گره کور «اف‌ای‌تی‌اف» در مجمع تشخیص مصلحت نظام

العربیه: به دنبال دستور رئیس‌جمهوری ایران، برای بررسی مجدد موضوع لوایح باقی‌مانده درباره «اف‌ای‌تی‌اف»، وزیر اقتصاد گزارشی در این باره ارائه کرده تا بار دیگر دولت ایران برای خط زدن نام ایران از فهرست سیاه گروه ویژه اقدام مالی، تلاش کند.

عبدالناصر همتی، وزیر اقتصاد ایران در شبکه «ایکس» نوشته است که گزارشی در این باره به مسعود پزشکیان ارائه کرده است، او بدون اشاره به باقی ماندن ایران در فهرست سیاه گروه اقدام ویژه مالی به دلیل حمایت مالی از گروه‌هایی نظیر حزب‌الله لبنان و حماس که تروریستی شناخته شده‌اند، نوشته است گزارش خود را با توجه به: «تلاش‌های مکرر دشمنان کشور برای ایجاد محدودیت مالی برای ایران که یکی از اضلاع اثرگذار در تحریم ایران است» ارائه کرده است.
در همین حال، با وجود آن‌که هفته گذشته، محمد جعفر قائم‌پناه، معاون اجرایی رئیس‌جمهور گفته بود به زودی نامه‌ای برای بررسی مجدد پیوستن ایران به گروه اقدام ویژه مالی به مجمع تشخیص مصلحت نظام خواهیم نوشت، مصطفی میرسلیم عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام می‌گوید تاکنون نامه‌ای از دولت در این باره دریافت نشده و آخرین جلسه مربوط به بررسی اف‌ای‌تی‌اف مربوط به دو سال پیش بوده است. مجمع تشخیص، پس از تصویب دو لایحه مرتبط در مجلس و ایراد شورای نگهبان، بررسی این موضوع را مسکوت گذارد.

پزشکیان و اعضای دولت او بارها اعلام کرده‌اند که اف‌ا‌ی‌تی‌اف مانع اصلی برای تجارت جهانی ایران است، اما رسانه‌های نزدیک به اصولگرایان به انتقاد از تلاش دولت برای بازگشت به اف‌ای‌تی‌اف پرداخته‌اند.

از جمله خبرگزاری «فارس» به نقل از ولی الله سیف، رئیس سابق بانک مرکزی نوشته است: «حتی اگر مشکل اف‌ا‌ی‌تی‌اف هم حل شود باز هم امکان پیوستن ایران به تجارت جهانی وجود ندارد، زیرا «نه استاندارد حاکمیت شرکتی و نه نسبت‌های مالی رعایت شده ما قادر به همکاری با نظام بانکی جهانی نیستیم و مشکلات داخلی مانع آن خواهد بود.»

روزنامه «کیهان» نیز با انتقاد از تقاضای بررسی مجدد اف‌ا‌ی‌تی‌اف، نوشته است: «با وجود چند سال همکاری یکطرفه نه تنها تحریم‌های اقتصادی و مالی و بانکی کم نشد بلکه رو به افزایش هم گذاشت.» اما کیهان به نکته مهمتری پرداخته است که دغدغه اصلی مخالفان پیوستن دولت ایران به گروه اقدام ویژه مالی است و آن حمایت حکومت ایران از گروه‌هایی است که تروریستی شناخته شده‌اند که به نوشته این روزنامه در این صورت «سپاه پاسداران و گروه‌های مقاومت منطقه» از «ارائه خدمات مالی به نهاد‌ها و افرادی که از نظر اف‌ا‌ی‌تی‌اف یا کشور‌های دیگر مصداق تروریسم شناخته می‌شوند» توسط جمهوری اسلامی محروم شوند. به باور کیهان به این ترتیب با «خود تحریمی» این نهادها «توان نهادهای امنیتی و نظامی» کاهش یافته و «باعث به خطر افتادن امنیت کشور» می‌شود.
اما رسانه‌های اقتصادی ایران، چشم‌انداز تصویب مصوبه‌های مسکوت مانده درباره اف‌ا‌ی‌تی‌اف در مجمع تشخیص را راهگشای اقتصاد بحران زده ایران دانسته و از جمله «اقتصادنیوز» در این باره نوشته است: «تداوم قرار گرفتن ایران در لیست سیاه اف‌ا‌ی‌تی‌اف، سال‌هاست به چالشی بزرگ برای ساختار اقتصادی و معضلی برای نظام سیاستگذاری ایران تبدیل شده است».

مجلس ایران سرانجام در سال ۱۳۹۷ لوایح پیوستن ایران به معاهده‌های پالرمو و سی اف‌تی را تصویب کرد اما با مخالفت شورای نگهبان این لوایح به مجمع تشخیص مصلحت نظام ارجاع و سپس از دستور کار خارج شدند، در نتیجه گروه اقدام ویژه مالی در سال ۱۳۹۸ ایران را به فهرست سیاه خود بازگرداند.

در حال حاضر تنها سه کشور جمهوری اسلامی ایران، کره شمالی و میانمار در فهرست سیاه گروه ویژه اقدام مالی قرار دارند.
+0
رأی دهید
-5

نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.