

مشاور نخست وزیر عراق در پاسخ به سؤالی در خصوص اختلاف افکار عمومی درباره وارد شدن به جنگ تصریح کرد: آیا این به معنای آن است که ما بیاییم بجنگیم و عراق را نابود کنیم. ما باید از عراق در صورتی که برایش مشکلی پیش بیاید حمایت کنیم. امروز همانگونه که شما گفتید ما نفت خود را به امریکا می‌فروشیم. امروز هرگونه توافق و قرارداد تسلیحاتی بدون توافق سیاستمداران و دولتمردان امریکایی به سرانجام نخواهد رسید زیرا محاسبات امریکا مبتنی بر این است که این کشور دیگر مانند رژیم سابق که خود را ژاندارم منطقه می‌دانست و علیه کشورهای همجوار مانند ایران و کویت و برخی دیگر کشورها سلاح استفاده می‌کرد، نباشد.

مشاور نخست وزیر عراق با تاکید بر اینکه ما به عنوان دولت مسئولیت تحمل اشتباهات دیگران را نخواهیم داشت در پاسخ به این سؤال مجری که عراق بخشی از محور مقاومت در کنار کشورهای یمن، سوریه لبنان و ایران است، تصریح کرد: عراق یک نظام دمکراتیک جدید است که دولت آن با انتخابات بر سر کار آمده است. مجلس نمایندگان آن نیز با برگزاری انتخابات بر سر کار آمده است اگرچه به مقاومت واقف هستند اما هیچکدام از نهادهای کشور و مجلس نمایندگان و قوه قضائیه و دولت نمی‌گویند که ما مقاومت هستیم.
تعیبان: عراق را نباید وارد جنگ کرد
مجری برنامه در ادامه از مشاور نخست وزیر عراق پرسید ابوعبیده سخنگوی گردان‌های القسام در سخنان خود به مناسبت هفتم اکتبر ضمن تبریک به محور مقاومت از عراق نیز نام برد و عبدالملک الحوثی نیز به نوع دیگری همین حرف‌ها را تکرار کرد، نظر شما در این خصوص چیست؟

تعیبان گفت: این مختص گروه‌های مسلح است و ما نمی‌توانیم آنرا به همه عراق تعمیم دهیم. عراق امروز مجروح و زخمی است و از مشکلات اقتصادی و سیاسی و اجتماعی رنج می‌برد و بنابراین نباید این کشور را وارد جنگی کرد که‌ تر و خشک را با هم بسوزاند.

وی در پاسخ به این پرسش که مقاومت عراق برای سید حسن نصرالله دبیر کل حزب الله لبنان سه روز عزای عمومی اعلام کرد، افزود: حسن نصرالله رزمنده و نماد مقاومت بود به این معنی که در جایگاه قدردانی و تمجید قرار دارد و مرجعیت و دولت و هر فرد شریفی و هر عراقی و عرب اصیلی از نصرالله و مقاومت او دفاع می‌کند زیرا او مردی بود که از کشور و حقوق مردم لبنان دفاع کرد با تجاوزات رژیم صهیونیستی روبرو بود.

عبدالامیر تعیبان در بخش دیگری از این مصاحبه با اشاره به مسائل داخلی عراق در خصوص موضوع مشاور بودن خود تصریح کرد: عرض کنم که من مشاور نخست وزیر در امور کشاورزی، آب‌ها و تالاب‌های عراق هستم و این بخش را از این جهت انتخاب کردم که شما هم خوب می‌دانید که در تماس مستقیم با منطقه جنوب بویژه ناصریه و العماره هست و ما در این مناطق به سبب مشکلاتی که مردم با آن دست و پنجه نرم می‌کنند، با کمبود آب و مهاجرت کشاورزان به صحرای کربلا و نجف و السماوه مواجه هستیم. از خداوند متعال می‌خواهیم زمینه‌ای فراهم شود و دولت نخست وزیر السودانی هم کمک کنند تا بار دیگر ورق‌ها برگردد.

