راهبه‌های برهنه، رابطه جنسی زنده و صلیب‌های خون‌چکان در اپرا تماشاگران آلمانی را شوکه کرد

یورونیوز: رسانه‌های آلمان می‌گویند ۱۸ تماشاچی نمایش «سانکتا» اثر فلورنتینا هولزینگر در محل اپرای دولتی اشتوتگارت به دلیل صحنه‌های تکان‌دهنده نمایش بدحال شده‌اند.

در سال ۱۹۲۱، پل هیندمیت آهنگساز آلمانی اپرایی تک‌پرده به نام «سانکتا سوزانا» نوشت که به ماجرای کشیده شدن یک راهبه به بی‌بند‌وباری جنسی می‌پرداخت و قرار بود در اپرای معتبر اشتوتگارت به نمایش دربیاید.

با این حال منتقدان آن زمان این اثر نمایشی را «تخریب نهادهای فرهنگی ما» نامیدند و خشم عمومی نسبت به مضمون به اصطلاح «کفرآمیز» آن باعث شد تا اجرای این نمایش برای یک سال به تعویق بیافتد.

اکنون اما، بیش از یک قرن بعد، اپرای دولتی اشتوتگارت بازتفسیری رادیکال و فمینیستی از کار هیندمیت را با عنوان «سانکتا» به کارگردانی فلورنتینا هولزین‌گر روی صحنه برده است.

از زمان آغاز اکران این نمایش در اشتوتگارت در ۵ اکتبر تا به حال تنها دو نمایش برگزار شده است، با این حال گزارش شده که ۱۸ نفر از تماشاگران تئاتر به دلیل تهوع شدید پس از نمایش به درمان پزشکی نیاز پیدا کرده‌اند.
اپرای اشتوتگارتسباستین ابلینگ، سخنگوی اپرا، به روزنامه اشتوتگارتر زایتونگ گفت: «روز شنبه هشت نفر و روز یکشنبه ده نفر داشتیم که بخش مشتریان ما برای کمک به آن‌ها وارد عمل شدند.»

وی اضافه کرد سه نفر از کسانی که به کمک نیاز داشتند آنقدر احساس ناخوشی می‌کردند که احتیاج به تماس با پزشک پیدا کردند.
دقیقا چه چیزی در مورد این اپرا این‌قدر دردسرساز شده است؟
به طور خلاصه، اپرا تقریباً نمایشی سه ساعته از یک دیوانگی محض و بی‌وقفه است.

در صحنه راهبه‌های برهنه در حال اسکیت‌سواری دیده می‌شوند، در حالی که در پشت سرشان اجساد برهنه مصلوب‌شده و در حال خونریزی از یک تخته آویزان هستند.

برای افزودن به این هرج و مرج حرکاتی شامل انجام زنده پیرسینگ‌، بلعیدن صلیب و صحنه‌های ارتباط جنسی واقعی نیز گنجانده شده است.

در یکی از لحظات تکان‌دهنده این نمایش، یک بازیگر کوتوله‌شکل که مثل پاپ لباس پوشیده است توسط یک بازوی رباتیک چرخانده می‌شود، در حالی که یک بازیگر دیگر با لباس عیسی مسیح آهنگ‌های «امینم» رپر مشهور را می‌خواند.
اولین بار نمایش سانکتا در اوایل سال جاری در تئاتر ایالتی مکلنبورگ در شورین آلمان روی صحنه رفت و در آنجا با واکنش‌های قابل توجه مقامات کلیسای کاتولیک مواجه شد.

فرانتس لاکنر، اسقف اعظم زالتسبورگ، این نمایش را «به طور جدی توهین‌آمیز به احساسات و اعتقادات مذهبی مومنان» توصیف کرد.

هولزینگر، طراح رقص اتریشی این اپرا، پیش از این نیز با به تصویر کشیدن صحنه‌هایی از درد، برهنگی، وحشت و حرکات آکروباتیک خبرساز شده بود.

این رقصنده ۳۸ ساله اوایل سال جاری به گاردین گفت: «این اپرا در مورد شکستن میل جنسی سرکوب‌شده زنان است، بنابراین تصمیم گرفتیم که از این کار بسیار لذت ببریم.»

علیرغم گزارش‌ها مبنی بر بیمار شدن نزدیک به ۲۰ تماشاگر، بلیط‌های هر پنج نمایش باقیمانده در اپرای دولتی اشتوتگارت و همچنین دو اجرا در فولکس‌بونه برلین در ماه نوامبر به طور کامل به فروش رفته‌اند.
+3
رأی دهید
-1

نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.