بنیامین فرجی؛ از پسر ۱۴ ساله‌ ایرانی که نفر اول جهان را برد چه می‌دانیم؟

پیروزی بنیامین فرجی، ملی‌پوش ۱۴ ساله ایرانی مقابل قهرمان تنیس روی میز جهانبی بی سی: سعیده فتحی
در مسابقات تیمی تنیس روی میز قهرمانی آسیا ۲۰۲۴ در قزاقستان، تیم ملی ایران در مرحله یک‌چهارم نهایی مقابل تیم قدرتمند چین، قهرمان جهان و المپیک، شکست خورد. تیم ایران با باخت نوشاد عالمیان و محمد موسوی‌طاهر، نتیجه را ۳ بر یک به حریف واگذار کرد و از صعود به مرحله نیمه‌نهایی بازماند.

با این حال نکته‌ برجسته این رقابت‌، درخشش یک نوجوان ایرانی بود. بنیامین فرجی ۱۴ ساله با نتیجه ۲-۳ مقابل وانگ چوکین، نفر اول رده‌بندی جهانی و قهرمان تیمی و دو نفره مختلط المپیک پاریس پیروز شد.

او پدیده نوظهور تنیس روی میز جهان است. این ورزشکار نوجوان در ایران پله‌های ترقی را به‌سرعت پیمود و درخشش او به حدی بود که سایت فدراسیون جهانی تنیس روی میز چندین بار به عملکرد فوق‌العاده‌اش اشاره کرد و او را استعدادی شگفت‌انگیز دانست.

پارسال، وبسایت فدراسیون جهانی، با انتشار عکسی از بنیامین با مشت‌های گره کرده نوشت: «بنیامین فرجی بازیکنی است که بیشترین قهرمانی را در رویدادهای سال ۲۰۲۳ به دست آورده است.»

این وبسایت به ۹ قهرمانی متوالی فرجی در سال ۲۰۲۳ اشاره کرد و یادآور شد که بنیامین حتی یک عنوان قهرمانی بیشتر از سان اینگشا، پینگ پنگ‌باز چینی، کسب کرده است.
جوان‌ترین پینگ‌پنگ باز تاریخ لیگ ایران
بنیامین فرجی متولد ۳۰ آذر ۱۳۸۸ است و از پنج سالگی با تنیس روی میز آشنا شد. از هفت سالگی تمریناتش را به‌طور جدی آغاز کرد و تاکنون چندین‌بار طعم قهرمانی را در رویدادهای مختلف چشیده است.

در سال‌های اخیر، ظهور چهره‌های جوانی به عنوان پدیده در پینگ‌پنگ ایران مشاهده شده؛ نوید شمس، یکی از این چهره‌ها، نیز در سنین پایین به سرعت نام‌آور شد و به رده بزرگسالان راه یافت.

اما چهار سال پیش، در جریان مرحله برگشت لیگ برتر ایران، فرجی تنها با ۱۱ سال سن و قد ۱۱۰ سانتیمتر به میدان رفت آنهم درحالی‌که فقط سر و گردنش بالاتر از ارتفاع ۷۶ سانتی‌متری میز پینگ‌پنگ دیده می‌شد.

دیدار هیجان‌انگیز او با مهرشاد پوده، نگاه‌ها را به خود جلب کرد و نقطه آغاز درخشش او در این ورزش شد.

بنیامین فرجی با این بازی، عنوان جوان‌ترین پینگ‌پنگ‌باز لیگ برتر ایران را به خود اختصاص داد، لیگی که بیش از ۳۰ سال قدمت دارد.

اگرچه در گذشته بازیکنان نونهال با تیم‌های بزرگسالان قرارداد بسته بودند، اما هرگز نتوانسته بودند در ترکیب اصلی قرار بگیرند. اما فرجی نه تنها در ترکیب اصلی بازی کرد بلکه با نمایش بی‌نظیرش، همگان را تحت تأثیر قرار داد.

در آن زمان مهران احدی، سرمربی تیم دانشگاه آزاد و یکی از ملی‌پوشان سابق تیم ملی، فرصتی طلایی به بنیامین ۱۱ ساله داد.

این بازیکن پنج سال پیاپی در رده نونهالان قهرمان شد و حتی از ۹ سالگی در رقابت‌های رده ۱۱ ساله‌ها شرکت کرد و قهرمان شد.
صدرنشین زیر ۱۵ سال جهانبنیامین فرجیپارسال ، تیم ملی پینگ‌پنگ ایران برای اولین بار در رده سنی نوجوانان موفق به کسب مدال برنز آسیا شد. در این رقابت‌ها، بنیامین فرجی با دو پیروزی مقابل کره جنوبی تیم را به مرحله نیمه‌نهایی رساند و در دیدار با چین تنها برد ایران را کسب کرد. هرچند تیم ایران در نهایت نتیجه را ۳-۱ واگذار کرد و به فینال راه نیافت، فرجی نقش کلیدی در این دستاورد ایفا کرد.

او در شرایطی که از نظر سنی کوچک‌تر از تمامی رقبا بود، مدال برنز رقابت‌های آسیایی را کسب کرد؛ دستاوردی که پیش از این، مشابهی نداشت. او همچنین موفق شد در ۱۳ سالگی قهرمان رده سنی زیر ۱۹ سال ایران شود و در مسابقات بزرگسالان استان تهران نیز به مقام قهرمانی دست یافت. بنیامین با ۱۴ سال ، نفر سوم انتخابی تیم ملی بزرگسالان شد.

