فرمانده پیشین سنتکام: ایران در میانه درگیری با اسرائیل،‌ دست پائین را دارد

رادیو فردا: فرمانده پیشین نیروهای ایالات متحده در خاورمیانه (سنتکام) با اشاره به حمله موشکی اخیر ایران به اسرائیل، که آن‌را «نه‌چندان موفق» ارزیابی کرد، و همچنین ضربات «سنگین و فلج‌کننده‌ای» که به حزب‌الله لبنان وارد شده، گفت حالا تهران در موقعیت تدافعی قرار گرفته و این در حالی است که اسرائیل برای پاسخگویی، به گفته او، «گزینه‌های متعددی» در اختیار دارد.

فرانک مک‌کنزی در گفت‌وگو با شبکه تلویزیونی سی.بی.اس، گزینه‌های اسرائیل را مجموعه‌ای گسترده و متنوع، از هدف قرار دادن شخص رهبر جمهوری اسلامی، اماکن هسته‌ای و تأسیسات نفتی ایران گرفته تا عملیات اطلاعاتی و سایبری علیه مراکز نظامی کشور توصیف کرد.

این ژنرال بازنشسته آمریکایی با اشاره به تجربه خود در دوره فرماندهی سنتکام تأکید کرد که حمله به تأسیسات هسته‌ای ایران، با توجه به ابعاد و پیچیدگی آن‌ها، گزینه سخت‌تری خواهد بود و اسرائیل در گام نخست، چندین گزینه‌ سهل‌الوصول‌تر در اختیار دارد.

ژنرال مک‌کنزی تأکید کرد که معتقد است در هر صورت، اسرائیل به حمله ایران پاسخ خواهد داد؛ پاسخی که به گفته او، در مقایسه با واکنشی که به نخستین حمله ایران، حدود شش ماه پیش، نشان داد، به مراتب محکم‌تر و گسترده‌تر خواهد بود.

او همزمان تأیید کرد که تنها ایالات متحده از امکانات نظامی لازم برای نابود کردن تأسیسات هسته‌ای زیرزمینی ایران برخوردار است؛ هرچند به گفته او، اسرائیل هم می‌تواند آسیب‌هایی جدی به آن‌ها وارد کند.

این مقام پیشین نظامی آمریکا با اشاره به همین موضوع، گفت به عنوان مثال انواع تأسیسات نفتی ایران، شامل پالایشگاه‌ها، میادین نفتی و تأسیسات بارگیری نفت در بنادر، اهداف ساده‌تری هستند.

ژنرال مک‌کنزی همچنین سایت‌های موشکی و نظامی و اماکن اطلاعاتی سپاه پاسداران در گوشه و کنار تهران و سایر نقاط ایران را از دیگر اهداف قابل دسترس و در عین حال، جدی توصیف کرد.

فرمانده پیشین نیروهای آمریکایی در خاورمیانه درباره احتمال حرکت ایران به سمت دستیابی به سلاح هسته‌ای در شرایط فعلی گفت گرچه تهران ممکن است بتواند طی تنها چند روز یا هفته، مواد هسته‌ای مورد نیاز برای سلاح هسته‌ای را تهیه کند، اما دستیابی به موشکی که بتواند با یک کلاهک هسته‌ای به سمت تل‌آویو شلیک شود، به دست‌کم چندین ماه زمان نیاز خواهد داشت و در این دوره، ایران و مراکز فنی‌مهندسی دست‌اندرکار طراحی و تولید چنین موشکی، بسیار آسیب‌پذیر خواهند بود.

فرانک مک‌کنزی همچنین با اشاره به تهدید‌های پیشین ایران علیه دونالد ترامپ و سایر مقام‌های آمریکایی به عنوان «انتقام» کشته‌شدن قاسم سلیمانی، فرمانده پیشین نیروی قدس سپاه پاسداران،‌ گفت تهران گرچه فعلاً دست پایین را دارد،‌ اما این به این معنا نیست که به شکلی منفعل در گوشه‌ای خواهد نشست و اقدامی نخواهد کرد.

این مقام ارشد نظامی پیشین ایالات متحده همزمان تأکید کرد ایران ترجیح می‌دهد که دونالد ترامپ به عنوان رئیس‌جمهور بعدی آمریکا برگزیده نشود.
+31
رأی دهید
-11

نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.