مبالغه یا واقع‌گرایی؛ هریس: بزرگترین دشمن آمریکا جمهوری اسلامی است نه چین

یورونیوز: کامالا هریس با شرکت در گفتگو «۶۰ دقیقه» در شبکه سی‌بی‌اس جمهوری اسلامی ایران را بزرگترین دشمن آمریکا دانست. این اظهار نظر او با واکنش تند منتقدان از هر دو جناح چپ و راست مواجه شد. زیرا آن‌ها تهدید چین را بسیار بزرگتر و نزدیک‌تر از جمهوری اسلامی ایران می‌دانند.

کامالا هریس، معاون رئیس جمهوری آمریکا و نامزد دموکرات‌ها در انتخابات پیش رو در پاسخ به سوال بیل ویتاکر، مجری سی‌بی‌اس مبنی بر این که کدام کشور «بزرگترین دشمن» آمریکا است، گفت: «دستان جمهوری اسلامی ایران آغشته به خون آمریکایی‌ها است.»

او همچنین با اشاره با حملات موشکی هفته گذشته جمهوری اسلامی به اسرائیل گفت: «ما باید مطمئن شویم که جمهوری اسلامی ایران هیچ‌گاه به سلاح هسته‌ای دست‌ پیدا نمی‌کند. این یکی از بالاترین اولویت‌های من است.»

بسیاری از فعالان امنیت ملی آمریکا پس از این اظهارات خانم هریس گفتند که اگر جمهوری اسلامی ایران بزرگترین دشمن آمریکا است، چین چیست؟

ربکا هاینریش، از اعضای اندیشکده موسسه هادسون گفت: «من واقعا هیچ را کسی که در عرصه امنیت ملی کار کند و در پاسخ به این سوال بگوید جمهوری اسلامی ایران، نمی‌شناسم. جمهوری اسلامی ایران قطعا یک کشور سرکش و تهدیدی جدی قلمداد می‌شود، اما تهدید آن اصلا با تهدید دشمن واقعی چون چین قابل مقایسه نیست.»

به گزارش پولیتیکو، بسیاری از تحلیلگران حوزه امنیت ملی به چندین دلیل چین را بزرگترین تهدید ایالات متحده می‌دانند؛ چین برای رقابت با آمریکا دارای پیشرفته‌ترین و اقتصاد و ارتش است، بزرگترین عملیات جاسوسی علیه ایالات متحده را ترتیب داده و درحال توسعه نیروی دریایی است که به زودی می‌تواند با نیروی دریایی آمریکا رقابت کند. همچنین این کشور به سرعت درحال گسترش تسلیحات هسته‌ای است و بنابر برنامه هسته‌ای پکن، زرادخانه‌های چین قرار است ظرف دهه آینده با آمریکا برابر کنند.

اظهار نظر خانم هریس همچنین در تضاد با راهبر امنیت ملی سال ۲۰۲۲ دولت بایدن و هریس است. در این سند راهبردی چین «مهم‌ترین چالش ژئوپولیتیکی آمریکا» خوانده شده است. درحالی که نام چین بیش از پنجاه بار در این سند راهبردی که پیش از حملات هفتم اکتبر حماس به اسرائیل منتشر شده، آمده، تنها هشت بار از ایران در آن نام برده شده است.

دیوید شنکر، دستیار وزیر امور خارجه در امور مربوط به خاور نزدیک در دولت دونالد ترامپ گفت: «جمهوری اسلامی ایران تهدیدی جدی است. اما شکی نیست که چین، روسیه و کره شمالی در رده‌های بالاتری در فهرست‌ تهدید‌های علیه ایالات متحده قرار دارند.»

سینا طوسی پژوهشگر مرکز سیاست بین‌الملل و تحلیل‌گر ارشد «شورای ملی ایرانیان آمریکا» موسوم به «نایاک» بر این باور است که هریس درک نادرستی از توانایی‌های جمهوری اسلامی ایران دارد و در مورد «قدرت و نفوذ» جمهوری سلامی در منطقه اغراق می‌کند. به گفته او این موضوع می‌تواند موجب درگیری بیشتر تهران و واشنگتن در آینده شود.

آقای طوسی گفت: «اگرچه جمهوری اسلامی ایران موشک‌ها و پهپادهای پیشرفته در اختیار دارد، قدرت نظامی آن به هیچ‌وجه با آمریکا و حتی اسرائیل قابل مقایسه نیست. اگر به همین مسیر اهریمن‌سازی جمهوری اسلامی ایران ادامه دهیم، محکوم به تکرار اشتباه عراق خواهیم بود و خود را در چرخه بی‌انتهای درگیری بدون هیچ سود مشخصی برای امنیت ایالات متحده و یا ثبات در منطقه محبوس می‌کنیم.»
+28
رأی دهید
-11

  • قدیمی ترین ها
  • جدیدترین ها
  • بهترین ها
  • بدترین ها
  • دیدگاه خوانندگان
    ۳۴
    arian1 - ابادان، ایران
    مانند سال‌ شوم ۵۷ که جیمی کارتر از حزب دمکرات باعث آوردن و قدرت دادن به خمینی و اسلامیون شد حالا هم دمکرات ها نقشه سرنگونی حکومت اسلامی را کشیده اند و تبلیغات آغاز شده است.
    2
    2
    ‌چهارشنبه ۱۸ مهر ۱۴۰۳ - ۱۸:۱۸
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۵۰
    دو کلمه حرف حساب - حصارک، ایران
    ماشالله شما سیاستمدارهای حزب دموکرات ها چقدر احمق تشریف دارید، اوباما یکک هواپیما دللار برای دشمنان فرستاد و بایدن ملیارد میلیاد به حساب ملا ها از راه عراق براشون پول دلار فرستاد.
    1
    6
    ‌چهارشنبه ۱۸ مهر ۱۴۰۳ - ۱۸:۳۱
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۵۳
    بامدادزاده - لاس وگاس، ایالات متحده امریکا
    هریس فقط به دو دلیل معاون رئیس جمهور آمریکا شد یکی زن بود و دیگری گفتند که سیاه است نه بدلیل تواناییاش
    1
    6
    ‌چهارشنبه ۱۸ مهر ۱۴۰۳ - ۱۹:۰۴
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    نظر شما چیست؟
    جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.