او صدرنشینی رده سنی نوجوانان زیر ۱۵ سال جهان را نیز در کارنامه دارد.
احمدیان: کنترل هیجان و تسلط بر بازی دلیل موفقیت بنیامین بود
مهدی احمدیان، ملی‌پوش پیشین ایران که اکنون در لیگ کرواسی بازی می‌کند، درباره عملکرد بنیامین فرجی مقابل حریف چینی‌اش به بی‌بی‌سی فارسی گفت: «بازی عالی بود و در پینگ‌پنگ معمولا کسانی که سن‌شان از رقیب بیشتر است یک ترس و دلهره‌ای دارند در واقع می‌توان گفت ترس حیثیت دارند که مبادا ببازند و این ترس را در چهره رقیب چینی می‌شد دید.»

«بنیامین این دیدار را خیلی خوب شروع و البته تمام کرد. سرویس‌های به موقع زد و خیلی عالی توانست خودش را کنترل کند. به نظرم با کنترل هیجان و آرامشی که داشت توانست به پیروزی برسد.»

«اصولا در این سنین وقتی شرایط برد به وجود می‌آید، افراد هیجانی می‌شوند و بدون تاکتیک ادامه می‌دهند اما بنیامین خیلی خوب از آقای فرجی یاد گرفته بود که چطور خودش را کنترل کند و بر بازی مسلط باشد.»
پدر- مربی، دلیل اصلی موفقیترضا فرجی ، پسرش بنیامین را از سنین پایین با ورزش پینگ‌پنگ آشنا کردبنیامین از پنج سالگی تمریناتش را زیر نظر پدرش، رضا فرجی، که از قهرمانان ملی‌پوش تنیس روی میز ایران بوده است، آغاز کرد.

مهدی احمدیان نیز شاگرد پدر بنیامین بوده و در این باره به بی‌بی‌سی فارسی گفت: « آقای رضا فرجی یکی از مربیان من بود و آن زمان من در باشگاه ایشان تمرین می‌کردم و آنجا دیدم با پسرشان که ۴ یا ۵ سال داشت هم تمرین می‌کردند. آقای فرجی آن زمان بنیامین را روی میز تنیس می‌گذاشت تا بتواند بازی کند چون اوایل قدش به میز نمی‌رسید.»

احمدیان حضور پدر بنیامین را در کنار او یکی از دلایل اصلی موفقیتش می‌داند:« من فکر می‌کنم دلیل موفقیت بنیامین یکی هوش و ذکاوت خود اوست و دیگری تاثیری است که پدرش روی او گذاشته است.

یکی از تغییرات اساسی خود من در ورزش به‌خاطر حرفی بود که پدر بنیامین به من زد.»

«هیچ وقت یادم نمی رود مسابقات تهران بود، من هم خیلی جنگنده بازی کردم و به نیمه نهایی رسیدم و داشتم آماده می‌شدم برای بازی بعد که آقای فرجی بهم گفت: "مهدی تو باید پینگ پنگ را کنار بگذاری."»

«من تعجب کردم گفتم: "چرا؟ من که دارم خوب بازی می کنم..." گفت: "تو اگر تا سال دیگر که ۱۸ ساله می‌شوی به تیم ملی نرسیدی این رشته را ببوس و کنار بگذار چون در این صورت داری وقتت را هدر می‌دهی." این حرف برای من انگیزه‌بخش بود و مرا به سمت تیم ملی هدایت کرد.»

«۳ ماه بعد انتخابی تیم ملی جوانان بود و من توانستم با پیراهن تیم ملی در مسابقات جام فجر برای اولین بار بازی کنم. برای همین معتقدم پدر بنیامین روی موفقیت او تاثیر چشمگیری داشته و خودش هم مطمئنا تلاش کرده است. او بزرگ‌تر از سنش کار می‌کند و نتیجه می‌گیرد.»
رویای قهرمانی المپیک
بنیامین فرجی پس از پیروزی مقابل حریف چینی، گفت که امیدوارست در آینده سهمیه المپیک لس‌آنجلس را کسب کند و به مدال این مسابقات دست یابد. مهران احمدیان که درحال حاضر تنها بازیکن تنیس روی میز تیم پناهندگان به حساب می‌آید درباره این رویا و هدف بنیامین گفت:«به نظر من وقتی یک نفر شهامت به زبان آوردن رویا و هدفش را دارد، به آن می‌رسد. وقتی او قهرمان جهان را می‌برد توانایی رسیدن به مدال المپیک را هم دارد.»

«من فکر می‌کنم آینده خوبی در انتظار اوست اما باید فراتر از ایران فعالیت کند و در لیگ‌های خارجی حضور یابد. من خودم همه تلاشم را می‌کنم تا شرایط خوبی برایش فراهم شود.»

رضا فرجی هم معتقد است او باید با این استعداد قهرمان بزرگی شود:« خیلی مهم است که بنیامین در مسیر درستی قرار بگیرد و دیده شدن او در سن نوجوانی کار مرا سخت کرد. نمی‌خواهم این استعداد ملی بسوزد».

«بنیامین بیشتر از سنش حرکت می‌کند و اصلا خسته نمی‌شود. او پر حرارت در راه قهرمانی حرکت می‌کند و قطعا یک اعجوبه است. امیدوارم فدراسیون حمایت کند تا موفقیت‌های او ادامه داشته باشد.»
+4
رأی دهید
-0

نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.