در این بخش از برنامه مجری سؤال یکی از بینندگان را در خصوص ناکارآمدی مشاوران و سالم نبودن برخی از آن‌ها و عدم درک صحیح از شغلشان پخش کرد و عبدالامیر تعیبان در پاسخ به این پرسش گفت: ممکن است بخشی از این مشکلات به دولت سابق برگردد که به شکلی افراطی و بدون فایده مشاور تعیین می‌کرد بدون اینکه بخواهد به تخصص آن‌ها دقت نظر داشته باشد و درواقع، در آن زمان، آن‌ها قادر به ارائه چیزی نبودند. بنابراین من به موقع خودش هم انتقاد کرده‌ام و شما هم می‌دانید که در دولت‌های عادل عبدالمهدی و الکاظمی اهل تعارف نبوده‌ام و به موقع اشکالاتی را که وجود داشته است گفته و حتی اختلافات بین من و فراکسیون سیاسی خودم هم افزایش یافت چرا که من همواره جرأت و جسارت انتقاد را داشته‌ام زیرا هدف ما حمایت و حفاظت از منافع و مقدرات ملت است و بهتر بگویم که ما دولتمرد هستیم و نه متعلق احزاب و تشکل‌ها.

مشاور نخست وزیر عراق در پاسخ به سوالی در خصوص موفقیت های نسبی دولت و مسائل استان ناصریه از جمله انتخابات تصریح کرد: بله ببینید، طرح‌های دولت السودانی نخست وزیر کنونی عراق مبتنی بر زیرساخت‌ها است یعنی اینگونه نیست که بیایند و به دنبال طرح‌های تبلیغاتی باشند بگونه‌ای که حتی دولتی که قرار است بعداً سر کار بیاید با اساس و زیرساخت خوبی روبرو باشد. پیشتر شبکه‌های آبرسانی به شکلی سطحی و باز بودند اما امروز شما مشاهده می‌کنید که این شبکه‌ها مطابق با استانداردهای جهانی هستند بگونه‌ای که زیرساخت‌ها به خوبی در زیر زمین قرار گرفته‌اند و طرح‌های مربوط به خیابان‌ها و پیاده رو‌ها و ارتباطات و برق به شکل مطلوبی در تمامی استان‌ها بدون استثنا در حال انجام است و دولت نخست وزیر موفق شده است جلوی بسیاری از استانداران و استان‌هایی را که عملکرد خوبی نداشتند و اموال عمومی و بیت المال را هدر می‌دادند، بگیرد ضمن آنکه شخص نخست وزیر روند امور استان‌ها را پیگیری می‌کنند.

تعیبان در پاسخ به سؤال مجری مبنی بر اینکه انتخاب استاندار یا برکناری او در حیطه اختیارات شورا‌های استانداری هاست و آن‌ها هستند که باید چنین کاری را انجام دهند نه شخص نخست وزیر چرا که این با فدرالیسم تناقض پیدا می‌کند، خاطر نشان کرد: شورا‌های استانی اکنون با استانداران خود مشکلات زیادی دارند.

مجری برنامه با قطع سخنان تعیبان گفت حتی اگر مشکلات هم داشته باشند به نخست وزیر ارتباط پیدا نمی‌کند زیرا این دیگر فدرالیسم به شمار نمی آید. فدرالیسم مبتنی بر جدایی اختیارات و برخی صلاحیت‌ها است به این شکل که رئیس دولت محلی نقش نخست وزیر در استان خود را بازی می‌کند.

تعیبان با اشاره به اینکه دولت در راس قوه مجریه قرار دارد، تصریح کرد: وزارتخانه‌ها‌ی هستند که هنوز هم با مرکز ارتباط دارند مانند وزارت آموزش و پرورش، وزارت بهداشت، وزارت شهرداری‌ها و غیره و به این شکل است که نخست وزیراز اختیارات مطلق در خصوص تعامل با استانداران را دارا خواهد بود و اصلاً این استاندار است که باید با قوه مجریه در ارتباط باشد. استانداری هم مانند یک قوه مجریه محلی است که باید با قوه مجریه اصلی در ارتباط باشد همانگونه که قوه مجریه با قوه مقننه درارتباط است و این ارتباط بین دیگر اجزا نیز وجود دارد.

