حضور هر روزه«حجاب‌بان‌ها در ورودی دانشگاه تهران

 حجاب در دانشگاه‌هاصدای آمریکا: دبیر انجمن اسلامی دانشگاه تهران خبر داد که در دانشگاه تهران «حجاب‌بان‌ها همچنان در گیت‌های ورودی مستقر هستند» و حضور آنان را باعث تحقیر و رنجش دانشجویان است.

به گزارش روزنامه هم‌میهن، علیرضا هاشمی‌بافقی، دبیر انجمن اسلامی دانشگاه تهران و علوم پزشکی تهران، با وجود کم رنگ شدن تذکرها در خارج از فضای دانشگاه‌ها، افزود که «در دانشگاه تهران همچنان تذکر حجاب می‌دهند» و تاکید کرد که «در این زمینه تغییر مثبتی اتفاق نیفتاده است.»

این فعال دانشجویی به «حضور و برخوردهای خشونت‌آمیز نیروهای حراست با اعتراضات مسالمت‌آمیز و خشونت‌پرهیز دانشجویان» اعتراض کرده و افزود: «در کنار این رویه، بدعتی ناپسند و عجیب تحت عنوان حجاب‌بان با استخدام توسط حراست در دانشگاه تهران پایه‌گذاری شد.»

دبیر انجمن اسلامی دانشگاه تهران با طرح مشکلات و چالش‌های موجود در دانشگاه پس از اعتراضات سراسری۱۴۰۱ و شدت گرفتن برخوردهای انضباطی، گفت بسیاری از دانشجویان با احکام انضباطی سنگینی روبرو شدند و تعدادی از اساتید نیز از تدریس در دانشگاه منع شدند.

این فعال دانشجویی تاکید کرد که این وضعیت، فضای دانشگاه را به شدت تحت تأثیر قرار داده و به آسیب‌های جدی به جامعه دانشگاهی منجر شده است.

هاشمی‌بافقی یادآور شد که در آبان‌ماه ۱۴۰۱، شیوه‌نامه انضباطی جدیدی به تصویب رسید که به مسئولان دانشگاه امکان برخورد شدیدتر با دانشجویان را می‌داد. این شیوه‌نامه با هدف تضعیف فضای دانشجویی و سرکوب فعالیت‌های سیاسی و اجتماعی در دانشگاه طراحی شده بود.

او افزود که تشکل‌ها، کانون‌ها و انجمن‌های علمی نیز با فشارهای زیادی مواجه شدند و برخی از آنها حتی با حکم منع فعالیت روبرو شدند.

به گفته هاشمی‌بافقی، ردصلاحیت‌های انضباطی نیز یکی از ابزارهای سرکوب تشکل‌های دانشجویی و شوراهای صنفی بود و بسیاری از دانشجویانی که نامزد انتخابات این تشکل‌ها بودند، از حق فعالیت محروم شدند.

در رابطه با احکام انضباطی دانشجویان، در جلساتی که نمایندگان انجمن اسلامی با مسئولان وزارت علوم برگزار کرده‌اند، مطالبه لغو احکام انضباطی و شفافیت در روند رسیدگی به پرونده‌ها مطرح شده است.

هاشمی‌بافقی همچنین به موضوع مهاجرت اساتید پس از حوادث سال ۱۴۰۱ اشاره کرد. به گفته او، بسیاری از اساتید به دلایل سیاسی از تدریس منع شده‌اند و با مشکلاتی نظیر عدم تمدید قرارداد، تعلیق، بازنشستگی اجباری و حتی اخراج روبرو شده‌اند. این وضعیت باعث دلسردی اساتید و تمایل آنها به ترک دانشگاه و مهاجرت شده است.

او افزود که جذب اساتید نیز به‌طور سلیقه‌ای و بر اساس «معیارهای خاصی» انجام می‌شود و برخی از اساتید مطرح که نامشان در فضای مجازی بیشتر مطرح شده بود، به دانشگاه بازگشتند، اما هیچ روند شفافی برای بازگشت اساتید وجود ندارد.

این در حالی است که مسعود پزشکیان و وزرای دولتش از زمان آغاز به کار، وعده داده‌اند تا مشکلات اساتید و دانشجویان را رفع و بازگشت آنها به دانشگاه‌ها را تسهیل کنند.
+2
رأی دهید
-36

  • قدیمی ترین ها
  • جدیدترین ها
  • بهترین ها
  • بدترین ها
  • دیدگاه خوانندگان
    ۶۳
    mina minavand - هانور، آلمان
    آخرش چی؟یک موشک بیاد همشون در میرن.مروم رو اینقدر گرسنه نگه داشتن که به خاطر پول همه کار انجام میدن.
    0
    10
    ‌سه شنبه ۱۷ مهر ۱۴۰۳ - ۱۳:۱۷
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۵۴
    زرتشت اهورا مزدا - لندن، انگلستان
    کار دیگری ندارند به مردم فقیر و بیگناه گیر میدند. اول باید به فکر اقتصاد جامعه باشند تا حجاب اجباری.
    0
    4
    ‌سه شنبه ۱۷ مهر ۱۴۰۳ - ۱۳:۵۷
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    نظر شما چیست؟
    جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.