نیروی انتظامی: تمام رسته‌های پلیس به‌زودی به اسلحه شوکر برقی مجهز می‌شوند

 نمونه‌ای از یک اسلحه شوکر برقیرادیو فردا: جانشین فرمانده کل انتظامی می‌گوید مجهز شدن نیروی پلیس به «اسلحه شوکر برقی» ضروری است و به‌زودی «در تمامی رسته‌های پلیس» به کار گرفته خواهد شد.

قاسم رضایی، روز پنجشنبه ۱۹ مهرماه در گفت‌گو با خبرگزاری ایرنا، «کاهش استفاده از اسلحه جنگی هنگام مقابله با مجرمان و برهم زنندگان امنیت» را یکی از دلایل ضرورت تجهیز نیروی انتظامی به «اسلحه شوکر برقی» عنوان کرد.

این فرمانده انتظامی در توضیحات خود به تفکیک «شوکر» از «اسلحه شوکر» نپرداخته و صرفاً از کلمه «اسلحه شوکر برقی» استفاده کرده است.

این در حالی است که در سال‌های گذشته گزارش‌های بسیاری درباره استفاده نیروی انتظامی و یگان ضد شورش از «شوکر» به‌خصوص در جریان سرکوب اعتراضات منتشر شده است.
«شوکر» چه تفاوتی با «اسلحه شوکر» دارد؟
شوکر و اسلحه شوکر هر دو ابزاری هستند که برای ایجاد نوعی اثر شوک الکتریکی به‌منظور ناتوان کردن موقت افراد به کار می‌روند، اما تفاوت‌های مهمی هم دارند.

شوکر یک دستگاه کوچک الکتریکی است که با تماس مستقیم با بدن فرد، شوک الکتریکی ایجاد می‌کند. هنگام استفاده از شوکر آن را به‌طور مستقیم به بدن فرد می‌چسبانند، برای همین شوکرها معمولاً در مسافت نزدیک استفاده می‌شوند.

شوک الکتریکی ناشی از شوکر باعث ناتوانی موقت و کاهش توانایی حرکتی فرد می‌شود که این تأثیر معمولاً کوتاه‌مدت و موقت است.

شوکرها معمولاً توسط نیروی انتظامی و حتی برخی افراد به‌عنوان وسیله‌ای برای دفاع شخصی مورد استفاده قرار می‌گیرد.
نمونه‌ای از یک شوکراسلحه شوکر یا تِیزر یک دستگاه الکتریکی است که با شلیک دو الکترود به سمت فرد، شوک الکتریکی از راه دور به بدن او وارد می‌کند.

تیزر قابلیت شلیک الکترودها به مسافت پنج تا ۱۰ متر را دارد. این الکترودها به بدن فرد می‌چسبند و جریان الکتریکی را منتقل می‌کنند.

اثر اسلحه شوکر یا تیزر می‌تواند تا چند دقیقه ادامه داشته باشد و فرد را کاملاً ناتوان کند و همین امکان بازداشت او را برای نیروهای انتظامی و امنیتی فراهم می‌کند.

به‌طور عمومی تیزرها بیشتر توسط نیروی انتظامی و پلیس برای کنترل افراد پرخاشگر و یا افرادی استفاده می‌شود که هنگام بازداشت مقاومت می‌کنند.
نمونه‌ای از اسلحه شوکر برقی هنگام استفادهنمونه‌هایی از استفاده مأموران جمهوری اسلامی از شوکر
برخی چهره‌های سرشناس و همچنین معترضان این موضوع را بارها تأیید کرده‌اند که مأموران امنیتی جمهوری اسلامی ازجمله هنگام بازداشت زنان از شوکر استفاده می‌کنند.

نسرین ستوده، وکیل و فعال حقوق بشر زندانی، آبان ماه گذشته خبر داد که مأموران هنگام بازداشت او و خانم پورضرابی، از مادران دادخواه قربانیان سرنگونی هواپیمای اوکراینی، را «روی زمین کشیدند و بردند» و پیش از سوار کردن به خودروی ون به پای او «شوکر» زدند.
نسرین ستوده می‌گوید مأموران هنگام بازداشت، او را «روی زمین کشیدند و بردند» و پیش از سوار کردن به خودرو، «شوکر» زدند

سازمان عفو بین‌الملل نیز در گزارشی که اردیبهشت امسال منتشر کرد، با استناد به گفته‌های برخی زنان از زمان و نحوه بازداشت آن‌ها به استفاده مأموران جمهوری اسلامی از شوکر هنگام بازداشت اشاره کرد.

علاوه بر این، برخی معترضان نیز که در سال‌های گذشته بازداشت و زندانی شده‌اند، به استفاده از شوکر توسط مأموران حکومتی به‌عنوان ابزار شکنجه حین بازجویی اشاره کرده‌اند.

جانشین فرمانده کل انتظامی هیچ اشاره‌ای به این موضوع نکرده و گفته است تجهیزاتی مثل «اسلحه شوکر برقی در مدیریت صحنه جرم بسیار کارایی دارد و می‌تواند پلیس را در مقابله با مجرمان و به خصوص اراذل و اوباش تقویت کند».

رسانه‌ها و مقام‌های جمهوری اسلامی در سال‌های گذشته بارها معترضان را نیز «اراذل و اوباش» خوانده‌اند.
+0
رأی دهید
-4

نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.