مجری برنامه با اظهار مخالفت با سخنات تعیبان گفت: این معنای فدرالیسم نیست چرا که نظام‌ها یا متمرکز هستند یا غیرمتمرکز.

تعیبان در ادامه تصریح کرد: چیزی که شما می‌گویید مطلق نیست. وزارت‌هایی هستند که اختیارات آن‌ها منتقل نشده است و در مرکز باقی مانده‌اند. بله مرکزیت و غیر مرکزی بودن دولت به طور مطلق وجود ندارد و علت این است که اگر شما شورا‌های استانی در زمان الکاظمی را به یاد بیاورید متوجه می‌شوید که برخی از استانداران توسط نخست وزیر حتی بدون رجوع به مجلس نمایدگان برای تصویب این موضوع، تعیین شدند.

تعیبان با تکذیب اینکه فرستاده نخست وزیر در امور انتخابات در ناصریه است، تاکید کرد: چنین چیزی نیست. اجازه بدهید در وهله نخست به این مسأله اشاره کنم که من از حامیان دولت السودانی نخست وزیر عراق هستم و با قدرت از او حمایت می‌کنیم و به قدرت، عملکرد و شخصیت او ایمان داریم. او یک برادر عزیز و همکار سابق من در مجلس نمایندگان و مردی موفق بوده است که از سال 2003 تا کنون پست‌های وزارتی در اختیار داشته و در العماره ابتدا قائم مقام و سپس استاندار شد و آنگاه در چهار وزارتخانه مختلف انجام وظیفه کرد و سپس به عضویت پارلمان درآمد و اکنون هم نخست وزیر است.

وی به عنوان یک فرد سیاسی، توجه ویژه‌ای به روند و عملیات سیاسی دارد و به مسئولیت‌های اجرایی نیز با توجه به مناصبی نظیر معاون استانداری واستاندار و وزیر و امروز هم به عنوان نخست وزیر اشراف قابل توجهی دارد. من افتخار می‌کنم که در تیم انتخاباتی ایشان باشم و در انتخابات همراه وی خواهد بود این را از امروز اعلام می‌کنم. من نیازی به مشاور بودن در این زمینه ندارم چرا که شاید نتوانم در این زمینه چیز مطلوبی ارائه کنم. بنابراین عملکرد من در سطح استان مشخص است و مهم برداشت مردم است و در سال 2018 بر همه تشکل‌های سیاسی پیروز شدم.

تعیبان تاکید کرد که در انتخابات نامزد خواهد شد و یقینا در فهرست محمد شیاع السودانی نخست وزیر این کشور نیز قرار خواهد داشت.

وی در پاسخ به پرسشی در خصوص کرسی‌های ناصریه و روابطش با گروه‌هایی که او را کمک کردند و اینکه آیا هنوز هم با آن‌ها همراه است یا خیر گفت: ارتباطات من با دوستان و همکارانم همچنان محفوظ است. من درست است که با آن‌ها هستم اما همواره به عنوان یک فرد مستقل و نه در قالب تشکل‌ها به عرصه ورود کرده‌ام و عملکرد خوبی هم داشته‌ایم. من در آن موقع به خاطر سوء مدیریت انتخابات از جانب ائتلاف الفتح به طور کلی به عضویت این ائتلاف در نیامدم زیرا التزام و تعهدی برای حمایت از نامزدها وجود نداشت و توافق بر این بود که هر حوزه‌ای یک نامزد داشته باشد و من در آن هنگام از دایره پنجم نامزد بودم اما متأسفانه ائتلاف الفتح و نه العصائب به تعهدات و منشوراتی که به صورت مرکزی در خصوص آن توافق شده بود، پایبند نماندند بگونه‌ای قرار بود هر حوزه یا دایره یک نامزد داشته باشد اما بعداً به شکل پنهانی و زیر میزی بیش از 4 نفر را برای هر حوزه نامزد کردند و به همین خاطر ما نتوانستیم تمامی کرسی‌ها را به دست آوریم.

مشاور نخست وزیر عراق در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه فهرست نخست وزیر چه تعداد از کرسی‌ها را به دست خواهد آورد، خاطر نشان کرد: ما اکنون نمی‌توانیم برآورد درستی داشته باشیم اما ملاحظه می‌کنید که این مرد (السودانی) به خاطر اجرای طرح‌های اجرایی واقعی، دارای مقبولیت و محبوبیت مردمی است ضمن آنکه در عرصه سیاست داخلی و خارجی هم ایفای نقش خوبی داشته است و سیاست متوازن و میانه‌ای را به خصوص در این شرایط اتخاذ کرده است. به همین خاطر در میان مردم بویژه ساکنان مرکز و جنوب مقبولیت بسیار بالایی دارد و من پیش بینی می‌کنم در بین برادران پیروزی ممتازی به دست آورد. من اکنون نمی‌خواهم وارد اعداد و ارقام بشوم و مثلاً بگویم 50 کرسی یا کمتر و بیشتر.

مشاور نخست وزیر عراق با اشاره وجود 19 کرسی در استان ناصریه تصریح کرد: در انتخابات گذشته جریان صدر توانست 9 کرسی را در انتخابات این منطقه به دست آورد و ائتلاف تشرین نیز 5 کرسی و بقیه یعنی دولت قانون و بخشی از ائتلاف فتح نیز در رتبه‌های بعدی قرار گرفتند.

وی در پاسخ به این سؤال که با توجه به ارتباطات شما با نخست وزیر و اینکه شما از اهالی ناصریه هستید پیش بینی‌تان در خصوص تعداد کرسی‌های این استان برای شما چقدر است، پاسخ داد ما حداقل پنج کرسی را به دست خواهیم آورد. من می‌توانم این را بگویم که ما موفقیت‌های خوبی کسب خواهیم کرد و رقیبی برای فراکسیون‌ها و ائتلاف‌های بزرگ و ریشه دارو استراتژیک خواهیم بود.

مشاور نخست وزیر عراق درباره امکان به دست آوردن 60 کرسی از کرسی‌های پارلمان عراق گفت: من نمی‌توانم الان به شما آمار و ارقام بدهم اما می‌خواهم به شما این نکته را یادآوری کنم زمانی که حیدر العبادی از دولت قانون خارج شد، بیش از 45 کرسی به دست آورد. موفقیت او به خاطر این بود که از مقبولیت لازم برخوردار بود. البته این را بگویم که خارج کردن یا کنار گذاشتن افراد از فهرست کار جوانمردانه‌ای نیست. اینکه شما بخواهید فردی را که در صعود و بالا رفتن و موفقیت شما نقش داشته است ابتدا منصبی در نظر بگیرید و آنگاه او را کنار بگذارید این ماهیت با اخلاق عربی سازگاری ندارد و جایز نیست. او توانست حدود 45 کرسی به دست بیاورد اما اختلافات و انشقاق‌های سیاسی در میان آن‌ها بروز کرد. من معتقدم امروزنیز وضعیت السودانی بهتر دکتر حیدر العبادی است. این در حالی است که هریک از ائتلاف‌ها و تشکل‌های سیاسی نیز سهم خاص خود را در انتخابات دارند و به اندازه خدمات و کارهایی که به مردم ارائه کرده‌اند و نوع نگرش مردم به آن‌ها موفق خواهند شد.

مجری برنامه در ادامه به تحولات منطقه اشاره کرد و این سؤال را از مشاور نخست وزیر عراق پرسید که تحولات منطقه‌ای به ما درباره وقوع یک جنگ فراگیر هشدار می‌دهند در حالیکه ممکن است این موضوع آتش فتنه بین احزاب سیاسی و نخست وزیر را شعله ورکند بگونه‌ای که مسائلی نظیر روابط همسایگی و مداخله‌ها مطرح است. شما این موضوع را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

تعیبان در پاسخ تصریح کرد: جناب استاد هشام (مجری برنامه) ، شما از سال 2003 روند سیاسی را از دولت اول و دوم مالکی گرفته تا دولت حیدر العبادی و عادل عبدالمهدی و مصطفی الکاظمی دنبال کرده‌اید. آیا روزی بوده است که تشکل‌های سیاسی با هم دچار اختلاف نباشند. همیشه اختلافات وجود داشته است و این یک مسأله طبیعی است که در برخی مواقع اختلاف نظرها و تباین دیدگاه‌ها وجود داشته است بویژه که شما می‌دانید نظام ما امروز یک نظام دمکراتیک و بر اساس سهم‌بندی است و همیشه برای انتخابات بعدی تلاش می‌کند و هر یک از ائتلاف‌ها و تشکل‌های سیاسی امروز می‌خواهند رای اکثریت مردم را به دست آورند و اکثریت کرسی‌های پارلمان را در اختیار گیرند و در نهایت بتوانند وزارتخانه‌ها و سازمان‌های مختلف را در اختیار گیرند.

وی تاکید کرد: بنابراین این موضوع به میزان کرسی‌هایی بستگی دارد که آن‌ها می‌توانند در پارلمان به دست آورند. بنابراین اختلافات بسیار است. مثلاً ملاحظه می‌کنید که موضوع زیرساخت‌ها در یک دولت از جانب تشکل‌های شیعی با شکست مواجه شد بطوریکه بحث عدم مقبولیت مالکی مطرح شد و این طرح با شکست مواجه شد و چه بسا که اگر این طرح شکست نمی‌خورد وضعیت اکنون اینگونه نبود. بنابراین موضوع اختلافات بین تشکل‌های سیاسی و نخست وزیر یک امر طبیعی است و شما به خوبی می‌دانید که سرنگونی دولت عادل عبدالمهدی چگونه اتفاق افتاد و دوره دوم دولت حیدر العبادی به چه شکل بود و نوری المالکی نتوانست برای برای بار سوم نخست وزیر شود. این‌ها مسائلی طبیعی هستند.
+47
رأی دهید
-3

  • قدیمی ترین ها
  • جدیدترین ها
  • بهترین ها
  • بدترین ها
  • دیدگاه خوانندگان
    ۴۲
    paksan - ایران، ایران
    احمق عراق سالهاست که وارد جنگ شده و اصلا اطلاعات غلط اسرائیل و موساد بود که باعث حذف صدام و تغییر حکومت عراق و وضعیت الان شد. اسرائیل الانم سعی کرده در ایران هم آمریکا را مجبور به چنین کاری کنه و بدون شک اسرائیل خیلی تلاش کرد عراق تجزیه بشود و به نظر من فقط ایران بود که جلوی تجزیه عراق را گرفت وگرنه حتی ترکیه هم بی طرف بود.
    6
    2
    یکشنبه ۲۲ مهر ۱۴۰۳ - ۱۹:۰۱
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۵۷
    ایران کهن - هوستن، ایالات متحده امریکا
    علی یدست ای چلاق مفعول ج......ش تحویل بگیر پول مرد ایرانو خرج این هرومزاده های گربه صفت کردی الان ت....ش هم حسابت نکرد و اینطوری انداختت کنار. حالا بازم برق مجانی بده به اینا مدرسه بیمارستان مسجد حرم و استودیوم براشون بساز.
    1
    10
    یکشنبه ۲۲ مهر ۱۴۰۳ - ۲۰:۱۴
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    نظر شما چیست؟
    جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.